Miten välttää turhia kemikaaleja yms?
En ole todellakaan mikään viherpiipertäjä, mutta jotenkin alkanut huolettamaan nämä kemikaalit ja lisäaineet, joita elimistöön joutuu jatkuvasti... Esimerkiksi tuossa keskustelussa, jossa kyseltiin mitä pyykinpesuainetta käyttää, joku kommentoi, että vaatteistakin välittyy kemikaaleja ihoon. Aika hurjaa, enkä ollut tuotakaan tullut aiemmin edes ajatelleeksi. Tietysti kannattaa välttää eineksiä ja suosia luomua, mutta mitä muita helppoja konsteja osaisitte suositella arkeen, joilla välttäisi edes hiukan turhia kemikaaleja yms? :)
Kommentit (20)
Mä rasvaan ihoni cocovin kookosöljyllä. Kainaloihin laitan jalokivigalleriasta ostettua kivideodoranttia (yllättävän tehokas ja kestää liki ikuisesti jos ei tipahda sirpaleiksi). Huuhteluaineena tarpeen mukaan etikkaa jos vaatteet on kovin sähköisiä, poistaa hajujakin. Tee itse ruoka. Vaitettavasti melkein kaikki kasvikset on myrkytetty tuholaismyrkyillä, eläimet pumpattu täyteen antibiootteja, niiden ravinnosta puhumattakaan. Luomua siis kannattaa suosia.
Lattianpesuun soodaa ja sitruunaa. Samoin muutenkin putsauksessa soodat ja etikat ym marttaniksit käytössä. Saippuana meillä luomu palasaippua, ei nestemäistä kemikaalisaippuaa. Luonnonkosmetiikkameikkejä, oma väri hiuksissa. Meikinpoisto kookosöljyllä ja kuorinta Meine Basella... Hmm, ruoka, mausteet yms. tietenkin luomuna. Ruoka-astiat lasia, keraamisia (mutta lasite ei saa olla haljennut) tai emalia, paistinpannu ei missään nimessä teflonia vaan keraaminen ja valurauta... Tuttipullo ruostumatonta terästä ja toinen lasinen LifeFactoryn pullo. AirStatic ilmanputsaaja-ionisaattori löytyy myös. Vielä on tavoitteena hankkiutua eroon keinokuitupeitoista ja vaatteistakin mahd. pitkälti. Niin joo, hirssiakanatyynyt on jo. Sänky olisi ihana vaihtaa futoniin jos olisi varaa... Jos maalaa seiniä niin luonnonmaali (esim. Uulamaali), ei muovimaaleja. Taaperoilla ei muovileluja (tarkoita ikää jolloin eivät osaa vielä vaatia tiettyjä brändileluja) vaan puisia leluja. Tietokoneesta pois langattomat säteilyt, langallinen verkko käytössä. Ei mikroaaltouunia, ihan turhake! Kauppakuitteja ei lasten ulottuville, niistä irtoaa jotain bisfenolia tai muuta muovia.... ja ja... No siinä jotain vinkkiä.
Suihkusaippuan tilalle luonnonmukainen palasaippua. Kasvovoiteeksi luomu karitevoi, samoin iholle ja pörröisille hiuksillekkin sopii ja huulille. Shamppoksi urtekram (prisma) ja käsisaippua samaa sarjaa, kasvot voi pestä mikrokuituliinalla. Deodoranttina kristallikivi deodorantti. Kasvojen kuorinnassa suola. Vaatteet ja tiskiaine ecover pesuainella. Hammastahna fräntsilän luomu (prisma). Siirappia hiuslakan sijaan olen myös käyttänyt ohimo nöyhtille.. kuukuppi. Edelleen paheeni on hajuvesi, jota suihkautan paidalle ja hiusten raidoitus.. onko kenelläkään kokemusta hyvästä luonnonhajuvedestä? Tälläiset muutokset olen itse tehnyt.Ja nykyään menee rahaakin kosmetiikkaan ja pesuaineisiin todella vähän kun ei tarvitse haksahtaa kaikkiin uutuus mustapäänpoistaja voiteisiin ja meikkeihin ;)
Ihanaa, että ihmiset alkavat kiinnostua kemikaalikuormastaan. Kemikaaleista puhuttaessa kannattaa kuitenkin huomioida eri tekijöiden aiheuttama riski. Lisäaineet ovat suhteellisen pieni riski, mutta niiden turvallisuutta ei voida varmistaa mitenkään varmaksi ja osa ihmisistä saa niistäkin oireita. Suurimpia riskejä ovat ainakin tupakointi, huonolaatuinen ilma, hiusvärit ja osa tatuointiväreistä(, joiden laatua on vaikea mitenkään selvittää).
Etenkin itämeren rasvainen kala sisältää hurjasti haitallisia kemikaaleja. Silti kalaa suositellaan syötäväksi, mutta ehkä kannattaa ainakin harkita, missä kasvanutta kalaa syö. Säilykepurkeista, kuittipaperista ja muovipulloista saa bisfenolia. Teflonpannu kuumenee helposti liian kuumaksi, mikä saa aikaan haitallisia yhdisteitä, joten parempi vaihtoehto on valurautapannu. Huonekaluja ostettaessa kannattaa selvittää, millaisia palonestoaineita on käytetty. Elektroniikkapölyssä on monenlaisia kemikaaleja ja siksi kannattaa imuroida riittävän usein.
Kosmetiikassa ja pesuaineissa kannattaa suosia hajusteettomia tuotteita. Pyykki on puhdasta silloin, kun se ei haise miltään. Hedelmät kannattaa pestä huolellisesti ja mahdollisuuksien mukaan kuoria. Kovassa lämmössä käristettyä punaista lihaa ei kannata syödä, no, ainakaan paljon.
Valitettavasti haitallisia kemikaaleja on ihan joka puolella, emmekä voi niitä täysin välttää. Mitään ei voisi tehdä eikä syödä, jos kemikaaleja haluasi välttää täysin. Siksi tässä asiassa ei voi ruveta hysteeriseksi. Silti kemikaalikuormaa voi vähentää päivittäisillä valinnoilla, mutta ei se nyt haittaa, jos joskus syö lisäaineita sisältävän leivoksen. Kannattaa kuitenkin muistaa huonosti hajoavia kemikaaleja käyttäessään, että lopulta ne päätyvät meidän kaikkien ruokalautaselle.
Pesupähkinöitä ja luonnonkosmetiikkaa olin minäkin tulossa mainostamaan!
Tulikin jo, mutta kannattaa miettiä mitä kaikkia tuotteita oikeastaan tarvitsee tai haluaa käyttää. Monet tuotteet houkuttaa kaupassa ja sitte miettii että ainiin miksi ostaisin.
Hanavesi Brita-kannussa puhdistettuna tai lähdevesi/porakaivovesi. Vauvojen wipesit huitsin nevadaan, niissä on kamala kemikaalikuorma!!! Kertisvaipoista osa sisältää myös kemikaaleja.
Luonnonkosmetiikassa on se huono puoli, että hajusteettomia vaihtoehtoja on aika vähän. Minulla hajusteet ärsyttävät ihoa vaikka olisivat luonnollisia.
Käytän hajusteettomia joutsenmerkittyjä tuotteita mahdollisimman paljon ja tarkastan, että niissä ei ole parabeeneja yms. Ruoka luomuna, mahdollisimman vähän muoviastioita ja pulloja käytössä. Kosmetiikkaa käytän vähän ja esim. kuorinta-aineen teen itse (juuri uutisoitiin kuorinta-aineiden rakeiden olevan usein muovia!). Pesukoneessa aina lisähuuhtelu! Ei kaikkein ekologisinta, mutta tästä en tingi. Pesuaineena erisan. Ja vaatteet todellakin pesuun ennen käyttöä.
Tästä blogista saat paljonkin tietoa asiasta:
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:04"]
Luonnonkosmetiikassa on se huono puoli, että hajusteettomia vaihtoehtoja on aika vähän. Minulla hajusteet ärsyttävät ihoa vaikka olisivat luonnollisia. Käytän hajusteettomia joutsenmerkittyjä tuotteita mahdollisimman paljon ja tarkastan, että niissä ei ole parabeeneja yms. Ruoka luomuna, mahdollisimman vähän muoviastioita ja pulloja käytössä. Kosmetiikkaa käytän vähän ja esim. kuorinta-aineen teen itse (juuri uutisoitiin kuorinta-aineiden rakeiden olevan usein muovia!). Pesukoneessa aina lisähuuhtelu! Ei kaikkein ekologisinta, mutta tästä en tingi. Pesuaineena erisan. Ja vaatteet todellakin pesuun ennen käyttöä.
[/quote]
Oletko kokeillut Urtekram-merkin hajusteetonta sarjaa? Olen itse tykännyt muista valmistajan sarjoista ja huomasin heidän nettisivuiltaan että heiltä löytyy laaja sarja täysin hajusteettomia tuotteita, oli shampoo, hoitoaine, kasvojen putsari, kasvovesi, kosteusvoiteita, suihkusaippua, deodorantti ja jotain muutakin vielä.
Ajattelin itse kokeilla seuraavaksi, kun noita muita ainakin löytyy ihan normikaupoista.
No mieti mitä käytät eniten ihollasi, niistähän ne kemikalit imeytyy helposti.
Edullinen ja helppo tapa olisi siirtyä käyttämään enemmän luonnonkosmetiikkaa ja tässä en tarkoita meikkejä, vaan pesuaineita.
Marketeista saa jo helposti shampoot, hoitoaineet, suihkugeelit, kosteusvoiteet, deodorantit jne. luonnonkosmetiikkana. Kannattaa vaan tarkistaa että on sertifioitu.
Sitten voit pestä vaatteet pesupähkinöillä.
Tässä olisi muutama helppo keino vähentää sitä kemikaalien saamista ihan arjessa.
Vähän aikaa sitten kuulin radiosta, että biojätteet tulisi tyhjentää joka päivä. Ne alkaa niin nopeasti tuottaa homeitiöitä, joita sitten hengitämme. Hyi.
katot mitä syöt, juot ja käytät.
tässä on monesti se mukava puoli että halvimmat ovat yleensä
yksinkertaisimpia rakenteeltaan eli vähiten myrkkyjä sisältäviä.
Mietit millainen määrä sitä kosmetiikkaa on oikeasti tarpeen. Onko pakko käyttää meikkiä ja pestä ne pois kemikaaleja käyttäen. Onko pakko värjätä hiuksia ja käyttää erilaisia muotoilutuotteita, jotka pitää taas pestä pois kemikaaleilla?
Niin ja se että uudet vaatteet pitää pestä hyvin ennen käyttöä.
Ja kannattaa tarkistaa ettei käytä liikaa pesuaineita, esim. pyykinpesussa ja että kone huuhtelee hyvin pyykit, jolloin jäämiä jää vähemmän.
Käytä maalaisjärkeä ruokaostoksissa.
Jos ruoka tulee kaukaa, on siinä pakko käyttää enemmän säilöntäaineita.
Jos tuotteessa on pitkä päiväys, niin siinä on oltava enemmän säilöntäaineita mitä vastaavassa tuotteessa joka säilyy vähemmän aikaa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 13:46"]
Niin ja se että uudet vaatteet pitää pestä hyvin ennen käyttöä.
Ja kannattaa tarkistaa ettei käytä liikaa pesuaineita, esim. pyykinpesussa ja että kone huuhtelee hyvin pyykit, jolloin jäämiä jää vähemmän.
[/quote]
Oletko ajatellut mihin ne uusista vaatteista poispestyt kemikaalit menevät? Kaloillekko niistä ei ole haittaa?
Ja hiusten värjääminen kannattaa lopettaa tai ainakin vaihtaa sävytteisiin, jotka ei sisällä niin paljon haitallisia kemikaaleja.
Sitäpaitsi rahatkin säästyy kun ei tarvitse värjäillä. :)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:04"]
Luonnonkosmetiikassa on se huono puoli, että hajusteettomia vaihtoehtoja on aika vähän. Minulla hajusteet ärsyttävät ihoa vaikka olisivat luonnollisia. Käytän hajusteettomia joutsenmerkittyjä tuotteita mahdollisimman paljon ja tarkastan, että niissä ei ole parabeeneja yms. Ruoka luomuna, mahdollisimman vähän muoviastioita ja pulloja käytössä. Kosmetiikkaa käytän vähän ja esim. kuorinta-aineen teen itse (juuri uutisoitiin kuorinta-aineiden rakeiden olevan usein muovia!). Pesukoneessa aina lisähuuhtelu! Ei kaikkein ekologisinta, mutta tästä en tingi. Pesuaineena erisan. Ja vaatteet todellakin pesuun ennen käyttöä.
[/quote]
Oletko kokeillut Urtekram-merkin hajusteetonta sarjaa? Olen itse tykännyt muista valmistajan sarjoista ja huomasin heidän nettisivuiltaan että heiltä löytyy laaja sarja täysin hajusteettomia tuotteita, oli shampoo, hoitoaine, kasvojen putsari, kasvovesi, kosteusvoiteita, suihkusaippua, deodorantti ja jotain muutakin vielä.
Ajattelin itse kokeilla seuraavaksi, kun noita muita ainakin löytyy ihan normikaupoista.
[/quote]
Kiitos vinkistä, näihin en ole törmännyt. Urtekram on minusta muuten loistomerkki, joten täytyy ehdottomasti kokeilla.