Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on mielestäsi pojan käytös näiden Wilma-merkintöjen perusteella:

Vierailija
22.09.2014 |

Koulua mennyt reilu kuukausi, ikää pojalla 9 vuotta.

Unohtelemisia (läksyt tekemättä, kirja kotona tms.) 5 kpl

Käyttäytymishäiriöitä 1 kpl

Minusta poika on kauhean kiltti ja tunnollinen, mutta mitä mieltä olette näiden Wilma-merkintöjen puolesta?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on eksyksissä.

Vierailija
2/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti ja tunnollinen.. ehkä kiltti mutta ei tunnollinen. Mun 11v:llä on koko koulu-uransa aikana unohtunut ehkä toi 5 kertaa läksyt. ei ainakaan enempää.. 

Nyt teidän on keksittävä uusi taktiikka läksyihin. Joko se jää koulun läksykerhoon tekemään ne tai sitten ottaa esim. kännykällä valokuvan päivän lopuksi taulusta missä lukee kaikki sen päivän läksyt. Tai kirjottaa ne läksyvihkoon ja sun tehtävä on tarkastaa että ne tulee tehty.

Tuo käytöshäiriö on teillä varmasti keskusteltu läpi ja sovittu että sellaisia ei jatkossa tule ??? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissani, minun lapsen koulussa annetaan läksyistä unohdusmerkintä jos ei osaa esimerkiksi yhtä tehtävää kaikista annetuista :// Ei auta selittelyt, ettei osaa, vaan unohdus tulee vaikka muut olisikin tehty

Vierailija
4/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika olisi epänormaali, jos ei tähän mennessä syksyä olisi jotain unohtanut.

Opettaja on varmaan naisihminen, joka ei ymmärrä pienten miesten sielunelämästä ja kehityksestä muuta kuin mitä on kehityspsykologian tenttikirjasta lukenut.

Vierailija
5/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän tässä juuri onkin, että poika on kamalan kiltti ja tunnollinen, ja noita Wilma-merkintöjä kuitenkin on.

Lähinnä halusin tietää millainen on "normaali" tilanne kolmasluokkalaiselle pojalle. Kuitenkin kuin pojan kavereiden, tai heidän vanhempiensa,  juttuja kuuntelee, heille merkintöjä tulee lähes päivittäin.

Vierailija
6/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tokaluokkalainen poika ja tarkistan aina että läksyt on tehty ja kysyn onko oikeat kirjat repussa. Kolmasluokkalaisella varmaan pitäs jo näistä vähän itsekin huolehtia (kuten te varmaan teettekin), eli ihan normaalia että jokunen unohdus on tullut.

Vierailija
7/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on käyneet koulua jo 9 ja 7 vuotta, eikä kummallakaan ole yhtään käytöshäiriömerkintää, unohduksia tulee 0-4 koko lukuvuonna. Positiivisia merkintöjä tulee viikottain " osallistuu aktiivisesti tunnilla", "reipasta ja iloista työskentelya" tmv.

Minusta lapseni käyttäytyy huonosti koulussa, kannattaa puuttua siihen heti, ettei lapsesi ajaudu luokan pelleksi, vaikka oliskin kotona kiltti.

Vierailija
8/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian paljon unohtelua, jos kerran viikossa on jotain tekemättä tai työvälineitä kotona. Otatte yhdessä ryhtiliikkeen ja käytte illalla läksyt läpi. Tarkistat että tehtävät on tehty, ja laitat lapsen pakkaamaan repun illalla valmiiksi. Tarkistat vielä että kaikki on mukana. Kuitenkin siten että vastuu on lapsella, sinä vain varmistat. Käytösmerkinnöistä tiukka puhuttelu heti kotona. Unohtaminen silloin tällöin on inhimillistä, mutta huonoa käytöstä ei pidä sallia.

Vierailija
9/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tuollaisia merkintöjä siellä on, niin sun velvollisuus on vanhempana tarkastaa läksyt joka päivä ja kannustaa poikaa enemmän. Toiset on luonteeltaan huolettomampia, mutta voivat kasvaa yhtä ahkeriksi ja "kunnollisiksi" hyvällä tuella ja ohjauksella

Tsemppiä!

Vierailija
10/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä ei oo näiden kolmen vuoden aikana tullut yhtään merkintää. 5 kertaa läksyt tekemättä tai kirja kotona ettei niitä pysty tarkistaa.. Kannattaisiko jo jutella lapsen kanssa ja selvittää mis kenkää puristaa. Ja eikö teillä ole tapana kotona kysellä miyä tuli läksyksi ja onko tehty ja oliko vaikeita vai helppoja tehtäviä jne? Sinulla on kasvatusvastuu lapsestasi, ei koululla.

Ja sit toi käytöshäiriömerkintä.. Luulen että valtaosalla oppilaista sellaista ei tule koko ala-asteen aikana.

Vierailija
11/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikasi ajautunut huonoon seuraan jos kavereilla merkintöjä tulee "päivittäin".

Vierailija
12/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:09"]

No sehän tässä juuri onkin, että poika on kamalan kiltti ja tunnollinen, ja noita Wilma-merkintöjä kuitenkin on.

Lähinnä halusin tietää millainen on "normaali" tilanne kolmasluokkalaiselle pojalle. Kuitenkin kuin pojan kavereiden, tai heidän vanhempiensa,  juttuja kuuntelee, heille merkintöjä tulee lähes päivittäin.

[/quote]

No jos muilla tulee päivittäin merkintöjä, on lapsesi aivan esimerkillisen tunnollinen:) Meilläpäin ei kyllä tunnollisimmilla oppilailla ei tule 4-5 "unohdusta" kuukaudessa.

Vierailija
13/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-luokkalaisella tytöllä vähän sama juttu. En ota hirveän vakavasti vaan tsemppaan lasta tarkistamaan lukujärjestyksestä joka päivä, onko huomisen läksyt tehty, pakkaamaan kassin jo illalla jne. Yritän opettaa omatoimisuutta. Ekalla ja tokalla huolehdittiin kaikki sen puolesta ja nyt pitäisi pikkuhiljaa ottaa enemmän vastuuta itse. On sellainen haahuilija luonteeltaan.

Meillä siis on läksyt puutteellisesti merkitty 4 kertaa ja jäänyt sen vuoksi osa tekemättä, muutama myöhästyminen, yksi liiallinen pulinamerkintä jne. Meidän lapsen opettaja kyllä raportoi tarkkaan kaiken ja saa myös kannustavaa ja hyvää palautetta (tyyliin läksyt hyvin tehty, aktiivinen tunnilla +).

Kyllä se siitä!

Vierailija
14/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytymishäiriöstä kysyisin ensin lapselta ja sitten sen jälkeen pyytäisin merkinnän laittanutta opettajaa selvittämään tarkemmin mistä on kyse voidakseni peilata lapsen kertoman todellisuuspohjaa.

Viisi unohdusta noin lyhyessä ajassa on huolestuttavan paljon.

Minua kiinnostaisi tietää, minkä verran te muut vanhemmat kyselette lapsenne olemisesta noin yleensä siellä koulun puolella. Itse kyselen muutaman kerran vuodessa miten sujuu koulun käyminen ja miten sujuu se kaikki muu, toisien huomioon ottaminen, puhetyyli, tunnilla keskittyminen jne. Koen sen tiedon tärkeäksi hahmottaessani sitä, miten lapsi elämäänsä kodin ulkopuolella elelee (se saattaa poiketa radikaalistikin lapsen kotiminästä) ja millä tavalla hän kohtaa omia tekemisiään. Lapsilla on vielä kouluiässäkin taipumus nähdä oma käytöksensä hyvin ruusunpunaisten lasien läpi. Ja meillä vanhemmilla kurkkia niiden samojen lasien takaa, kun omista rakkaista lapsistamme kerran kyse on :)

Vierailija
15/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että minun lapseni kasvua ei kompensoi naapurin Jyrkin merkintöjen määrä. Ainakin meidän lasten koulussa on aika tarkka linja unohtamisten suhteen. Minä olen vastuussa oman lapseni opettamisesta huolehtimaan asioistaan, sille en voi mitään jos naapurin Jyrki ja vielä kauemman naapurin Kerttu eivät vastaavaa opastusta kotoaan saa. Se mentaliteetti, minkä lapsi tässä vaiheessa koulunkäyntiin kehittää, vaikuttaa pitkälti hänen koko loppuelämäänsä, joten se ei ole mikään pikkujuttu kuitenkaan. Ovien aukeneminen tulevaisuudessa riippuu siitä, miten koulutaipaleensa käy.

Vierailija
16/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi lasta, toinen kutosella, toinen kolmosella. Kummallakaan ei ole koko ajalta yhtään unohdus- tai käytösmerkintää. Viisi merkintää kuukaudessa on paljon!

Vierailija
17/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmasluokkalainen, 9v poika. Nyt syksyllä tuli eka wilma-merkintä läksyn unohduksesta kun oli kolme päivää sairaana ja se kaveri, jolle ope oli antanut läksyt kerrottavaksi meidän pojalle, ei muistanut kertoa matikan läksyä. Eli ei mielestäni nyt oikein kenenkään vika toi. Sitten mulla on myös pari vuotta vanhempi poika, jolla 4:ssä viikossa 5 unohdusta on jo todella hyvä suoritus (yleensä niitä on ton verran kahdessa viikossa). Enemmän mä repisin pelivehkeeni tuosta käytösmerkinnästä. Koulussa ei ole mitään oikeutta kenelläkään häiritä muiden koulunkäyntiä. Ja näitä meillä ei sitten tulekkaan, kummaltakaan, kun tietävät että siinä on sitten pelikieltoa edessa kuukausi.

Vierailija
18/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että samanlainen unohtelija kuin meilläkin. Poikani on todella hyvä koulussa kaikessa: matikka, äikkä, reaaliaineet, liikunta, kuvis - ihan kaikki sujuu. On vieläpä kiltti, reipas ja sosiaalinenkin. Mutta heikko kohta on nimenomaan tuo huolellisuus. Usein on joku tavara hukassa tai sitten muistaa vasta juuri ennen kouluun lähtöä, että joku läksy olikin vielä tekemättä. Sitä on yritetty tsempata ja parempaan suuntaan on koko ajan mentykin, mutta aina silloin tällöin vain unohtuu jotain. En viitsi siitä hirveästi hiillostaa, koska koknaisuudessa kyseessä on unelmalapsi, joka on hirveän innostunut koulusta ja ottaa opiskelun tosissaan. Enpä minä itsekään ole täydellinen. Toki huolellisuuteen pitää kannustaa. Käytöshäiriöitä ei lapsellani ole raportoitu, mutta periaatteessa sellainenkaan ei hirveästi yllättäisi, koska vauhdikas poikaviikari on kyseessä. En tiedä, millä perusteella tuollaisista häiriöistä raportoidaan. Riittääkö se, että pulisee tunnilla? Käytöshäiriön laatu vaikuttaisi siihen, olisiko syytä huolestua.

Vierailija
19/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa, ai että vauhdikkalalla poikaviikarilla on oikeus äiritä? Onko pojat poikia ja blääblää?

Vierailija
20/67 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:09"]

Poika olisi epänormaali, jos ei tähän mennessä syksyä olisi jotain unohtanut.

Opettaja on varmaan naisihminen, joka ei ymmärrä pienten miesten sielunelämästä ja kehityksestä muuta kuin mitä on kehityspsykologian tenttikirjasta lukenut.

[/quote]

Miten nämä Wilma-merkinnät voisi noin tulkita. Nehän ovat tosiasioita. Sinua sen sijaan voisi epäillä naisvihamieliseksi ja stereotyyppisesti ajattelevaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi