Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö työelämässä vaadita enää lukutaitoa?

Vierailija
20.09.2014 |

Kommentoin vaan tuohon toiseen ketjuun, niin parilla jäi huomaamatta, että olen töissä. Sama juttu kun iltasanomissa oli pari viikkoa työttömyyskeskustelua. Joku kirjoitti olevansa 18-vuotias ja ammattikoulun käynyt, niin joku kommentoi "minkä ikäinen olet" ja käski käydä koulua...En ole itse ollut vuosiin työtön ja jos kommentoin jotain työttömyyteen liittyvää, niin aika monelta jää huomaamatta, että en ole enää työtön; olen saanut (yleensä huonoja) neuvoja työnhakuun, vaikka en tarvitse niitä. Mitä tarkoitan huonoilla, aikansa eläneitä tai sellaisia, mitkä eivät omalle alalleni käy. Minun alallani ei esim. marssita konttoreihin kysymään tms.  

Enpä yhtään ihmettele, jos joku tähänkin kommenttiin vastaa niin, että näkee minut työttömänä, kun ei ymmärrä lukemaansa. 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä miten työelämä tähän ongelmaan liittyy, mutta saman lukivaikeuden olen huomannut monella palstalla ja monessa Facebook-ryhmässä. Ihmiset haluavat mielellään auttaa, mutta eivät jaksa lukea kysymystä. Esim. kyselin olisiko jollakulla vinkkejä miten voisi hyödyntää raparperia, kun piirakkaa ja kiisseliä on jo syöty niin että korvista tulee. Ja vastaukseksi tuli linkkejä piirakka- ja kiisseliresepteihin. Tai kun etsin mustaa alusmekkoa koossa x, jonka pituus olisi vähintään y cm, ja mainitsin että oli jo katsonut KappAhlin, Lindexin, Seppälän, Prisman ja Elloksen, niin vastaukset olivat luokkaa "Elloksella on" ja "kokeile Lindexiä". Argh.

Ja sitten auttamishaluisten lisäksi on tietysti nämä, jotka haluavat vain purkaa omaa pahaa oloaan, ja etsivät mitä tahansa asiaa, jota voisi mahdollisesti käyttää kirjoittajan morkkaamiseen. Ei heillä ole aitoa kiinnostusta osallistua keskusteluun, vaan haluavat aiheuttaa pahaa mieltä, keinolla millä hyvänsä. 

En sanoisi lukutaidon puutteeksi, vaan huolimattomuudeksi tai huonotapaisuudeksi, tapauksesta riippuen.

Vierailija
2/2 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen, tosiaan hyvä pointti. Myös ruokapaikkoja oudoilta paikkakunnilta kysyttäessä moni sanoo, että ei ketjupaikkoja ja suurin osa suosittelee Amarilloa ja Rossoa...

Ehkä kyseessä on kärsimättömyys. Monesti iltapäivälehtien kommenttiosioissakin näkee selvästi, että on luettu vain otsikko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla