Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten harrastuksiin kuskaaminen! En ehdi tehdä mitään muuta!

Vierailija
19.09.2014 |

Tyttö käy tanssissa ja ratsastamassa. Pojat painii ja pelaa jääkiekkoa. Kaikki illat menee kuskailuun ja odottamiseen ja kotiin. Tähän kaikkeen menee joka ilta kolme tuntia. En nyt voi lasten harrastuksia lopettaakaan. Ei kai muuta voi kun jaksaa? Harrastuksiin on 25e joten en kotiinkaan tuossa välissä voi ajaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miten vanhemmat suostuu tuohon! Miksi ette halua olla kotona perheen kanssa? Miksi suostutte viettämään töiden jälkeen aikanne autossa?

Meillä maataan sohvalla, pelatraan korttia, tehdään yhdessä ruokaa, käytetään koiraa pihalla, käydään uimahallissa, laskettelemassa, lautailemassa, keilaamassa, katsotaan elokuva tai dokumentti, kuunnellaan musiikkia, luetaan kirjoja, luetaan lehtiä, makoillaan, luetaan kokeisiin olohuoneessa, käydään lenkillä, joskus kaupassa. Viikonloppuisin ollaan ja tehdään em. ja lisäksi voidaan kyläillä ja sukuloida.

EN vaihtaisi mistään hinnasta kotiarki-iltoja siihen, että istun autossa ja kuskaan. Saati viikonloppuja.

Lapset harrastavat kukin kaksi kertaa viikossa, mutta eivät klo 17 jälkeen. Ollaan koko perhe kotona klo 17 joka ikinen päivä. Monenä päivänä paljon aiemminkin. Arki on arvovalintoja. Meillä ei ratsasteta, koska se on liian kallista, eikä meillä pelata jääkiekkoa, koska harjoituksia olisi liian usein ja viikonloput menisivät. Lapset harrastavat musiikkiopistossa  ja koulun kerhoissa.

Vierailija
2/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverillani on 1 lapsi, joka harrastaa taitoluistelua kaikkine oheislajeineen. Vuodesta toiseen olen kuunnellut kuinka kaikki rahat menevät harrastukseen, kuinka 7 harkat viikossa aiheuttaa sen, ettei äidillä ole muuta elämää (mies kyllä harrastaa omiaan) ja kuinka kaikki aika menee lapsen harrastamiseen. Sitten kun tulee kesäloma, niin kaveri on aivan paniikissa, koska lapsen kanssa pitäisi itse jaksaa viettää aikaa, lapsi ei pysty tekemään mitään itse/yksin vaan vaatii koko ajan aikuisen huomiota jne. Lapsi ei edes pysty olemaan yksin kotona vaikka on jo viidennellä. Kuulostaa tosiaan kauhealta harrastusrumbalta, jonne lapsi on työnnetty koska ei itse jakseta viettää sen kanssa aikaa ja lapsi on jo tottunut siihen, että aina joku on ohjeistamassa mitä tehdään ja itse ei osata keksiä tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aikaavievää. Itse ajattelen että lapsi saa alkaa kulkea itse heti kun kykenee bussilla tai pyörällä, nyt on vasta ekalla. Me on yritetty myös löytää sisarusryhmiä ja siis laitettu lapset samoihin harrastuksiin. Lisäksi käytetty kimppakyytejä ja odotteluaika käytetään jotenkin hyväksi. Käyn kaupassa, luen, teen käsitöitä, käyn kävelyllä, pienempien kanssa ulkoilua jne. Meillä tosin vain yksi harrastus per lapsi. Enempää ei varmasti jaksaisikaan, ja halutaan viettää paljon aikaa yhdessä koko perhe. Yhdessä sitten harrastetaan ihan perinteisiä pyöräily, kävely, hiihto, luistelu jne. 

Vierailija
4/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakyytejä muiden vanhempien kanssa sopimalla?

Vierailija
5/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Nyt se odottelu vielä menee kun ilmat on nättejä ja voi vaikka käydä kävelyllä. Mutta entä sitten kun kurjat säät alkaa? Kaikissa harrastuspaikoissa ei ole tilaa jossa vanhemmat voisi odottaa.

Vierailija
6/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25e? Siis km, kaiketi?

Koeta ottaa mukaan vaikkapa läppäri, että voit hoitaa ainakin osan hommista sillä: asioiden hoitoa, viesteihin vastailua, ostoksia...

Sitten pyri tutustumaan lastesi harrastuskavereiden vanhempiin ja organisoimaan kuskausrinkiä. Kyllä se niitä muitakin miellyttäisi, jos ihan joka ilta ei itse tarvitse karauttaa matkaan!

Kolmas vaihtoehto on vähän karsia noita harrastuksia. Et kerro lastesi ikää, mutta eivät lapset noin pääsääntöisesti siitä PILALLE mene, että heillä on esim. vain yksi harrastus koulun ohella. Tai se harrastus on jotain, jonne voi mennä omin neuvoin. Jääkiekkoon on lapsen paha kulkea kaikki kamat mukana omin neuvoin, samaten ratsastus tuppaa olemaan ns. julkisten kulkuneuvojen ulottumattomissa, mutta tanssiin ja painiin lapset kaiketi pääsisivät jo julkisillakin, vai asutteko ihan metsäkulmilla?

Vierailija
7/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksiin on 25e? Mitä tarkoitat? 25 km? Etkö voi jakaa kuljetusvuoroja isän, sukulaisen, kummin, lasten harrastuskavereiden vanhempien kanssa? Asutteko siis itse kaukana kaikesta eikä muita samalla suunnalla? Ääriratkaisu olisi muuttaa ihmisten ilmoille, jotta rehaamista olisi vähemmän. Pikaratkaisu on, että otat mukaan omia harrastejuttujasi joita teet sillä aikaa kun odottelet lapsia harrastuspaikoissa. Käy lenkillä tai kudo sukkaa tai lue kirjaa tai tee työjuttuja...

Vierailija
8/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olenkin kaukaa viisas. Asunto ja asuinalue on valittu sitä silmällä pitäen, että harrastuksiin on lyhyt matka (lapset voivat kulkea kävellen tai pyörällä). Lajitkin on valittu hyvin pitkälle niin, että harrastaminen onnistuu ilman aikuisen kuskaamista. Olemme ennakoineet myös lajien hinnat tulevaisuudessa, mitään lätkää tai taitoluistelua ei missään nimessä olla alettu harrastamaan. Mielummin matkustetaan yhdessä perheenä silläkin rahalla :)

T. Neljän äiti

Vierailija
9/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eurot vaan mielessä :D kilometrejä tarkoitin. Ei onnistu kimppakyydit koska vain me asutaan täällä suunnassa.

Vierailija
10/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jääkiekkoharkat kolme kertaa viikossa. Painista siirryimme jääkiekkoharrastukseen ja painiharkat oli kaksi kertaa viikossa. Jos teillä on sama systeemi ja tuohon yhdistää vielä kolmannen lapsen harrastuksen, niin eihän viikonpäivät riitä. Monetko harjoitukset teillä siis on viikossa yhteensä? Ehdotan luopumaan toisesta harrastuksesta per lapsi. Ei ole kenenkään etu, että aikataulut ovat tuommoiset. Koululle ja kavereillekin on hyvä jäädä aikaa.

Vierailija
11/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsi vähän harrastuksia ja ota lapset kotitöihin ja käykää metsäretkillä.

Vierailija
12/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas AP:N lapsilla hyvin stereotyyppiset harrastukset. Pojat jääkiekossa ja painissa, tyttö ratsastamassa ja tanssimassa. Eikö mileikuvitusta voi yhtään käyttää??? 

Vierailija
13/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on painii ja toinen pelaa jääkiekkoa. Tyttö tanssii viikottain ja ratsastamassa käy pari kertaa kuukaudessa.

Vierailija
14/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin lapsia joutuu kuskaamaan harrastuksiin. Kaikkiovat käytänössä invalideja. Varmasti tiesit tästä vastuusta, kun päätit lapset pitää. Nyt kanna taakkasi.

Vierailija
15/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:04"]

Minä olenkin kaukaa viisas. Asunto ja asuinalue on valittu sitä silmällä pitäen, että harrastuksiin on lyhyt matka (lapset voivat kulkea kävellen tai pyörällä). Lajitkin on valittu hyvin pitkälle niin, että harrastaminen onnistuu ilman aikuisen kuskaamista. Olemme ennakoineet myös lajien hinnat tulevaisuudessa, mitään lätkää tai taitoluistelua ei missään nimessä olla alettu harrastamaan. Mielummin matkustetaan yhdessä perheenä silläkin rahalla :)

T. Neljän äiti

[/quote]

Näin myös meillä. Lisäksi on mielestäni väärin, että pikkusisarukset joutuisivat viettämään aikaa kentän laidalla tai syömään kylmiä hamppareita auton takapenkilla (eräässä lehtijutussa näin). Lisäksi meillä on vuorotyö, joka toisi lisähaasteen kuljetuksiin. Onneksi ei tarvitse töiden jälkeen lähteä mihinkään.

Vierailija
16/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:04"]Harrastuksiin on 25e? Mitä tarkoitat? 25 km? Etkö voi jakaa kuljetusvuoroja isän, sukulaisen, kummin, lasten harrastuskavereiden vanhempien kanssa? Asutteko siis itse kaukana kaikesta eikä muita samalla suunnalla? Ääriratkaisu olisi muuttaa ihmisten ilmoille, jotta rehaamista olisi vähemmän. Pikaratkaisu on, että otat mukaan omia harrastejuttujasi joita teet sillä aikaa kun odottelet lapsia harrastuspaikoissa. Käy lenkillä tai kudo sukkaa tai lue kirjaa tai tee työjuttuja...
[/quote]Ei ole kummien velvollisuus kuskailla. Jokainen hankkii lapselle sen verran harrastuksia että pystyy itse hoitamaan.

Vierailija
17/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta syystä meillä ei harrasteta lätkää eikä jalkkista. Kentällä pitäisi olla pahimmassa tapauksessa jo klo 14 viikollakin, viikonloput turnauksissa jne. Ei käy laatuun 3 lapsen perheessä. Pojat pelaavat golfia, harkat tasan kerran viikossa ja vapaa-ajalla pelataan koko perhe yhdessä. sitten on koulun sählykerho, johon pääsevät itse ja toinen kerho nuoristalolla, johon pääsevät myös itse. Vapaa-ajalla liikutaan kyllä muuten, lapset lautailevat ja laskettelevat.

Vierailija
18/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Valitse asuinpaikka niin, että lapsi pääsee harrastuksiin itse

2. Valitse harrastukset niin, että lapsi pääsee sinne itse

3. Karsi harrastuksia niin ettei tarvitse joka ilta kuskata

4. Virkkaa, kudo, lue, tee sudokuja, käy kävelyllä, kun odotan lastasi harrastuksista

Vierailija
19/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyjan penskoja kuskataan harrastuksiin. Mut eivät osaa perunoita kuoria eikä tehdä ruokaa kun ovat isoja.

Vierailija
20/37 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan niitä on kuskata vai miten menevät 50km? Jopollako?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi