Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästät ruokalaskuissa?

Vierailija
22.09.2014 |

Mitkä ovat edullisia ruokia? Säästääkö itse leipää leipomalla oikeasti suuria summia rahaa? Kerro vinkkisi ruokalaskun pienentämiseksi!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Herkkujen ostot olen jättänyt, se riittää.

Vierailija
2/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sen verran kuin syön, ei mitää liikoja. Roskiin menevä ruoka on kallista. Tarjouksien mukaan isot kaupat, kauppaan hyvin syöneenä herkut kaukaa kiertäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoin ruokahävikin. Ostan tarjoustuotteita. Ostan edullisia kausituotteita.

Vierailija
4/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan tarjouksesta lähes kaikki lihat,kalat,kanat. Pakastimesta löytyy tälläkin hetkellä reiluksi viikoksi lihatuotteita. Oikeastaan vain "hätätapauksessa" ostan normihinnalla.

Leivät ostan lidlistä, esim. pieni paketti reissumiestä 50snt. Noita paketteja meillä menee ehkä 4-5 viikossa.

Jos leivon itse sämpylöitä, ne menee hujauksessa ja itse leivotut sämpylät ovat parhaimmillaan vastaleivottuna, en jaksa joka päivä leipoa, joten pääasiassa kaupan leivillä mennään.

Samoin kaikki maitotaloustuotteet on lidlissä edullisia.

Kasviksia ja hedelmiä ostan myös sen mukaan, mitä sattuu edullisesti saamaan.

Välillä on tarjouksessa esim. pastat yms. kuivatuotteet jotka säilyvät pitkään ja ostan sitten kunnon satsin kaapppiin.

Ruokaan menee kuukaudessa n. 250-300e, 2 aik. + 2 kouluikäistä lasta.

Vierailija
5/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:49"]

Ostan tarjouksesta lähes kaikki lihat,kalat,kanat. Pakastimesta löytyy tälläkin hetkellä reiluksi viikoksi lihatuotteita. Oikeastaan vain "hätätapauksessa" ostan normihinnalla.

Leivät ostan lidlistä, esim. pieni paketti reissumiestä 50snt. Noita paketteja meillä menee ehkä 4-5 viikossa.

Jos leivon itse sämpylöitä, ne menee hujauksessa ja itse leivotut sämpylät ovat parhaimmillaan vastaleivottuna, en jaksa joka päivä leipoa, joten pääasiassa kaupan leivillä mennään.

Välillä on tarjouksessa esim. pastat yms. kuivatuotteet jotka säilyvät pitkään ja ostan sitten kunnon satsin kaapppiin.

[/quote]

Voiko muuten kaikki lihatuotteet pakastaa? Entä kauanko pakastettu lihatuote säilyy valmistettuna syötävänä? Säilyykö esim. jauhelihakastikkeessa 3 päivää? Kysyn siksi, kun meillä on kaksi syöjää ja esim. juuri tuota kastiketta syödään kolmisen päivää.

Vierailija
6/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:49"]

[/quote]

Voiko muuten kaikki lihatuotteet pakastaa? Entä kauanko pakastettu lihatuote säilyy valmistettuna syötävänä? Säilyykö esim. jauhelihakastikkeessa 3 päivää? Kysyn siksi, kun meillä on kaksi syöjää ja esim. juuri tuota kastiketta syödään kolmisen päivää.

[/quote]

Kyllä kaiken voi pakastaa, toiset pakastaa jopa leikkeleet ja makkaratkin, itseäni ne jotenkin ällöttää, enkä pakasta.

Säilyvyydestä en osaa sanoa, meillä on yleensä max. 2 päivää syöty samaa ruokaa. Mutta luulisi että säilyy samoin kuin pakastamatonkin ruoka.

Vierailija
7/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myydään "tuoreena" aika paljon pakastettuna säilytettyä lihaa. Eipä silti, itsekin pakastan kaupasta ostettuja lihoja, enkä ole havainnut koskaan mitään haittaa tai pilaantumista.

Vierailija
8/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä leipomalla ei säästä. Tai säästää, jos leipoo pelkästä perusvehnäjauhosta, mutta jos yhtään käyttää täysjyvää, ruista tai muita siemeniä, säästö katoaa taivaan tuuliin ja kotona leivottu leipä voi olla kalliimpaa kuin ostettu. Parempaa se toki voi olla, jos osaa leipoa.

Vierailija
9/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:55"]

[/quote]

Sellaisen voi pakastaa, jota ei ole jo kaupassa/varastoinnissa ennen kauppaa, kertaalleen pakastettu.

Valmis jauhelihakastike säilyy jääkaapissa syömäkelpoisena jopa viikon, kunhan se laitetaan sinne nopeasti valmistamisen jälkeen, eikä seisoteta huoneenlämmössä.  Ja tietty jos sitä syödään useampana kertana, niin jääkaapista lämmitetään vain se sen kerran annos, ei koko kattilaa.

Vierailija
10/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on tonttia, hyödynnä se. Entinen anoppi asui rivitalossa, ja sillä ei mennyt toukokuisesta muutosta kuin 2 päivöö, kun sillä oli jo mansikkamaa ja pottupalsta 50 neliön pihalla. Nurmikko oli siitä vaan hullujen höpötystä ;)

Samoin kuin nelonen, mutta- olen puutarhuriluonne ja olisin melko ahdistunut otus ilman tekemistä. (Talvet on yhtä tuskaa) Mulla on mökki, ja omakotitalo, käytän pihat hyödyksi,  2 kasvihuonetta, välillä heinäkuu-tammikuu ei mene paljon ruokakauppaan varsinkaan vihanneksiin, juureksiin, hedelmiin tai kalaan. Nostin eilen 9 ämpärillistä perunaa kellariin ja toinen mokoma odottaa tänä iltana. Kasvatan itse sipulia, tomaattia, mustajuurta, maa-artisokkaa, porkkanaa, palsternakkaa, purjoa, yrttejä, selleriä, lehtikaalia, salaattia, vattua, herukoita, hedelmiä..... Lantut ja kaalit jätän kylvämättä kirppojen takia.  Istutin keväällä uuteen huoneeseen kokeeksi 4 viiniköynnöstä, saa nähdä miten käy. Sieniä on säilöttynä nyt noin 40 litraa. Jatkan jauhelihataikinaa esim. sienillä tai porkkanaraasteella. Saan myös metsästäviltä sukulaisilta lihaa. 2 vanhinta lasta tykkää käydä ongella ja meillä on katiskat.

sokerijuurikasta ja vehnää en sentään viljele...

Vierailija
11/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelu näin, heti kk alusta ostaa vaikka kaalia ja tekee kaalipataa jota syödään joka kolmas pv.

Siis melkein 10 annosta, taas seuraavassa kuussa vaihto hernekeittoon.  Ikinä ei tule tilannetta, olet rahaton ja pakastin tyhjä kk lopussa.

Vierailija
12/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:13"]

Mun mielestä leipomalla ei säästä. Tai säästää, jos leipoo pelkästä perusvehnäjauhosta, mutta jos yhtään käyttää täysjyvää, ruista tai muita siemeniä, säästö katoaa taivaan tuuliin ja kotona leivottu leipä voi olla kalliimpaa kuin ostettu. Parempaa se toki voi olla, jos osaa leipoa.

[/quote]

Saan kaksi isoa leipää, joihin käytän paketin hiivaa, suolaa, hivenen sokeria, öljyä, kaurahiutaleita, porkkanaraastetta, auringonkukan siemeniä ja vehnäjauhoja. Yhdelle leivälle tulee hintaa alle euron. Leipää ja sämpylöitä teen silloin, kun teen muutakin uuniruokaa, sillä sähköuunin lämmittäminen maksaa eikä niinkään lämpimänä pito.

Vierailija
13/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä leipomisellakin voi säästää ihan mukavasti! Sämpylöihin kun ostaa jauhot ja esim. kuivahiivaa, niin niistähän saa monta satsia. Aina ei vaan riitä aika eikä jaksaminen niiden tekoon.

Me suunnitellaan aina ruokalista kauppaan mukaan. Mieluiten monen päivän ateriat mietittynä. Kannattaa myös hyödyntää ylijäävät tuotteet esim. ostaa kananmunia makaronilaatikkoa varten. -> lopuista kananmunista munakas jonain päivänä.

Vihannes- ja hedelmäosastolta kannattaa katsoa, mikä on edullista. Samoin tarjouksessa olevat tuotteet kannattaa vielä katsastaa; mikäli löytyy juustoa tai leikkelettä tarjouksesta.

Herkkupäivä kerran viikossa. Herkut on oikeasti tosi kalliita ja äkkiä nousee ruokalasku monella kympillä, jos ostaa yhtä sun toista herkkua.

Vierailija
14/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole varsinaisesti tarvetta säästää ruokamenoissa, mutta ostan silti tarjouksista, jos sattuu olemaan hyviä tarjouksia, katson kilohintoja, pakastan ja ennenkaikkea minimoin hävikin.

Vierailija
15/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyykkaan. :) Meillä syödään kuin kuninkaat työttömän budjetilla.

Vierailija
16/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:18"]

Jos sulla on tonttia, hyödynnä se. Entinen anoppi asui rivitalossa, ja sillä ei mennyt toukokuisesta muutosta kuin 2 päivöö, kun sillä oli jo mansikkamaa ja pottupalsta 50 neliön pihalla. Nurmikko oli siitä vaan hullujen höpötystä ;)

Samoin kuin nelonen, mutta- olen puutarhuriluonne ja olisin melko ahdistunut otus ilman tekemistä. (Talvet on yhtä tuskaa) Mulla on mökki, ja omakotitalo, käytän pihat hyödyksi,  2 kasvihuonetta, välillä heinäkuu-tammikuu ei mene paljon ruokakauppaan varsinkaan vihanneksiin, juureksiin, hedelmiin tai kalaan. Nostin eilen 9 ämpärillistä perunaa kellariin ja toinen mokoma odottaa tänä iltana. Kasvatan itse sipulia, tomaattia, mustajuurta, maa-artisokkaa, porkkanaa, palsternakkaa, purjoa, yrttejä, selleriä, lehtikaalia, salaattia, vattua, herukoita, hedelmiä..... Lantut ja kaalit jätän kylvämättä kirppojen takia.  Istutin keväällä uuteen huoneeseen kokeeksi 4 viiniköynnöstä, saa nähdä miten käy. Sieniä on säilöttynä nyt noin 40 litraa. Jatkan jauhelihataikinaa esim. sienillä tai porkkanaraasteella. Saan myös metsästäviltä sukulaisilta lihaa. 2 vanhinta lasta tykkää käydä ongella ja meillä on katiskat.

sokerijuurikasta ja vehnää en sentään viljele...

[/quote]

Ihailtavaa! Valitettavasti ap asuu rivitalossa, jossa on hyvin pieni piha :/

Vierailija
17/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain vähintään -30% alennuksessa olevaa lihaa. Silloin kun on hyvä tarjous, ostan kerralla "pakastimen täyteen". Yleensä lihaa tartteekin ostaa vain noin kerran kuussa, kun silloin ostaa sen 3-4 kiloa. Ainakin paikallisessa Prismassa on lähes aina hyvät alelihalaarit joka lauantai-aamusta, joka on meidän normikauppa-aika. Ei siis tartte edes metsästää sen kummimmin niitä alennuksia. Esim. viime kerralla oli marinoimattomia kanasuikaleita (onko se nyt 300g paketti?) euron kappale. Niitä 6 ja riittää piiiitkäksi aikaa (tehdään vain viikonloppuisin ruokaa).

Vierailija
18/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:33"]

Dyykkaan. :) Meillä syödään kuin kuninkaat työttömän budjetilla.

[/quote]

Missä voi enää nykyään dyykata? Jo 10 vuotta sitten oli kaikkien kauppojen roskikset lukkojen takana, ja/tai vain yksi iso bioroskis johon kaikki dumpataan avattuna. Vinkkejä?

Vierailija
19/19 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä käydään kerran viikossa kaupassa, välissä hakemassa maitoa ja jotain puuttuvaa. Tällä ainakin meillä säästetään jonkin verran, ei tule niin paljon heräteostoksia, hävikki pysyy olemattomana ja pakkaseen ei jää seisomaan turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi