Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Humanistinen ihmiskäsitys

Vierailija
21.09.2014 |

Kertokaapa teidän mielipiteitänne mitä tulee mieleen humanistisesta ihmiskäsityksestä. Teen aiheesta oppimistyötä. Miten ihmiskäsitys vaikuttaa elämän varrella eri tilanteissa ja eri valinnoissa, aina lapsuudesta lähtien. Entäpä opiskelu ja ammatinvalinta? Muiden ihmisten kohtaaminen? Kaikki mielikuvat ja mielipiteet ovat tervetulleita =)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen muuttuu ja kasvaa koko elämänsä. Loput saat kirjoittaa ihan itse.

Vierailija
2/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tiedän tuon itsekin. Enkä kaipaakaan jo tiedossa olevia yleisiä humanistisen ihmiskäsityksen arvoja, vaan mielikuvia, mielipiteitä ehkä stereotypioitakin, joita voi ehkä todentaa vääriksi tai vankentaa oikeiksi. Kokoan mielipiteistä ja (tiedoista?) tilkkutäkin, joista sitten itse kokoan analyysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen ei taida itse olla penaalin terävin kynä koska ei näemmä omaa luetun ymmärtämistaitoja.

Vierailija
4/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvattanut humanistit vanhemmat. Jo pienestä pitäen olen vapaasti saanut tutustua eri asioihin, huolimatta siitä, mitä alaa vanhempani edustavat. Olen saanut sivistää itseäni niin kuin olen itse halunnut ja muutenkin kehittää itseäni. Muiden mielipiteiden kunnioitus ja ihmisten loukkaamattomuus ovat asioita, joita minulle on tähdennetty pienestä pitäen.

Vierailija
5/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tää nykyopiskelu on. Jonkun muun pitäis aina olla ohjaamassa ja somessa kierretään kerjäämässä ideoita. Itselleni kävi niin, että toinen opiskelija esitti mun kirjoittaman tekstin omanaan, kun oli poikaystävän kanssa niin kovasti menoja ettei itse ehtinyt istua alas kirjoittamaan.

Kyllä sitä tekstiä syntyy, kun vähän paneutuu.

Vierailija
6/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-opetus on täysi vitsi.

Vierailija
7/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Kysymys ei olekaan siitä, etteikö tekstiä syntyisi. Sitä on jo kasassa enemmänkin kuin tarvittava määrä. Tehtävänannossa nyt vain oli kohta, jossa pyydetään kirjaamaan ihmisten mielikuvia, mielipiteitä, ennakkoasenteita, ihan mitä vaan oikeastaan =) Mutta unohdin hetkeksi että suomalaisilla on nimenomaan ennakkokäsitys auttamisesta ja kommunikoinnista. Jos niitä erehtyy tekemään, on se ehdottomasti muilta pois. Ja olen samaa mieltä, amk:t ovat kuraa. Onneksi itse pääsin ensimmäisellä yrittämällä yliopistoon.

Vierailija
8/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:02"]

Ap jatkaa. Kysymys ei olekaan siitä, etteikö tekstiä syntyisi. Sitä on jo kasassa enemmänkin kuin tarvittava määrä. Tehtävänannossa nyt vain oli kohta, jossa pyydetään kirjaamaan ihmisten mielikuvia, mielipiteitä, ennakkoasenteita, ihan mitä vaan oikeastaan =) Mutta unohdin hetkeksi että suomalaisilla on nimenomaan ennakkokäsitys auttamisesta ja kommunikoinnista. Jos niitä erehtyy tekemään, on se ehdottomasti muilta pois. Ja olen samaa mieltä, amk:t ovat kuraa. Onneksi itse pääsin ensimmäisellä yrittämällä yliopistoon.

[/quote]

Ihmettelen, miksi opintotyöhön pitää kerätä ihmisten mielipiteitä ja "ihan mitä vaan"? Eikö se riitä, että kehittelee itse ajatusta ja perustelee oman mielipiteensä? Minusta tuossa on nyt kurssin pitäjäkin vähän laiska ajattelussaan. Ainakin pitäisi tarkentaa, millä tavalla haluaa keruuta tehtävän.

Itselläni on mielipide ja näkemys humanistisesta ihmiskäsityksestä, mutta sen avaaminen kirjallisesti ei ole muutamalla lauseella hoidettu. Siksi vaikuttaa pintapuoliselta, että pitäisi jotenkin yleisesti keräillä käsityksiä, kun itse käsitteen määrittely ottaa aikaa.

Vierailija
9/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen humanistista alaa ja minulle tulee 'humanistisesta ihmiskäsityksestä' mieleen, että on ihan määrittelijästä kiinni, mitä se voi tarkoittaa.

Humanistisen tieteiden ihmiskäsitys ei ainakaan ole yhtenäinen, koska on niin erilaisia aineita. Tietysti humanististen tieteiden kautta korostuu kuitenkin se, että ihminen on osa kulttuuriaan ja historiaansa.

Humanismi terminä sekoitetaan mielestäni usein humaaniuteen.

Vierailija
10/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin on olemassa yleinen käsitys, että humanismi liittyy itserakkaaseen ateismiin (sekulaarinen humanismi) mutta humanismia on myös kristillistä tyyppiä. Humanismi ei ole varsinainen filosofian haara eikä tarjoa hirveästi elämänoppeja tai yritä ottaa kantaa todellisuuden luonteeseen, koska se ei ole filosofian haara kuten vaikka empirismi tai materialismi. Melkein kuka tahansa voidaan käsittää humanistina nykyajan maailmassa. Ateistiset humanistit ovat ehkä parhaiten liittoutuneempia ja järjestävät jonkinlaista järjestötoimintaa ja konferensseja, jolloin sekulaariset humanistit eri puolilta maailmaa voivat tuntea ainakin jonkinlaista yhteyttä ja tutustua ihmisiin, jotka edustavat niitä toisia harvoja, joille humanismi on hyvin tärkeä identiteettiä määrittelevä asia. Eivät siis ole vain tapahumanisteja. 

-Mies 29v-

Vierailija
11/11 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:18"]

No ainakin on olemassa yleinen käsitys, että humanismi liittyy itserakkaaseen ateismiin (sekulaarinen humanismi) mutta humanismia on myös kristillistä tyyppiä. Humanismi ei ole varsinainen filosofian haara eikä tarjoa hirveästi elämänoppeja tai yritä ottaa kantaa todellisuuden luonteeseen, koska se ei ole filosofian haara kuten vaikka empirismi tai materialismi. Melkein kuka tahansa voidaan käsittää humanistina nykyajan maailmassa. Ateistiset humanistit ovat ehkä parhaiten liittoutuneempia ja järjestävät jonkinlaista järjestötoimintaa ja konferensseja, jolloin sekulaariset humanistit eri puolilta maailmaa voivat tuntea ainakin jonkinlaista yhteyttä ja tutustua ihmisiin, jotka edustavat niitä toisia harvoja, joille humanismi on hyvin tärkeä identiteettiä määrittelevä asia. Eivät siis ole vain tapahumanisteja. 

-Mies 29v-

[/quote]Ja pitää siis erottaa humanistiset tieteet ja humanismi, koska nämä ovat eri asioita. Humanististen tieteiden opiskelija voi periaatteessa olla kyynikko, joka ei usko ihmiskunnan voimaan kehittää itseään. Hum.tieteet tutkivat ihmisen tekoihin liittyviä asioita, kuten kieliä ja historiaa. Humanismi taas on laimea elämänkatsomus. 

-Mies 29v-