kuinka pitkään synnytyksen jälkeen alavatsa on kipeä?
Ja miksi? Mulla jo kuukausi synnytyksestä ja alavatsa on ponnistellessa arka, samoin lenkkien tai pitkän kävelyn jälkeen. Onko tämä normaalia?
Kommentit (14)
Mulla 5 viikkoa sektiosta ja alavatsa edelleen välillä kipuilee mutta tämä onkin eri asia koska johtuu leikkauksesta! Alatie synnytysten jälkeen ei muistaakseni ole kipuillut joten sinuna ainakin soittaisin edes neuvolaan ja kysyisin asiasta!
Jos on ollut alatiesynnytys, ei pitäisi kyllä tuolla tavalla kipuilla. Toisaalta kun kipuja esiintyy vain ponnistellessa eikä muita oireita (kuume, vuoodt) ole, tuskinpa tuo mitään valtavan vakavaa on mikä ei voisi jälkitarkastukseenkin odottaa.
Lenkkeily? toivottavasti et juokse vielä? Kipuja voi silloin olla siitä että alapäälihaksisto (lantiopohjalihakset) antavat periksi, tästä voi seurata prolapseja. Joko kohdun tai suolen prolapseja. Ei missään nimessä kannata raskaita treenejä vetää moneen kuukauteen synn jälkeen koska vaikka tuntuu että on kunnossa keho ei sitä ole vielä. Tulehdusta en epäilisi jos ei lämpöä, pahanhajuista vuotoa ja arkuuttaa jatkuvasti. t kätilö
Lihaskipuja? Itsellä vatsalihakset olivat niin onnettomat ettei pystynyt pitkiä matkoja kävellä. Sitkeesti kävelin ja vaiva hävisi. Menisin kyllä sinuna lääkäriin näytille.
onko se tosiaan näin ettei saisi juosta?
no kyllä minulle sanottiin että 6kk pitää odottaa ennen kun juoksee tai treenaa raskaasti, esim kyykkyjä. Just laskeuman vaara siinä onkin.
ettei nyt vaan olis mitään tulehdusta? mulla oli vaan alapää hellänä, alavatsa ei laisinkaan
Voisit käydä vaikka lääkärissä tarkistamassa, mikä mättää. :)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 20:55"]Voisit käydä vaikka lääkärissä tarkistamassa, mikä mättää. :)
[/quote]
Ajattelin odottaa jälkitarkastukseen. Arvelin että kun on 9kk ensin kantanut kasvavaa vatsaa ja sen päätteeksi kokenut synnytysryllingin, voisi olla ehkä ihan luonnollisia palautumiseen liittyvää kipuilua. Tai arvelin ja arvelin, en kuitenkaan täysin omiin tuntoihini luota, enkä ole muiden kuullut tällaisesta kärsivän. Itse alapää jo toipunut pahimmasta, mut toi vatsa kipuilee. Ap
Kuulostaa kyllä erikoiselta. Olen synnyttänyt kahdesti eikä alamaha ollut kipeä muuten kuin toisella kerralla oli muutamana päivänä jälkisupistuksia. Alapää olikin sitten eri asia...
Juu ei mullakaan ollu vatsa kyllä kipeänä ku pari päivää synnytyksen jälkeen, repeämiä sai sitten parannella useamman viikon. Kannattaa käydä kyllä lääkärissä tarkistuttamassa tilanne, ettei oo mitään tulehdusta tai muuta. Tai vähintään kysyä neuvolasta.