Itsemurhamatka Sveitsiin
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288740953159.html?pos=ok-trm-uutk
Lähtisitkö itse?
Suomessa hihhulit vastustavat moista toimintaa omilla sairailla syillään mutta onneksi on mahdollisuus päättää päivänsä arvokkaasti Sveitsissä jos huonosti käy.
Kommentit (17)
Katoppa tätä Suomen osastohoitoa. Tietysti lähtisin tai onhan noita keinoja kotomaassakin
asia toteuttaa.
"Avustettua itsemurhaa hakeneet sairastivat muun muassa syöpää, Parkinsonin tautia ja reumaa."
Reumaa!?! Olikohan se vaan yksi sairauksista, vaikea kuvitella että pelkät nivelongelmat ajaisi eutanasiamatkalle.
Reumaatikko olen itsekin.
Selittäkää nyt joku miksi täytyy lähteä Sveitsiin asti. Ensinnäkin itsemurha ei ole laitonta Suomessa. Et joudu edes suljetulle ellei sinulla ole mielisairautta vaan olet omasta vakaasta halustasi päättänyt kuolla. Toisekseen, itsemurhan avustaminen ei ole laitonta. Vain tappaminen on. Joten miksi ette tee itsemurhaa ihan vaan omilla konsteillanne?
Vähän ihmetyttää ihmiset jotka narisevat siitä, ettei "anneta kuolla". Oikeasti, ei teitä kukaan estä. Vai pitääks sen kuoleman olla jotenkin erityinen? Ettei sellainen tavallinen itsemurha riitä vaan pitää olla sveitsiläinen brändätty luxuseutanasia? Voi vittu oikeesti. Jos teille ei kelpaa tavallinen versio, niin sitten te ette ansaitse kuolla. Tai no, kyllä sittenkin ansaitsette.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 16:53"]
"Avustettua itsemurhaa hakeneet sairastivat muun muassa syöpää, Parkinsonin tautia ja reumaa."
Reumaa!?! Olikohan se vaan yksi sairauksista, vaikea kuvitella että pelkät nivelongelmat ajaisi eutanasiamatkalle.
Reumaatikko olen itsekin.
[/quote]Alapeukuttajat voisitte toki kertoa oman näkemyksenne. Itse en tunne tällaisia suisidaalisia reumaatikkoja, vaikka olen itsekin sairastanu jo 15 v ja tavannut kymmeniä ellen satoja reumaatikkoja. Toki on vaikeahoitoisia muotoja mutta en ole tavannut ketään jolla elämä olisi pelkkää kärsimystä. Ehkä kyse voisi olla sellaisista vuosikymmeniä sairastaneista jotka ovat invalidisoituneet alkuajan huonon hoidon tai hoidon puutteen vuoksi? Nykyhoidoilla invalidisoituminen on kuitenkin äärimmäisen harvinaista.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 16:59"]
Joten miksi ette tee itsemurhaa ihan vaan omilla konsteillanne?
[/quote]
Kerropas nyt sitten sellainen hyvä "oma konsti" jolla joku liikuntakyvytön sen itsemurhan tekee? Mä olen esim. kahden iäkkään läheisen kanssa ollut tilanteessa jossa he haluaisivat kuolla, pitäiskö vuodeosastolle roudata ase tai hirttoköysi? Ihmiselle joka ei pysty itse liikkumaan? Jonkun myrkkycocktailin varmaan saisi keiteltyä mutta kyllä se riski aikamoinen vaan on että on murhasta syytettynä itse.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:01"]
Selittäkää nyt joku miksi täytyy lähteä Sveitsiin asti. Ensinnäkin itsemurha ei ole laitonta Suomessa. Et joudu edes suljetulle ellei sinulla ole mielisairautta vaan olet omasta vakaasta halustasi päättänyt kuolla. Toisekseen, itsemurhan avustaminen ei ole laitonta. Vain tappaminen on. Joten miksi ette tee itsemurhaa ihan vaan omilla konsteillanne?
Vähän ihmetyttää ihmiset jotka narisevat siitä, ettei "anneta kuolla". Oikeasti, ei teitä kukaan estä. Vai pitääks sen kuoleman olla jotenkin erityinen? Ettei sellainen tavallinen itsemurha riitä vaan pitää olla sveitsiläinen brändätty luxuseutanasia? Voi vittu oikeesti. Jos teille ei kelpaa tavallinen versio, niin sitten te ette ansaitse kuolla. Tai no, kyllä sittenkin ansaitsette.
[/quote]
siis mitä ihmettä? Mitä sä nyt hiillyt ja avaudut? Ihmepelle. Se itsemurhan tekeminen ei ole ihan niin yksinkertaista. Ihminen, joka haluaa sen tehdä sairautensa vuoksi, on useimmiten niin huonossa kunnossa, ettei esim. pääse liikkumaan. Hilaa siinä nyt sitten neliraajahalvaantuneena sänkyä junan alle. Tai mistä tarpeeksi lääkkeitä? Kuka ne auttaa nielemään?
idiootti.
[/quote]
Kuinka moni tarvitsee apua lääkkeiden nielemiseen?
Ei lääkkeisiin noin vain kuole. Eihän se terveyttä paranna mutta henki voi säilyä.
Itsemurhan avustaminen ei ole laitonta?. Jos nostat neliraaja halvaantuneen katonrajaan ja potkaiset tuolin pois, niin kuka todistaa että toteutit vain toivetta. Mikään ihmisen elämän lopettamiseen liittyvässä välittömässä toimen piteessä ei ole laillista. Se on kuolemantuottamus.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:24"]Itsemurhan avustaminen ei ole laitonta?. Jos nostat neliraaja halvaantuneen katonrajaan ja potkaiset tuolin pois, niin kuka todistaa että toteutit vain toivetta. Mikään ihmisen elämän lopettamiseen liittyvässä välittömässä toimen piteessä ei ole laillista. Se on kuolemantuottamus.
[/quote]
Tämä on siis nro. 7:lle.
-13
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:24"]
Itsemurhan avustaminen ei ole laitonta?. Jos nostat neliraaja halvaantuneen katonrajaan ja potkaiset tuolin pois, niin kuka todistaa että toteutit vain toivetta. Mikään ihmisen elämän lopettamiseen liittyvässä välittömässä toimen piteessä ei ole laillista. Se on kuolemantuottamus.
[/quote]
Aika harva näistä eutanaasikoista on neliraajahalvaantuneita.
[/quote]
No kuule, minäpä sitten selitän sinulle. Halu kuolla arvokkaasti ja tuskitta ei noin vaan onnistu. Omin neuvoin ainakaan, amatööriltä.
Tavallinen "autolla rekan keulaan" tai junan alle hyppääminen eivät todellakaan riitä. Siinä pilaa samalla ihan turhaan viattoman elämän ja fiksu vaihtoehtokin olisi olemassa Sveitsin malliin.
Itse toivon kuolevani kesken unien pitkän, pitkän ajan päästä mutta jos joku ALS iskee niin todellakaan en aio kitua letkuissa muitten armoilla, ehei!
Sinulle se ehkä sopii, siitä vaan. Minä vaadin parempaa.
Minulla on lompsassa lappu, jossa lukee että elämääni ei saa keinotekoisesti pitkittää jos toivoa paranemisesta ei ole, eli olisin tyyliin vihannes loppuelämäni. Allekirjoitettuna ja kahden todistajan allekirjoituksella. Sitä en tiedä, onko sillä merkitystä jos niin käy.
Ei saatana. Eutanasia ei ole itsemurha. Saat kuolemaasi apua vasta kun olet tarpeeksi sairas, elämänlaatu heikko ja elinennuste todella huono. Suomessa voitais laillistaa myös.
Lähtisin.