Laestadiolainen, voitko vastata tähän
Ei väliä minkä suunnan laestadiolainen olet, sillä kaikilla on kuitenkin se usko, että vain oman suunnan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen.
Laestadiushan eli 1800-luvulla eli herätysliike on silloin saanut alkunsa. Eikö ennen sitä kukaan päässyt taivaaseen? Oliko paratiisi typösen tyhjä, kunnes Laestadius kohtasi Lapin Marian?
tähän toivon vastausta
Kommentit (63)
Nättihän se vasta vaaran paikka onkin. Löytyy ihan mitä vaan
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:51"]
No kyllä itse voi valita myös minkä ohjelman televisiota katsoo. Yhdenkin Alexandria pankkiiriliikkeessä työskentelevät lestamiehet katsoivat aina diilin jaksot jälkikäteen netistä, kun telkkarista ei voinut katsoa. Minusta huvittavaa.
[/quote]
Ja miksei voinut katsoa televisiosta? Totta ihmeessä tv:stä voi katsoa kaiken sen minkä netistäkin.
t. Vl
Älä viitsi vl, tiedät varsin hyvin mikä ero on suhtautumisessa telkkuun ja nettiin vaikka telkun suhteen ei enään kai niin tarkkoja olla kuin ennen. Samaten nämä "jokainen päättää itse mahdollisesta ehkäisystä" "ei meillä ole mitään sääntöjä" tms. on mitä suurimpia valheita mitä lestat jostain syystä netissä tahtovat viljellä.
En oo varma mikä on laestodilainen?
Joo telkkua ei edelleenkään ole lestadiolaistenkin kotona, ja hyvä niin. Silti sieltä voi, ja on aina voinut, katsoa ns hyvää ohjelmia. Mua ärsyttää tämä typerä jankkaus että me lestat voisimme muka katsoa netistä ohjelmia mutta ei samoja tv:stä. Olen jo lapsena 70-luvulta kuullut näitä opetuksia että ei itse laitteessa ole mitään pahaa vaan niissä ohjelmissa, eikä niissäkään kaikissa.
Ja ehkäisy katsotaan synniksi , en oo sellasta väittänyt. Kirjoittamattomia sääntöjä on, mutta telkkarihomma menee noin kuin kirjoitin. Mä tasan tiedän kun olen tässä yhteisössä yli 40 vuotta ollut mukana.
Vl-rintama ei oikein ole kommentoinut. Tekevätkö esikoiset syntiä kun harrastavat perhesunnittelua?
Kaikki ihmiset tekevät syntiä ehkäistessään ilman terveyssyytä. Vl
No niin. Joku sanoo että sääntöjä ei ole, ja toinen sanoo suoraan että ehkäisy on syntiä. Voi miten epärehellinen, ahdistava, feikki koko herätysliike on.
Miksei se ole syntiä, että lestamiehet väkisin vaan panevat vaimojaan, vaika tietävät että vaimon fysiikka ei enää kestä synnytyksiä? Miksi eivät voi pidättäytyä seksistä?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 13:33"]
Miksei se ole syntiä, että lestamiehet väkisin vaan panevat vaimojaan, vaika tietävät että vaimon fysiikka ei enää kestä synnytyksiä? Miksi eivät voi pidättäytyä seksistä?
[/quote]
Ja mistä sinä tiedät mitä lestamiehet ja -vaimot makuuhuoneessaan puuhaavat? Oletko kenties ollut katsomassa?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 13:12"]
No niin. Joku sanoo että sääntöjä ei ole, ja toinen sanoo suoraan että ehkäisy on syntiä. Voi miten epärehellinen, ahdistava, feikki koko herätysliike on.
[/quote]
Homman nimihän on se, että ehkäisy on edelleen virallisen opetuksen ja yleisen mielipiteen mukaan synti. Mutta on monia, jotka ajattelevat ja toimivat toisin. Siinä mielessä ehkäisy on jokaisen oma asia, että kukaan tai mikään ei estä esim minua (vl) ehkäisemistä.
Ne, joiden mielestä ehkäisy on ok, käyttävät sitä (ja mielellään kertovat siitä netissä anonyyminä), mutta muut vl:t eivät pidä sitä oikeana.
En vain ymmärtää, miksi ihmisten pitää kuulua tällaisiin yhteisöihin jotka laativat sääntöjä. Toiset noudattavat ja toiset eivät. Mitä virkaa koko yhteisöllä on? Miksi jokainen ei voi uskoa itsekseen, muodostaa oman suhteensa Jumalaan ja toimia omantuntonsa mukaan. Miksi tarvitaan näitä herätysliikepatriarkkoja, jotka aiheuttavat ahdistusta liikkeen jäsenille????
Jos joku lesta vastaisi vielä tähän: miksi kuulutte herätysliikkeeseen? Miksi ette uskalla uskoa yksin?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:18"]
En vain ymmärtää, miksi ihmisten pitää kuulua tällaisiin yhteisöihin jotka laativat sääntöjä. Toiset noudattavat ja toiset eivät. Mitä virkaa koko yhteisöllä on? Miksi jokainen ei voi uskoa itsekseen, muodostaa oman suhteensa Jumalaan ja toimia omantuntonsa mukaan. Miksi tarvitaan näitä herätysliikepatriarkkoja, jotka aiheuttavat ahdistusta liikkeen jäsenille????
Jos joku lesta vastaisi vielä tähän: miksi kuulutte herätysliikkeeseen? Miksi ette uskalla uskoa yksin?
[/quote]
Koska yhteisössä on muita samoin uskovia. Koska haluan käydä seuroissa kuulemassa Jumalan Sanaa. Siitä tulee minulle rauhallinen, hyvä ja turvallinen olo. Koska yhteisöstä löytyy vertaistukea. Siellä en ole kummajainen outoine uskoineni ja elämäntapoineni. Koska siellä minulla on ihania ystäviä.
Ap tässä. En usko että Lapin Maria tai edes Lars Leevi kielsi ehkäisyä tai televisiota. Ne ovat vain liikkeessä valtaa pitävien saarnamiesten keksintöjä.
Samoin minua kovasti vaivaa tämä pelastus-oppi. Aivan varmasti taivaaseen pääsee myös Äiti Teresat ja muutamat muut, jotka eivät ole Laestadiuksesta kuulleetkaan. Vai voiko joku väittää vastaan?
VL:t uskovat olevansa ainoita taivaaseen pääsijöitä. Jotkut voivat ajatella, ettei ole siitä ihan varma, mutta pääsääntöisesti "vain me".
Ehkäisyopetus ja -ajatus on muuttunut osittain. Aiemmin oli täyskielto sen suhteen. Nykyään osa ehkäisee terveydillisistä syistä, vaikkakin tätä ei kaikki hyväksy. Koko aihe on tabu.
En voi sanoa muiden puolesta, mutta vl-uskossa eletään mielestäni ikäänkuin kuplassa. Omaan järkeilyyn ei suositella. "Parempi ettei mieti liikaa, uskoo vaan". Seurapuheissa korostetaan ns lapsen uskoa, joka ei epäile vaan luottaa Jumalan huolenpitoon ja että Jumala ohjaa elämää (antaa lapset, elannon, jne).
Vl-uskossa opetetaan ettei kukaan voi uskoa yksin, vaan tarvitaan seuroissa ja muilta uskovilta synninpäästö (jeesuksennimessäjaveressä). Ilman tätä usko pikkuhiljaa kuolee. Siksi tätä yhteisöä tarvitaan. Tarvitaan ns matkaystäviä.
Tv-kielto on jäänne ja iso tabu vieläkin. Sitä ei voi hankkia, koska uskosta ollaan sen jälkeen huolissaan. Mitään järkisyytä tähän ei enää netin takia ole, vaan tv:n puuttuminen on vl-uskovaisten "tuntomerkki".
Vl-miehet panevat vaimojaan siinä kuin ei-vl:t omiaan. He vain eivät uskalla ehkäistä ja joskus terveydenkin uhalla eivät jaksa olla pitkään selibaatissa. Tämä on tietysti surullista, mutta totta. Inhimillistä se kuitenkin on.
T: ex-vl
Tunsin yhden lestaperheen jossa oli tv isossa kaapissa? Kaapinovet olivat tietyksi kiinni kun oli vieraita.
Perheen isä ei ollut saarnaaja mutta muuten hyvin aktiivinen ja arvostettu tuossa yhteisössä.
Tottakai televisiosta voi yhtä hyvin valita ohjelmat eikä sillä tietenkään ole mitään väliä mistä laitteesta ohjelman katsoo. Tuo on väärinkäsitys, että itse laite olisi jotenkin syntiä. Aina, ihan aina, on opetettu ettei se itse laite, vaan se ohjelma mitä sieltä tulee. Ja että tuleehan sieltä myös hyviä ohjelmia. Netistä nyt toki löytyy myös kaikki hyvät ja pahat ohjelmat, ja kaikki muukin mahdollinen. Ilman nettiä ei kuitenkaan nykyään tässä yhteiskunnassa oikeastaan pärjää, joten meidän lestadiolaistenkin on vain tehtävä itse ne valinnat tv-ohjelmaan ja muidenkin sivustojen suhteen.
t. vl vuodesta -73