Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 38v vanha aloittamaan AMK

Vierailija
23.08.2021 |

Onko 38v liian vanha aloittamaan korkeakouluopinnot?
Taustalla lukio, amis ja monta vuotta työelämää.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin 42-vuotiaana!

Minä mietin myös aloittamista. Peloittaa vaan, että työpaikat jaetaan nuoremmille. Mutta koitan itselleni todistella, että ensisijaisestihan työhön haetaan sopivaa ihmistä ei sopivan ikäistä. Mutta toki tiedostan, ettei se aina noinkaan mene

Jos olet nainen, on luultavasti vain eduksi olla lapsentekoiän ohittanut.

Vierailija
22/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin 42-vuotiaana!

Minä mietin myös aloittamista. Peloittaa vaan, että työpaikat jaetaan nuoremmille. Mutta koitan itselleni todistella, että ensisijaisestihan työhön haetaan sopivaa ihmistä ei sopivan ikäistä. Mutta toki tiedostan, ettei se aina noinkaan mene

Jos olet nainen, on luultavasti vain eduksi olla lapsentekoiän ohittanut.

Sitä mietin myös, ja omat lapseni ovat jo sen ikäisiä, etteivät enää asu kotonakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän vuoden päästä harmittelet, jos et uskalla. Ne vuodet kuluvat kuitenkin. Joko sitä on neljän vuoden päästä vain hiukan vanhempi ja mikään ei ole muuttunut, tai voi olla paperit taskussa. 

Vierailija
24/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ala takaisi työllisyyden näin vanhemmalla iällä? Sos ja terv alalla oltu nyt 15 vuotta ja sitä ennen myös yhdellä työllistämättömällä alalla. Kiinnostaisi alan vaihto, mutta ei työttömyys. Mitä siis kannattaisi opiskella vielä?

Vierailija
25/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä työllistymisestä, mutta itse aloitin AMKissa 37-vuotiaana, tosin alla jo maisterin paperit ja muutenkin työelämässä, mutta aloitin kuitenkin uuden tutkinnon.

Monimuoto-opinnoissa aloitti samaan aikaan monta muutakin 30-40-vuotiasta ja sitäkin vanhempia. Tosin jonkin verran on jo lopettanut, koska ala ei kiinnostanutkaan tai opiskelu ei sopinutkaan kuvioihin.

Vierailija
26/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Miksi edes mietit asiaa tuolta kannalta? Mieti niin, että mikä on just sulle sopivin reitti. Jos se on nyt amk, niin hyvä sinä. :)

Vierailija
27/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava aloitti lääkiksen 48-vuotiaana. (ent sh) Oli töissä 70-vuotiaaksi.

Vierailija
28/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 37-vuotiaana amk-opiskelijana vaihdossa ulkomailla. Samaan aikaan kohdeoppilaitoksessa oli muitakin aikuisia vaihtareita, iäkkäin heistä viisikymppinen australialaisnainen. En tosin olisi heti uskonut häntä niin "vanhaksi", oli hyvin nuorekas leidi. 

Vierailija
29/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistuttava haki yliopistoon nelikymppisenä, minä ammattikouluun viisikymppisenä, vaikka pari ammattia on jo plakkarissa.

Vierailija
30/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri valmistui amk:sta sosiaalialalle 60-vuotiaana. Heti sain vakityön. Meinaa nyt tehdä niitä töitä lähes 10 vuotta ja sitten jää eläkkelle. Vaihtoi pois aiemmalta alalta, jossa ehti olla lähes koko työikänsä. Ei ole katunut.

Varsinkin hoitoalalta saa töitä. Työnantajat katsoo eniten sitä, että onko tälle ihmiselle maksettu aiemmin palkkaa? Jos palkkahistoriaa on jopa kymmeniä vuosia, aivan varmasti saa töitä vaikka vaihtaisi alaakin, koska antaa itsestään dynaamisen vaikutelman. 

Sitten on eri asia, jos on käynyt 10 vuoden aikana viisi eri koulutusta, eikä ole saanut palkkatöitä siltikään. Ehkä työhistoria on hirmu tärkeä asia. Työnantajat arvostaa sitä.

Vierailija
31/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopiskelijalla on se etu, että taskussa on elämänkokemusta ja työkokemusta toisin kuin suoraan lukiosta tulevilla teineillä. Motivaatio on myös eri tasolla kuin nuorella, vasta itseään ja omaa juttuaan etsivällä. Sanoisin että olet juuri oikeassa iässä opintoja ajatellen. 

Vierailija
32/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää uskalla enkä rohkene eikä aivotkaan toimi sen vertaa kuin 20 v sitten.

Viime yönäkin näin unta, että sain (koulu/työ)tehtäväksi pitää esitelmän "Jännittyneisyys", kauhistuin että leimaudun ihan täysin.

No niinpä niin: https://yle.fi/uutiset/3-11883047

Itsekin aloitin 41-vuotiaana.

Vierailija
33/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Terveisin 50- vuotias yliopisto-opiskelija.

Vierailija
34/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän linjalla mä olin nuorimmasta päästä 30-vuotiaana. Vanhin yli 50v

Terkuin sosionomiopiskelija

Onko sinulla tietoa kuinka ovat työllistyneet. Lähes kaikkiin minua kiinnostaviin työpaikkoihin haetaan joko sosionomia tai yhteisöpedagogia, mutta mietityttää palkataanko yli nelikymppisiä. 

20 melkein kaikki on työllistynyt jo opiskeluiden aikana

Vierailija
35/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tietoa kuinka ovat työllistyneet. Lähes kaikkiin minua kiinnostaviin työpaikkoihin haetaan joko sosionomia tai yhteisöpedagogia, mutta mietityttää palkataanko yli nelikymppisiä. 

Kyllähän tollaisilla aloilla arvostetaan elämänkokemustakin. Mieluummin moneen paikkaan varmasti palkataan työ- ja perhe-elämää nähnyt keski-ikäinen kuin nuori suoraan koulun penkiltä.

Vierailija
36/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tollaisilla aloilla arvostetaan elämänkokemustakin. Mieluummin moneen paikkaan varmasti palkataan työ- ja perhe-elämää nähnyt keski-ikäinen kuin nuori suoraan koulun penkiltä.

.

Nuorissa on intoa ja virtaa. Työkokemus tuo hiljaista tietoa mitä kirjoista ja koulun penkiltä ei koskaan saa. Työpaikoilla tarvitaan nuoria sekä konkareita.

T: yli 20 vuotta sosiaalialalla ollut ja jatkokoulutuksessa oleva

Vierailija
37/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan alasta aika paljon. Mediapuolelle liian vanha, hoitoalalle kaikki kelpaa.

Vierailija
38/38 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI! Itse olin 42, kun valmistuin (työn ohessa) amk:sta (kaupallinen ala). Sen jälkeen olen käynyt vielä vuoden mittaisen täydennyskoulutuksen myös amk:ssa ja juuri sain uuden työpaikan. Olen nyt 48. Uudessä työpaikassa arvostettiin pitkää työkokemusta ja intoa uuden oppimiseen (jota aikuisena kouluttautuminen osoittaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme