Mitä voi tehdä jos toinen vanhempi varastaa lapselle ostettuja tavaroita
Onko mitään tehtävissä, jos toinen kiusallaan varastaa lapselta kaiken minkä hän on toisessa kodissa saanut? Mustasukkaisuus ilmeisesti motiivina ja on siis itse myöntänyt, että aikoo pitää ne tavarat ihan kiusallaan. Pitääkö tällaista vaan kestää, ja ostaa uudet tilalle kerta toisensa jälkeen jos jotain edes vahingossa menee mukaan sinne toiseen kotiin, kysehän on kuitenkin oikeasti lapsen omaisuudesta..? Nyt on viety rannekoru, kahdet korvakorut ja penaali, lapsi ei siis saa niitä myöskään siellä toisessa kodissa käyttää. Pyysin, että anna ne siellä edes sille lapselle, minulle ei ole mitään väliä missä ostamani tavarat sijaitsevat, kunhan lapsi ne saa tietenkin.
Kommentit (67)
Kerrot, että viet sossuun ja poliisille, jollei lapsen tavarat kulje lapsen mukana. Ne ovat lapsen. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan lapselle, että ei ota itselleen tärkeitä asioita mukaan, kun menee sinne.
Tämä. Tärkeää sanoittaa lapselle ihan ääneen, ettei lapsi käännä asiaa omaksi viakseen "olen niin paha/huono, että isi/äiti ottaa tavarat pois". Kun asiasta lasta muistuttaa (neutraalisti toki, ei mitenkään kauhistella tms, tehdä isoa juttua asiasta), lapsi oppii jättämään tärkeät tavarat pois toiselle vanhemmalle lähtiessään.
Meillä ei sanottu edes ihan noin suoraan, vaan jos joku tavara vaikutti lapselle tärkeältä niin ohimennen huomautettiin että muistathan, jos haluat että pysyy tallessa, niin kannattaa sitten laittaa paikkaan x siksi aikaa kun menet toiselle vanhemmalle. Välillä lapset kokeili viedä tavaroita toiseen kotiinkin, mutta kun niitä ei enää sen jälkeen koskaan nähty, yleensä seuraavan jutun saadessaan lapset itse heti sitten totesivat että tämän jätän sitten tänne...
Kirjoitan näin parjatun äitipuolen roolista käsin, meillä siis miehen lasten äiti on tehnyt vuosikausia samaa. Kyseessä ei missään nimessä ole se, että yritettäisiin täällä lahjoa lapsia materialla, vaan esim. isän antamat synttärilahjat on järjestelmällisesti "hukkuneet" jos äidin luokse päätyvät, samoin esim. alunperin yhteisellä sopimuksella (siis äiti+isä+lapsi) ostetut vaatteet, jos niistä on muodostunut lapselle lempivaatteita. Kaikessa ilmeisesti takana se, että äiti tahtoo olla 100% vallankahvassa, ja päättää mitä lapset saavat itselleen/mistä he saa tykätä, ja ilmeisesti myös ihan kateus siitä, että lapsella on jotain mitä ei itse ole lapsuudessa saanut. Aivan sairas kuvio.
Yleensä neuvon itsekin monissa tilanteissa ottamaan yhteyttä lasuun, mutta ap.n tilanteessa siitä tuskin on hyötyä. Vaikka tilanne on lapselle (ja sille "terveelle" vanhemmalle) kauhea, ei lasulla oikein ole mitään keinoja tällaisissa sana sanaa vastaan-tilanteissa. Todennäköisesti tilanne vaan pahenisi, kun sekovanhempi saisi lasun yhteydenotosta vaan lisää kierroksia... Mutta kaikki kannattaa yrittää jotenkin dokumentoida, esim. jos tuon varastelijavanhemman viestejä aiheesta saa talteen, niin ne kannattaa säilyttää vastaisen varalle. Jos tilanne tuosta vielä pahenee, niin sitten on todistusaineistoa siitä, miten toinen vanhempi toimii ja miten on lapselle haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista kirjoitti:
Jospa lapsi itse jättää tavaroitaan,koska pitää molempia paikkoja kotinaan.
Olisipa näin mutta ei ole. Roskiin menee ja tällä siis ihan lällätellään
Saakeli, jos joku minun lapselle noin tekisi niin seuraavaksi tuo tekijä olisi ilman hampaita ja saattaisi siinä henkikultakin olla tekijältä vaarassa. Hulluhan tuommoinen on.
Ensinnäkin, minkä ikäinen lapsi? Onko varmaa näyttöä, että toinen vanhempi/toisen vanhemman kodissa nyysitään roinat? Vai onko niin, että lapsi unohtaa ne sinne ja ap pistää sanoja lapsen suuhun niin, että siitä tuleekin "varkaus"? Tai että lapsi ei uskalla sanoa muuta? Entä lapsen kaverit, ei kai lapsen tavaroita vain mene jollekin "kaverille" ja lapsi ei uskalla sanoa siitäkään?
Mitä lapsella on mukanaan kun hän menee toiseen kotiin? Viedäänkö häneltä muka päällä olevatkin vaatteet?
Jotenkin koko juttu taas kerran haiskahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista kirjoitti:
Jospa lapsi itse jättää tavaroitaan,koska pitää molempia paikkoja kotinaan.
Olisipa näin mutta ei ole. Roskiin menee ja tällä siis ihan lällätellään
Saakeli, jos joku minun lapselle noin tekisi niin seuraavaksi tuo tekijä olisi ilman hampaita ja saattaisi siinä henkikultakin olla tekijältä vaarassa. Hulluhan tuommoinen on.
Hohhojaa, mene vihanhallintakurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan lapselle, että ei ota itselleen tärkeitä asioita mukaan, kun menee sinne.
Tämä. Tärkeää sanoittaa lapselle ihan ääneen, ettei lapsi käännä asiaa omaksi viakseen "olen niin paha/huono, että isi/äiti ottaa tavarat pois". Kun asiasta lasta muistuttaa (neutraalisti toki, ei mitenkään kauhistella tms, tehdä isoa juttua asiasta), lapsi oppii jättämään tärkeät tavarat pois toiselle vanhemmalle lähtiessään.
Meillä ei sanottu edes ihan noin suoraan, vaan jos joku tavara vaikutti lapselle tärkeältä niin ohimennen huomautettiin että muistathan, jos haluat että pysyy tallessa, niin kannattaa sitten laittaa paikkaan x siksi aikaa kun menet toiselle vanhemmalle. Välillä lapset kokeili viedä tavaroita toiseen kotiinkin, mutta kun niitä ei enää sen jälkeen koskaan nähty, yleensä seuraavan jutun saadessaan lapset itse heti sitten totesivat että tämän jätän sitten tänne...
Kirjoitan näin parjatun äitipuolen roolista käsin, meillä siis miehen lasten äiti on tehnyt vuosikausia samaa. Kyseessä ei missään nimessä ole se, että yritettäisiin täällä lahjoa lapsia materialla, vaan esim. isän antamat synttärilahjat on järjestelmällisesti "hukkuneet" jos äidin luokse päätyvät, samoin esim. alunperin yhteisellä sopimuksella (siis äiti+isä+lapsi) ostetut vaatteet, jos niistä on muodostunut lapselle lempivaatteita. Kaikessa ilmeisesti takana se, että äiti tahtoo olla 100% vallankahvassa, ja päättää mitä lapset saavat itselleen/mistä he saa tykätä, ja ilmeisesti myös ihan kateus siitä, että lapsella on jotain mitä ei itse ole lapsuudessa saanut. Aivan sairas kuvio.
Yleensä neuvon itsekin monissa tilanteissa ottamaan yhteyttä lasuun, mutta ap.n tilanteessa siitä tuskin on hyötyä. Vaikka tilanne on lapselle (ja sille "terveelle" vanhemmalle) kauhea, ei lasulla oikein ole mitään keinoja tällaisissa sana sanaa vastaan-tilanteissa. Todennäköisesti tilanne vaan pahenisi, kun sekovanhempi saisi lasun yhteydenotosta vaan lisää kierroksia... Mutta kaikki kannattaa yrittää jotenkin dokumentoida, esim. jos tuon varastelijavanhemman viestejä aiheesta saa talteen, niin ne kannattaa säilyttää vastaisen varalle. Jos tilanne tuosta vielä pahenee, niin sitten on todistusaineistoa siitä, miten toinen vanhempi toimii ja miten on lapselle haitaksi.
Kiitos vertaistuesta ja vinkeistä. Suurin osa näistä on tullut ihan ilmoituksena tekstiviestillä, eli pistän talteen. Tällä ihmisellä on tapana tehdä lasuja ja uhkailla lasuilla jos ei tee kuten haluaa, eli ajattelen myös tämän toimimattomaksi. Hänelle kun se on pelkkä koston väline. nyt kun on runsaasti todistusaineistoa niin voi ottaa järeämmät keinot käyttöön jos ei tule loppumaan. En tiedä mitä hän tällä saavuttaa ja miksi ihmeessä? Lapsi kärsii kuitenkin kaikkein eniten ja tuntuu kuin lapsella ei olisi enää mitään merkitystä siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, minkä ikäinen lapsi? Onko varmaa näyttöä, että toinen vanhempi/toisen vanhemman kodissa nyysitään roinat? Vai onko niin, että lapsi unohtaa ne sinne ja ap pistää sanoja lapsen suuhun niin, että siitä tuleekin "varkaus"? Tai että lapsi ei uskalla sanoa muuta? Entä lapsen kaverit, ei kai lapsen tavaroita vain mene jollekin "kaverille" ja lapsi ei uskalla sanoa siitäkään?
Mitä lapsella on mukanaan kun hän menee toiseen kotiin? Viedäänkö häneltä muka päällä olevatkin vaatteet?
Jotenkin koko juttu taas kerran haiskahtaa.
Ketjussa jo kerrottu, että tämä äiti/isä on lällättänyt kertoen vieneensä tavarat. Viestillä. Ei siis ole kyse väärinymmärryksestä.
Siis, kuka niitä tavaroita varastaa? Viedäänkö ne ihan päältä, vai esim. yöllä salaa?
Varastanut?
Varkaudesta tehdään rikosilmoitus.
EIköhän todennäköisemmin ole kyse siitä, että lapsi on riisunut ja hukannut korut jonnekin ja tunnepohjaista suhdetta exäänsä pitävä haluaa kokea tämän varasteluna.
Älä laita lapselle mitään kallista sinne mukaan! Vaihtopäivänä jätät helyt ja vekottimet kotiin, niin ne eivät joudu hukkaan tai "varastetuksi".
Koittakaa nyt jo uskoa, että jos toinen vanhemmista itse sanoo vieneensä tavarat ja lällättelee asialla , ei kyseessä ole vahinko, unohdus tai väärinkäsitys mitenkään. Varmasti kymmenen kertaa toistettu ketjussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ehdoilla, lapsen ehdoilla. Jos hän ei noita tavaroita kaipaa antaisin olla.
Kaipaa ja on itkuinen ollut asiasta. Tavarat on viety ihan silmien edessä. Kerran myös lapsen kautta uhkaili että jos ei leikkipieno palaudu välittömästi niin vie lisää lapsen tavaroita esimerkiksi rakkaan unilelun. Lapsi joutui tämän kertomaan. Vein leikkipienon toiselle vanhemmalle heti, vaikka lapsi oli luonani… se piti saada heti sinne.
On pidetty minimissä mitä lapsi vie sinne vaikka onhan tämä sairasta ettei lapsi saa omiaan pitää. Koru jäi viimeisenä käteen vahingossa ja se vietiin heti.
Siis onko sulla joku video tästä vai miten tiedät, että "tavaraa on viety ihan silmien edessä"? Siis lapsen silmien edessä? Vai kuulusteletko frozen-ikäistä lasta toisen kodin tapahtumista ja uskot ihan kaiken?
Leikkipieno?
Siis mitä ihmeen kamaa teillä kulkee kodista toiseen ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Varastanut?
Varkaudesta tehdään rikosilmoitus.
EIköhän todennäköisemmin ole kyse siitä, että lapsi on riisunut ja hukannut korut jonnekin ja tunnepohjaista suhdetta exäänsä pitävä haluaa kokea tämän varasteluna.
Älä laita lapselle mitään kallista sinne mukaan! Vaihtopäivänä jätät helyt ja vekottimet kotiin, niin ne eivät joudu hukkaan tai "varastetuksi".
Ei ole kyseessä tunneasia, vaan itse on sanonut vieneensä ne. On viety lapsen päältä ja on lähetetty selkeästi viestillä kuinka niitä ei saa takaisin ja ilkuttu asialla. Unohdus ja katoaminen vahingossa ei haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ehdoilla, lapsen ehdoilla. Jos hän ei noita tavaroita kaipaa antaisin olla.
Kaipaa ja on itkuinen ollut asiasta. Tavarat on viety ihan silmien edessä. Kerran myös lapsen kautta uhkaili että jos ei leikkipieno palaudu välittömästi niin vie lisää lapsen tavaroita esimerkiksi rakkaan unilelun. Lapsi joutui tämän kertomaan. Vein leikkipienon toiselle vanhemmalle heti, vaikka lapsi oli luonani… se piti saada heti sinne.
On pidetty minimissä mitä lapsi vie sinne vaikka onhan tämä sairasta ettei lapsi saa omiaan pitää. Koru jäi viimeisenä käteen vahingossa ja se vietiin heti.
Siis onko sulla joku video tästä vai miten tiedät, että "tavaraa on viety ihan silmien edessä"? Siis lapsen silmien edessä? Vai kuulusteletko frozen-ikäistä lasta toisen kodin tapahtumista ja uskot ihan kaiken?
Leikkipieno?
Siis mitä ihmeen kamaa teillä kulkee kodista toiseen ja miksi?
Kyseessä pieni piano joka oli jäänyt reppuun leikeissä. Hän on itse sanonut näin tehneensä ja lapsi kertonut tämän lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt jo uskoa, että jos toinen vanhemmista itse sanoo vieneensä tavarat ja lällättelee asialla , ei kyseessä ole vahinko, unohdus tai väärinkäsitys mitenkään. Varmasti kymmenen kertaa toistettu ketjussa
Meillä on tässä nyt vain toisen osapuolen kertomus, joten emme tietänkään tiedä kuin puolet tarinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tässä nyt vain toisen osapuolen kertomus, joten emme tietänkään tiedä kuin puolet tarinasta.
Näinhän se on, mutta en voi yksityisiä viestejä kopioida tähän ja vauvapalstalla harvoin saa kummankin tarinat. Kysyin apua täältä, en oikeastaan erotuomaria. Voihan se olla että olen hullu tunnemustis exä joka luulee unohtuneen tavaran varastetuksi ja näkee harhoja teksiviestikentässä. Tai sitten en ole ja yritän kysyä neuvoa tilanteeseen. On oikeasti olemassa tällaisia ihmisiä jotka lasten kautta kostaa ja tekee pahoja eikä ole edes ainoa laatuaan. Lähipiirissä on vastaava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tämä "pieno"-juttu on? Olittekos te siis ensin varastaneet tuon "pienon". Ja sitten tuli kostoa? No lakatkaa itse varastamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tämä "pieno"-juttu on? Olittekos te siis ensin varastaneet tuon "pienon". Ja sitten tuli kostoa? No lakatkaa itse varastamasta.
En ole varastanut vaan se oli jäänyt lapsen reppuun vahingossa. Vein sen kiltisti heti kun huomattiin että toinen vanhempi pääsi sillä leikkimään lapsettomana aikana kun se ei sopinut, että laitetaan takaisin päin kun lapsi menee toiseen kotiin. Kuten sanoin, ei unohdus haittaa yhtään eikä sekään vaikka lapsi haluaisi pitää korujaan vain toisessa kodissa. Ne on lapsen. Minulle on myös aivan yhdentekevää jos lapsi vie unikaverinsa toiseen kotiin, kunhan hänelle tärkeää unikaveria ei heitetä roskiin minua kiusatakseen (eli lasta oikeasti).
Ensimmäinen ja tärkein neuvo tällaisissa tilanteissa on käydä kaikki kommunikaatio kirjallisena, sähköposteina ja viesteinä, niin että saat tiedon talteen tulevaa varten. "X:n mukana tulee tänään 23.8.2021 hänen tavaransa: a, b ja c, lapsi haluaa ne takaisin mukanaan 30.8." "X tuli tänään luokseni mukanaan a ja b, kertoi sinun ottaneen tavaran c. Tuo se luokseni viimeistään huomenna."
Tärkeintä on lapsi ja hänen hyvinvointinsa, kuten itsekin sanot. Joudut arvioimaan hyötyykö lapsi enemmän jollain tasolla toimivasta yhteisvanhemmuudesta vai onko tällaisen pikkukiusan salliminen tie isompiin ongelmiin.
Ymmärrän että joidenkin on nyt tätä tarinaa vaikea uskoa, onhan toiminta aivan uskomatonta, mutta kyllä näitä vanhempia on olemassa…
Pieno, se on piano, yritä ymmärtää.
Montako pienostia/pianostia tunnet?
Pöljä.