Miksi sinä et varaudu mitenkään ns. pahan päivän varalle?
Olen todella ihmeissäni. Olen kuvitellut aina, että kaikki suomalaiset omaavat edes jonkinlaista maalaisjärkeä ja että olemme aika maanläheistä kansaa, joka ymmärtää miten perhe pidetään elossa myös heikompina aikoina. Nyt olen kuitenkin päässyt/joutunut näkemään monessa eri paikassa, miten monilla ei ole minkäänlaista taitoa varautua. Ja vielä oudompaa, he jopa pitävät typerinä niitä, jotka ovat varautuneet!
Jos nyt jätetään pois laskuista ne, jotka eivät pysty varautumaan vaikka haluaisivatkin, niin voisiko joku selittää minulle mistä tämä johtuu? Miksei sinulla ole kotonasi ruokaa ja vettä edes viikoksi? Miksei sinulla ole minkäänlaista hätävararahastoa? Miksei sinulla ole taskulamppua ja kynttilöitä sähkökatkon varalle tai ensiaputarvikkeita onnettomuuden varalle? Miksei sinulla ole minkäänlaista suunnitelmaa miten toimisit, jos perheesi joutuisi hätään? Miksi et tahdo opetella minkäänlaisia kädentaitoja (ensiapu, tulenteko, vaatteiden korjaaminen jne.)
En kerta kaikkiaan ymmärrä, millainen perheellinen aikuinen pystyy elämään noin huolettomasti, koko elämänsä yhteiskunnan toiminnan varaan laskien...
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:43"]
Juon järvestä tai talvella syön lunta. Vettä sataa myös taivaalta. Ruokaa on pariksi viikoksi. Lämpö on paha juttu rivarissa, jos kaukolämpö ei toimi ja kova pakkanen, huoneet jäähtyvät parissa tunnissa.
[/quote]
Hesarin jutussa vinkattiin eristää kämpästä joku osa, joka pidettäisiin lämpimänä. Esim. rakennetaan vilteillä ruokapöydän alle teltta. Siellä sitten puolison, lasten ja mäyräkoiran kainalossa kotoisasti sanapelejä pelaten odotellaan aikaa parempaa.
Lämpimästi vaatetettuna pystyy olemaan kymmenasteisessa kämpässä. Sitä kylmemmässä vain jos liikkuu. Talvella voi tulla nopeasti vilu.
Tosta viereisestä järvestä saa vedet ja kalat.
Kiva että vastauksia on tullut, edelleen haluaisin kuitenkin hieman perusteellisempia pohdintoja jos mahdollista. Esim. sinä joka "et ole kontrollifriikki": tarkoittaako tuo sitä, että ymmärrät että voit kuolla varautumattomuudesta johtuen, mutta se on sinusta parempi vaihtoehto kuin varmuuden vuoksi ennakointi?
Vettä kannattaa varata monin eri tavoin, sillä harva pystyy säilömään sellaisenaan puhdasta vettä satoja litroja. Tapoja on monia:
- täysinäiset vesipullot ja kanisterit, joiden vesi vaihdetaan kuukausittain
- tyhjät vesipullot ja kanisterit, jotka täytetään jos kriisitilanne on ennakoitavissa tai joilla voi hakea vettä muualta
- lämminvesivaraajan vesisäiliön sulkeminen ja tyhjentäminen
- keväästä syksyyn sadevedenkeräysjärjestelmä, talvella lumen ja jään sulattaminen
- läheiset joet, järvet, lähteet jne.
- vedensuodattimet ja vedenpuhdistustabletit
Ruokaa säilöessä kannattaa päästä yli ajatuksesta, että kaiken ruokaan liittyvän on oltava keittiössä. Säilykkeitä voi kasata vaikka kaappien sokkeleihin tai hattuhyllyn perälle!
Pitkässä sähkökatkossa varmaan kuitenkin mieluummin lämmittää ja valaisee kynttilöillä ja lukitsee kissat vaikka häkkiin, kuin jäätyy..?
Ja toki varmaan ydinonnettomuuskin on mahdollinen, mutta en sitä kyllä todennäköisimpänä uhkakuvana pitäisi! Eiköhän sähkökatkot, taloudelliset ongelmat, tulipalot, onnettomuudet, veden saastuminen tai ongelmat ruoantuotannossa/-jakelussa ole huomattavasti todennäköisempiä ja suht yleisiä... Oman järkeni mukaan on parempi yrittää edes jotain ja varautua edes vähän, kuin todeta että jos tulee tarpeeksi paha kriisi niin mistään parin viikon varastoista ei ole mitään apua. Ainut varma on se, että jos luovuttaa ennen kuin on edes yrittänyt, ei voi onnistua.
AP
No kyllä on tullut varauduttua. Ruokaa on noin kuukaudeksi, vettä jonkin verran kanistereissa, vaihdan ne muutaman päivän välein. Pari trangiaa on ja reilusti polttoainetta. Kynttilöitä ja patteriradio on. Jos lämmitys ei toimi, täällä kerrostalossa tulee kylmä. Siihen on paha varautua muuten kuin hankkimalla hyvät makuupussit ja lämpimiä vaatteita. Auton tankin pidän aina lähes täynnä jos on oikeasti pakko päästä pois.
Varaudun joka kuukausi - maksamalla näitä seiniä.
Emme makuuta rahaa tilillä tai osakkeissa vaan maksammme taloamme jonka voimme jonain päivänä muuttaa rahaksi. Kaiken muun liikenevän rahan käytämme elämästä nauttimiseen nyt eikä sitten joskus. Matkustamme käytännössä kaikella irtoavalla rahalla.
En katso että pakastimessa oleva ruoka olisi "pahan päivän varalle" vaan syömme sieltä mitä haluamme, se vain helpottaa ruuanlaittoa. En näe hamstrausta tarpeelliseksi
No mä ainakin menen kategoriaan ei pysty vaikka ymmärtääkin, että se olisi tärkeää. Enkä jaksa uskoa, että jos joku isompi kriisi tulisi niin parin viikon ruuat, taskulamput ja patteriradio auttaisi mitään. Kuolisin kuitenkin ensimmäisten joukossa omaan hätääni.
Ollaan kyllä mietitty tuota, ja jotain miellä onkin. Käteistä rahaa ei ole, ja se kyllä pitäisi korjata nyt kun pääsin töihin, kerran oltiin vähän vaikeuksissa kun koko kaupungissa lakkasi pankkikortit toimimasta ja piti päästä kauppaan. Se miksi ei olla kunnolla varauduttu, on kyllä ihan saamattomuutta, kun meinaa ja meinaa, aina joku akuutimpi asia menee edelle. Itse olen käynyt SPEKin kurssin kun olen isännöitsijä, ja ollut myös taloyhtiön turvallisuushenkilö, olen tehnyt taloyhtiöille pelastussuunnitelmia ym. ja mies on saanut taitoja kyllä armeijan ja työnsä kautta, hänellä on aina ensiaputaidot ajantasalla.
Onneksi asutaan nyt omakotitalossa jossa on takka, jos sitä ei olisi ja on sähkölämmitteinen talo, oltaisiin pulassa hyvin nopeasti jos tulisi pidempi sähkökatkos. Puita meillä on aina jonkin verran, enemmänkin saisi olla, jos jouduttaisiin pidempään olemaan vaikka ilman sähköä, pitäisi ajaa kyllä vanhempien luo, jos heillä olisi sähköt. Tosin voisi olla että kummassakaan autossa ei olisi bensaa tarpeeksi, eli kun eletään kädestä suuhun niin ei ole tullut varauduttua tarpeeksi hyvin.
Mulla on kyllä aina ruokaa varalla parin viikon tarpeisiinkin. On taskulamppuja kynttilöitä ja tulitikkuja sähkökatkon varalle. Mutta miten ja missä varastoida vettä edes viikon tarpeisiin? Kerro ap vinkkisi, kuinka se vesi varastoidaan!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:39"]
Jos joku todellinen katastrofi iskee niin mitä ne parin viikon varastot auttaa?
[/quote]
No herranjestas. Lue vaikka hs tänään, mitä tapahtuu jos kantaverkko romahtaa. Siis jos sähköt menee laajalta alueelta. Palauttaminen kestää muutaman päivän. Musta ainakin olisi ihan kiva syödä ja juoda myös sähköjen palautumista odotellessa.