Suomalaisten ylipaino ja kauppojen tarjoukset. Ei näin!
Tähän pitäisi pikku hiljaa alkaa jonkun muun tahon puuttumaan, kun ihmisiä tulisi suojella jo heiltä itseltään. Kävin tänään illalla kaupassa, Prisma Myllyssä, ihmisiä oli todella paljon.
Tarjous/sisäänveto tuotteina esimerkiksi Coca-Cola 2-Pack 2,95, Litran vaniljajäätelö euron, sipsipussit euron jne. Joko alkaa valjeta, ihmiset lappaavat noita silmät suureena kilpaa ostoskärryihin. Myllytys tarjoukset kyseessä.
Saahan sitä ostaa, mutta katsellessani muita ihmisiä voin ihan rehellisesti sanoa että n. 80 % koko kaupan asiakkaista oli huomattavan ylipainoisia. Ihan oikeasti niitä normaalipainoisia ei hirveästi näkynyt, lähes kaikki ovat jo ylipainoisia, ainakin +30:set.
Tässä vaiheessa pitäisi alkaa jo vastuuta siirtämään jonnekkin muualle, tuntuu siltä kuin antaisi koiralle täyden lautasellisen herkkuja, se syö kunnes kuolee.
Vertailun vuoksi, olen asunut reilun vuoden Liettuassa töiden perässä. Kauppaan mennessäni tajusin, että eihän täältä edes saa eineksiä, ruoka oli todella tehtävä itse. Ja yhtään valehtelematta edes lievästi ylipainoinen ihminen oli jo harvinaisuus siellä.
Kaikki tietävät alkoholipolitiikkamme, mielestäni tuo säännöstely saisi kohdistua oikeasti sinne missä sitä tarvitaan. Tarkoitukseni ei ollut provosoida, asia tuli vain mieleen kotiin ajellessani.
Kommentit (28)
En ole eikä muiden mielipiteet liikuta. Turha yleistäminen vain ärsyttää. Elän kuten elän ei siitä muut tiedä. Ja ylipainoiset joita näen eniten ovat nuoria. Sori vaan, ut mun porukoissa vanhemmat on hoikkia. Itse oon vähän pyöreämpi, mut kaukana ylipainosta eikä paljoa kiinnosta.
Halusin vaan tuoda esiin että on tyhmää yleistää av-mammat sitä tätä. Olen monessa paljon muita huonompi, ei siinä mitään. Mutta kun en ole läski eikä roskaruoka kiinnosta edes lapsia, niin mikäs siinä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:17"]Epäreilua tuo, että yli kolmekymppiset ylipainoisia. Monet nuoremmat on ylipainoisia siis jo nuorena! Elävät einespizzoilla ja karkeilla ja sen uomaa. Painan minäkin enemmän kuin lapseni, joka painaa 25 kg :) Olen muuten yli 40 ja ihan normaalipainoinen ja av:llä. En käy Prismassa ja syön hyvin. Vielä paremmin ruokin lapseni, ei esim. sokerijugurtteja vaan maustamatonta, hedelmiä luomupähkinöitä -manteleita ja siemeni- ja hunajaa. Herkkuja myös, mutta ei kokista, sipsejä ja karkkia kuin harvoin. Herkut on itse leivottu pulla, jäätelö suklaa yms. [/quote] No voi että ku oot parempi ihminen, ku muut! Tämänhän sä halusit kuulla, tuskin muuten kehuskelisit.
[/quote]
80% asukkaista ylipainoisia? Enpä ihan usko.
Mä olen ap:n tarinaan täydellinen poikkeus! Olen ylipainoinen, mutta en koskaan, siis koskaan syö eineksiä. En käy Prismassa, enkä juuri muissakaan kaupoissa. En syö sipsejä enkä juo coca-colaa enkä käytä alkoholia. Olen lihottanut itseni nimenomaan itse tehdyllä hyvällä ruoalla. Ylipainoa n. 20kg ja ikää 40+
Sama huomio jo monen vuoden ajalta kun mökkireissulta pysähdytään isoon markettiin ostoksille. Perjantain ja viikonlopun kärryt (hemmetin isot kärrytkin nykyään!) ihan täynnä roskaruokaa. Valmista einesmättöä, viineripitkoa, ydinsotaan asti säilyviä perhepakkausia muovikelmuissa ja suojakaasuissa. Kyllä siinä meidän perheet kasvikset näytti orvoilta, kuin joltain pula-ajan antimilta. Ei muuta kuin iso auto oven eteen ja kärrystä suoraan säkit ja limulavat kyytiin. Helppoa on ajaa kotiin sohvalle. Huomatkaa kuinka markettimonopoliketjun psykologit on kuvion säätäny. Ei perheiden ja lasten ylipainosta välitetä kun rahaa tulee.
Mitä einesten helppouteen ja nopeuteen tulee, en ole koskaan tajunnut. Mun tekemät ruoat tulee aina vartissa tai korkeintaa puoli tuntia menee, ja aina teen alusta asti itse. Eilen soseutin quacamolen, tais mennä ihan 4 minsaa jos laskee maustamisen ja valkosipulin pilkkomisen. Kuinka paljon helpompi on se valmispurkki, jossa avokadoa on 2%, jos yhtään?
Saanko kysyä: Mistä ostat ruoan, vaatteet ja hygieniatuotteet jos et käy juuri koskaan kaupoissa? Vaatteet ja hygieniatutteet saa joo hyvin netistä, mutta ostatko KAIKEN ruoankin jollain kotiinkuljetuspalvelulla? Tuskin kaikkea erikseen suoraan tuottajiltakaan haet?
Joo jos vaikka taas nostettais vähä vielä veroja? Tämä tuttu suomalainen systeemi aah.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:42"]
Saanko kysyä: Mistä ostat ruoan, vaatteet ja hygieniatuotteet jos et käy juuri koskaan kaupoissa? Vaatteet ja hygieniatutteet saa joo hyvin netistä, mutta ostatko KAIKEN ruoankin jollain kotiinkuljetuspalvelulla? Tuskin kaikkea erikseen suoraan tuottajiltakaan haet?
[/quote]
Ruokapiiristä ostan. Tottakai joskus käyn vaatekaupassa tai Tokmannilla ostamassa hygieniatarvikkeita. Mutta ruokaa en juurikaan osta kaupasta. Noin 90% saa ruokapiirin kautta tai tiloilta muuten. Ja kukkaro kiittää!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:20"]
Jos mulla olis liettualainen tulotaso niin mäkin olisin laiha. Lisäksi painaisin 15 tuntisia päiviä ja kävelisin kaikkialle. Mut ku oon vaan suomalainen duunari.
[/quote]
Tässähän tämä koko aloitusviestin pointti olikin. Tarkoittaako se sitä että jos sinulla on varaa syödä kunnolla, et tee 15 tuntisia työpäiviä ja ajat autolla töihin sinun on vain pakkoa hyväksyä se että tulet lihomaan. Ei hyvänen aika, ihmisiä todella täytyy suojella heiltä itseltään.
Se että on mahdollisuus syödä ja ajaa autolla ei tarkoita sitä että itsestään huolehteminen on laiminlyötävä.