Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*-merkin käyttö korjatessa väärinkirjoitusta

Vierailija
24.08.2021 |

Kaverin kanssa on käynnissä väittely elämääkin suuremmasta kysymyksestä ;) Meillä molemmilla on tapana korjata väärinkirjoitetut sanat viesteissä käyttämällä asteriskia, jonka yhteyteen lisätään tarkoitettu sana. Mutta kummalle puolelle se todella kuuluu?

Jos siis vahingossa kirjoitan viestiin "juon kavia", mielestäni se kuuluu korjata lähettämällä perään viesti *kahvia mutta kaverini mielestä taas oikea versio on kahvia*

Auttakaa ratkaisemaan tämä päivän polttava kysymys!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun tietenkin. Se merkitsee huomiomerkki: tästä lähtee.

Vierailija
2/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, uskoitteko ekaa vastaajaa vai jaksoitteko etsiä linkin takaa oikean vastauksen?

Vierailija
4/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, uskoitteko ekaa vastaajaa vai jaksoitteko etsiä linkin takaa oikean vastauksen?

Jäätiin seuraamaan tilannetta, ja päätettiin "julistaa voittaja" illalla. Hauska huomata, että moni ajattelee mun tavoin, että alkuun se kuuluu, kuten tuo eka vastaajakin perusteli, ja vaikuttaa kieliopillisesti jotenkin oikeammalta tavalta. Mutta ilmeisesti kaverini on oikeassa siinä, kuten wikipediakin sanoo, että chattailyssä on vakiintunut tavaksi laittaa se perään. 

Vierailija
5/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätiin seuraamaan tilannetta, ja päätettiin "julistaa voittaja" illalla. Hauska huomata, että moni ajattelee mun tavoin, että alkuun se kuuluu, kuten tuo eka vastaajakin perusteli, ja vaikuttaa kieliopillisesti jotenkin oikeammalta tavalta. Mutta ilmeisesti kaverini on oikeassa siinä, kuten wikipediakin sanoo, että chattailyssä on vakiintunut tavaksi laittaa se perään. 

Tossa wikipediassahan ei ole lähdettä mainittu, joten se voi olla ihan hyvin vaikka juuri jonkun tuollaisen kaverin (tavoin ajattelevan) kirjoittama, eikä mikään yleinen totuus.

Vierailija
6/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ja aina olen myös netissä nähnyt, että tuo kuuluu etwwn.

Vierailija
7/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ja aina olen myös netissä nähnyt, että tuo kuuluu etwwn.

*eteen.

Vierailija
8/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteen tietenkin ellet suunnittele virheellistä tekstiä etukäteen:

juon kavia*

-> *) kahvia

Vierailija
9/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa wikipediassahan ei ole lähdettä mainittu, joten se voi olla ihan hyvin vaikka juuri jonkun tuollaisen kaverin (tavoin ajattelevan) kirjoittama, eikä mikään yleinen totuus.

Otin nyt Wikipediasta yksinkertaisen (ja oikeaksi tietämäni) selityksen, koska ajattelin, että hömppäpalstalta sääntöä kyselevä ap ei välttämättä jaksaisi lukea Kotuksen tai Korpelan jaarituksia.

Vierailija
10/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En korjaile tekstiä, jollei se ole täysin ymmärtämätöntä.

Oikeinkirjoitusvirheet kuuluvat asiaan.

Vierailija
11/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

smanlainen tilanne kuin kysyisi, että kumpi on oikein:

:)

vai

(:

Vierailija
12/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun. * käytetään sanan lopussa esim näin:

Juon kahvia* joka aamu

*mustaa kahvia

Vierailija
13/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

smanlainen tilanne kuin kysyisi, että kumpi on oikein:

:)

vai

(:

Täähän on ihan selvä! :) tietenkin 😁

Vierailija
14/14 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin sen heti ensimmäiseksi, jotta lukija huomaa mahdollisimman pian ja selkeästi, että kyse on korjauksesta

Vertaa:

*Epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään

Epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään*