Suomen rikkaimpiin lukeutuva liikenainen kertoo sijoituksistaan ja neuvoo kuinka suomalaisten kannattaisi sijoittaa
Ilta-Sanomat, Talous-Sanomat:
"Sanoma-konsernin omistajiin kuuluva Rafaela Seppälä kertoo uutuuskirjassa suhteestaan rahaan. Hän arvioi tehneensä parhaat sijoituksensa kohteisiin, joiden arvo on jopa kahdeksankertaistunut viidessä vuodessa.
Rafaela Seppälä tunnetaan taiteen rakastajana, ja hän pitääkin taidesijoituksiaan onnistuneimpina sijoituksina.
Mediayhtiö Sanoman suurimpiin omistajiin kuuluva Rafaela Seppälä raottaa uutuuskirjassa Vaurastu kuin nainen (Into Kustannus) omaa suhdettaan rahaan ja vaurastumiseen.
Seppälä kertoo eläneensä yli nelikymppiseksi omien palkkatulojensa varassa. Hänen vanhempansa maksoivat ainoastaan vuoden kestäneet maisteriopinnot Columbian yliopistossa New Yorkissa ja lennot Suomeen jouluksi, Seppälä muistelee.
– Olen kiitollinen siitä, että olen voinut elää monta vuotta ilman ylimääräistä rahaa. Olen saanut hyvää palkkaa ja yleensä elänyt palkkani turvin. Perimästäni rahasta ajattelen, että minun täytyy pitää siitä hyvää huolta ja kunnioittaa sitä, mitä se edustaa.
Pääosa Seppälän omaisuudesta on Sanoman osakkeissa, ja hän on keikkunut Suomen eniten veroja maksaneiden listoilla vuosikaudet. Seppälän äiti oli Patricia Seppälä, Helsingin Sanomien edeltäjän, Päivälehden perustajan Eero Erkon lapsenlapsi.
– On hirveän suuri etuoikeus periä rahaa, mutta sen mukana pitää lisäksi tulla ymmärrystä siitä, miten rahoista tulisi pitää huolta, hän sanoo kirjassa.
Seppälä sanoo pitävänsä perimistään osakkeista hyvää huolta ja antaneensa muut sijoituksensa ammattilaisten hoidettaviksi. Hän paljastaa myös, minkä verran hänellä on tapana pitää heti käytettävissä olevaa rahaa.
– Aina pitäisi olla käteisvarasto sille varalle, että kaikki maailmassa romahtaa. Itselläni sitä on sen verran, että sillä pärjää pari kolme vuotta, ja loput on sijoitettuna."
Mielenkiintoinen juttu ja erikoinen nainen. Ainakin hän tiedostaa olevansa etuoikeutettu perittyään suuren määrän rahaa mutta toisaalta oikeassa siinä että osalla ja myymällä taidetta voi rikastua kun myy sen eteenpäin kalliimmalla millä osti.
Kommentit (32)
Kuinka paljon tienaan jos sijoitan 100€/kk?
"Pääosa Seppälän omaisuudesta on Sanoman osakkeissa"
Eli vauvapalstailijat tekevät hänellekin osinkotuottoa, hän kiittää jokaista palstailijaa. :)
Hyvä ap kun teit jutusta klikinsäästäjän, eipähän tarvitse lihottaa tämän naisen tilipussia klikkaamalla juttua auki.
Annas kun arvaan: "Vuokraa toinen sijoituskämpistäsi" "Älä käy joka päivä ravintolassa viiden ruokalajin lounaalla vaan tee sitä vain silloin tällöin, esim joka toinen päivä" "Laita rahaa sijoituksiin se noin 2000 euroa kuussa koska se kasvaa ajan mittaan isoksi kasaksi rahaa, tämmönen pieni vinkki tähän, näin, nih" "Matkusta Japaniin koska ei se niin kallista nyt kuitenkaan ole joten budjettiin sen saa mahtumaan helposti, pitäähän sitä näin vaikeina aikoina hemmotella itseä"
Siis vau, Suomen rikkaimpiin sukuihin kuuluva perijätär kertoo rahansijoittamisvinkkejä meille plebeijeille. Miten siunattuja olemmekaan.
Onko tämä nyt joku trendi että isotuloiset naiset ja perijättäret jakavat sijoitus- ja säästövinkkejä ja leikkivät taloustaitajia. Kuka tahansa osaa sijoittaa jos on ylimääräistä rahaa. Tuoko sijoittamisesta puhuminen muka vakuuttavuutta lifestylebolggailuun ja viihdemaailman helppoheikkihommiin? Vappu Pimiä on viimeisin tällainen taloustaitaja. Koronatukia piti silti nostella. Eikö oma yritysidea vakuuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt joku trendi että isotuloiset naiset ja perijättäret jakavat sijoitus- ja säästövinkkejä ja leikkivät taloustaitajia. Kuka tahansa osaa sijoittaa jos on ylimääräistä rahaa. Tuoko sijoittamisesta puhuminen muka vakuuttavuutta lifestylebolggailuun ja viihdemaailman helppoheikkihommiin? Vappu Pimiä on viimeisin tällainen taloustaitaja. Koronatukia piti silti nostella. Eikö oma yritysidea vakuuttanut?
Se on se julkaistu kirja, josta nää on revitty.
Pidin aiemmin Vappua ihan pimiänä, mutta se ajatteli rahasta ihan samoin kuin mä :)
Mene näyttelijäksi saippuasarjaan tai juontajaksi radioon, tee naamasi tunnetuksi, kisko hyvää palkkaaja perusta sen jälkeen blogi. Tuo on se resepti, jonka ylioppilas Virtanen tarvitsee taustalle, jotta voi sijoitella tonnin kuussa tuloistaan ja esittää talousneroa. Ne oikeat talousnerot opiskelevat ja tienaavat pesämunansa ihan muualla kuin viihdemaailmassa tai sukunsa osakkeilla. Että saisko heiltä näitä kirjoja ulos. Ja ilman tuota sukupuolen korostamista.
Tämän naama on myös kaikkialla
: https://merjamahka.com/
Ja sitten ne kaksi nuorta mimmiä.
Uuh. NAISsijoittajia. ollaanpa sitä nyt edistyksellisiä! 😏 Mitään muuta arvoa noilla sisällöillä ei ole kuin tuo naiseuden korostaminen.
Helppohan se on huudella kun rahaa on niin ettei paskalle taivu.
Kukapa ei olisi tehnyt hyvin hilloa jos on alkujaan markka-aikana ollut edes 50 miljoonaa jo 80-luvulla? Moinen on kirjaimellisesti mahdotonta jos olisi sijoittanut edes jotenkuten hajauttaen viimeiset 30 vuotta.
Pystyykö joku referoimaan tästä artikkelista "Tunnettujen sijoittajien salkut ovat paisuneet pörssinousussa, näihin osakkeisiin Merja Mähkä ja muut ovat tarttuneet – ”Tuotto on ihan älytön jo nyt”" kauppalehden tai arvopaperin sivuilta onko mainittu tunnettujen sijoittajien salkkujen kokoja tai tuottoprosentteja?
Siis hän on ulkoistanut sijoitustensa hoidon pitkälti ammattilaisille, ja nyt haluaa antaa muille sijoitusneuvoja?
Ikinä en usko rikkaiden sijoitusneuvoja, he kun tekevät rahaa niillä pölvästeillä, jotka heidän neuvojaan uskovat.
Fiksu nainen - ja ikuisesti työttömien palstapersujen loputtoman katkeruuden aihe.
Vierailija kirjoitti:
Siis hän on ulkoistanut sijoitustensa hoidon pitkälti ammattilaisille, ja nyt haluaa antaa muille sijoitusneuvoja?
Järkevä teko. Sijoitusalalla on erittäin taitavia ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevä teko. Sijoitusalalla on erittäin taitavia ammattilaisia.
No ilman muuta on järkevä teko. Mutta silloin ei kannata tulla esittämään olevansa erityisen viisas itse aiheen suhteen. vaan silloin se neuvo tulisi olla tässäkin kohtaa "palkatkaa tekin ammattilainen, jos on varaa".
Nyt me tiedetään kuka täällä moderoi.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö joku referoimaan tästä artikkelista "Tunnettujen sijoittajien salkut ovat paisuneet pörssinousussa, näihin osakkeisiin Merja Mähkä ja muut ovat tarttuneet – ”Tuotto on ihan älytön jo nyt”" kauppalehden tai arvopaperin sivuilta onko mainittu tunnettujen sijoittajien salkkujen kokoja tai tuottoprosentteja?
Tämä kiinnostaisi muakin.
Loput Talous-Sanomien artikkelista:
"Seppälä tunnetaan taiteen rakastajana, ja hän on ostanut runsaasti taidetta miehensä, galleristi Kaj Forsblomin kanssa.
– Loppujen lopuksi taidesijoitukset ovat ehkä olleet parhaat sijoitukseni. Yksi teos, josta maksoin aika ison summan, on kahdeksankertaistanut arvonsa viidessä vuodessa.
Seppälä korostaa, ettei hän ole ostanut taidetta sijoitusmielessä, mutta ei hän myöskään osta mitä tahansa. Hän kertoo ostavansa taidetta sillä perusteella, mistä hän itse pitää.
– Se on minun tapani sijoittaa: siihen, mitä rakastan ja mistä olen kiinnostunut.
Samaa hän neuvoo myös muille. Hänen mielestään kannattaa sijoittaa ensisijaisesti siihen, mikä itseä kiinnostaa ja mitä kohtaan tuntee intohimoa. Muun voi ulkoistaa.
Kirjan teeman mukaisesti Seppälä puhuu myös vaurauden sukupuolijaosta.
– Rikkaudet ovat perinteisesti kasautuneet miehille, koska yleensä raha on periytynyt perheen vanhimmalle pojalle. Meidänkin suvussamme Aatos otettiin aikanaan hoitamaan Sanomaa, vaikka hän oli nuorin.
Seppälä viittaa enoonsa Aatos Erkkoon, joka oli Sanoman pitkäaikainen pääomistaja, toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja.
Hänen mukaansa naisten vaurastumista jarruttaa usein lasten saaminen, koska tietynikäisinä naiset joutuvat usein pohtimaan, onko aika oikea lapsen saamiseen.
– Uskon itse siihen, että paras vaihtoehto on tehdä lapset suhteellisen nuorena, jos vain löytyy sopiva puoliso, joka on myös mukana lasten kasvatuksessa.
Seppälä ihmettelee, miksi varakkuus on suomalaisille ongelma.
– Suomessa kaikki haluavat miljonääriksi, mutta kukaan ei kuitenkaan saisi olla miljonääri.
Hän huomauttaa, ettei kukaan voi valita sitä, mihin syntyy.
– Arvostan aitoa työtä, ja toivon, että jokainen voisi vaurastua suhteessa siihen, mihin itse panostaa. Mutta sille ei suoraan sanoen voi mitään, jos perii rahaa."
Tässä osassa Seppälä kertoo tuon neuvonsa joka on sijoittaa siihenkin mikä eniten kiinnostaa. Itse kyseinen liikenainen sanoo ettei sijoita taiteeseen sijoitusmielessä, mutta silti hänet tunnetaan menestyneenä taidesijoittajana.