Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun vatsa on nykyään koko ajan jumissa?

Vierailija
22.09.2014 |

Ennen vatsa toimi tosi hyvin, 3-5 kertaa päivässä eli tuntui, että aina kun söin jotain, se tuli jo hetken päästä toisesta päästä ulos =) Lääkärin kanssa oli tosta joskus puhetta jonkun muun asian yhteydessä ja lääkärikin oli sitä mieltä, että sen parempi, mitä useammin suoli toimii (jos ei nyt ihan ääripäähän mennä), mutta vähintään kerran päivässä pitäisi kakka tulla.

Nyt sitten jostain syystä vatsa ei enää toimi kunnolla. Joskus menee parikin päivää, kun mitään ei tule ulos ja ns. hyvänä päivänä tulee 1-2 krt/pvä joku minikokoinen papana ulos. Olo on jatkuvasti todella tukala ja maha ihan valtava.

Mitään muuta muutosta en ole ruokavalion suhteen tehnyt kuin vähentänyt viljatuotteiden syöntiä ja sitäkin vain sen verran, että jos ennen söin AINA aamupalaksi puuron ja puolikkaan sämpylän, nyt syön vain pelkän puuron. Ja toisinaan illalla jätän vakkari iltapalaleivät syömättä ja syön vain esim. jugurttia ja hedelmiä. Kasviksia olen sen sijaan lisännyt ruokavaliooni, joten en usko, että ihan hirveän paljon vähempää kuitua saan nykyään. Pitääkö mun nyt vaan ottaa noi sämpylät ja leivät taas samoissa määrin käyttöön kuin aikaisemminkin vai saanko jollain toisella tavalla vatsani taas toimimaan yhtä usein kuin ennenkin??? Olo on tosi inhottava, kun välillä menee 3 päivää kakkaamatta ja "vanhoina hyvinä aikoina" olisin siinä ajassa käynyt jo sen 9-15 krt sillä isommalla hädällä...

Vaikka aihe on vähän hölmö, toivoisin silti ihan asiallisia vastauksia! Kuivattuja luumuja meinasin ostaa seuraavaksi, kun käyn kaupassa, mutta mitäs muita kikkoja olisi? Varsinkin pysyviä sellaisia?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä apteekista hakemassa vatsanpehmikelääkkeitä ja niitä ottaa illasta. Toki, kuinka paljon juot vettä? Juo vettä reilusti päivän aikana ja muista liikkua myös päivittäin. Liikunta ja vesi auttavat vatsaa toimimaan.

Vierailija
2/7 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon noin kaksi litraa vettä päivässä ja liikuntaharrastusten aikaan/jälkeen lisää. Liikuntaa harrastan säännöllisesti useita kertoja viikossa. Jotain apteekin "peräruiskeita" tms. olen joskus vuosia sitten satunnaisten ummetusten aikana käyttänyt, mutta nyt kun ummetus tuntuu olevan jokapäiväistä, en noita haluaisi käyttää. Vi-Sibliniä mulla on kotona, mutta sitä en muista koskaan ottaa, vaikka rasia on keittiöntasolla. Kun en halua sitä esim. veden seassa juoda, kun on aika pahaa, enkä muista mikään kerta sekoittaa puuroon, jugurttiin tms. Pitää varmaan laittaa kännykkään muistutus asiasta.

Eniten mietityttää, mistä tämä vatsan toimimattomuus nykyään johtuu?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota viljat takaisin ruokavalioon. Eikö tuo ole päivänselvää, mistä ongelma aiheutui.

Vierailija
4/7 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä vähensit niitä viljoja? Selvästikään mahasi ei tykännyt muutoksesta. 

Vierailija
5/7 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pikku hiljaa vähentää noita viljoja ja kokeilla, miten maha reagoi siihen, kun jo ennen tätä ummetus-ongelmaa mulla on usean vuoden ajan ollut tosi paha vatsanturvotus-ongelma. Täytyy testailla, aiheuttaako sen turvotuksen viljatuotteet, maitotuotteet tms. Aloitin vähentämällä viljatuotteita, mutta sitten tuli ummetus kuvioon. Jotenkin en jaksa uskoa, että se, että syön aamulla puolikkaan sämpylän verran vähemmän viljaa ja illalla ehkä 1-2 leipää vähemmän, aiheuttaisi sen ummetuksen. Mutta pitää vissiin alkaa taas syömään enemmän leipää (mitä rakastan, mutta mahani ilmeisesti ei hirveästä pömpötyksestä päätellen), jos suolentoiminta palaisi ennalleen. Tosi vaikeaa tietää, mistä mikäkin johtuu, kun mulla on niin paljon erilaisia vatsa- ja suolentoiminnan ongelmia =(

ap

Vierailija
6/7 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän ole raskaana? Mulla raskaus saa mahan jumiin jo nopeammin kuin plussa ilmestyy testiin..

Vierailija
7/7 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä nostan! Ja en ole raskaana (tuplaehkäisy käytössä).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi