Syötkö suositusten mukaan -testi
HS:n sivuilla voi testata, syökö ravitsemussuositusten mukaan. http://www.hs.fi/ruoka/Testaa+sy%C3%B6tk%C3%B6+kuten+ravintosuositukset+neuvovat/a1411004749145
Olen muuttanut ruokavaliotani mielestäni terveellisempään suuntaan ja voin paremmin kuin koskaan. Yllätyin, kun testin mukaan noudatan ravitsemussuosituksia vain heikosti. Miten teillä, noudatatteko suosituksia ja miten se tuntuu vaikuttavan oloonne?
Kommentit (22)
Hesrai on paska propangandalehti, jonka kaikki jutut ovat täyttä höpöhöpöä. Kannattaa irtisanoa tilaus ja lopettaa lukeminen.
Sait pisteitä 7/10
Testin mukaan syöt jokseenkin virallisten ravitsemussuositusten mukaan.
En syö lihaa enkä juo alkoholia
Miksi testistä puuttui sipsit, kakut, limut yms? limu on paljon "epäterveellisempää" kuin testissä mainittu mehu!
Sain 4 pistettä eli noudatan heikosti. Hassu juttu... bmi 21, verenpaine 117/69, kolesteroli alle 3, kuntotestien mukaan kunto erinomainen, paastosokeri suositusten mukainen.
Ikää 42, joten pitäisi alkaa jo näkyä, jos syön huonosti.
Minustakin hassu juttu. Sen jälkeen kun olen muuttanut ruokavaliotani (ilmeisesti kauemmaksi suosituksista), olen laihtunut muutaman kilon laihduttamatta. Bmi on 22, verenpaine 100/65 ja minullakin kaikki veren rasva-arvot ja paastosokeri selkeästi suositusten paremmalla puolella. Ennen kaikkea mieli on virkeämpi kuin ennen.
Ollaanko me tilastopoikkeamia vai onko suosituksissa vikaa?
ap
Sain 5 pistettä ja se olikin tiedossa. Menin ihan tukkoon ajatuksestakin, että esim. viljatuotteita pitäisi syödä tuollainen määrä päivässä, maitotuotteista nyt puhumattakaan..!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:04"]
Minustakin hassu juttu. Sen jälkeen kun olen muuttanut ruokavaliotani (ilmeisesti kauemmaksi suosituksista), olen laihtunut muutaman kilon laihduttamatta. Bmi on 22, verenpaine 100/65 ja minullakin kaikki veren rasva-arvot ja paastosokeri selkeästi suositusten paremmalla puolella. Ennen kaikkea mieli on virkeämpi kuin ennen.
Ollaanko me tilastopoikkeamia vai onko suosituksissa vikaa?
ap
[/quote]
Suosituksissa on vikaa.
Sait pisteitä 7/10
-> Söin liikaa kananmunia, maitotuotteet olivat liian rasvaisia eikä viljatuoteosuudesta löytynyt sopivaa vaihtoehtoa (syön päivittäin pari viipaletta täysjyväruisleipää, mutten koskaan riisiä/perunaa/pastaa)
Taas ärsytti noi vaihtoehdot, saisivat Hesarissa vähän koeajaa ja miettiä testejään, niissä on joka kerta joku virhe tai tekninen ongelma.
No en todellakaan syö. Ravitsemussuositukset on täyttä skeidaa.Vähä rasvasta sitä,leipää leipää ja leipää.
THL tekee niin kuin maksajat heille sanovat.
Muissa pohjoismaissa on herätty jo siihen että nämä voimassa olevat suositukset eivät olekaan niitä parhaita.Suomessa tämä ei käy päinsä,koska sitten jäisi rahat saamatta.
On aika vaikea saada hyviä pisteitä mistään ravitsemussuositustestistä, kun on allerginen mm. viljoille, hedelmille, vihanneksille, pähkinöille ja siemenille.
Tuntuu järjettömältä, että kananmunia ei saisi syödä, koska hyvin pienellä vähemmistöllä ne nostaa kolesterolia. Samalla logiikalla ei pitäisi syödä viljoja, pähkinöitä, kalaa tai mitään muutakaan, kun ne voivat aiheuttaa joillekin allergisia oireita.
Sait pisteitä 6/10
Mä syön mun mielestä epäterveellisesti.
7/10. En syö pähkinöitä ja manteleita, en pidä niistä. Ja kalaa pitäisi syödä enemmän, sen kyllä tiesinkin jo!
5/10 ja kiinnitän syömisiini todella paljon huomiota vatsaongelmien takia. Oma mahani ei kestäisi tuollaisia määriä leipää ja maitoa. Perunatyrkytystä ei tainnut tällä kertaa ollakkaan. Yleensähän sekin esitetään suunnilleen niin että ilman perunaa ei voi elää.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:04"]
7/10. En syö pähkinöitä ja manteleita, en pidä niistä. Ja kalaa pitäisi syödä enemmän, sen kyllä tiesinkin jo!
[/quote]
Tuo kalasuosituskin on niin outo, kun toisaalta kaikissa kaupan kaloissa tuntuu olevan eettinen tai terveydellinen ongelma. Ihan kaikki ei voi itse harrastaa kalastusta kirkkaissa sisävesissä.
Vastasin rasvankäyttökohtaan, että käytän Oivariini-tapaisia levitteitä, mutta ei siinä kysytty kuin että leivän päälle. Minä syön leipää hyvin vähän, ja aina ruisleipää. Käytän paistamiseen oliiviöljy-Ingmariini-sekoitusta. Salaatinkastikkeet teen itse rypsiöljyyn. Syömäni pasta taas on tuorepastaa aina.
Kala-allergikolle ei ollut omaa vastausruutua taas ollenkaan, olipa ärsyttävää.
Kylläpäs hesarissa on nyt ravitsemussuosituksia. http://www.hs.fi/terveys/Tuhlaatko+rahasi+ravintolisiin+Ei+kannata+sanoo+asiantuntija/a1410924773449
Yllättäen näistäkään en ole (kaikin osin) samaa mieltä. Mikä intressi heillä on saada kansalaiset vähentämään D-vitamiinin saantia, kun sen hyödyt ovat selkeät?