Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väsynyt yrittäjä / taloushuolia

Vierailija
20.09.2014 |

Hei

Olen uusi palstalla, mutta ihmiset täällä tuntuvat olevan kovin aktiivisia ja suurin osa oikeasti mielellään auttavia (kiitos!). Tilanne on se, että olen luovan alan yrittäjä, ollut jo lähemmäs kymmenen vuotta. Rakastan työtäni, mutta laman myötä talouteni on romahtanut lähes täydellisesti. Olen koittanut etsiä töitä, mutta omalta alaltani ei oikein löydy ja luovateollisuus väheneekin koko ajan Suomessa. En pelkää töitä, tekisin lähes mitä vain, mutta minua ei haluta, koska olen korkeasti koulutettu ja työnantajat pelkäävät, etten olisi motivoitunut "tavis"töissä, esimerkiksi myyjättärenä (en tarkoita tätä epäkohteliaasti). Nautin opiskeluaikoina kovasti asiakaspalveluthtävista, voisin mielelläni hymyillä kansan takana. En saanut töitä edes postista (esim.lajittelijana). 

Yrittäjänä (ja talollisena) en saa mistään tukia, lainanlyhennykset ovat joka kuukautinen taistelu. Vanhempani ovat auttaneet minua kauheasti tämän vuoden aikana, aikuista ihmistä. Hävettää. Enkä kehtaisi enää vaivata. En tiedä mitä tekisin. En voi myydä taloa, koska sen lyhennykset ovat ainakin puolet vuokra-asunnon kk-vuokrasta. Jokainen päivä on taistelua eräpäiviä kohti, se syö myös työintoa, koska tilanne on niin ahdistava. Oireilen, ja pelkään, että viimeiset/ainoat asiakkaani kaikkoavat, koska tilanteen tasapainoilun takia en ole niin tehokas, kuin kovasti haluaisin olla. 

Juoksevat laskut ovat kuitenkin minimissä, en ikinä irrottele, tuhlaile tai lomaile. Työ on elämäni. Vanhan autoni koitan myydä, ensi kuussa katsastuksen jälkeen, se on ainut mistä voin nipistää. 

Onko täällä kanssasisaria- miten selviydytte arjesta, oletko päässyt voiton puolelle? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä hyvään talousneuvojaan ja mieti onko yritykselläsi jatkamisen edellytyksiä. Jos ne vähätkin työt loppuvat, olet vielä pahemmassa pulassa.

En minäkään palkkaisi yrittäjää koska hänen sitoutumisensa työhön on muualla. Haluan työntekijän jonka päätyö on se mitä hän minulle tekee. En sellaista joka sanoo heippa heti kun tulee yritykselle isompi tilaus.

Vierailija
2/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on luova ala? Käsityöt ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MRkkinointi ja myynti kusee

Vierailija
4/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut saman vuonna 2008. Onneksi tajusin itse panna pillit pussiin ja silti kärsin vuoden verran stressireaktiosta, joka vei yöunet. Menin tekemään opettajan sijaisuuksia kunnes löysin muuta vakituista työtä. Sijaisia tarvitaan aina. SEn olen tajunnut, että yrittäjyys ei ole työnantajien kannalta mikään meriitti, joten poistin sen cv:sta. Sen jälkeen sain paljon enemmän yhteydenottoja.

Vierailija
5/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vaikea saada duunia. Työttömyys lisääntyy vaan koko ajan.

Vierailija
6/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saa kaikkeen oaitsi lainanlyhentämiseen ja sen voi laittaa tauolle. Itsekin pidin juuri pari vuotta maksuvapaata. Korkoja maksoin 400 e mut nekin meni verovähennyksiin niin että 50 e maksoin todellisuudessa.

Vierailija
7/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta yritys, myy talo, auto ja ala elämä alusta.

Vierailija
8/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi yrityskumppani rahoittamaan toimintaa. Mainosta toimintaa.

Vierailija
9/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko maksanut yelliä? Taidat olla sen verran väsynyt nyt tilanteeseesi, että olisi hyvä levätä hetki ja miettiä kuinka jatkaa eteenpäin. Kun on liian kova stressi ja pieni burnouttikin, niin ajatuskaan ei toimi. Varsinkaan luovalla alalla (olen itsekkin). Jos sinulla on mahdollista, niin pidä pieni sairasloma. Jos kulutat itsesi kokonaan loppuun, sinua on vaikea korjata. Ja se vaikeus kohdistuu hyvin pitkälle siihen tunteeseen, että olet epäonnistunut, vaikka ei suoraan olisikaan siitä kyse. Saatat olla hyvä ja taitava, mutta tarvita esim toisenlaista markkinointia jne. Siksi pistä nyt paussi ja mieti. Yrittäjäkin saa olla sairaslomalla, jos yelliä olet maksanut.

Vierailija
10/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on maksanut yeliä pienimmän mukaan niin silloin sp-raha on pienempi kuin päiväraha, mutta kela voi maksaa päivärahaa. 

Paljonko sulla on tuloja kuussa, jos ei paljoa, voisi olla järkevää jäädä päivärahalle joko sairasloman tai työttömyyden kautta,mutta sinun pitäisi lopettaa yritys jos et saa saikkua ja jäät työttömäksi. Sitä ei kannata dramatisoida liikaa, voit laittaa yrityksen pystyyn myöhemmin ja tehdä sen kautta töitä jos joskus saat vaikka toisen työn. 

Minä jouduin vuosi sitten jäämään sairaslomalle uupumuksen vuoksi. Rahahuolet olivat sellaiset että jouduin muuttamaan vanhempieni luokse.

Tein siis aika rankkoja päätöksiä mutta en ole katunut, en olisi voinut enää jatkaa samanlaisessa uuvuttavassa taloudellisesssa kurimuksessa. 

Vierailija
11/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon ihanista ja kannustavista viesteistä! Minua jännitti kovasti tulla tänne lukemaan, kun yön yli nukuttua hävetti, että olin tänne aika henkilökohtaisestikin kirjoittanut- kiitos niin paljon, saan voimaa sanoistanne!

Tuloni eivät ole juuri nyt paljoa, juuri ja juuri saan juoksevat kulut katettua vanhempieni avulla. Toki ymmärrän, ettei yritykselleni juuri nyt / ehkä enää ole edellytyksiä pyöriä, mutta jos en saa töitä, en voi luovuttaa, en osaa olla paikoillani. Teen töitä edelleen 7päivää viikossa (mutta myös muilla, yhteistyökumppaneilla, sekä asiakkailla on tänä vuonna ollut enenevissä määrin maksuongelmia.).

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 07:42"

En minäkään palkkaisi yrittäjää koska hänen sitoutumisensa työhön on muualla. Haluan työntekijän jonka päätyö on se mitä hän minulle tekee. En sellaista joka sanoo heippa heti kun tulee yritykselle isompi tilaus.

[/quote]

tiedän, että näin ajatellaan, ja minulle on sanottukin haastattelutilanteessa. En itse ajattele näin, ja koitan pitää elämän siten avonaisena, että työn löydyttyä, ehkä uskaltaisinkin luopua yrityksestä. Koen, että työn löytyminen voisi myös olla rikkaus yritykselle, sillä voisin hyvin osa-aikaisena pyörittää yritystä (saisin myös firman kulut/materiaalit katettua helpommin), mutta oma firma ehdottomasti taka-alalla (tai lopettaa kokonaan, koska ikääkin alkaa tulla, etten ehkä jaksaisikaan, haluaisin vain töitä). Koen, että se on ammattitaitoni aliarvioimista (työhaastattelijoilta) sanoa näin ,koska olen oikeasti sen ikäinen, että minut on kasvatettu tekemään täysiä työ kuin työ, ja osaan nauttia ihan mistä tahansa tekemisestä aidosti. Se voi kuulostaa kliseeltä, mutta näin se on. 

En halua kauhean tarkkaan paljastaa mitä teen, sillä meitä on vähän, mutta osaa työstäni voi kai "haukkua" käsityöksikin. Siinä mielessä CV:ssä olen halunnut pitää taustani, koska teen niin laajassa repertuaarissa kaikenlaista (ja siinä mielessä yrityksellä olisi tilaa vaihtaa jopa suuntaa pysyen samalla alalla/ samoilla jo olemassa olevilla yhteistyökumppaneilla, mutta nyt vain on pienyrittämisellä vaikeaa yleisesti, etten uskalla, ja siihenkin liittyy isoja riskejä). Ilman taustaani CV:hen jäisi kymmenisen vuoden aukko, lukuun ottamatta muutamaa hassua freelancer-duunia. tämä on ollut niin intensiivistä, mutta siinä mielessä myös kokemustaustani on laaja ja olisin kuvitellut, että siitä olisi apua monessa työssä. Mutta ymmärrän tietenkin, että sen tiputtamisessa olisi etunsa myös. 

Tämä menee jossitteluksi, anteeksi- Tutkin ehdottamianne vaihtoehtoja, minulla onkin aika maanantaina pankkiin. En tiennytkään että minulla olisi, kahta kuukautta pidempään, mahdollisuutta siirtää lainaa, kiitos! Saan kysyttyä siitäkin maanantaina, vaikka hiukan hirvittääkin. Olen kuitenkin sen verran nuori, vaikka itseäni vanhenevaksi haukuinkin, ettei lisä lainalyhennysvuodet olisi pahaksi, enkä ottanutkaan täyttä lyhennyslupaa apunperinkään. Kiitos! Minulla vaan tosiaan lainanlyhennykset n.400e/kk sillä ei taida enää asustella pienemmälläkään seudulla (olen pääkaupunkialueelta). 

Lisään vielä, että tänä vuonna en ole enää maksanut yelliä, siitä oli pakko luopua kun tulot romahtivat niin paljon, maksu tuntui kuristavalta (joudun tekemään paljon sisäänostoja, joten tuloni pyörii siksi aikalailla juuri nyt sisään-ulos "nollatuloksella". Ostoista on aika mahdoton nipistää, sillä sitten loppuu toiminta "muutamassa kuukaudessa", on pakko sijoittaa eteenpäin).

Kiitos teille niin paljon henkisestä tuesta, sekä sydämellistet pahoittelut, että osa on joutunut kokemaan samaa- Olen onnellinen, kun olette selviytyneet ja monet teistä kirjoitti selkeästi minun äänelläni. Olette rohkeita! Kiitos!

Vierailija
12/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että opettajansijaisuuksia olen katsellutkin! Niitä on alueellani aika paljon tarjolla, mutta en ole vielä uskaltanut hakea, kun minulla vain ei ole oikein lapsia/nuoria lähellä, siksi jännittää. Kiitos, hyvä vinkki, ehkä nyt rohkaistun! Olisi varmasti mielenkiintoista ja antavaa!

Vierailija
13/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tuo tilanteesi työhakemuksissa selväksi niin asia on ihan toisennäköinen kuin cv jossa olet edelleen yrittäjä. T. 2

Vierailija
14/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 13:59"]

Tee tuo tilanteesi työhakemuksissa selväksi niin asia on ihan toisennäköinen kuin cv jossa olet edelleen yrittäjä. T. 2

[/quote]

kyllä, kiitos, näin olen tehnytkin- olen avoimesti kertonut miksi haluan töitä. Ehkä siksi olen saanutkin aika kiitettävästi myös haastatteluja, sekään ei näinä päivinä ole kai ollenkaan itsestäänselvyys. Mutta työn saaminen tuntuu olevan, toistaiseksi, asennekysymys työnantajalta, koska heillä on jo voimakas mielikuva minusta ihmisenä yrittäjyyden ja koulutuksen takia. Useampi on myös sanonut, että rupean koitenkin pomottamaan, kun olen tottunut omaan tahtiini. Se on hassua, sillä olen avoin, ja minusta se on suuressa ristiriidassa habitukseni kanssa, myös oma työni ajaa näitä arvoja. 

Tämän ääneen sanottua, ehkä tämäkin on merkki siitä, että minun pitää edustaa haastattelutilanteessa muuta, vaikka se tavallaan onkin "huijausta".  Haastattelutilanne on liian lyhyt, siksi asenteet ja mielikuvat ovat liian voimakkaita, vaikkei niillä ole mitään tekemistä minun kanssa (vrt. Aiemmin mainitut olettamukset).

aikaisempaan liittyen: mainontaa harjoitan, siinä missä pystyn ja olen mediasosiaalisesti hyvinkin aktiivinen ja tiedostava, mutta toki tässä varmasti on aina parannettavaa. Sekä itse on aina liian lähellä, ettei ehkä näekään virheitään. Kiitos, tähänkin on hyvä malttaa pysähtyä!

Vierailija
15/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko hakenut mainostoimistoihin, opettajaksi, kouluttajaksi..

Vierailija
16/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 14:38"]

Ootko hakenut mainostoimistoihin, opettajaksi, kouluttajaksi..

[/quote]

En vielä, mutta molempia jälkimmäistä olen tutkinut kyllä, ja koulutushommia, sekä paja-tyyppisiä juttuja olen testannut pienimuotoisesti asiakkaille. Kiinnostusta on ollut hyvin, mutta en ole vielä varma onko sekään riittävää (talouden pelastamiseksi, enkä vaatii myös jonkin verran hiukan isompia sijoituksia välineisiin, muttei mahdottomia sanoisin)

mainostoimistohommat kiinnostaa, ja voisi kokemuksen puolesta jopa sopiakin, mutta en ole uskaltanut (vielä?) hakea sillä en harmillisesti osaa käyttää hienoimpia tietokone-, taitto- yms. Ohjelmia. Olen olettanut, että sellaiseen ei ehkä heillä ole aikaa,koska tunkua varmasti on sillä alalla ikkunoista ja ovista. 

Vierailija
17/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla sellaista osaamista, mitä voisit opettaa esim vaikka työväenopistossa? Tälle vuodelle et ehdi, mutta ensi syksystä vaikka. Luovalla alalla on niin hiton vaikea saada elanto, että noita opetushommia tekee moni lisäksi. Tai jos sinulla on tilat, niin voit pitää omia kursseja. Tämä on nyt vain ehdotus, kun en tiedä mitä tarkalleen teet.

Elä kuitenkaan lannistu tästä tilanteestasi. Luovuutesi on sinussa ja sinun aarteesi. Voit hyödyntää sitä myöhemminkin, vaikka yrityksesi nyt laittaisitkin tauolle.

Vierailija
18/18 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos no.18, olen tätäkin hiukan miettinyt. Meillä on vielä paikallinen, todella aktiivinen opisto. Paria kurssia olen kokeillut itsekin, ja opetus mielestäni huippulaatuista. Kyllä varmaan voisin jotain erikoisjuttua irrottaa ja opettaa, jos ei heti viikkokurssina, -viikonloppu ainakin. Kiitos, ehkä tuo opetushomma olisi tosiaan sellainen hyvä sivutyö ja turva- ja omien asiakkaiden kanssa kerkeisi vielä ennen uutta lukuvuotta testailemaan erilaisia vaihtoehtoja. Kiitos kovasti!