Palmian lakko
Mitä mieltä lakosta? Tuntuu että nykyään on 1-2 krt vuodessa ainakin uhka että julkinen liikenne on sekaisin.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:11"]Mistä toi on keksitty, että siivoojan palkka putoaisi ja mihin se perustuu. Ettei vain ole niitä neuvostoajan tyylisiä juttuja.
Lakon takana on EU:n säädös kilpailutuksesta. Verovaroin pyöritettävät yritykset eivät voi osallistua esim. bussikilpailuun koska eivät ole samalla viivalla oikeiden yritysten kanssa. Tästä on kyse, mutta nyt nähdään oikein hyvä tapa muka puolustaa työläisiä, vaikka siitä ei missään nimessä ole kyse. Ei tarkoitus ole edes säästää, vaan noudattaa lakeja.
Palkan alennus nähdään siinä esim. kaupungin liikelaitoksen bussikuskit ajavat busseja kunnallisen työehtosopimuksen alla eivätkä edes ATK:n alla. Heidän työsopimuksensa heikkenee, mutta ei välttämättä palkka.
Lakossa ole itseasiassa yhtään mitään järkeä ja kun siihen vielä sotketaan anarkia, liikutaan jo huuluuden rajoilla.
[/quote]http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/221130-palmian-yhtioittaminen-leikkaisi-siivoojien-palkkaa
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:02"]
Voihan tuottavuus. Siivotkaa itse niin ei tarvitse palkata tuottamattomia siivoojia jos ei kelpaa.
[/quote]
Tämä on totta jo monilla yksityisillä työpaikoilla. Ystäväni, biologian tohtori, oli erään siivousfirman välittämänä siivoojana eräässä suht suuressa suomalaisfirmassa. Hänen tieltään potkittiin pihalle ihminen, joka oli kuukausipalkkaisena, työsuhteessa, siivonnut siellä firmassa 20 vuotta. Meni vuosi ja firma päätti, että työntekijät siivotkoon itse, säästetään siivoojan kulut kokonaan. Kaverini viimeisenä työpäivänä ne muut työntekijät itki, koska heillä oli jo muutenkin enemmän töitä kuin ehtivät tehdä. Lisäksi kyse oli laboratorio-olosuhteista eli he eivät voi siellä vaan jättää siivoamatta tai vähän luutulla sutaista.
Tiedän myös, että monissa kouluissa opettajat on omilla rahoillaan ostaneet luokkaan siivousvälineet ja siivoavat itse luokkaa välillä, kun siivoojia ja siivouskertoja on vähennetty.
Lakossa ei ole kysymys pelkästään palkasta vaan työsuhteen ehdoista yleensä. Työsuhteen ehdot ovat kunnalla oleellisesti paremmat kuin yksityisellä yrityksellä. Ehkä merkittävin asia on käytännön irtisanomissuoja, sillä kunnat eivät ainakaan toistaiseksi ole juuri sanoneet henkilöstöään irti. Käytännön rtisanomissuoja mahdollistaa myös sen, että kuntien palveluksessa olevilla on sairaslomaa keskimäärin 3 viikkoa vuodessa, kun yksityisellä puolella sairaslomaa on 1 viikko vuodessa. Kuntien työntekijöiden lomat voivat olla merkittävästi pitemmät kuin yksityisellä ainakin pitkään palvelleiden osalta.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:47"]
Sehän se auttaa yhteiskuntaa, jos palkat laskevat jokapuolella, verotulottippuu, kulutus vähenee, ja työttömyys lisääntyy. Sitten on vielä vähemmän jaettavaa.
[/quote]
Jos JULKISEN puolen palkat laskevat, se todellakin auttaa yhteiskuntaa. Ja julkisen työntekijät ne tänään pitävät veronmaksajia panttivankeinaan. Tuleva palkkojen lasku on fakta, sitä ei voi estää.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:21"]
Kaikki solidaarisuus on näköjään katoamassa Suomesta. Ainut joka merkkaa on minä ja minun rahat.
[/quote]
No eipä nämä lakkoilijatkaan ajattele muut kuin "minä ja mun rahat"... paskan väliä että monen sadan tuhannen ihmisen työmatka vaikeutuu/kallistuu!
Jos työntekijöiden palkka laskee siksi, että joutuvat tulevaisuudessa noudattamaan samoja työehtosopimuksia kuin kilpailijansa, niin kyllä silloin on maksettu turhasta. Miksi julkisen puolen siivoojalla on isompi palkka kuin yksityisellä, kysyn vaan? Ja sitten kehdataan vielä lakkoilla, kun "tulevaisuudessa mahdollisesti palkkoja tullaan leikkaamaan".
Multa ei todellakaan heru ymmärrystä laittomille lakoille. Ne on puhdasta kiristystä.
Lailliset lakot on asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:02"]
Voihan tuottavuus. Siivotkaa itse niin ei tarvitse palkata tuottamattomia siivoojia jos ei kelpaa.
[/quote]
Tämä on totta jo monilla yksityisillä työpaikoilla. Ystäväni, biologian tohtori, oli erään siivousfirman välittämänä siivoojana eräässä suht suuressa suomalaisfirmassa. Hänen tieltään potkittiin pihalle ihminen, joka oli kuukausipalkkaisena, työsuhteessa, siivonnut siellä firmassa 20 vuotta. Meni vuosi ja firma päätti, että työntekijät siivotkoon itse, säästetään siivoojan kulut kokonaan. Kaverini viimeisenä työpäivänä ne muut työntekijät itki, koska heillä oli jo muutenkin enemmän töitä kuin ehtivät tehdä. Lisäksi kyse oli laboratorio-olosuhteista eli he eivät voi siellä vaan jättää siivoamatta tai vähän luutulla sutaista.
Tiedän myös, että monissa kouluissa opettajat on omilla rahoillaan ostaneet luokkaan siivousvälineet ja siivoavat itse luokkaa välillä, kun siivoojia ja siivouskertoja on vähennetty.
[/quote]
Mahdottoman fiksua johtamista näissä firmoissa ja kouluissa. Siivouksesta siis maksetaan biologin tai opettajan palkkaa. Tämmöistä näennäissäästämistä kyllä näkee nykyään surullisen paljon. Hölmöläisten hommaa.
Mihin luulette tämän EU:n määräyksen perustuvan? Miksi EU haluaa jäsenmaittensa ajavan julkiset palvelut yksityisille?
Koska seuraus on palkkatason lasku. Huonosti toimeentulevia ihmisiä on helpompi hallita.
Ja pian Suomi on muisto vain EU:n liitovaltiossa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:10"]
Lakossa ei ole kysymys pelkästään palkasta vaan työsuhteen ehdoista yleensä. Työsuhteen ehdot ovat kunnalla oleellisesti paremmat kuin yksityisellä yrityksellä. Ehkä merkittävin asia on käytännön irtisanomissuoja, sillä kunnat eivät ainakaan toistaiseksi ole juuri sanoneet henkilöstöään irti. Käytännön rtisanomissuoja mahdollistaa myös sen, että kuntien palveluksessa olevilla on sairaslomaa keskimäärin 3 viikkoa vuodessa, kun yksityisellä puolella sairaslomaa on 1 viikko vuodessa. Kuntien työntekijöiden lomat voivat olla merkittävästi pitemmät kuin yksityisellä ainakin pitkään palvelleiden osalta.
[/quote]
Terveisiä vaan yhdestä maailman suurimmista siivouspalveluja tuottavista yrityksistä, meillä sairaslomaviikot hipovat reippaasti yli kuukautta vuodessa kaikilla kun työmäärä on niin järjetön :D
En kannata julkisten alojen yksityistämistä. Seurauksena olisi vain palkkatason aleneminen ja laadun heikentyminen, kuten näissä tapauksissa on käynyt. Sen seurauksena ihmiset tarvitsevat toimeentuloonsa yhteiskunnan tukea, joten yhteiskunta ei ole säästänyt mitään.
Sen sijaan kannatan julkisten palvelujen tehostamista. Se tosin tarkoittaa ihmisten irtisanomista, mutta nykyisellään rakenne on ikävä kyllä kestämätön.
Ja nyt käsi sydämelle: kuinka moni teistä työssäkäyvistä olisi valmis muutaman satasen palkanalennuksiin työtehtävien säilyessä ennallaan. Entäpä sitten, jos työtehtävien määrä lisääntyisi?
Laitetaan kaikki Suomen työpaikat uudelleenjakoon. Kuka halvimmalla tekee on paras ja saa paikan. Julkinen säästää ja yksityinen pääsee kunnon voitoille. Suomi nousuun!
Siivousfirmojen "eettisyyden" tuntemana tämä on kauhistuttava kehityssuunta. Julkisella puolella iäkkäämmätkin siivoojat on jaksaneet olla töissä mutta firmojen meininki on jotain muuta. Ikälisiäkään ei yksityisen alan sopimuksissa ole, ensimmäinen sairauspäivä on karenssia ja lisät olemattomat (iltalisä ehkä 50cent)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:02"]
[/quote]
[/quote]Näin sen pitääkin olla julkisella. Kyllä opet joutaa muutaman minuutin päivässä siivota. Kouluruuan sijaan luokkaan mikro ja lapset lämmittävät eväänsä. Tadaa, taas säästettiin. Mutta ettehän te jaksa edes kakruille evästä laittaa...
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:29"]
Jos työntekijöiden palkka laskee siksi, että joutuvat tulevaisuudessa noudattamaan samoja työehtosopimuksia kuin kilpailijansa, niin kyllä silloin on maksettu turhasta. Miksi julkisen puolen siivoojalla on isompi palkka kuin yksityisellä, kysyn vaan? Ja sitten kehdataan vielä lakkoilla, kun "tulevaisuudessa mahdollisesti palkkoja tullaan leikkaamaan".
[/quote]
Työnkuva on toisenlainen julkisella kuin siivousliikkeessä. Julkisella siivooja on "vanhanajan siivooja", joka tekee kaikki työt mitä kohteessa pitää tehdä, myös suursiivoukset.
Siivousliikkeessä työt on pilkottu. Siivooja tekee ylläpitosiivouksen, suursiivousporukka suursiivoukset, vahaukset jne.
Lisäksi ainakin Vantaan kaupunki vaatii laitoshuoltajan koulutuksen. Yksityisellä sitä ei välttämättä tarvitse olla, mutta koulutuslisää kyllä maksetaan koulutuksen mukaan. Ikälisiä ei uudessa tessissä enää tunneta. Itse olen siivousliikkeessä töissä ja tyytyväinen uuteen tessiin.
Ja eihän vanhojen siivoojien palkkoja leikata, uudet siivoojat palkataan Kipa:n tessin ehtojen mukaan.
Ja veikkaus; Lassila ja Tikanoja ostaa Palmian tulevaisuudessa...
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:31"]
Multa ei todellakaan heru ymmärrystä laittomille lakoille. Ne on puhdasta kiristystä.
Lailliset lakot on asia erikseen.
[/quote]
Kiristystä on kokoomuksen politiikka.
Lakko ei ole laiton, vaan vika oljenkorsi.
Mikä tää siivoojan palkka tonniin juttu on? Maksetaanko niille nyt 7,5€/h ja tulevaisuudessa 6,25€/h? En jotenkin suostu uskomaan, että Suomessa olisi missään hommissa noin pienet tuntipalkat.
2