Nina kuolee jos ei löydy kantasoluluovuttajaa pian
Ei ole sopivaa olemassa vielä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/30b0fae6-c9fe-46ea-a61e-a15eab19c275
Kommentit (24)
Toiv 18-35v ihmiset Menee nyt sankoin joukoin luovuttamaan
Onneksi olen jo 37-vuotias ettei tarvitse mennä luovuttamaan.
Googlasin kantasoluluovutus ja siellä luki että suurinosa luovutuksista tulee ulkomailta. Entä voiko testata ihmisiä etukäteen, kenen solut käyvät ja kenen ei. Pitäisikö siis etsintäkuuluttaa ulkomailta jos suomesta ei saa, ajoissa.
Toivottavasti löytyy luovuttaja. Käykäähän kaikki kantasolu luovuttajana jos mahdollista. Itsekin sairastan leukemiaa, mutta minulle ei valitettavasti kantasolu siirtoa voida tehdä,tulisin menehtymään siihen.
Hai sie mitä sie maksat? Mulla olis kuninkaallisten soluja mutta hintakin on kuninkaallinen.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin kantasoluluovutus ja siellä luki että suurinosa luovutuksista tulee ulkomailta. Entä voiko testata ihmisiä etukäteen, kenen solut käyvät ja kenen ei. Pitäisikö siis etsintäkuuluttaa ulkomailta jos suomesta ei saa, ajoissa.
Kyllähän ne etsii myös ulkomailta, tottakai. Joskus vaan on niin huono tuuri ettei löydy rekisteristä yhtään luovuttajaa.
Se, mikä tuossa järjestelmässä on älytöntä, että jos et ole rekisterissä, niin ei edes tutkita, olisitko sopiva luovuttaja.
Miten voitaisiin tutkia, jos et ole rekisterissä? Lähisuvunu (sisarukset jne) soveltuvuus kyllä selvitetään aina.
Yhdellä opiskelukaverilla (23v) oli tappava syöpä. Sai siskoltaan (18v) kantasoluja ja jäi henkiin.
Mä menisin heti luovuttamaan, jos pystyisin. Harmittavan kun en tajunnut asiaa ajoissa, nyt olen yläikäinen.
Eikö nykyään pystytä jo kasvattamaan ihmisen omia kantasoluja? Taitaa vain olla jossain jenkeissä ja Israelissa koeasteella ja aivan helevetin kallista puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Toiv 18-35v ihmiset Menee nyt sankoin joukoin luovuttamaan
Taitavat mennä. Veripalvelun sivuilla (jossa voi ilmoittautua kantasolurekisteriin) luki, että tänään sivuilla on ruuhkaa. Itsekin koetan ilmoittautua (pitää erikseen kysyä yhden terveysasian tiimoilta, olenko kelpoinen). Täytän joulukuussa 36, joten ehdin juuri. Onneksi tämä tuli juuri nyt vastaan!
Miten se eräs poliitikko sanoikaan? Ei me voida kaikkia auttaa.
Vierailija kirjoitti:
IL:n jutusta: ”Suomalaisten kudostyyppi on harvinainen, joten suomalaisille potilaille ei välttämättä löydy sopivaa luovuttajaa Suomen ulkopuolelta.”
Eli toivottavasti nyt saadaan suomalaisia mukaan. Hyvä tallainen lehtijuttu lisäämään tietoisuutta, näitä saisi olla useamminkin.
Ihmetyttää tuo estelistaus. Paino alle 50kg? Eli pienikokoinen ihminen ei kelpaa. Ymmärrän ettei anorektikko käy, mutta lyhyt normaalipainoinen ihminen, joka painaa alle 50kg?
Miksiköhän rekisteriin ei voi liittyä yli 35-vuotiaana, kun rekisterissä voi kuitenkin olla 56-vuotiaaksi jos on riittävän nuorena liittynyt? Tämä karsii monia mahdollisesti sopivia luovuttajia.
Itse googlasin tuon jutun perusteella heti, miten voin liittyä rekisteriin. Valitettavasti se on minun osaltani myöhäistä koska olen nelikymppinen, vaikka muuten olen terve ja hyväkuntoinen. Ihmetyttää tuo ikäraja.
En voi liittyä, kun painan alle 50 kg, olen aneeminen enkä muutenkaan aivan perusterve :(
Mikähän neronleimaus lienee sen taustalla, että luovuttajaksi rekisteröityminen on vapaaehtoista? Jotenkin irvokasta, että jotakuta ei vaan kiinnosta, vaikka toinen on kuolemassa ja että tämän piittaamattoman ihmisen oikeus kieltäytyä auttamasta on katsottu tärkeämmäksi kuin toisen ihmisen oikeus elää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tuo estelistaus. Paino alle 50kg? Eli pienikokoinen ihminen ei kelpaa. Ymmärrän ettei anorektikko käy, mutta lyhyt normaalipainoinen ihminen, joka painaa alle 50kg?
Sama kuin verenluovutuksessa. Kantasolujen luovuttaminen ei ole mikään pikkujuttu, joten halutaan varmistaa, ettei luovuttajalle tule mitään jälkioireita.
Ei ole tippa kaukana raavaankaan miehen silmäkulmasta tuota lukiessa. Valitettavan paska säkä monellakin tavalla.