Nylykoulu. 83 oppilasta 4-5 opettajaa samassa tilassa. Mitä pidätte? Linkki
Tällainen. Siis olisi ilmeisesti tavoitteena kaikkialle.
Ilmiöoppiminen. Opettj ei opeta, vaan suurimmaksi osaksi oppilaat oppivat itse. Tekevät ryhmätöitä ja oivaltavat itsekseen.
Välillä voi mennä npuolapuille tai luolaan tms.
Onko tämä mielestänne hyvä. Itse on olisi tuolla tavalla oppinut mitään. En ole noin itsekseen oppiva ja kiinnostunut oppimisesta.
Olen oppinut perinteisin menetelmin diplomi-insinööriksi.
Minusta Ilmiöoppiminen syrjäyttää ne, jotka eivät ole erittäin itseohjautubia, mutta omaavat silti akateemisia potentiaaleja.
Kommentit (37)
Nimenomaan. Korona-aikana tuollaiselle täyskielto!
Kuulostaa hirveältä, suurin osa lapsista ei opi tuolla tavalla mitään. Voi vain kuvitella kuinka levotonta tuolla on kun tavallisessakin luokkaympäristössä jo 1-2 levotonta lasta saa aikaan pahasti häiriötä.
No viis nyt taas koronasta (toisilla ei oo enää mitään muuta mielessä..) mutta muuten aivan järkyttävän huono keksintö.
Kuulostaa varmasti paperilla hyvältä idealta mutta ei toimi käytännössä. Noin paljon porukkaa tarkoittaa levotonta menoa ja hälinää. Itseohjautuvuus vaatii varsinkin lapsilta todella paljon.
Uskoisin että nää on näitä uusia trendijuttuja joista taas ajan myötä vähin äänin palataan perinteisimpiin menetelmiin…
Esikoinen on tuollaisessa modernissa, monen ryhmän avoimessa oppimisympäristössä, eikä hänellä vielä 3-luokallakaan ole normaalia lukujärjestystä. Hän viihtyy ja oppii hyvin. Keskimmäinen kävi 1-luokan samassa koulussa, mutta siirtyi nyt 2-luokalle perinteiseen kouluun kun hänellä se ei toiminut. Kuopus on niin paljon tätä keskimmäistä muistuttava, että hänet laitetaan suoraan sinne perinteiseen opetukseen, jos sellaista vielä parin vuoden päästä on tarjolla.
Riippuu todella paljon lapsesta, oppiiko vai ei.
Ei, ei ja vielä kerran ei. Satunnaisesti on mukava tehdä kahden ryhmän yhteistyötä kahdella opettajalla, mutta tuohon en lähtisi. Perinteiset istuminen, kuunteleminen ja keskittyminen ovat tärkeitä taitoja, varsinkin nykyaikana kun puhelimet vilkkuvat ja lastenohjelmat ovat yhtä sähläämistä nekin. Aikuisillakin keskittymiskyky heikkenee koko ajan.
Olen alakoulun luokanopettaja itsekin, saikkupäivää vietän jos joku ihmettelee kellonaikaa täällä notkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen on tuollaisessa modernissa, monen ryhmän avoimessa oppimisympäristössä, eikä hänellä vielä 3-luokallakaan ole normaalia lukujärjestystä. Hän viihtyy ja oppii hyvin. Keskimmäinen kävi 1-luokan samassa koulussa, mutta siirtyi nyt 2-luokalle perinteiseen kouluun kun hänellä se ei toiminut. Kuopus on niin paljon tätä keskimmäistä muistuttava, että hänet laitetaan suoraan sinne perinteiseen opetukseen, jos sellaista vielä parin vuoden päästä on tarjolla.
Miten pääsette valitsemaan tämän ja onko nämä vaihtoehdot selkeästi esillä?
Miten oppimistulokset? Valtakunnalliset kokeet?
Ei mitään näyttöjä ja suorituksia ilmiöistä ja projekteista.
Olen valmis uskomaan, jos tulokset ovat hyvät ja takuu, eli opettajat korvaavat tilanteen, jos lapsi ei olekaan oppinut. Mutta ainiin, eihän koulussa olekaan mitään takuuta :D Opettajat voivat puuhailla mitä haluavat ja huonoista tuloksista syytetään lasta ja kotia.
Tosi juttu on vaan se, että kullakin lapsella on vain yksi mahdollisuus käydä koulunsa. Opettajien oma mukavuudenhalu pitäisi olla vasta toisena näitä menetelmiä valitessa.
Hei hei, edes kohtuulliset Pisa-tulokset. Suomi on nykyään hullujen käsissä.
"Tunti alkaa usein työnjaolla, jossa kaikki oppilaat ovat koolla. Sen jälkeen hajaannutaan pienempiin ryhmiin, joiden työskentelyä opettajat ohjaavat."
Hyi, en voi sietää jatkuvia ryhmätöitä.
Tykkään siitä kun ope puhuu luokan edessä ja kurssin lopuksi on koe.
Tuossa opetusmuodossa eriyttäminenitse asiassa onnistuu paremmin ja ketään leimaamatta. Kun koko luokka-aste on periaatteessa samaa luokkaa samalla lukujäjrestyksellä, on helpompi eriyttää matikan tunnilla yhdeksi porukaksi ne, jotka on jo seuraavan vuoden asioissa niistä, joilla on vielä alemman luoka-asteen asiat oppimatta. Samoin kielissä. Ja kukaan ei edes ihmettele sitä, miksi noi lähti tonne ja mä tänne...
Meillä lapsi on tuollaisessa koulussa, mutta onneksi isoäiti on eläkkeelläoleva opettaja. Viikot lapsi käy koulussa olemassa, hälinässä on hankala keskittyä ja kaiken lisäksi keskittymistä ja työntekoa ei siellä arvosteta eli jos lapsi on 15 min itsekseen kirjan kanssa, tulee opettaja hätistämään muiden seuraan viihtymään. Iltaisin ja viikonloppuisin mummo opettaa.
Lapsi on nyt kolmannella, iso osa luokkakavereistaan ei osaa lukea kunnolla, joten ryhmätyöt ovat muutaman lukutaitoisen varassa. Kirjoittamisen sijaan piirtäminen on tärkeää ja opettaja kommunikoi emojien avulla! Kertotaulua ei kuulemma opetella, jos lapsi ei itse siitä innostu, joten miten mahtavat pärjätä yläkoulun puolella.
On muuten myös koulukiusatuille painajainen tuollainen jatkuva isossa ryhmässä työskentely. Kuka näitä ideoita kehittelee, kun kuka tahansa voi jo nyt kuvitella, mikä kaaos tuollainen järjestely on?
Minun esikoiseni ei olisi oppinut tuollaisessa yhtään mitään. Hän häiriintyi jo normiluokan mekkalassakin.
Kuopus taas on rautainen keskittyjä ja täysin itseohjautuva, hän oppisi vaikkei olisi edes opettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa opetusmuodossa eriyttäminenitse asiassa onnistuu paremmin ja ketään leimaamatta. Kun koko luokka-aste on periaatteessa samaa luokkaa samalla lukujäjrestyksellä, on helpompi eriyttää matikan tunnilla yhdeksi porukaksi ne, jotka on jo seuraavan vuoden asioissa niistä, joilla on vielä alemman luoka-asteen asiat oppimatta. Samoin kielissä. Ja kukaan ei edes ihmettele sitä, miksi noi lähti tonne ja mä tänne...
Kuvitteletko, että ne lapset eivät tajua, että ryhmäjaot menevät hyviin, huonoihin, häiriköihin, sisäpiiriin, suosikkeihin jne. Ja että lapselle tällaisen ryhmäjaon odottaminen on stressaavaa? Onko kaverit samassa ryhmässä? JA entä jos lapsen oma motivaatio olisi opiskella enemmän vaikka matematiikkaa, mutta ilmiötulosten mukaan hänet on sijoitettu matalantason ryhmään?
Kyllä, kaikki tietää ja naureskelee, miksi noi lähti tonne ja mä tänne.
Luokkahuoneeton koulu osoittautui katastrofiksi. Mitä tehdään? Laajennetaan vielä siitäkin. Voi voi sentään.
Nämä on hyvin pienelle porukalle. Siksi näiden pitäisi olla vain tietyille oppilaille ja tietyissä aineissa lisävalintana/vaihtoehtona. Milloinhan loppuu tämmä hulluus?
Onneksi lapset voivat äänestää jaloillaan. Eiku.
Kymmenisen vuotta sitten porukkaa valmistui eräästä tällaisesta ”ammattikorkeakoulusta”. Ei tenttejä, arvosanat annettiin itse utsearviona. Ei opiskelua vaan ”oman firman pyörittämistä”. Itseoppineita ammattilaisia sieltä valmistui, mene ja tiedä miten valmistumisen jälkeen kävi. Eipä laajentunut valtakunnalliseksi, jännä juttu. Ehkä sitä nyt sit pitää testata alakoululaisilla, mutta en kyllä yhtään tiedä mikä järki.
Se linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12066557