Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette puhuneet lapsillenne alkoholismista? Omasta tai puolison.

Vierailija
20.09.2014 |

Miten selitätte lapsille oman tai puolison poikkeavan käytöksen humalassa? Pyydättekö anteeksi, kerrotteko alkoholiriippuvuudesta? Kerrotteko miksi menette (tai ette mene) vieroitukseen?

Lapsihan tajuaa kun isä tai äiti horjuu humalassa, haisee viinalle ja muuttuu äkkipikaiseksi tai oudon tunteelliseksi. Pelkoa vähentää, kun lapselle kerrotaan mistä on kyse.

Miten olette ottaneet asian puheeksi? 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja? 

Vierailija
2/7 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö AV:llä kellään ole alkoholiongelmaa tai liikaa juovaa puolisoa? Vaikea uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei onneksi hankittu lapsia. Se tästä vielä olisi puuttunutkin.

Vierailija
4/7 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ei voi puhua mummun kanssa puhelimessa, kun mummu on kännissä. Soitetaan sitten huomenna uudestaan."

"Sinä et voi mennä mummulaan kesälomalla, koska mummu juo niin paljon eikä pidä sinusta huolta. Minä rakastan sinua aivan kamalasti enkä halua, että sinä joudut koskaan elämään känniläisten kanssa. Voit kysyä serkuilta, millaista on olla mummulassa, kun mummu ja pappa vaan ryyppäävät koko ajan."

"Sinun keinu meni nyt rikki, kun pappa meni istumaan siihen, kun pappa oli vähän kännissä. Isi korjaa sen huomenna."

Vierailija
5/7 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:59"]

"Nyt ei voi puhua mummun kanssa puhelimessa, kun mummu on kännissä. Soitetaan sitten huomenna uudestaan."

"Sinä et voi mennä mummulaan kesälomalla, koska mummu juo niin paljon eikä pidä sinusta huolta. Minä rakastan sinua aivan kamalasti enkä halua, että sinä joudut koskaan elämään känniläisten kanssa. Voit kysyä serkuilta, millaista on olla mummulassa, kun mummu ja pappa vaan ryyppäävät koko ajan."

"Sinun keinu meni nyt rikki, kun pappa meni istumaan siihen, kun pappa oli vähän kännissä. Isi korjaa sen huomenna."

[/quote]

Sanotko näin? Miten lapsi suhtautuu? 

Vierailija
6/7 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:59"]

[/quote]

Sanotko näin? Miten lapsi suhtautuu? 

[/quote]

Lapsi on vasta leikki-ikäinen, joten hyväksyy selitykset sellaisenaan. Onneksi ei ole kajauttanut missään kaupan kassajonossa mitäään noloa. Kyllä lapsesta tuntuu pahalta, kun joku kaveri selittää, että menee isovanhempien kanssa sinne ja tänne reissuun. Minä olen joskus pyytänyt lapsen serkkuja kertomaan, onko mummun ja papan kanssa kiva lähteä kylpylään, ja selitykset ovat olleet sitä sorttia, että ei ole omaa lasta enää haluttanut mennä. Me menemme sitten enemmän omana perheenä.

Ikävää on sekin, että jos äitini sattuu soittamaan iltasella eikä meinaa saada sanaa suustaan, koska on niin juovuksissa, ja sitten oma lapsi hihkuu innoissaan vieressä, että haluaa kertoa mummulle jotain. En kuitenkaan halua pelästyttää lasta antamalla hänelle puhelinta. Paha mielihän siitä tulee.

Varmaan lapsi jonain päivänä syyttää minua siitä, että olen yrittänyt pitää häntä erossa isovanhemmista. Me kuitenkin kyläilemme toisillamme, ja silloin he ovat selvin päin ja kovasti leikittävät lasta ja lapsi pitää heistä paljon. Lapsi ei ymmärrä, miten erilaisia isovanhemmat ovat, jahka ilta saapuu ja pullon korkki aukeaa. Kun lapsi on isompi, vaikka teini-ikäinen, ehkä silloin annan hänen nähdä senkin puolen heistä, jos he vielä ovat hengissä.

Kurjaa on sekin, että vanhempani usein pyytävät, että antaisin lapseni heidän mukaansa viikonloppumatkoille tai lomalle mummulaan, ja minä joudun kieltäytymään. En sano koskaan, että ei käy, kun te juotte kumminkin, vaan koitan sanoa, että en tarvitse lapsenvahtia tai meillä on suunnitelmia juuri silloin tai ollaan itse menossa myöhemmin tms. Haluan kuitenkin, että lapsi saa hyvät suhteet isovanhempiin, kun nämä ovat selvin päin. Hankalaa tasapainoilemista.

Vierailija
7/7 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan hankalalta. Sehän on lapsen etu, että hän tietää että isovanhempien tapaamisen rajoittaminen johtuu heidän juopottelustaan. Hän ei kuvittele että se olisi esim. jotenkin hänen oma syynsä tai sinun kettumaisuuttasi. Teet varmaan oikein kun sanot suoraan. Kun hän alkaa paremmin tajuta mitä viina tekee, hän ymmärtää vielä paremmin.

Eikö isovanhemmat itse ymmärrä, että heidän juopottelunsa estää heitä olemasta lapsenlapsensa kanssa? Miten he eivät ymmärtäisi? Miksi et vaan sanoisi sitä heille. Meneekö juopon kanssa välit, jos hänelle sanoo että hänen juopottelunsa vaikuttaa muiden elämään? Sehän on kuitenkin itsestään selvää.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän