Kertoako sukupuolitaudista?
Tosissani mietin. Keväällä todettiin kondylooma ja aloitettiin heti hoito. Kaksi kertaa hoidin eikä niitä ole sen jälkeen näkynyt. Lääkäri sanoi, että voi harrastaa seksiä ilman kondomia tartuttamatta kumppania, silloin kun syyliä ei ole. Muulloin kondomi riittää. Jäin tätä pohtimaan, koska joillakin kondylooma on itse tietämättään tai peräti usealla valtaosa väestöstä kun sen jonkin muodon jossain vaiheessa elämää sairastaa(kondyloomaa voi olla kohdunsuun luona siitä koskaan tietämättä).
Kävin papassa, olen käynyt ennen toteamistakin ja papa on ollut aina puhdas (eli itsellä ei sitä kaiken tutkimusten mukaan sisältäni löydy), kuten nytkin oli. Kaikki testit mitä sukupuolitauteihin tulee on aina olleet puhtaat. En myöskään ymmärrä miten itse sain tartunnan, koska olen aina ollut hyvin tarkka mitä seksin harrastamiseen tulee. Irtosuhteita en harrasta.
Tuntuu vaan jotenkin hölmöltä ilmoittaa mahdolliselle tulevalle kumppanille(vaikka käyttäisi kondomia) asiasta kun mitään ei ole enään.
Jos minulta olisi jäänyt ne 3 syylää huomaamatta niin en mistään voisi tietää edes sairastaneeni sitä, kuten niin monelle tapahtuu.
Itse en ole koskaan suostunut seksiin ennen kuin testeissä on käyty ja kaikki seksisuhteeni ovat olleet seurustelusuhteita, tosin ei niitä tarvitse kahden käden sormilla laskea. Se ei kuitenkaan riittänyt suojaamaan minua täysin ja tuskin tulevaa kumppaniakaan, vaikka olisi toiminut samoin ennen minua. Kuinka moni tuntisi velvollisuudekseen ilmoittaa jostakin epävarmasta, että ehkä saattaa olla jotain puhtaista testeistä huolimatta.
Kommentit (31)
No mieti itsesi siihen tilanteeseen, että olisit seurustellut miehen kanssa ja saisit sitten sattumoisin jossain vaiheessa tietää, että miehellä on ollut kondylooma, eikä ole voinut kertoa sinulle siitä sanaakaan. Luottaisitko mieheen?
Jos jotain vakavampaa etsit siis niin omasta mielestäni kannattaisi olla rehellinen.
Niin, että jos on puoli vuotta sitten sairastanut ja todettu kaikki puhtaaksi sen jälkeen niin silti pitää kertoa? ohdin epäillä moniko sanoisi. Eipä se muuten mullakaan olisi ollut.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:10"]
Niin, että jos on puoli vuotta sitten sairastanut ja todettu kaikki puhtaaksi sen jälkeen niin silti pitää kertoa? ohdin epäillä moniko sanoisi. Eipä se muuten mullakaan olisi ollut.
ap
[/quote]
No jos uskot, ettei asia heikennä luottamustasi tulevan kumppanin välillä, jos kerrot. Ja miksi asian sitten pitäisi haitata, jos se ei enää voi tarttua.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:03"]
No mieti itsesi siihen tilanteeseen, että olisit seurustellut miehen kanssa ja saisit sitten sattumoisin jossain vaiheessa tietää, että miehellä on ollut kondylooma, eikä ole voinut kertoa sinulle siitä sanaakaan. Luottaisitko mieheen?
Jos jotain vakavampaa etsit siis niin omasta mielestäni kannattaisi olla rehellinen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
Jostain syystä oma tekstini jäi pois. Piti vastata, että näinhän minulle on nimenomaan käynyt ja olin hänen kanssaan ihan avioliitossakin vuosia. En koe ainakaan tämän asian heikentäneen luottamusta, tuskin on edes tienyt tartunnasta. Tartunnan itämisaikahan voi olla jopa 10 vuotta, että aika kauan saisi varoittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:10"]
ap
[/quote]
No jos uskot, ettei asia heikennä luottamustasi tulevan kumppanin välillä, jos kerrot. Ja miksi asian sitten pitäisi haitata, jos se ei enää voi tarttua.
[/quote]
Nimenomaan. Mietin vähän turhankin paljon asiaa ja saan osakseni alapeukutusta. Jos toimisin lääkärin mukaan niin minun ei tarvitsisi kertoa eikä se tarttuisi. Joten siellä nyt mammat sinänsä aika turhaan moralisoi peukuillaan ja saattavat itse kantaa virusta parhaillaan.
Siksipä tätä on välillä meinattu luokitella sukupuolitaudeista pois kun on niin vaikea huomata ja saati saada selville tartunnan lähdettä.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
Jostain syystä oma tekstini jäi pois. Piti vastata, että näinhän minulle on nimenomaan käynyt ja olin hänen kanssaan ihan avioliitossakin vuosia. En koe ainakaan tämän asian heikentäneen luottamusta, tuskin on edes tienyt tartunnasta. Tartunnan itämisaikahan voi olla jopa 10 vuotta, että aika kauan saisi varoittaa.
[/quote]
Niin missä taudissa itämisaika voi olla jopa 10 vuotta?
Ap: mitä kaikkea sinulta on testattu?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:01"]
Räntty jakoon ja seksitauti kaikille.
[/quote]
Kenellä tässä on seksitauti? Sinullako?
Mulla oli kondylooma 20 vuotta sitten ja siitä lähtien ollut oireeton. En muista olenko miehelleni koskaan kertonut. Yhdessä 14 vuotta. Pitäskö kertoa?
Kondyloomaa voi tietämättään kantaa jopa 10 vuotta ja se voi puhjeta ns.pintaan esim.stressin myötä. Hiukan kuin herpes. Siksipä se vaarallisempi muoto päätetiin nyt ottaa rokotusohjelmaan. Siltikin erilaisia kantoja on n.70 erilaista. 80% sairastaa sitä tietämättään ja siksi se leviää. Se ei näy kun papassa, miehiltä sitä ei voi testein todeta samalla tavalla.
Minulta on testattu aivan kaikki sukupuolitaudit, koska olen ollut lapsettomuushoidoissa. Hiv, kuppa, klamydia, hepatiitit, tippuri...ihan kaikki. Miten niin?
Kylläpä täällä esitetään pulmusia. Monikos vaatii kumppaniltaan kyseiset testitulokset ennen kuin kaatuu sänkyyn? Kun tuo kondylooma voi siis tarttua ihan kondominkin kanssa.
Kannattaa kysyä joltain alan ammattilaiselta. Ja sellaiselta joka oikesasti tuntee sukupuolitaudit. Eli kysyä sitä, että voiko luottaa taudin olevan pois.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:22"]
Mulla oli kondylooma 20 vuotta sitten ja siitä lähtien ollut oireeton. En muista olenko miehelleni koskaan kertonut. Yhdessä 14 vuotta. Pitäskö kertoa?
[/quote]
Varmaan. =D Mene nyt jo äkkiä ettei vaikuta suhteenne luottamukseen! Ei nää täällä nyt tunnu tajuavan asian todellista laitaa, että voi tarttua testeistä ja kondomeista huolimatta ja kantaa sitä vuosia tietämättään ja tuskinpa vaan kaikki tekee niin valtaisaa selontekoa ennen seksin harrastamista, jos tekisi niin ei tauteja edes olisi.
Kiitän vastauksestasi. Kaipa luotan ennemmin lääkäriin kun palstan moniin vainoharhaisiin
Kertoisin että sairastin sen niin ja niin monta v sitten ja papa-testit olleet puhtaat sekä oireeton niin ja niin kauan.
Koska niin haluaisin itse kuulla.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:29"]
Kannattaa kysyä joltain alan ammattilaiselta. Ja sellaiselta joka oikesasti tuntee sukupuolitaudit. Eli kysyä sitä, että voiko luottaa taudin olevan pois.
[/quote]
Johan jo aiemmin kerroin, että lääkärin mukaan ei tartu jos ei ole näkyviä syyliä. Muulloin riittää kondomi. Eli taisi mulla jäädä ihan yksittäisiksi syyliksi kun ei ole koskaan papassa näkynytkään eikä tullut uudestaan (periaatteessa toi oli yksi hoitokerta mikä riitti 3+3 päivää peräkkäin).
Mutta kuten todettu niin siltikin tartunnan voi saada. Ei ne mullakaan olleet varsinaisesti alapään limakalvoilla ne kondyloomat eli sillä alueella miltä kondomi suojaa. Genitaalialueen ihokontakti riittää taruntaan ja mieheillä syylät eivät ylensä koskaan näy päällepäin.
Eli lääkärin mukaan mun ei tarttisi edes miettiä tätä, mutta koska itse sain sen näin varovaisena ja moraalini on korkea niin pohdin, mutta eipä täällä mammat osaa kun alapeukuttaa kun eivät mitään aiheesta näytä tietävän. Yliarvioin kun tulin edes miettimään tänne asiaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:26"]Kondyloomaa voi tietämättään kantaa jopa 10 vuotta ja se voi puhjeta ns.pintaan esim.stressin myötä. Hiukan kuin herpes. Siksipä se vaarallisempi muoto päätetiin nyt ottaa rokotusohjelmaan. Siltikin erilaisia kantoja on n.70 erilaista. 80% sairastaa sitä tietämättään ja siksi se leviää. Se ei näy kun papassa, miehiltä sitä ei voi testein todeta samalla tavalla.
Minulta on testattu aivan kaikki sukupuolitaudit, koska olen ollut lapsettomuushoidoissa. Hiv, kuppa, klamydia, hepatiitit, tippuri...ihan kaikki. Miten niin?
Kylläpä täällä esitetään pulmusia. Monikos vaatii kumppaniltaan kyseiset testitulokset ennen kuin kaatuu sänkyyn? Kun tuo kondylooma voi siis tarttua ihan kondominkin kanssa.
[/quote]
Oireeton kantaminen ei ole sama asia kuin itämisaika.
Kondylooma ja herpes tarttuu oireettominakin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:40"]
Kondylooma ja herpes tarttuu oireettominakin.
[/quote]
Oireeton ei ole sama asia kun syylätön. =) Syyliä voi olla naisella kohdunsuulla ja ihan oireettomina. Mutta ilman niitä syyliä tuo ei tartu ja piste. Eli voi tarttua oireettomana ja senpä takia se onkin niin kamalan yleinen, mutta syylättömänä ei tartu. Vai meinaatko, että kaikki kondylooman sairastaneet olisivat loppelämäsnä selibaatissa? =D
Voi kuinka vähän ihmiset tästä tietävätkään.
Miksikä kutsut aikaa kun saat tartunnan, mutta se ei ole vielä puhjennut?
"Oireeton kantaminen ei ole sama asia kuin itämisaika."
Räntty jakoon ja seksitauti kaikille.