Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostolakossa olevat - Miten kulutatte aikaanne, kun ette osta mitään?

Vierailija
23.08.2021 |

Kysymys kuulostaa tyhmältä, mutta on minun ja monen muun kuluttamistaan kovalla kädellä karsivan elämässä ihan ajankohtainen.

Olen tottunut siihen, että kännykällä selailen päivittäin tiettyjen vaateliikkeiden ja suomalaisten vaatemerkkien verkkokauppoja. Tähänhän saa helposti kulumaan tunteja ja tarjouksia / mainoksia pukkaa someen ja sähköpostiin joka päivä.
Kun olemme viikonloppua viettämässä tai matkailemme kotimaassa, ihan olennainen osa ajanvietettä on ollut minulla kirpputorien kiertäminen ja ostoskeskuksissa malekseminen, tykkään erityisesti kirjakaupoissa kuljeskelusta ja tiettyjen brändien liikkeistä, esim. Marimekko. Ostoskeskuksissakin ja paikallisissa sekatavarahalleissa on hauska kuljeskella. Ja tietenkin ostella usein täysin turhaa tavaraa.

Jos nyt aloitan ostolakon, niin mitä ihmettä minä teen kaikella sillä ajalla, joka ennen kului esim. lauantaina kirpparien kiertelyyn? Mitä teen viikonloppulomalla vieraassa kaupungissa?
Ideoita ja kokemuksia otetaan vastaan. Asiallisia vastauksia kiitos.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museot, näyttelyt, nähtävyydet, liikunta, kävely, luontonähtävyydet, teatteri, elokuvat, kyläily, pyöräily... On tosi kummallista jos ei mikään muu kiinnosta kuin rojun haaliminen.

Vierailija
2/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilen, luen, teen käsitöitä. Matkoilla käyn museoissa ja katselen nähtävyyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika,kotona riittää tekemistä aina. Jos jaksa lenkkarit jalkaan ulos metsään minne vaan kävelee,pyöräilee.Käyn noin kerta ,pari ruokakaupan,senkin harkitusti.Mietin kun olen vanha onko minulla ruokaakaan..kaikki nääs kallistuu,kallistunut jo nyt.

Vierailija
4/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen ja teen käsitöitä. Aikaa ei koskaan ole tarpeeksi.

Vierailija
5/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydät oikean elämän :) . Ihan tosi, alat tekemään jotain kehittävää, kiertelet valokuvaamassa, kunnostat huonekaluja, ompelet tai opettelet puhumaan ranskaa, bongaat lintuja.

Vierailija
6/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, ei pitäisi ihmetellä jonkun vapaa-ajanviettotapoja, mutta kyllä siltikin ihmettelen sitä, että joku selaa päivittäin vaatekauppoja. Huh.

Suosittelen, että hankit jonkin harrastuksen. Ei varmasti auta kertoa, mitä mä harrastan, koska todennäköisesti meillä on niin erilaiset kiinnostuksenkohteet.

Vierailija
7/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi se viikonloppuloma vieraassa kaupungissa. Mitä jos tutustuisit siihen kaupunkiin etkä varsinkaan samoihin ketjuliikkeisiin mitä löytyy joka taajamasta?

Vierailija
8/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde marjametsään. Jaa että et pääse, kun ei ole kulkuneuvoa? Pääsethän sinä ostoskeskuksiinkin.

Vierailija
9/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Mulla sama!

Oon ollut vasta kuukauden ostamatta mitään turhaa. Koin herätyksen, että multa loppuu kaapeista tila, jos vielä ostan vaatteita. Selaan yhä nettikauppoja, mutta en osta enää mitään. Ostoksilla/kaupungilla en käy enää, se tuntuu aika ankealta. Lenkkeilen, katselen youtubea/netflixiä ja yritän puuhailla kotona kaikkea pientä. Harrastan viherkasveja. :D 

Oon ennen piristänyt itseäni vaatteilla, sillä olen masentunut, mutta näin 10v kestäneen kulutusjuhlan jälkeen tajusin, että eipä se mitään auta. Ympäristö ja lompakko vaan kärsii ja multa loppuu tila.

Vierailija
10/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ensin, että mikä sinua shoppailussa vetää puoleensa, ja sitten etsi korvaava ratkaisu.

Löytöjen tekemisen riemu - marjastus, sienestys, pullojen keräily, ruokatarjouksien metsästys.

Esteettiset kokemukset - piirtäminen, maalaaminen, ompelu ja muut käsityöt.

Paikasta toiseen liikkuminen ja ympärilleen katselu - kävely, pyöräily, vaellus, arkkitehtuuriretket, valokuvaus.

Tyhjän ajan täyttäminen - lukeminen, leffat, neulominen.

Ihan puhdas tapa ja riippuvuus - av-palsta.

Vierailija
11/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi reissuun vartavasten kaupunkilomalle. Vai mitä tämä ostolakko tarkoittaa? Ei saa ostaa vaatteita mutta ruokaa ravintoloista saa ? Ei saa ostaa kirpparilta euron vaatetta, mutta saa ostaa bensaa jolla matkustaa hotelliin 400km päähän, ja maksaa toki kaikki muukin tuolla reissulla?

En nyt ihan ymmärrä tätä.

Vierailija
12/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tapahtunut luonnostaan. Joskus vuosikymmen sitten jaksoin vielä kierrellä kauppoja. Viime vuosina en ole aina saanut ostettua tarpeeseenkaan, esim. kenkiä, kun en vaan jaksa mennä kauppaan. Joskus olen tilannut netistä, mutta en selaile ajankukuksi mitään verkkokauppoja. Nyt koronan tultua en ole käynyt kuin ruokakaupassa. Eikä käy aika pitkäksi.

Vierailija
13/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ostolakossa säästäksesi rahaa vai vähentääksesi tavaraa?

Ala shoppailla elämyksiä. Käy museoissa, taidenäyttelyissä, elokuvissa, teattereissa, konserteissa (joo, korona-aika vähän vaikeuttaa, mutta kyllä nytkin pystyy paljon kokemaan!)... Osa näistä maksaa, mutta myös maksuttomia/edullisia mahdollisuuksia on monessa kaupungissa, kun niitä vain alkaa etsiä. Myös kahvilat ja ravintolat voivat olla elämyksiä.

Kirjalöytöjä voit tehdä myös kirjastoissa. Monessa kirjakaupassa on hyllyssä vain tuoreimpia hittikirjoja, kirjastoissa voit tehdä ihan erilaisia löytöjä.

Vaihda päivittäinen nettikauppojen selailu johonkin kehittävämpään puuhaan puhelimellasi. Tsekkaa vaikka Duolingo tai Grasshopper tai joku e-kirja/äänikirja-sovellus. Tai mitä jos olisit yhteydessä ystäviisi sen ajan, jonka ennen olet nettishoppaillut? Ehkä heilläkin on ideoita siitä, mitä voisitte tehdä yhdässä!

Vierailija
14/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin niin pienen asunnon ettei sinne mahdu mitään ylimääräistä roinaa. Teen yrittäjänä melko paljon töitä, joten aika menee rattoisasti siinä.

Vierailija
15/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi reissuun vartavasten kaupunkilomalle. Vai mitä tämä ostolakko tarkoittaa? Ei saa ostaa vaatteita mutta ruokaa ravintoloista saa ? Ei saa ostaa kirpparilta euron vaatetta, mutta saa ostaa bensaa jolla matkustaa hotelliin 400km päähän, ja maksaa toki kaikki muukin tuolla reissulla?

En nyt ihan ymmärrä tätä.

Tarkoitus taitaa olla ostamatta turhaa, ylimääräistä materiaa jota ei oikeasti tarvitse. Ruokaa ja elämyksiä saa kyllä ostaa. Tarkoitus ei ole niinkään säästää rahaa vaan vähentää roinan hamstraamista.

Vierailija
16/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten TYHMÄ pitää olla jotta harrastus on ostaminen 🤔

Vierailija
17/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi reissuun vartavasten kaupunkilomalle. .

Ja mä taas voin ihan hyvin mennä kaupunkilomallekin, vaikka mistään shoppailusta en ole koskaan tähän 40-vuotiseen ikääni asti nauttinut. 

Kaupunkilomilla on paljon muutakin tekemistä kuin ostelu. 

Vierailija
18/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten TYHMÄ pitää olla jotta harrastus on ostaminen 🤔

Jotkut kerää sormustimia tai posliinikissoja, jotkut nättejä vaatteita.

Vierailija
19/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä täällä makaavilla rahaa ei mene kuin ruokaan ja sähköön. Jälkeen jäävien on helppo hoitaa loppusiivous.

Vierailija
20/33 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin ostoslakkoon, koska tajusin kirppiskierrosten ja kaupoissa katselemisen olevan jonkinlaista itseni pakenemista. Enkä edes ollut mikään himokuluttaja ap:hen verrattuna. Ajan saa kulumaan kotitöillä, pihatöillä, lukemalla, liikkumalla, kävelylenkeillä, kirjastossa, päiväkirjaa kirjoittamalla. Ylipäätään suosittelen tutustumista omaan itseen ainaisen uusien dopamiiniryöppyjen hakemisen sijaan.