Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BREAKING NEWS: Joku on viimein keksinyt, että.työvoimapulasta itkemisen sijaan työntekijöille.kannattaa maksaa kunnon palkkaa

Vierailija
24.08.2021 |

"Voisiko parempi palkka ratkaista työvoimapulan? – kuopiolainen hotelliyrittäjä: "Ammattilaiselle pitää maksaa kunnolla"

...

Eiväthän nuoret ole hölmöjä. He vertaavat palkkoja, ja aika nopeasti löytyy taulukoista, että ravintola-ala on aika kehnosti palkattu.

– Palvelualalla me olemme riippuvaisia niistä asiakaskokemuksista, joita alan ammattilaiset tuottavat. Isompaa vahinkoa syntyy, jos henkilöstö ei ole osaavaa tai halukasta töihin. Kyllä ammattilaiselle pitää maksaa työstä kunnolla."

https://yle.fi/uutiset/3-12063636

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se muka auttaisi?? Ei niitä työntekijöitä silleen hokkuspokkus ilmesty tyhjästä vain koska palkkoja nostetaan. Nuo työntekijät ovat pois jostakin muusta duunista. Sitten noi muitten duunien palkat pitää nostaa ja noidankehä alkaa.

Oikea ratkaisu on vähentää työttymyystukia, nostaa työviikko 60 tuntiseksi,.tuoda halpatyövoimaa ulkomailta ja korvata ahneat ja laiskat ihmisduunarit robooteilla.

Juurikin näin, paitsi ratkaisu on lyhentää työviikkoa ja tehdä työttömyyskorvauksesta vastikkeellisempi. Nostaa opintotukia ja lisätä perheiden tukia.

Ja uudelleen kouluttautumiseen olisi saatava tukia. Itse olen kaupan alan korkeakoulutettu, mutta voisin hyvin lukea sairaanhoitajaksi ja vaihtaa alalle, jos saisin opintotuet uudelleen. Vaan ei ole varaa niin kituutetaan tässä nykyisessä paskaduunissa keskitulon alarajoilla.

Vierailija
22/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho! Tämä itsestäänselvyys on Suomessa suorastaan ääriajattelua. Toivottavasti EK ei lähetä Hitmania ton hotelliyrittäjän perään.

Ei tuo mitään ääriajattelua ole, kaikki tuon tietää ja on samaa mieltä.

Nyt voit itse miettiä kuinka monta kahvikupillista kahvilamyyjän tulee myydä päivässä, jos hän tienaa 30€ tunnissa ja kate on 20snt / kuppi.

Siitä vain yrittäjäksi, vaikka freelanceriksi niin voitte hinnoitella itsenne aivan kuten haluatte  :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas! Ihmeellistä, että tosiaan joissain työpaikoissa ulko-ovi käy, mistähän se johtuu? Eihän nykyään ihmiset ja nuoriso palkasta välitä, vaan on ihan muut arvot? Vai...?

Vierailija
24/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kappas! Ihmeellistä, että tosiaan joissain työpaikoissa ulko-ovi käy, mistähän se johtuu? Eihän nykyään ihmiset ja nuoriso palkasta välitä, vaan on ihan muut arvot? Vai...?

Yksi tekijä työvoimapulassa on juurikin se, että nuoret ihmiset eivät enää suostu töihin mielestään liian pienellä palkalla. Ei edes täysin ilman koulutusta. Tämä on tietysti hyvä asia, itseään pitää arvostaa ja tietää arvonsa, palkkoja voisi saada ylös, jos kukaan ei työtä tekisi. Mutta se kun on utopiaa. Löytyy se sukupolvi, joka tekee työtä, koska se on arvo, raha ei ratkaise vaan tekeminen. He tekevät sen työn sillä nuorelle liian pienellä palkalla. Ja löytyy aina se joku nuorikin, joka ei ole kultalusikka per*eessä kasvanut ja ottaa sen työn vastaan.

Nuorissa ei ole tulevaisuus, jos työvoimaa ajatellaan. Sit taas, jos e-sport ja some on tulevaisuus ja kaikki työt on siellä tulevaisuudessa kovalla palkalla, tulevaisuutemme on valoisa.

Vierailija
25/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on melkoinen harvinaisuus:

"Yritys houkuttelee lähihoitajia 3 700–4 000 euron palkalla – tällaisia hoitajia tarvitaan nyt"

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/21f93819-0891-418d-bd64-2d8baa6cf39b

Kohta varmaan joku taho älähtää isosti, kyllähän työsopimusten minimi on oikeasti myös maksimi, tai ainakin pitäisi olla. On epäreilua kilpailla isommilla palkoilla jne. LOL.

Vierailija
26/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan kärpäsen kakka kokonaisuudessa ja kusee toisesta päästä.

Työvoimapulaan auttaa vain työvoima, yksittäisen pikkuyrittäjän kesäkahvilan työvoimapulaan auttaa, tietenkin.

Rahaa on vain vakio määrä, se joko menee vanhoille työntekijöille tai uusille.

Voi kun maailma olisi niin yksinkertainen kuin se lapsen silmin näyttää.

Rahaa on vain se määrä, mitä ehditään painokoneeseen syöttää, mikä on kiinni paperitehtaan tuottamasta setelipaperin määrästä. Tämä siis käteisessä rahassa.

Rahaa on vain se määrä, mitä mielikuvitus pystyy kuvittelemaan. Jos kyky kuvitella katoaa, rahaa voi lainata, rajattomasti. Velkaa on paljon enemmän, kuin rahaa. Siksi kannattaa ottaa velkaa.

Tätä ei kannata kertoa lapsille. Ne voi saada hölmöjä ideoita.

Vierailija
27/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnalla ns akateemisessä matalapalkkaduunissa (ja meitähän on kirjastoissa, museoissa, lastentarhoissa, perushoitajat, kääntäjinä, sihteereinä pilvin pimein).  Liikunnanohjaajana, aineopettajana, projekti-ihmisenä tai ns ylempänä sihteerinä tienäisin vähintään tonnin enemmän kuussa. Se vaatisi vain hieman enemmän ponnisteluja, mutta samalla koulutuksella.  Ei ole kyse siitä etten jaksaisi tai osaisi vaikkapa vetää jotain projekteja. Mut ku työnantaja on sinut kerran lokeroon laittanut siitä ei vaan pääse millään pois.  Olen yrittänyt aivan kaikkeni! 

Kunnallakin tuntuu aina olevan  pätäkkää maksaa esim ylimmälle johdolle ja keskijohdolle ylimääräisiä kk-palkkoja tuosta noin. Valitettavasti nää maksupäätökset eivät ole salassapidettäviä asiakirjoja, ja rehellisyyden nimissähän johtoportaan on päätätettävä maksu jossain.  Ihan ei vaan voi välistä vetää. Meillä (kunnassa) käydään edelleen "edustamassa" esim lähes 800 eurolla ruokaa ja alkoholia 5 hengen porukalla. Ja sitten laitetaan  pienipalkkaisimmille maski- ja etätyöpakko ja paasataan, ettei saisi harrastaa ryhmäliikuntaa, kulttuuria tms vapaa-aikana edes.  Kaikkea kivaa sitä näkeekin. Ihan turha jankuttaa mistään, systeemi on mikä on ja jos et kuulu ylimpään kastiin, niin et tule koskaan mitään rahoja näkemään.  Olen myös kerran ollut sellaisessa tilanteessa, että rahapula oli aikamoinen ja olisi ollut sellainen tilaisuus, että minulle olisi maksettu enemmän jos vaan olisin tehnyt sitä ja tätä. MM äänestää jotain tyyppiä ja kirjoittaa jotain tekstiä. Rahoja ei koskaan tullut ja käppäilin sitten äänestyspäivänä rustailemaan aivan toista numeroa lappuun.  

Olen köyhä ja vapaa.  Käyn  ryhmäliikunnassa silloin kuin huvittaa!

Poliittinen taho on saamassa varhaiskasvatuksen palkankorotusta. Järjestöt jyrää, itse en ole järjestäytyneellä alalla.  Esim OAJ tehny jo ajat sitten hyvän työn.  Kuitenkin verotus tulee syömään valtaosan pienipalkkaisten palkankorotuksesta, joten valtio/kunnathan siinä voittaa.

Vierailija
28/28 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kunnalla ns akateemisessä matalapalkkaduunissa (ja meitähän on kirjastoissa, museoissa, lastentarhoissa, perushoitajat, kääntäjinä, sihteereinä pilvin pimein).  Liikunnanohjaajana, aineopettajana, projekti-ihmisenä tai ns ylempänä sihteerinä tienäisin vähintään tonnin enemmän kuussa. Se vaatisi vain hieman enemmän ponnisteluja, mutta samalla koulutuksella.  Ei ole kyse siitä etten jaksaisi tai osaisi vaikkapa vetää jotain projekteja. Mut ku työnantaja on sinut kerran lokeroon laittanut siitä ei vaan pääse millään pois.  Olen yrittänyt aivan kaikkeni! 

Kunnallakin tuntuu aina olevan  pätäkkää maksaa esim ylimmälle johdolle ja keskijohdolle ylimääräisiä kk-palkkoja tuosta noin. Valitettavasti nää maksupäätökset eivät ole salassapidettäviä asiakirjoja, ja rehellisyyden nimissähän johtoportaan on päätätettävä maksu jossain.  Ihan ei vaan voi välistä vetää. Meillä (kunnassa) käydään edelleen "edustamassa" esim lähes 800 eurolla ruokaa ja alkoholia 5 hengen porukalla. Ja sitten laitetaan  pienipalkkaisimmille maski- ja etätyöpakko ja paasataan, ettei saisi harrastaa ryhmäliikuntaa, kulttuuria tms vapaa-aikana edes.  Kaikkea kivaa sitä näkeekin. Ihan turha jankuttaa mistään, systeemi on mikä on ja jos et kuulu ylimpään kastiin, niin et tule koskaan mitään rahoja näkemään.  Olen myös kerran ollut sellaisessa tilanteessa, että rahapula oli aikamoinen ja olisi ollut sellainen tilaisuus, että minulle olisi maksettu enemmän jos vaan olisin tehnyt sitä ja tätä. MM äänestää jotain tyyppiä ja kirjoittaa jotain tekstiä. Rahoja ei koskaan tullut ja käppäilin sitten äänestyspäivänä rustailemaan aivan toista numeroa lappuun.  

Olen köyhä ja vapaa.  Käyn  ryhmäliikunnassa silloin kuin huvittaa!

Poliittinen taho on saamassa varhaiskasvatuksen palkankorotusta. Järjestöt jyrää, itse en ole järjestäytyneellä alalla.  Esim OAJ tehny jo ajat sitten hyvän työn.  Kuitenkin verotus tulee syömään valtaosan pienipalkkaisten palkankorotuksesta, joten valtio/kunnathan siinä voittaa.

Meidän kunnassa (pieni kaupunki) nimenomaan ylempää keskijohtoa on laitettu viime vuosina YT-neuvotteluissa pihalle ja tehtäviä on yhdistetty. Omalla pomolla on nykyisin niin monta toimialaa, etten juuri kehtaa häiritä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan