Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nylykoulu. 83 oppilasta 4-5 opettajaa samassa tilassa. Mitä pidätte? Linkki

Vierailija
23.08.2021 |

Tällainen. Siis olisi ilmeisesti tavoitteena kaikkialle.

Ilmiöoppiminen. Opettj ei opeta, vaan suurimmaksi osaksi oppilaat oppivat itse. Tekevät ryhmätöitä ja oivaltavat itsekseen.

Välillä voi mennä npuolapuille tai luolaan tms.

Onko tämä mielestänne hyvä. Itse on olisi tuolla tavalla oppinut mitään. En ole noin itsekseen oppiva ja kiinnostunut oppimisesta.

Olen oppinut perinteisin menetelmin diplomi-insinööriksi.

Minusta Ilmiöoppiminen syrjäyttää ne, jotka eivät ole erittäin itseohjautubia, mutta omaavat silti akateemisia potentiaaleja.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi on tuollaisessa koulussa, mutta onneksi isoäiti on eläkkeelläoleva opettaja. Viikot lapsi käy koulussa olemassa, hälinässä on hankala keskittyä ja kaiken lisäksi keskittymistä ja työntekoa ei siellä arvosteta eli jos lapsi on 15 min itsekseen kirjan kanssa, tulee opettaja hätistämään muiden seuraan viihtymään. Iltaisin ja viikonloppuisin mummo opettaa.

Lapsi on nyt kolmannella, iso osa luokkakavereistaan ei osaa lukea kunnolla, joten ryhmätyöt ovat muutaman lukutaitoisen varassa. Kirjoittamisen sijaan piirtäminen on tärkeää ja opettaja kommunikoi emojien avulla! Kertotaulua ei kuulemma opetella, jos lapsi ei itse siitä innostu, joten miten mahtavat pärjätä yläkoulun puolella.

Siis voiko tuollainen olla edes totta. Aivan järkyttävää jos on.

Vierailija
22/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi on tuollaisessa koulussa, mutta onneksi isoäiti on eläkkeelläoleva opettaja. Viikot lapsi käy koulussa olemassa, hälinässä on hankala keskittyä ja kaiken lisäksi keskittymistä ja työntekoa ei siellä arvosteta eli jos lapsi on 15 min itsekseen kirjan kanssa, tulee opettaja hätistämään muiden seuraan viihtymään. Iltaisin ja viikonloppuisin mummo opettaa.

Lapsi on nyt kolmannella, iso osa luokkakavereistaan ei osaa lukea kunnolla, joten ryhmätyöt ovat muutaman lukutaitoisen varassa. Kirjoittamisen sijaan piirtäminen on tärkeää ja opettaja kommunikoi emojien avulla! Kertotaulua ei kuulemma opetella, jos lapsi ei itse siitä innostu, joten miten mahtavat pärjätä yläkoulun puolella.

Ihana, kuulostaa ihan nykytyöelämältä! 💛😊🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen on tuollaisessa modernissa, monen ryhmän avoimessa oppimisympäristössä, eikä hänellä vielä 3-luokallakaan ole normaalia lukujärjestystä. Hän viihtyy ja oppii hyvin. Keskimmäinen kävi 1-luokan samassa koulussa, mutta siirtyi nyt 2-luokalle perinteiseen kouluun kun hänellä se ei toiminut. Kuopus on niin paljon tätä keskimmäistä muistuttava, että hänet laitetaan suoraan sinne perinteiseen opetukseen, jos sellaista vielä parin vuoden päästä on tarjolla.

Miten pääsette valitsemaan tämän ja onko nämä vaihtoehdot selkeästi esillä?

Meillä tämä oli sikäli helppoa, että kun ollaan lasten isän kanssa erottu, niin piti vain vaihtaa keskimmäinen kirjoille toisen vanhemman luokse, niin se perinteinen koulu on hänen lähikoulunsa. Olisi se siirto kai muutenkin onnistunut, mutta näin oli helpointa. Vuoroviikot käytössä, niin käytännössä se ei muuttanut mitään.

Vierailija
24/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi opiskelee 15 minuuttia yksin, tulee opettaja hätistämään muiden seuraan?! Järkkyä! Vain ryhmätöillä oppivien tapaa oppia siis kunnioitetaan, ei yksinäisten puurtajien.

Vierailija
25/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan persauksesta. Ammattikorkeassa oli oppiminen pääosin projekteja ja ryhmätöitä, opettaja ei opettanut. Jos joku ryhmä teki huonon ryhmätyön, piti nuo asiat opiskella sitten myöhemmin.

Itse kun opin kuuntelemalla niin nuo ryhmätyöt ihan järkyttäviä, sekavia ja pomppivaa niin mitään jää päähän.

Eli ainakin kamalasti lisätyötä oppilaille.

Ja jos tuo oli aikuiselle hankalaa niin älkää nyt jestas lapsia tuommoiseen pakottako.

Vierailija
26/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tunti alkaa usein työnjaolla, jossa kaikki oppilaat ovat koolla. Sen jälkeen hajaannutaan pienempiin ryhmiin, joiden työskentelyä opettajat ohjaavat."

Hyi, en voi sietää jatkuvia ryhmätöitä.

Tykkään siitä kun ope puhuu luokan edessä ja kurssin lopuksi on koe.

Moni tykkää, mutta hyödyllisen oppimisen kannalta tämä ei ole kovin tehokasta. 

Vierailija
27/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma, että muunsukupuoliset oppivat näillä uusilla tavoilla parhaiten. Ja vaikka heitä on vähemmistö, niin he ovat tärkeämpiä. Sitäpaitsi uskon vahvasti, että uusista sukupolvista tulee kaikista korkeakoulutettuja some-vaikuttajia.

Vierailija
28/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä journalistinen juttu vai mainos? Noilla opettajilla on tätä ideologiaa kauppaava firma.

Vierailija
29/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää. Lauman hallinta tuossa pääosassa.

Vierailija
30/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tunti alkaa usein työnjaolla, jossa kaikki oppilaat ovat koolla. Sen jälkeen hajaannutaan pienempiin ryhmiin, joiden työskentelyä opettajat ohjaavat."

Hyi, en voi sietää jatkuvia ryhmätöitä.

Tykkään siitä kun ope puhuu luokan edessä ja kurssin lopuksi on koe.

Moni tykkää, mutta hyödyllisen oppimisen kannalta tämä ei ole kovin tehokasta. 

Jatkuvat projektit/ryhmätyöt sitten muka ovat?

Sain sanasta "projekti" ikuiset traumat yhden vuoden amk opiskeluiden jälkeen.

Joka kurssin alussa "noniin jakautukaa ryhmiin nyt aloitetaan projekti aiheesta x"

Vierailija
31/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tuollainen nylykoulu?

Vierailija
32/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusalan uudet tuulahdukset tulevat aina jostain virastoista. Niitä malleja kehittävät toimistoissa istuvat virkamiehet, jotka eivät toimi itse koulussa käytännön töissä. Nytkin tätä avokonttori-mallia tuodaan kouluihin suurella tarmolla, koska joku keksi, että se on hieno ja välttämätön uudistus. Mitään tutkimustuloksia ison ryhmän oppimistuloksista ei kuitenkaan ole. Voin kuitenkin hyvin kuvitella, että vähänkin avuttomampi lapsi on isossa ryhmässä ihan ulalla. Missä pitää olla ja mitä tehdä? Ja se meteli siihen vielä päälle!

Vierailija
33/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusalan uudet tuulahdukset tulevat aina jostain virastoista. Niitä malleja kehittävät toimistoissa istuvat virkamiehet, jotka eivät toimi itse koulussa käytännön töissä. Nytkin tätä avokonttori-mallia tuodaan kouluihin suurella tarmolla, koska joku keksi, että se on hieno ja välttämätön uudistus. Mitään tutkimustuloksia ison ryhmän oppimistuloksista ei kuitenkaan ole. Voin kuitenkin hyvin kuvitella, että vähänkin avuttomampi lapsi on isossa ryhmässä ihan ulalla. Missä pitää olla ja mitä tehdä? Ja se meteli siihen vielä päälle!

Ei, vaan näitä malleja tuovat yritykset. Tämänkin jutun opettajilla on puolisoineen firma, joka maksusta vie tätä ideologiaa eri kaupunkeihin. Tämä on bisnestä! Kyse ei ole lasten oppimisesta, vaan lisäansioilla.

Firma laitettu pystyyn sopivasti opetuksettoman ajan alkaessa ja sillä voikin tehdä kivaa lisäansiota opettajien leikkirahapalkan lisäksi, eikös?

Vierailija
34/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasika alisuoriutuutuollaisessa, vaikka olisi älykäs. Menisi helppoihin ryhmiin tai ryhmätöissä antaisi muiden tehdä.

Vierailija
35/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja olin kouluikoina niin huono keskittymään, että en olisi pärjännyt tuollaisessa.

Meillä kotonakin siirrettiin telkkari toiseen kerrokseen, kun en pystynyt opiskelemaan koulutehtäviä telkkarin metelissä.

Vierailija
36/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä journalistinen juttu vai mainos? Noilla opettajilla on tätä ideologiaa kauppaava firma.

Tämä. Yle voisi harjoittaa edes jonkinlaista journalistista lähdekritiikkiä. Tieto oli lisätty jälkikäteen pienellä jutun loppuun, kun se olisi pitänyt kertoa heti alussa.

Vierailija
37/37 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa opetusmuodossa eriyttäminenitse asiassa onnistuu paremmin ja ketään leimaamatta. Kun koko luokka-aste on periaatteessa samaa luokkaa samalla lukujäjrestyksellä, on helpompi eriyttää matikan tunnilla yhdeksi porukaksi ne, jotka on jo seuraavan vuoden asioissa niistä, joilla on vielä alemman luoka-asteen asiat oppimatta. Samoin kielissä.  Ja kukaan ei edes ihmettele sitä, miksi noi lähti tonne ja mä tänne...

Oletko töissä Opetushallituksessa, vai mikä ihme saa sinut puolustelemaan tuota hullutusta? Olet ainakin täysin vieraantunut nykyisestä koulutodellisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi