Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen rikkaimpiin lukeutuva liikenainen kertoo sijoituksistaan ja neuvoo kuinka suomalaisten kannattaisi sijoittaa

Vierailija
22.08.2021 |

Ilta-Sanomat, Talous-Sanomat:

"Sanoma-konsernin omistajiin kuuluva Rafaela Seppälä kertoo uutuuskirjassa suhteestaan rahaan. Hän arvioi tehneensä parhaat sijoituksensa kohteisiin, joiden arvo on jopa kahdeksankertaistunut viidessä vuodessa.

Rafaela Seppälä tunnetaan taiteen rakastajana, ja hän pitääkin taidesijoituksiaan onnistuneimpina sijoituksina.

Mediayhtiö Sanoman suurimpiin omistajiin kuuluva Rafaela Seppälä raottaa uutuuskirjassa Vaurastu kuin nainen (Into Kustannus) omaa suhdettaan rahaan ja vaurastumiseen.

Seppälä kertoo eläneensä yli nelikymppiseksi omien palkkatulojensa varassa. Hänen vanhempansa maksoivat ainoastaan vuoden kestäneet maisteriopinnot Columbian yliopistossa New Yorkissa ja lennot Suomeen jouluksi, Seppälä muistelee.

– Olen kiitollinen siitä, että olen voinut elää monta vuotta ilman ylimääräistä rahaa. Olen saanut hyvää palkkaa ja yleensä elänyt palkkani turvin. Perimästäni rahasta ajattelen, että minun täytyy pitää siitä hyvää huolta ja kunnioittaa sitä, mitä se edustaa.

Pääosa Seppälän omaisuudesta on Sanoman osakkeissa, ja hän on keikkunut Suomen eniten veroja maksaneiden listoilla vuosikaudet. Seppälän äiti oli Patricia Seppälä, Helsingin Sanomien edeltäjän, Päivälehden perustajan Eero Erkon lapsenlapsi.

– On hirveän suuri etuoikeus periä rahaa, mutta sen mukana pitää lisäksi tulla ymmärrystä siitä, miten rahoista tulisi pitää huolta, hän sanoo kirjassa.

Seppälä sanoo pitävänsä perimistään osakkeista hyvää huolta ja antaneensa muut sijoituksensa ammattilaisten hoidettaviksi. Hän paljastaa myös, minkä verran hänellä on tapana pitää heti käytettävissä olevaa rahaa.

– Aina pitäisi olla käteisvarasto sille varalle, että kaikki maailmassa romahtaa. Itselläni sitä on sen verran, että sillä pärjää pari kolme vuotta, ja loput on sijoitettuna."

Mielenkiintoinen juttu ja erikoinen nainen. Ainakin hän tiedostaa olevansa etuoikeutettu perittyään suuren määrän rahaa mutta toisaalta oikeassa siinä että osalla ja myymällä taidetta voi rikastua kun myy sen eteenpäin kalliimmalla millä osti.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008205633.html

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin vaikeaa pärjätä sijoittajana, jos on saanut kymmeniä tai satoja miljoonia perinnöksi.

Vierailija
22/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsvoossa toimii 0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatkaa shampanjat laatikoittain suoraan valmistajalta, tulee halvemmaksi kuin yksitellen alkosta.

Vierailija
24/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö joku referoimaan tästä artikkelista "Tunnettujen sijoittajien salkut ovat paisuneet pörssinousussa, näihin osakkeisiin Merja Mähkä ja muut ovat tarttuneet – ”Tuotto on ihan älytön jo nyt”" kauppalehden tai arvopaperin sivuilta onko mainittu tunnettujen sijoittajien salkkujen kokoja tai tuottoprosentteja?

Tämä kiinnostaisi muakin.

Löytyykö keneltäkään tietoa tästä?

Vierailija
25/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt joku trendi että isotuloiset naiset ja perijättäret jakavat sijoitus- ja säästövinkkejä ja leikkivät taloustaitajia. Kuka tahansa osaa sijoittaa jos on ylimääräistä rahaa. Tuoko sijoittamisesta puhuminen muka vakuuttavuutta lifestylebolggailuun ja viihdemaailman helppoheikkihommiin? Vappu Pimiä on viimeisin tällainen taloustaitaja. Koronatukia piti silti nostella. Eikö oma yritysidea vakuuttanut?

Se on se julkaistu kirja, josta nää on revitty.

Pidin aiemmin Vappua ihan pimiänä, mutta se ajatteli rahasta ihan samoin kuin mä :)

Vappu tykkää kehua itseään lehdissä. Kunnon narsku, maailman napa.

Vierailija
26/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patricia Seppälällä, Rafaelan äidillä oli muistaakseni 25000 nuken keräilykokoelma. Siitä oli joskus 90-luvulla koottu 6000 Barbin kokoelma, jossa kävin tyttäreni kanssa. Enpä usko, että nuokaan rahat ovat jääneet arvottomiksi.

Vierailija
27/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patricia Seppälällä, Rafaelan äidillä oli muistaakseni 25000 nuken keräilykokoelma. Siitä oli joskus 90-luvulla koottu 6000 Barbin kokoelma, jossa kävin tyttäreni kanssa. Enpä usko, että nuokaan rahat ovat jääneet arvottomiksi.

Koska taloudellinen neropatti tietää että se kuuskytluvun Jaffapullon korkki tulee vielä joku päivä olemaan antiikkia ja sillä on myös vara säilytellä sitä jossain lämpökontrolloidussa varastossa tuhansien muiden korkkien kanssa. Toisin kuin tavis jonka vanhemmat ei huolehtinu ettei se leikkaa Barbeiltaan tukkaa, ja siitä alkoikin sitten alamäki.

Sori nyt mutta olen erittäin huonolla tuulella tänään ja mutta nämä kaikenlaiset suorastaan alentuvat "kyllä sinäkin voisit olla biljonääri jos vain haluaisit"-lehtijutut ovat todella rasittavia. Olen kyllä sitä mieltä että oman talouden hoitoa pitäisi opettaa jo kymmenvuotiaasta lähtien, ja niin edelleen. Mutta elämässä tapahtuu kaikkea kummaa.

Vierailija
28/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hän on ulkoistanut sijoitustensa hoidon pitkälti ammattilaisille, ja nyt haluaa antaa muille sijoitusneuvoja?

Järkevä teko. Sijoitusalalla on erittäin taitavia ammattilaisia. 

No ilman muuta on järkevä teko. Mutta silloin ei kannata tulla esittämään olevansa erityisen viisas itse aiheen suhteen. vaan silloin se neuvo tulisi olla tässäkin kohtaa "palkatkaa tekin ammattilainen, jos on varaa".

Moni ei palkkaa, vaan luulee olevansa ammattilaisia parempi sijoittaja. 

Hyvin harva oikeasti on heitä parempi.

Vierailija
29/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan: "Vuokraa toinen sijoituskämpistäsi" "Älä käy joka päivä ravintolassa viiden ruokalajin lounaalla vaan tee sitä vain silloin tällöin, esim joka toinen päivä" "Laita rahaa sijoituksiin se noin 2000 euroa kuussa koska se kasvaa ajan mittaan isoksi kasaksi rahaa, tämmönen pieni vinkki tähän, näin, nih" "Matkusta Japaniin koska ei se niin kallista nyt kuitenkaan ole joten budjettiin sen saa mahtumaan helposti, pitäähän sitä näin vaikeina aikoina hemmotella itseä"

Jos ei ole rahaa leipään, syökää leivoksia...

Vierailija
30/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti taide oli hänen paras sijoituksensa. Niin minunkin, opiskelin taiteilijaksi ja sain elämääni sellaista rikkautta, mitä Seppälät eivät koskaan tule rahallakaan saamaan.

Vierailija
31/32 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusvinkkejä naisille

1. Hanki rikas isä

2. Hanki rikas äiti

3. Hanki rikas mies

4. Kun edellä olevat toteutuu tee kirja ja neuvo köyhiä vaurastumisessa.

Vierailija
32/32 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hän on ulkoistanut sijoitustensa hoidon pitkälti ammattilaisille, ja nyt haluaa antaa muille sijoitusneuvoja?

Järkevä teko. Sijoitusalalla on erittäin taitavia ammattilaisia. 

No ilman muuta on järkevä teko. Mutta silloin ei kannata tulla esittämään olevansa erityisen viisas itse aiheen suhteen. vaan silloin se neuvo tulisi olla tässäkin kohtaa "palkatkaa tekin ammattilainen, jos on varaa".

Moni ei palkkaa, vaan luulee olevansa ammattilaisia parempi sijoittaja. 

Hyvin harva oikeasti on heitä parempi.

Indeksituotto riittääkin minulle. Ja olen samalla aina parempi kuin puolet sijoittajista, eli hyvinkin sellaisen keskitason ammattisijoittaja tasoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme