No nyt tulee provohuutelua mutta totta joka sana: tänään leikkipuistossa!
Yksi puolituttu nainen oli lastensa kanssa leikkipuistossa ja juteltiin siinä kaikenlaista. Hän kertoi miten kauheaa oli kun 5 v lapseltaan poistettiin pari päivää sitten maitohammas. Se oli mätääntynyt ja pakko poistaa ettei muut hampaat mene pilalle. Lapsen suussa on toinenkin pilalle mennyt hammas ja se poistetaan myös lähiaikoina. Reikiä on paikattu useita ja pikku pilkkuja näkyy eli reiän alkuja mutta äiti ei halua että niille tehdään jotain, sillä ne on maitohampaita kaikki ja putoaa pian pois.
Kyselin sitten että miten hampaiden pesu, onko se ihan kunnossa jne. Nainen kertoo että eeeeei, meidän XY ei tykkää yhtään pestä hampaita, yritetäänhän me mutta ei se anna kun hampaisiin sattuu.
Sitten nainen alkoi kertoa että XY on niin nirsokin, ei sille kelpaa kuin tietynlaiset jugurtit ja vanukkaat. Tänäänkin söi aamupalaksi vanukasta ja parin tunnin päästä halusi lisää ja sai yhden jugurtin ja yhden vanukkaan. Ne oli lounas. Iltaruokaa hän laittaa siinä kello 17 maissa kun miehensä tulee töistä kotiin, mutta XY ei suostu syödä spaghetti bolognesesta kuin niitä spaghetteja sokerilla. SOKERILLA????? Kysyin että oikeasti, ripotteletko sä sokeria spaghetin päälle vai keitätkö spaghetit sokerivedessä? Nainen sanoi että juu, ripottelen sokeria kun ei se muuten syö.
Sitten aloin oikein kysellä että mitä se teidän XY sitten varsinaisesti syö? Syökö hedelmiä? Ei. Syökö vihanneksia? Ei. Syökö lihaa? Ei. Juoko maitoa? Ei.
XY syö näitä:
-vanukasta
-jugurttia
-makaronia sokerilla
-riisiä sokeroidulla omenasurvoksella
-Mäkin ranskalaisia
-mehua
-muroja
-karkkia
-suklaata
-leipää hillolla/suklaalevitteellä
-kaakaota
Sanoin että anteeksi mutta mä luulen oikeasti että toi hampaiden kunto johtuu siitä sokerimäärästä mitä syö. Nainen oli ihan että ei, ei varmaan, ei usko.
Tosi hoikka lapsi, ei yhtään ylipainoinen mutta suu haisee ja edelleen se yksi mätä hammas suussa plus reikiä.
Leikkipuistossakin heillä oli eväänä karkkia ja mehua.
En voi sanoa kuin HUH HUH!!!!!
Kommentit (35)
Lastensuojeluilmoitus kai tai jotain
Voi hyvänen nähköön. Olen sanaton.
Erikoista,ettei neuvolassa puututa?
Ap jaksoi nähdä vitusti vaivaa pelleilynsä eteen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:22"]Lastensuojeluilmoitus kai tai jotain
[/quote]
Tekee ne hammaslääkärissä
Herää vain kysymys miksi jaksat kirjoittaa näin perusteellisesti ja seikkaperäisesti muiden asioista.
Hampaat on jo pilattu loppu elämäksi. Liian kova bakteeri ja karies kanta kasvaville ja herkille pysyville hampaille. LS-ilmo !!!
Mun yhdellä kaverilla on tapana ripotella spaghetin, makaronin ja muiden pastaruokien sekaan sokeria. Olin vähän WTF kun se kertoi tuosta. Sori, ohis.
Joo, karseelta kuulostaa - mutta mitä siellä lastensuojelussa mahdetaan tuolle tehdä? Ei mitään.
Mä olen kyllä järkyttynyt myös, kun monet tutut sanoo että kyllä he MELKEIN joka ilta pesee lapsen hampaat. Aamulla ei sentään mutta iltaisin yritetään. Ja sokeroitua mehua juodaan janoon yms.
Siis että ne lapsen hampaat pestään muutaman kerran viikossa? Ja ihmetellään, mistä reikiä tulee, vaikka pestään hampaita!
Kamala että monilla 5 - 6 vuotiailla on keltaiset, töhkäiset ja haisevat hampaat. Se on vanhempien vika, mutta ällöttävää ja näkyy kauas. Maitohampaat kun on puhtaana hohtavan kauniin valkoiset.
Meillä pestään hampaat aamuin illoin aikuiset ja lapset. Syödään jopa ksylitolia. Ei reikiä, ei turhia kysymyksiä :)
Mä olen kyllä järkyttynyt myös, kun monet tutut sanoo että kyllä he MELKEIN joka ilta pesee lapsen hampaat. Aamulla ei sentään mutta iltaisin yritetään. Ja sokeroitua mehua juodaan janoon yms.
Siis että ne lapsen hampaat pestään muutaman kerran viikossa? Ja ihmetellään, mistä reikiä tulee, vaikka pestään hampaita!
Kamala että monilla 5 - 6 vuotiailla on keltaiset, töhkäiset ja haisevat hampaat. Se on vanhempien vika, mutta ällöttävää ja näkyy kauas. Maitohampaat kun on puhtaana hohtavan kauniin valkoiset.
Meillä pestään hampaat aamuin illoin aikuiset ja lapset. Syödään jopa ksylitolia. Ei reikiä, ei turhia kysymyksiä :)
Ja taas Porvoossa mennään ja vauhdilla
Mun tutun lapsi joskus 80-luvulla: sillä kaikki hampaat oli ihan ruskeat ja mädät. Ilmeisesti ruokailu samaa kuin tuolla lapsella.
Mun isoveli on lähemmäs viiskymmentä. Silloin laitettiin kuulema hunajaa tuttiin, ettei "tyhjää tuttia voinut antaa"... Kaikki maitohampaat olivat rikki ja reillä. Hampaan pesutkin taisi olla niin ja näin. No maitohampaat hoidettiiin ja pysyvissä hampaissa ei ole koko elämänsä aikana ollut kuin 4 reikää. Hoitaa kyllä hyvin hampaitaan. Eli peli ei välttämättä ole vielä menetetty.
Ärsyttää ne ainaiset lasu-ilmon huutelijat, mutta nyt kyllä huutelen minäkin. Pakkohan tuosta lastensuojeluun olisi ilmoitus tehdä. Lapsen hampaat pilataan loppuelämäksi.
Mun mummo on kertonut myös, että 50-60-luvuilla vielä nuolaistiin vauvan tuttia ja kastettiin se hienoon sokeriin, niin vauva pysyi tyytyväisenä pidempään. Tuloksena aivan mädät hampaat, yöks.
Nykyisin ollaan paljon jääty jälkeen 80-luvun hoitohuumasta, kun koululaiset oli oikein hammaspesukoulussa viikoittain hammashoitolassa (ainakin meilläpäin). Meillä 70-80-luvulla syntyneillä on hyvät ja hoidetut hampaat, mutta sen jälkeen ollaan lipsuttu asiassa, kun opetusta ja ennaltaehkäisevään hoitoon panostamista koulujen hammashoitoloissa supistettiin nollaan.
Onneksi valtaosa vanhemista huolehtii hammaspesuista, fluoritableteista, purkasta ja järkevästä ruokavaliosta. Mutta on meitä moneen junaan kyllä. Lasta käy sääliksi.
Tsiisus..