Miellätkö sanan "pyhä" ennemmin suomalaisten vai kristinuskon omaisuudeksi?
Ja saako sanaa "pyhä" käyttää muussa yhteydessä kristinuskon ulkopuolella vai onko se mielestäsi rajattava tiukasti kristinuskon ja taikauskoisen hihhuloinnin yhteyteen?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi rajattava?
Lähdin kysymään tätä sen takia että moni hermostuu, ärsyyntyy, triggeröityy ja vetää lopuksi herneen nenään siitä kun heiltä kysy että mitä he itse kokee pyhäksi tai onko luonto ja sauna heille pyhää. Sitten seuraa aina hirveä valitus että onko pakko puhua kristinuskosta vai onko sitä kristinuskoa pakko alkaa tunkea metsään ja saunaan vaikka ei ole maininnut kristinuskoa sanallakaan. Ihmiset ovat niin oudon hirveän räjähdysherkkiä kuullessa sanan "pyhä".
Ap
Minulle sillä ei kauheasti ole väliä, saa puhua luonnon pyhyydestä ja saunankin. Se minua ärsyttää (mutta vain vähän) jos puhutaan vaikka vapusta pyhäpäivänä. Se ei ole pyhäpäivä. Mutta lillukanvarsia sekin.
Eihän tuo nyt pelkästään kristinuskoon rajoittuva asia ole, vaikka suomalainen saattaa näin kokea. Jokaisessa uskonnossa on pyhiä asioita, ja myös ei-uskonnollinen voi kokea joidenkin asioiden olevan pyhiä.
Eiköhän se sauna ole se kaikista pyhin paikka.
Kun olen itse uskontojen tutkija niin pyhä ei todellakaan rajaudu kristinuskoon eikä suomalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi rajattava?
Lähdin kysymään tätä sen takia että moni hermostuu, ärsyyntyy, triggeröityy ja vetää lopuksi herneen nenään siitä kun heiltä kysy että mitä he itse kokee pyhäksi tai onko luonto ja sauna heille pyhää. Sitten seuraa aina hirveä valitus että onko pakko puhua kristinuskosta vai onko sitä kristinuskoa pakko alkaa tunkea metsään ja saunaan vaikka ei ole maininnut kristinuskoa sanallakaan. Ihmiset ovat niin oudon hirveän räjähdysherkkiä kuullessa sanan "pyhä".
Ap
Luulen, että ihmisiä ennemminkin ärsyttää sellainen "spiritualistinen" liioitteleva puhe, kun sanotaan, että sauna tai luonto on pyhä. Itseäni ainakin ärsyttäisi. Tulee sellainen olo, että kaveri on höyrähtänyt johonkin uususkontoon tai on vain luonteeltaan yltiöromanttinen. Saunassa tai luonnossahan ei ole mitään pyhää (paitsi ks. alempana), vaikka ovatkin joillekin merkityksellisiä asioita.
Pyhähän on vanha sana ja alunperin tarkoittanut (ehkä) rajaa yms. Sen takia meillä on maa täynnä Pyhävuoria ja -jokia ja -järviä. Sitten merkitys on muuttunut enemmän kirkolliseksi.
"Pyhä eli sakraali on asia tai paikka, jolle on annettu erityisasema uskonnollisessa ajattelussa ja käyttäytymisessä. Pyhä on jotakin jumalille tai muille hengille erotettua tai niille kuuluvaa. Se on arjen ja maallisen, profaanin, vastakohta."
Mitähän on tämä ei-uskonnollisten kokema pyhyys, josta jotkut täällä puhuvat? Voisiko joku määritellä? Vai käyttävätkö vaan pyhää synonyyminä, kun joku on ihan superia/huippua?
No eiköhän jokainen määrittele sen oman pyhänsä ihan itse. Näin maallikkona voisin käyttää pyhä-sanaa viitatatessani esimerkiksi johonkin sellaiseen, mihin kukaan muu kuin minä ei saa koskea ilman minun lupaani. Jätän jokaisen mielikuvituksen varaan miettiä, mikä tällainen pyhä voisi minulle olla.
Vierailija kirjoitti:
"Pyhä eli sakraali on asia tai paikka, jolle on annettu erityisasema uskonnollisessa ajattelussa ja käyttäytymisessä. Pyhä on jotakin jumalille tai muille hengille erotettua tai niille kuuluvaa. Se on arjen ja maallisen, profaanin, vastakohta."
Mitähän on tämä ei-uskonnollisten kokema pyhyys, josta jotkut täällä puhuvat? Voisiko joku määritellä? Vai käyttävätkö vaan pyhää synonyyminä, kun joku on ihan superia/huippua?
Pyhä voida suomentaa äärimmäisen tärkeäksi ja itselle erittäin rakkaaksi asiaksi.
Ap tarkoittaa suomalaisilla persuja ja vastaus tähän on että ei ole.
Miksi olisi rajattava?