Mihin aikaan 5 kk vauva yöunille?
Teillä käy ja mihin aikaan herää? Montako yösyöttöä?
Kommentit (14)
Just
Meillä yöunille vasta n.22-23 ja yleensä herää ekan kerran alle tunnin sisällä. Sitten kolmen neljän aikaan ja voi valvoa pari kolme tuntia, jolloin on noustava ylös. Sitten kun uudestaan nukkuu, voi nukkua kasiin, ysiin tai kymppiin, jos syö välissä. Ap
Meillä menee nukkumaan n. 22-23 ja nukkuu yhdellä tai kahdella syötöllä n 8-9 saakka. Joskus herää aiemmin ja haluaa pian jo ekoille päikkäreille, eli yöuni jää tavallaan kesken.
Mitä tapahtuu jos et yöllä nouse, vaan pidätvaan valot poissa ja vauvan kainalossa tai omassa sängyssään? Kuulostaa nimittäin mun esikoiselta, vasta tän tokan kanssa vasta tajusin, että noinkin voi tehdä.
Meidän 5kk menee nukkumaan 20 aikoihin. Herää yleensä 7-8 aikoihin. Syö 3 kertaa yön aikana.
Vauva jokeltelee kovaa ja potkii niin paljon, että on noustava että edes mies saa nukkua. Jos ei laita valoja, alkaa itkeä jonkin ajan päästä. Ap
Älä laita valoja, niin oppii, että on yö, yritä rauhoitella sylissä ja välttää jutustelua yms. Kyllä hän vielä hoksaa, että yöllä nukutaan. :)
7 lisää, että illalla kannattaa pitää suunnilleen samanlaiset rutiinit, esim. iltapesu, pyjaman pukeminen, iltasyönti ja vaikka esim. tuutulaulu ja sitten nukutaan ja aamulla vasta valot päälle. (On varmaan itsestään selvä, mutta nuo rutiinit voivat auttaa.)
Sama rytmi ollut syntymästä lähtien. Yöunille n. 23.30, herää n. 10. Välissä herää syömään 1-3 krt. Ja tämä rytmi sopii kuin nenä päähän, valvon usein itse 1-2 asti vielä kuitenkin... t. Yökukkuja
Nukkuuko teidän vauva makuuhuoneessa päivälläkin? jos nukkuu, kannattaa siirtää päiväunet muuhun huoneeseen ja jos valoa tarvitsee sytytellä, niin joku ihan himmeä lamppu parempi kuin kirkas.
Meillä nukuttiin miten sattuu, vasta nyt yli vuoden ikäisenä menee suht samaa aikaa joka ilta nukkumaan eli n klo 22. Enpä ottanut asiasta stressiä, olen itsekin yöihminen, entinen yötyöläinen.
Iltarutiinit on auttanut, aiemmin en niitä oman väsymyksen takia kunnolla saanut tehtyä (tässö kohtaa kaikki särähtää "missä isä!?!", no baarissa tai punttisalilla. Oli kusipää silloin).
Kyllä se unirytmi löytyy, turhaa stressata asiasta ja äitien toisia taas syyllistää jos jollakin ei lapsi mene tiettyyn neuvolassa annettuun muottiin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:39"]Nukkuuko teidän vauva makuuhuoneessa päivälläkin? jos nukkuu, kannattaa siirtää päiväunet muuhun huoneeseen ja jos valoa tarvitsee sytytellä, niin joku ihan himmeä lamppu parempi kuin kirkas.
[/quote] päiväunet nukkuu yleensä ulkona ja jos poikkeuksellisesti makkarissa, valot päällä. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:22"]
Vauva jokeltelee kovaa ja potkii niin paljon, että on noustava että edes mies saa nukkua. Jos ei laita valoja, alkaa itkeä jonkin ajan päästä. Ap
[/quote]
Voisiko mies nukkua väliaikaisesti toisessa huoneessa? Meille se on ollut todella hyvä ratkaisu. Ja mä olen tosiaan imettänyt ja jos vauva on keskellä yötä esittänyt haluavansa herätä niin olen vaan pitänyt vieressä ja valot poissa, vähän puhellut rauhallisesti, että nyt nukutaan. Vauva on toisaan vähän potkiskellut ja mekkaloinut, mutta sitten nukahtanu itsekseen.
^siis ensin imettänyt eli varmistanut, että vauva ei ole nälkäinen, ja sitten antanut mekkaloida. Siis jos koet tilanteen ongelmaksi.
No meillä vauvaon vasta 3,5 kk mut vastaan silti. Menee nukkuu 21 aikaan ja herää syömään klo 1 ja 4 aikaan ja herää sitten 7-8 aikaan.
Meillä 4,5kk menee nukkumaan 20.30-21.00 ja nukkuu kokonaisen yön 11-12h. Sama rytmi ollut jo 2kk.