Onko nuha ja yskä, ilman kuumetta aihe sairaslomaan?
Oon ollu ny kolmisen viikkoa räkänen ja yskiny. Nenästä ja kurkusta tulee vihreetä räkää. Yäks. Kuumetta ei ole. Ääni lähtee välillä.
Kommentit (23)
Nyrrkisääntönä voi pitää, että aikuiselle ei tule kuumetta "koskaan". Eli kuumetta on ihan vammaista pitää jonkakin mittarina. Todellinen mittari on se, pidätkö itseäsi nuutuneena ja niin muodoin kykenemättömänä työhösi.
Sairasloma on muuten parempi sana kuin sairausloma. Eihä sairaus lomaa tarvitse, vaan nimen omaa sairas.
2 jatkaa. Mikäli yleiskunto on suht huono, niin lääkäri saattaa kuitenkin antaa sairaslomaa vaikka luumetta ei olisi. Riippuu myös työstä jonkin verran.
En ole ikinä käsittänyt miksi kuume on suurimmaksi osin lähes aina se ainoa mittari jolla katsotaan aikuisen työkykyisyyttä tai esimerkiksi lapsen kykyä olemaan päivähoidossa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:29"]
En ole ikinä käsittänyt miksi kuume on suurimmaksi osin lähes aina se ainoa mittari jolla katsotaan aikuisen työkykyisyyttä tai esimerkiksi lapsen kykyä olemaan päivähoidossa.
[/quote]
Ei siinä yhtään mitään tolkkua olekaan. Lapsilla se on jonkiinlainen mittari, mutta aikuisella pitää olla molemmat jalat polvia myöten haudassa, ennen kuin kuume nousee 37:n huonommalle puolelle.
Minä saan saikkua, pomo ei arvosta kun saatan rajun yskimisen seurauksena tyhjentää vatsani sisällön ja se oksennus tulee niin nopeaan että tajuan asian vasta kun se on jo ulkona. Tosin erottelen itse milloin yskäni on tuossa pisteessä, onneksi se on harvemmin. Vissiin jonkinlainen sukuvika tämä kun meitä on useampi yskä-oksentelija =/
Riippuu ihan siitä työstäsi. Kysy pomoltasi mitä mieltä hän on jos olet epävarma, äänen katoileminen ei työssä jossa joudut vastaamaan puhelimeen ei ole hyvä juttu tai nuhaisena asiakkaiden kanssa kasvotusten oleminen.
Kannattaa varmaan poskiontelot vilkaista kun on noin pitkään jatkunut.
Onhan tässä nuutunu olo. Mutta oon tähänki asti pystyny olemaan töissä. Ja kieltämättä vaakakupissa painaa myös ajatus siitä, että työkaverit joutuisi tiukille, kun joutuisivat munkin työt tehdä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:32"]
[/quote]
Ei siinä yhtään mitään tolkkua olekaan. Lapsilla se on jonkiinlainen mittari, mutta aikuisella pitää olla molemmat jalat polvia myöten haudassa, ennen kuin kuume nousee 37:n huonommalle puolelle.
[/quote]
Eiköhän se riipu täysin ihmisestä, kyllä mulle on tullut monesti flunssassa kuumetta aikuisiällä ilman sen kummempia bakteeri-infektioita eli ihan normi virusflunssa.
Yleisesti sairaslomalle on syytä jäädä ja lääkärille perustella sairaslomatarve sillä, kykeneekö tekemään töitä vai ei. Pystyykö raahautumaan toimistolle/tehtaalle/kauppaan vai mikä se työpaikka nyt onkaan. Toimistoduunari pystynee tekemään töitä flunssassa, ahtaaja varmaan ei.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:21"]
Nyrrkisääntönä voi pitää, että aikuiselle ei tule kuumetta "koskaan". Eli kuumetta on ihan vammaista pitää jonkakin mittarina. Todellinen mittari on se, pidätkö itseäsi nuutuneena ja niin muodoin kykenemättömänä työhösi.
[/quote]Minusta kans tuntuu että ettei minulla ole käytännössä enee koskaan kuumetta. vaikka olo olisi selvästi kuumeinen, niin mittari näyttää maksimissaan 37,5 ja sitä se voi joskus näyttää vaikka ei tunnu yhtään kuumeiselta.
Jos köhää on jatkunut kolme viikkoa, niin miten se nyt olisi yhtäkkiä ylittänyt sairauspoissaolokynnyksen? Kannattaisi ehkä käydä jo lääkärissä.
Yleisvoinnistahan se on kiinni ja työstä että onko työkuntoinen vai ei. Yksin tutkijakammiossa on ihan eri työkunnon kriteeri kuin jossain ruumiillisesti raskaassa asiakaspalvelutyössä, kuten vaikka tarjoilijanana.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:23"]
Sairasloma on muuten parempi sana kuin sairausloma. Eihä sairaus lomaa tarvitse, vaan nimen omaa sairas.
[/quote]Eihän se loma ole sairas, vaan sillä ollaan sairauden vuoksi, siksi se on sairausloma.
[/quote]Johonkin se raja on vedettävä... Nuhaa voi allergian vuksi ja köhää huonon hengitysilman vuoksi. Kuume on jo selvä merkki tulehdustilasta elimistösää ja se on varmuudella poikkeava tila.
Minä hain saikkua vasta, kun flunssan päälle tuli korvatulehdus ja sain antibioottikuurin. Nyt ainakin saan muutaman päivän levätä ihan luvan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:40"]
Minä hain saikkua vasta, kun flunssan päälle tuli korvatulehdus ja sain antibioottikuurin. Nyt ainakin saan muutaman päivän levätä ihan luvan kanssa.
[/quote]
Ei antibioottikuuri tarkoita, että pitäisi olla saikulla.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:45"]
Olisikohan saanut korvatulehduksen takia sairauslomaa? En minäkään yleensä lääkkeiden takia saa...
[/quote]
[/quote]
Mulla ainakin tulee aina pienemmässäkin flunssassa niin älytön nuha, että pari ensimmäistä päivää räkää lorahtelee aivan solkenaan ja saa olla niistämässä vähintään minuutin välein. Tämä menettelee kyllä jossain toimistohommassa, mutta vaikka asiakaspalvelutyöstä ei meinaa tulla mitään.
En tiedä, mutta itsestäni ei kyllä nyt olisi töihin. Nenä vuotaa kuin seula, samoin silmät. Koko ajan aivastuttaa ja kurkku on kipeä. Tosi ärsyttävä olo.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:45"]
[/quote]
[/quote]
Ei tarkoita, mutta kun on korvatulehdus päällä, silloin on jo niin kipeä olo, ettei jaksa töitä painaa. Lääkäri kirjoitti viikon sairauslomaa pitkittyneen flunssan takia. Muuten olisinkin yrittänyt kestää tämänkin flunssan sisulla ja ollut töissä jotenkuten puoliteholla. Anteeksi vain kollegat, nyt joudutte paikkaamaan minunkin tuntini. Mutta ehdinhän minäkin jo paikata kolmen muun sairastuneen työtoverin tunnit ennen jäämistäni saikulle.
Onko tämä flunssakausi nyt jotenkin tavallista hankalampi vai tuntuuko vain? Kokemuksia?
Itsellä ollut puolitoista kuukautta yskää ja flunssaoireita. Ei mitään hirveää räkäisyyttä eikä kuumetta, mutta epämääräistä korvakipua, kurkkukipua ja poskionteloiden särkyä. Ja väsymystä ihan sikana. Viime viikolla rupesi tuntumaan siltä, että hengittämisessä on muutama kahvakuula mukana. Työterveyslääkäri totesi kuumeettoman tulehduksen keuhkoissa. Siis täh? Sain antibioottikuurin, jolla kuolevat varmaan myös pienjyrsijät kotipihalta ihan läsnäolosta. Viikonlopun olen nukkunut ja nyt istun tässä netin äärellä kuin pitkän matikan ihmeitä selvittämässä. Ihan puupäinen olo.
Tulkaahan terveiksi! Kaikki keinot sairauden hoidossa ovat sallittuja kunhan niihin vain uskoo itse. Ööh ... tarkoitan nyt niitä vähän harvinaisempia, kuten sipulimaito, isomummon piparminttuhauteet ja mitä näitä nyt kenenkin suvusta löytyy. Epätoivoisen täytyy yrittää ... :)
Ei kyllä kuume oo mikään voinnin mittari, jos on niin sairas olo ettei ole työkuntonen pitää levätä! Ite en ainakaan halua jälkitauteja et menisin kipeenä punnertaan raskasta työtä töihin.
Yleisesti ottaen ei.