Mitä ruokaa tekisin jemmaan pakastimeen?
Todella kiireinen työprojekti on alkamassa. En halua sortua valmis- ja noutoruokiin, joten nyt viikonloppuna olisi tarkoitus kokata 2-3 eri ruokaa isot annokset ja pakastaa ne annoksina. Pyöritän aina samoja juttuja, joten kaipaisin vaihtelua.
Kaalilaatikko on yksi listalla oleva, joten 1-2 ruokaa vielä tarvittaisiin. Kasvisruuat kelpaavat hyvin, kuten myös liha, kala ja broileri. EI makaronilaatikkoa ym. pastapaistoksia, lihapullia eikä kiusauksia, sillä niitä syön liian usein. Ruuat joko laatikkotyyppisiä tai sitten kastikkeita ym, joihin riittää kun lisukkeeksi valmistaa kasvikset/perunat/pastaa/riisiä. Auttakaa! :)
Kommentit (16)
No kun teet kaalilaatikkoa kuitenkin, niin miten olisi osasta kaalia kääsyleitä. Valmistuvat mukavasti uunissa ja voi sitten jakaa sopiviin annoksiin pakkaseen. Possusta tai naudasta palapaistia. Possusta voi myös tehdä pikkupoihvejä. Hitaasti uunissa haudutettuina herkkua. Perinteinen perunalaatikko ja / tai perunasoselaatikkokin on hyvää. Kun paistaa sen sopivan pienissa pakasterasioissa (alumiini), niin ei tarvitse ottaa liikaa sulamaan kerralla. Rasiallisesta syö kaksikin, varsinkin jos tarjolla on nyös salaattia ym. tykötarpeita maun mukaan.
Ai niin, unohtui myös että ei kasvissosekeittoa, sillä syön sitä ihan liian usein kun en muuta keksi :) Pinaattikeitto tulee tiiliskiven muodossa ja sitä on aina pakastimessa. sitä en ala itse tehdä (joo joo, on tosi helppoa ja parempaa kuin kaupan, mutta en silti tee itse).
Min pakastinsuosikki on linssikeitto. Ei mene pakastamisesta miksikään ja sulaa nopeasti kattilassa. Karjalanpaistiakin olen pakastanut kun on tullut tehtyä isompi satsi. Miten olisi joku pulled pork-tyyppinen liha, josta sulattamalla ja lämmittämällä voisi tehdä ihania leipiä?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:50"]
mitä raaka-aineita sulla olis
[/quote]
No ihan mitä vaan, kaupastahan niitä saa! Linssikeitto voisi olla yksi, sitä en ole syönyt aikoihin. Muutenkin kaikki ruokaisat kasvisruuat kiinnostaisi, mutta tarvitsen neuvoja, sillä en tiedä oikein mitä tehdä :) Ap.
Bolognesekastike ei minusta mene miksikään pakastimessa, itse teen Quorn-rouheesta, mutta jauhelihasta aivan yhtä hyvin. Sipulia, porkkanaa ja sieniä sekaan ja kunnon haudutus niin oikein maistuvaa, spagetin keittää kylkeen samassa ajassa, kun kastike sulaa.
Lohikeitto itse tehtynä, meillä ainakin pärjää pakastimessa hyvin pari viikkoa.
Vaikka makaroniruokia vältätkin, niin silti liputan kasvislasagnen puolesta. Se on vaan niiiin hyvää, mutta arkena harvoin riittää aika ja viitseliäisyys sen väsäämiseen.
Chili con carne ja sen kanssa keitettyä riisiä. Kasvispihvit ja kalamurekepihvit on hyviä ja helppoja. Itse laitan usein lohta ja valkoista kalaa sekaisin. Jauhemaksapihvit tuli myös mieleen. Lihaperunasoselaatikko on ainakin lasten herkkua mutta pakastamalla ei ainakaan maku parane...
Ihan vaan, että teet pastan kiehumisen aikana sille kastikkeen.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:01"]
Ihan vaan, että teet pastan kiehumisen aikana sille kastikkeen.
[/quote]
No ei kyllä hyvää, kunnolla haudutettua ja kasaan keiteltyä bolognesesoosia tee kymmenessä minuutissa. Ja mä luulen, että osin ap:n pointtina on sekin, ettei tarttis huolehtia päivittäisten tuoretuotteiden miettimistä ja hankkimista, vaan pitkän työpäivän jälkeen vois vaan vilkaista pakastimeen, että mitä tänään syötäisiin. Mutta olet siinä oikeassa, että esim. lohesta tekee pastalle tosi nopeasti kastikkeen hyödyntämällä maustettuja ruokakermoja jne.
Minulla on siis melkein aina bolognesekastiketta pakastimessa. Tuorepastan kanssa siitä saa ruoan muutamassa minuutissa ja kuivapastankin kanssa alle vartissa.
Lihapata, johon lisänä juureksia, hiukan punaviiniä, ripaus vehnäjauhoja.
Borssikeitto on yksi suuritöinen, mutta sopiva pakastimeen ja isona satsina tehtäväksi.
Katkaravuista saa nopeasti pastaruoan, kun on kermaa ja tilliä.
Myös jauhelihaa voi paistaa valmiiksi, ja sitten lisätä tomaattipohjaiseen valmiiseen tai puretta johon lihalientä, jos et tykkää valmiskastikkeista.
Lihalientäkin voi tehdä ite näin, että kärventää luita uunissa ja sitten keittää niitä ylikypsien kasvisten ja mausteiden kanssa, no on hiukan suuritöistä.
Pataruokia, ne vain paranee lämmitettäessä. Samoin esim kaalilaatikko
Suurkiitos vinkeistä, eiköhän näistä jotain mene tuotantoon. Kalapihvejä teen heti ison satsin kun kaupassa on sopiva kalatarjous. Lisää vinkkejä saa laittaa! Ap.
Keitot on pakasteina hyviä, koska ne on helppo ja nopua sulattaa. Nopeampi kuin laatikot.
Kalamureketta, silakkapihvejä, kasvissosekeittoa, kasvismuhennosta...