Lasten harrastuksiin kuskaaminen! En ehdi tehdä mitään muuta!
Tyttö käy tanssissa ja ratsastamassa. Pojat painii ja pelaa jääkiekkoa. Kaikki illat menee kuskailuun ja odottamiseen ja kotiin. Tähän kaikkeen menee joka ilta kolme tuntia. En nyt voi lasten harrastuksia lopettaakaan. Ei kai muuta voi kun jaksaa? Harrastuksiin on 25e joten en kotiinkaan tuossa välissä voi ajaa.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:04"]Harrastuksiin on 25e? Mitä tarkoitat? 25 km? Etkö voi jakaa kuljetusvuoroja isän, sukulaisen, kummin, lasten harrastuskavereiden vanhempien kanssa? Asutteko siis itse kaukana kaikesta eikä muita samalla suunnalla? Ääriratkaisu olisi muuttaa ihmisten ilmoille, jotta rehaamista olisi vähemmän. Pikaratkaisu on, että otat mukaan omia harrastejuttujasi joita teet sillä aikaa kun odottelet lapsia harrastuspaikoissa. Käy lenkillä tai kudo sukkaa tai lue kirjaa tai tee työjuttuja... [/quote]Ei ole kummien velvollisuus kuskailla. Jokainen hankkii lapselle sen verran harrastuksia että pystyy itse hoitamaan.
[/quote]
No, joillakin on se onnellinen tilanne, että löytyy apujoukkoja, ihmisillä kun on edelleen joskus halu olla avuksi toisilleen, puolin ja toisin :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:07"]
Onpas AP:N lapsilla hyvin stereotyyppiset harrastukset. Pojat jääkiekossa ja painissa, tyttö ratsastamassa ja tanssimassa. Eikö mileikuvitusta voi yhtään käyttää???
[/quote]
Miksi lapset ei saa harrastaa mitä itse haluaa?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:43"]
Et todellakaan voi kummeja nakittaa lastesi harrastuksiin! Jotain rajaa. Lapsia pitää hankkia vain se määrä mitä jaksaa ja pystyy hoitamaan. Ja minusta harrastukset kuuluvat normaaliin tasapainoiseen lapsuuteen.
Se on aikuisen velvollisuus luopua omista menoistaa ja harrastuksistaan silloin kun lapset ovat pieniä! Ei voi olla, että puutarhatyöt tai aikuisten menot menisivät lasten harrastusten edelle.
[/quote]
Tietenkin menevät. Se että on lapsi ei tarkoita että siihen pitää uhrata oma elämä. Jos on vaikka kolme lasta niinet sinä voi kuskata yhtä lasta joka päivä sinne ja tänne. Kaikilla lapsilla on oikeus samaan. Lapsien pitäisi muutenkin panostaa kouluun eikä harrastuksiin
Ette ilmeisesti asu keskustassa vaan jossain metsän keskellä, jonne on ollut varaa muuttaa vähän isompaan asuntoon/taloon.. Josta seuraa, että kaikki on kaukana. Kaikkea ei vaan voi saada. Itse asumme kolmiossa keskustassa ja kaikki on lähellä, myös harrastukset. Mun lapset on vielä pieniä, mutta tiedän jo nyt, että en ikinä jaksais joka ilta kuskailla, se ei ole ihmisarvoista elämää. Niinpä me ei muuteta kauas keskustasta ja lapset kulkee harrastuksiin itse. Nämä asiat tulisi miettiä ajoissa etukäteen. Nyt sanoisin sulle, että muuttakaa tai sitten van kestät tai sitten lapset ei harrasta noin paljon. Ei sulla ole paljoo vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:09"]
Ette ilmeisesti asu keskustassa vaan jossain metsän keskellä, jonne on ollut varaa muuttaa vähän isompaan asuntoon/taloon.. Josta seuraa, että kaikki on kaukana. Kaikkea ei vaan voi saada. Itse asumme kolmiossa keskustassa ja kaikki on lähellä, myös harrastukset. Mun lapset on vielä pieniä, mutta tiedän jo nyt, että en ikinä jaksais joka ilta kuskailla, se ei ole ihmisarvoista elämää. Niinpä me ei muuteta kauas keskustasta ja lapset kulkee harrastuksiin itse. Nämä asiat tulisi miettiä ajoissa etukäteen. Nyt sanoisin sulle, että muuttakaa tai sitten van kestät tai sitten lapset ei harrasta noin paljon. Ei sulla ole paljoo vaihtoehtoja.
[/quote]
Kuule, vaikka asuisit Marsin keskustassa niin se ei poissulje sitä, että harkkoja voi olla lähikunnan hallissa/kentällä, turnauksia on muualla kuin siinä naapurissa sijaitsevassa hallissa jne. Lisäksi vanhempia velvoitetaan osallistumaan kaikenkarvaisiin turnajaisjärjestelyihin, on kahvilanpitovuoroa, leipomisvuoroa jne. Been there, done that ja ei ikinä enää.
Olin katsomassa kilpailua ja siellä jotkunen vanhempi valitti samaa asiaa. Oma lapseni on kulkenut linja-autolla itsekseen jo pidemän aikaa. Hän toivoo kaveria mukaan, mutta kaikki muut kuskataan. Saa hän usein kyytejä takaisin kotiin. Jos on ongelmia, niin asiat puntariin. Jos lapsen kuskaaminen on tärkeää, niin silloin ei kannata valittaa. Kyllä se lapsikin tuntee syyllisyyttä, kun kuskaamisesta purnataan.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:12"]
[/quote]
Kuule, vaikka asuisit Marsin keskustassa niin se ei poissulje sitä, että harkkoja voi olla lähikunnan hallissa/kentällä, turnauksia on muualla kuin siinä naapurissa sijaitsevassa hallissa jne. Lisäksi vanhempia velvoitetaan osallistumaan kaikenkarvaisiin turnajaisjärjestelyihin, on kahvilanpitovuoroa, leipomisvuoroa jne. Been there, done that ja ei ikinä enää.
[/quote]
Ei velvoiteta osallistumaan mihinkään. Sen voi joko maksa rahalla tai monessa paikassa jättää maksamatta ja menemättä kokonaan. Esimerkiksi junnujen jalkapalloseuroissa moni ei maksa ollenkaan seuraan kuulumisesta eikä kuitenkaan osallistu mihinkään myyjäisiin jne.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:09"]
[/quote]
[/quote]
Riippuu harrastuksesta. Mun mielestä vanhemmillakin on siihen sanansa sanottavana, vaatii kuitenkin niin paljon vanhempien panostusta juurikin nuo mainitsemasi seikat. Ihan varmasti lapselle löytyy mielekäs ja kehittävä harrastus myös sellaisista vaihtoehdoista, jotka ei syö vanhempien kaikkea vapaa-aikaa, rahaa ja mielenterveyttä.. Jääkiekko taitaa olla yksi pahimmista, oma lapseni ei sitä tule koskaan harrastamaan, mulla ei siihen riitä mielenkiinto.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]
Ei velvoiteta osallistumaan mihinkään. Sen voi joko maksa rahalla tai monessa paikassa jättää maksamatta ja menemättä kokonaan. Esimerkiksi junnujen jalkapalloseuroissa moni ei maksa ollenkaan seuraan kuulumisesta eikä kuitenkaan osallistu mihinkään myyjäisiin jne.
[/quote]
No eipä olisi meidän seurassa onnistunut, ei jääkiekossa eikä fudiksessa.
Onko vanhemmilla sanomista siihen, että jäävurot voivat olla monessa hallissa, epäilen. Tai että turnauksia on lähes joka viikonloppu lähikunnissa? Missä te asutte jos näin kerran on, että harrastaa voi vain siinä yhdessä paikassa? Ainakin pk-seudulla on ihan yleistä, että turnauksia on vaikka missä ympäri uuttamaata. En mä voi sanoa 8v ja 9v lapsille, että menkää fillarilla Espoosta Vantaalle.
Kimppakyytirinki vanhempien kanssa. Meillä on helpottanut tämä järjestely huomattavasti kun perheessä 2 lätkää pelaavaa poikaa. Vaikka kaupungissa asumme ja jäähallit suht lähellä, autokyydit on pakollisia. Kesällä pelaavat jalkapalloa ja silloin pyöräilevät treeneihin n. 4-5 km suunta. Mutta lähdeppä lätkäkassi selässä ja maila kädessä pyöräilemään, eipä taida onnistua..
Meillä todellakin hankitaan mopoauto kun vanhempi on 3:n vuoden päässä siinä iässä. Kaupunkinopeuksilla ei ole niin turvatontakaan
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:43"]Et todellakaan voi kummeja nakittaa lastesi harrastuksiin! Jotain rajaa. Lapsia pitää hankkia vain se määrä mitä jaksaa ja pystyy hoitamaan. Ja minusta harrastukset kuuluvat normaaliin tasapainoiseen lapsuuteen.
Se on aikuisen velvollisuus luopua omista menoistaa ja harrastuksistaan silloin kun lapset ovat pieniä! Ei voi olla, että puutarhatyöt tai aikuisten menot menisivät lasten harrastusten edelle.
[/quote]Ottaa lapset puutarhatöihin.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:23"]Onko vanhemmilla sanomista siihen, että jäävurot voivat olla monessa hallissa, epäilen. Tai että turnauksia on lähes joka viikonloppu lähikunnissa? Missä te asutte jos näin kerran on, että harrastaa voi vain siinä yhdessä paikassa? Ainakin pk-seudulla on ihan yleistä, että turnauksia on vaikka missä ympäri uuttamaata. En mä voi sanoa 8v ja 9v lapsille, että menkää fillarilla Espoosta Vantaalle.
[/quote]
Vanhemmilla on sanomista siihen MITÄ lapset ylipäätään voi harrastaa. Ei ole pakko lapsen antaa harrastaa jääkiekkoa. Se on sun oma valinta vanhempana, että annatko siihen luvan, vai et. Voi ihan hyvin sanoa, että meidän perheen resurssit ei riitä siihen harrastukseen, keksitään sulle joku toinen harrastus. Kyllähän se lapsi voi pettyä, mutta sitä se elämä on.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:23"]Onko vanhemmilla sanomista siihen, että jäävurot voivat olla monessa hallissa, epäilen. Tai että turnauksia on lähes joka viikonloppu lähikunnissa? Missä te asutte jos näin kerran on, että harrastaa voi vain siinä yhdessä paikassa? Ainakin pk-seudulla on ihan yleistä, että turnauksia on vaikka missä ympäri uuttamaata. En mä voi sanoa 8v ja 9v lapsille, että menkää fillarilla Espoosta Vantaalle. [/quote] Vanhemmilla on sanomista siihen MITÄ lapset ylipäätään voi harrastaa. Ei ole pakko lapsen antaa harrastaa jääkiekkoa. Se on sun oma valinta vanhempana, että annatko siihen luvan, vai et. Voi ihan hyvin sanoa, että meidän perheen resurssit ei riitä siihen harrastukseen, keksitään sulle joku toinen harrastus. Kyllähän se lapsi voi pettyä, mutta sitä se elämä on.
[/quote]
Jep, siksipä meillä ei enää harrasteta jääkiekkoa eikä jalkapalloa. Mutta arki kys. harrastuksissa oli juuri tuota kuvailemaani. Kun taas täällä jopa väitetään että vanhempia ei velvoiteta osallistumaan ja että harkat on aina samassa paikassa, mikä kuulostaa oudolta.
Milloin lapsista tuli pomoja ja vanhemmista narreja , joita lapset pompottavat miten haluavat. Oma elämä ja vapaa-aika uhrataan lapsen harrastusten vuoksi hampaat irvessä. Meilläkin tuttavapiirissä muutama poika, jotka pelaa sekä futista että lätkää ja yhtään vapaailtaa ei ole, ei lapsilla eikä vanhemmilla. Nämä pojat eivät koskaan leiki toisten kanssa koulun jälkeen eikä heitä voi tavata viikonloppuisinkaan. Kyseessä 8- ja 9-vuotiaat. Millaiset lapsuusmuistot heille jää. Koko perhe ei ole koskaan yhdessä. Kuvailisin heidän elämäänsä yhdellä sanalla:suorittaminen.
Meillä kumpikin lapsista saa valita yhden harrastuksen. Myös molemmilla vanhemmilla on yksi oma harrastus. Viikonloput pyhitetään perheen kiireettömälle yhdessäololle.
pitääkö niitä harrastuksia olla niin helvetisti?
poika 5v ei harrasta mitään mitä ei voi tehdä itse lähiseudulla... pyöräily, uinti, luistelu. tehdään silloin kuin huvittaa eikä pakkoaikataululla. tosin käy soittotunnilla kerran viikossa mihin vaari hakee ja tuo.
Et todellakaan voi kummeja nakittaa lastesi harrastuksiin! Jotain rajaa. Lapsia pitää hankkia vain se määrä mitä jaksaa ja pystyy hoitamaan. Ja minusta harrastukset kuuluvat normaaliin tasapainoiseen lapsuuteen.