Ostolakossa olevat - Miten kulutatte aikaanne, kun ette osta mitään?
Kysymys kuulostaa tyhmältä, mutta on minun ja monen muun kuluttamistaan kovalla kädellä karsivan elämässä ihan ajankohtainen.
Olen tottunut siihen, että kännykällä selailen päivittäin tiettyjen vaateliikkeiden ja suomalaisten vaatemerkkien verkkokauppoja. Tähänhän saa helposti kulumaan tunteja ja tarjouksia / mainoksia pukkaa someen ja sähköpostiin joka päivä.
Kun olemme viikonloppua viettämässä tai matkailemme kotimaassa, ihan olennainen osa ajanvietettä on ollut minulla kirpputorien kiertäminen ja ostoskeskuksissa malekseminen, tykkään erityisesti kirjakaupoissa kuljeskelusta ja tiettyjen brändien liikkeistä, esim. Marimekko. Ostoskeskuksissakin ja paikallisissa sekatavarahalleissa on hauska kuljeskella. Ja tietenkin ostella usein täysin turhaa tavaraa.
Jos nyt aloitan ostolakon, niin mitä ihmettä minä teen kaikella sillä ajalla, joka ennen kului esim. lauantaina kirpparien kiertelyyn? Mitä teen viikonloppulomalla vieraassa kaupungissa?
Ideoita ja kokemuksia otetaan vastaan. Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (33)
Jos kuljeskelet kirjakaupoissa, niin sinulla varmaan on myös kirjoja luettavaksi. Aloita siitä. Ja laita kaikkiin käyttämiisi verkkokauppoihin mainostuskielto, ettei niitä mainoksia pukkaa sähköpostiin. Somessakin niiden näkyvyys vähenee sitä mukaa, kun lopetat sivuilla surffailun.
En edes muista milloin olen ostanut itselleni jotain erikoista.
Kosmetiikkaa ostan, lähinnä esim mammuttimarkkinoilta jne.
Vaatteita ei tarvi ostaa vuosiin. Ystäväni lahjoittaa heidän vanhoja.
Teen paljon käsitöitä myyntiin ja mm opiskelen ilmaiskursseissa, katson netflixiä jne
Vierailija kirjoitti:
Lähde marjametsään. Jaa että et pääse, kun ei ole kulkuneuvoa? Pääsethän sinä ostoskeskuksiinkin.
Mitä? Ostoskeskus ja marjametsä sijaitsevat eri paikoissa. Ostoskeskus on erittäin todennäköisesti useiden julkisten liikenneyhteyksien varrella, marjametsä taas ei. Täysin älytön kommentti. Ei mulla muuta. Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menisi reissuun vartavasten kaupunkilomalle. .
Ja mä taas voin ihan hyvin mennä kaupunkilomallekin, vaikka mistään shoppailusta en ole koskaan tähän 40-vuotiseen ikääni asti nauttinut.
Kaupunkilomilla on paljon muutakin tekemistä kuin ostelu.
Mitä tekemistä esimerkiksi? Sitähän AP kysyi.
Mä olen ostolakon jälkeen lukenut ja liikkunut enemmän, ne ovat selvästi tulleet esim. verkkokauppojen selailun tilalle.
Ensin peruin kaikki sähköiset mainokset, jos en saanut peruttua laitoin sähköpostissa kansioon, josta ei tule ilmoituksia ja jota en näe. Laitoin myös ei mainoksia -lapun postilaatikkoon.
-Kaappien siivous. Aina kun tuli mieleen, että nyt voisi mennä ostamaan, verkossa tai livenä, meninkin siivoamaan jonkun laatikon tai kaapin. Kirjasin myös ylös kaikki omistamani vaatteet ja asusteet. Jos menen kauppaan, niin viimeistään ostoskorissa avaan listan ja katson, että minullahan on jo 32 mekkoa, en varmaan kuitenkaan tarvitse. Sanoin listalla on kauneudenhoitoon liittyvät tavarat ja tuotteet mitkä omistan.
-Minä pidän tavaroiden tuunaamisesta, eli joku harrastus mitä voit tehdä kannattaa löytää. Siitä voi sitten katsoa videoita myös youtubesta ja lukea vinkkejä netistä, samoin kuin tuosta tavaroiden järjestelystä.
-Pidä listaa mitä tarvitset kun ostolakko on ohi, kirjaa sinne ja sitten kun seuraavaksi tulee taas jotain mieleen käy lista läpi. Varmasti osa edellisen kerran kirjauksista poistuu, koska olet tajunnut ettet tarvitsekaan.
-lomalla kannattaa kuitenkin kierrellä, mutta ei ehkä mennä niihin putiikkeihin sisälle. Samoin voi antaa itselleen luvan ostaa jonkun yhden asian listalta, mutta vasta loman loppupuolella, eli voi kierrällä ensin katsomassa tarjontaa. Tämä tosin vasta, kun tuntuu, että pystyy olemaan ostamatta turhaa.
-lomalla museot, nähtävyydet, ihan vaan paikassa pyöriminen, ruokapaikan etsiminen, lepäily.
-TV, netflix, youtube, pelit, kirjat. Noita harrastaisin jos ehtisin. En ymmärrä miten aiemmin ehdin shoppailla niin paljon.
-Jos muoti on ainoa mikä kiinnostaa, niin voisi muokata olemassa olevia vaatteita uusiksi, keksiä erilaisia asukokonaisuuksia, kokeilla kapselivaatekaappia laittamalla muut varastoon, voi tehdä vaikka useamman kapselin ja välillä vaihtaa. Tai sitten ihan sitä, että laittaa aina 2 pois, jos hommaa jonkun uuden vaatteen. Ja se uusi pitää olla tarvittaen listalta ja tarkkaan harkittu ostos.
Käyn kävelyillä. Välillä käyn kierrätyskeskuksella, mutta en osta mitään. Siellä on ihan hauska kierrellä ja katsoa ihmisten vanhoja tavaroita.
Alkuun kyllä välttelin kauppoja ja kävin ruokakaupassakin vain lähikaupassa, enkä isossa marketissa. Minua on myös auttanut olemassa olevien tavaroiden organisointi ja karsiminen. Tajuaa miten paljon rahaa on mennyt turhaan.
Täältä saatuna vinkkinä olen laittanut osan shoppailuun käytetyistä rahoista osakkeisiin, seuraan ja shoppailen niitä sitten, en tosin paljoa, kun en mitään niistä ymmärrä, mutta yhden shoppailureissun verran kuussa.
Alkuun myös tein ostoskoreja ja siirsin, sitten sen summan säästöön. Ja äkkiä kertyi paljon säästöön. Nyt teen jo niin, että jätän vain ruokarahat tilille ja siirrän kaikki loput säästöön. Jos tulee yllättävä meni, niin säästöstähän sen voi maksaa, mutta ei tule ostettua turhaa, kun tilillä on nytkin rahaa vain 100€ ja tilipäivään pitää pärjätä.
Olen siirtänyt osan vaatteista myös varastoon. Jos akuutti shoppailuhimo iskee haen sieltä laatikon ja vaihdan hyllyssä olevia vaatteita laatikkoon. Samalla käyn läpi kaapista ja sieltä laatikosta turhia.
Se kun on yhtäkkiä lisää vapaa-aikaa on aika jännä tunne. Pitää vähän tutkistella itseä ja kokeilla erilaisia juttuja, että löytää sen mitä haluaa tehdä. Minä innostuin neulomisesta. Kannattaa kokeilla niitä juttuja, joista vaikka lapsena piti. Mutta ei ekana lähde ostamaan hirveää määrää harrastuskamaa, vaan kokeilee lainaamalla tai niillä mitä kotoa löytyy.
Olen myös alkanut joogaamaan kotona, mukavaa venyttelyä.
Lomilla kiertelen paikkaa samaan tapaan, en mene joka putiikkiin sisälle ja keskityn enemmän siihen tunnelmaan ja erilaisen arkkitehtuurin ja maisemien ihailuun. Etsin aina jonkun todella kauniin paikan käydä kahvilla. Katson myös paikallisia nähtävyyksiä ja kävelen niiden luokse, aina en edes mene maksulliseen nähtyvyyteen, jos on jonoa tai kovin kallis, jo se sinne meno on yleensä elämys ja näkee paljon erilaisia juttuja. Tulee mentyä eri paikkoihin kuin sinne ostoskadulle.
Vierailija kirjoitti:
Lähde marjametsään. Jaa että et pääse, kun ei ole kulkuneuvoa? Pääsethän sinä ostoskeskuksiinkin.
En ole AP, mutta v*ttaa te marjametsätuputtajat kaikissa mahdollisissa ketjuissa. A) Kaikki ei oikeasti piittaa tavallisista mustikoista tai puolukoista. B) Kaikkien selkä ei kestä marjastamista. C) Missä kaupungissa pääsee julkisilla tai ihan vaan muutaman sadan metrin kävelyllä sellaiseen metsään, johon ei tottumaton eksy ja jossa kuitenkin mättäät notkuu luonnon antimista eli kukaan muu citymarjastaja ei ole tajunnut ratikalla hurauttaa paikalle.
Harrastaako muut "ikkunashoppailua" verkkokaupoissa siten, että jollain lailla kiinnostavat tuotteet tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin, mutta ei osta mitään. Käy sitten kirjanmerkkilinkistä aika ajoin katselemassa myöhemminkin ko. tuotetta, että millainen se olikaan ja vieläkö sitä on saatavana.
Ehkä jopa tallentaa koneelle ne tuotekuvatkin :D
Sitten ehkä harmittaa kun tuote onkin loppuunmyyty eikä tullut ostetuksi, mutta säästipähän sen rahan ainakin.
Näin saa ainakin harkinta-aikaa, onkohan tuote sittenkään ihan välttämätön hankinta. Ainahan tulee uusia ja uusia mielenkiintoisia tuotteita tilalle.
Kuntosalille ja liikuntaa muutenkin,kroppa ja mieli kiittää!
En ole ostolakossa, mutta itse olen ennemin pohtinut, että mistä porukaa löytää aikaa tuolle shoppailulle?
Lainaa kirjastosta Hyvän mielen vaatekaappi. Siinä on ideoita kuluttamisen ja nykyisten vaatteiden järjestämisen ja puvuston suunnittelemisen suhteen. Voit miettiä sekä kulutustasi, että sitä, mitä todella vaatteilta tai kulutustavaroilta kaipaat.
Varmasti saat ajan kulumaan kun luet kirjaa, mietiskelet sitä ja kokeilet eri ehdotettuja juttuja siitä.