Kilpirauhasen vajaatoiminta. Miksi ei saa syödä kaalia tai soijaa?
Kommentit (9)
Minä luin myös tuota soijasta.Kaalista en ole kuulutkaan tuollaista.
Goitrogeeniset ruoka-aineet saattavat heikentää jodin imeytymistä ja kilpirauhanen tarvitsee toimiakseen sopivasti (ei liikaa, ei liian vähän) jodia. Satunnaisessa käytössä nuo tuskin horjuttavat kenenkään jodinsaantitasapainoa. Jos kaalia syö usein, kannattaa syödä kypsennettynä, koska se hajottaa goitrogeeneja.
Goitrogeenisiä ruoka-aineita tulis syödä hillitysti (lanttu, kaali yms. ristikukkaiskasvit raakana, soija, pellavansiemenet ja hirssi) , koska ne saattaa häiritä jodin imeytymistä. Harva kuitenkaan kilotolkulla noita ed. mainittuja ruokia varmaan syö.
Miksi ei osaa itse googlettaa tietoa?
Eli lanttu ja grahampuuro ovat pois laskuista =(
Edellinen jo kertoikin mutta googlettamalla olisi löytynyt.
Ja kannattaa muistaa että menee ojasta allikkoon jos syö muutenkin huonosti kasviksia ja alkaa sitten kilpirauhasen perusteella karsimaan kokonaan pois terveelliset parsakaalit jne.
Ja vielä se, että estrogeenilisä joka pitää monen vaihdevuosi-ikäisen toimintakuntoisena vaatii monesti mahdollisen tyroksiiniannoksen lisäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jo kertoikin mutta googlettamalla olisi löytynyt.
Ja kannattaa muistaa että menee ojasta allikkoon jos syö muutenkin huonosti kasviksia ja alkaa sitten kilpirauhasen perusteella karsimaan kokonaan pois terveelliset parsakaalit jne.
Ja vielä se, että estrogeenilisä joka pitää monen vaihdevuosi-ikäisen toimintakuntoisena vaatii monesti mahdollisen tyroksiiniannoksen lisäämistä.
No tämä oli hyvä muistutus.
Terv rättiväsynyt
Voi hlvetti. Tiesin kilpirauhasrajoitteista vain soijan. Olen joutunut ennestään rajoittamaan ruokavaliota muiden sairauksien vuoksi. Milläs pysyt terveenä ja elinvoimaisena?
Tällaisesta en ole koskaan kuullutkaan. Mistä ap tällaiset ohjeet on saanut!