Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppisopimuskoulutukseen vaatimuksena ammattitutkinto O.o

Vierailija
22.08.2021 |

Eikö tämä hieman vääristä oppisopimuksen tarkoitusta?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän aikanaan pääsin samalle alalle töihin opiskelun jälkeen ja 1 vuosi oli oppisopimuksella.Valtio maksoi osan palkastani ja firma loput.Ihan hyvin se meni.Koulusta tullessa ei olla vielä ammattilaisia.

Omalla kohdallani sama, mulla oli insinöörin koulutus taustalla ja minut koulutettiin "dokumentoijaksi". Totuus: työ oli kuvien skannausta, kopiointia ja vähäisessä määrin kuvien puhtaaksipiirtoa. 50 % työajasta piti keksimällä keksiä tekemistä, kun ei oikein mitään ollut. Onneksi pääsin toiseen paikkaan oman alan töihin. Minut voi tästä tunnistaa, mutta en välitä. Tästä on jo aika monta vuotta aikaa ja tällä tyylillä ei kuulemma enää kovin helposti saa kierrettyä palkkatukea, sanoi tuttu, joka oli työkkärissä töissä. Omalla kohdallani en olisi ollut palkkatukikelpoinen, koska työttömyysaika oli aika lyhyt, joten tällä tavalla sitä saatiin kierrettyä. Oli tuohon aikaa aika yleistä. 

Mikä tämä aika oli?

Byt pitää olla tutkinto, mitä opiskellaan.

10 vuotta sitten. Mulla on siitä ihan jopa todistus että olen suorittanut vuoden mittaisen teknisen dokumentoijan tutkinnon. 

Tuon nimistä tutkintoa ei ole eikä ollut 10 vuotta sittenkään.

Ei ne olleetkaan mitään ammattikoulun tutkintoja, vaan räätälöityjä tutkintoja, joihin keksittiin nimiä itse.  Niitä keksittiin pilvin pimein ja sillä kierrettiin vaatimukset palkkatukikelpoisuudesta. Omalla kohdallani en olisi ollut tavalliseen palkkatukeen, tai taisi silloin vielä olla työllistämistuen nimellä, tukikelpoinen, mutta noin asia kierrettiin. Jos tehtiin oppisopimus, palkkatukeen ei ollut vaatimusta edeltävästä työttömysajasta.  En tiedä vieläkö näin voi tehdä, mutta aika pitkään tällaisia tehtiin. Mulla todellakin on todistuskin tästä. 

Vierailija
42/47 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän aikanaan pääsin samalle alalle töihin opiskelun jälkeen ja 1 vuosi oli oppisopimuksella.Valtio maksoi osan palkastani ja firma loput.Ihan hyvin se meni.Koulusta tullessa ei olla vielä ammattilaisia.

Omalla kohdallani sama, mulla oli insinöörin koulutus taustalla ja minut koulutettiin "dokumentoijaksi". Totuus: työ oli kuvien skannausta, kopiointia ja vähäisessä määrin kuvien puhtaaksipiirtoa. 50 % työajasta piti keksimällä keksiä tekemistä, kun ei oikein mitään ollut. Onneksi pääsin toiseen paikkaan oman alan töihin. Minut voi tästä tunnistaa, mutta en välitä. Tästä on jo aika monta vuotta aikaa ja tällä tyylillä ei kuulemma enää kovin helposti saa kierrettyä palkkatukea, sanoi tuttu, joka oli työkkärissä töissä. Omalla kohdallani en olisi ollut palkkatukikelpoinen, koska työttömyysaika oli aika lyhyt, joten tällä tavalla sitä saatiin kierrettyä. Oli tuohon aikaa aika yleistä. 

Mikä tämä aika oli?

Byt pitää olla tutkinto, mitä opiskellaan.

10 vuotta sitten. Mulla on siitä ihan jopa todistus että olen suorittanut vuoden mittaisen teknisen dokumentoijan tutkinnon. 

Eli suoritit ammatillisen tutkinnon. Mikä ongelma tässä on?

Se että tein aika vaatimatonta hommaa, eikä mitään oikeasti opetettu, vaan osasin hommat aika lailla itsestään ja ennestään. Mulla oli jo työkokemusta vastaavista töistä ennen kuin aloitin koulut. Eikä se todellakaan vaatinut insinöörin tutkintoa. Mutta paperille oli kirjoitettu ihan eri asiat mitä tein. Seuraava työ oli paljon vaativampi ja olin siihenkin ihan pätevä, ilman mitään tukia. En dokumentoinut oikeasti yhtään mitään, kuvien skannausta voi kuka tahansa peruskoulun käynyt tehdä, samoin ottaa kopioita, vaikka kopiomäärät olisivatkin isompia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ne F.E.C.-koulutukset on? Työttömän pitää ilmeisesti itse ettiä firma, joka ottaa töihin "opiskelemaan". Firma maksaa koululle jonkun 6000€, ja työtön saa olla työttömyystuella täyspäiväsessä työssä. Mitä se koulutus on, joka maksaa? Vai onko tää joku keino pitää työttömiä toiveikkaina ja kiireisinä? Koulutukseen liittyvä koulutus pitää olla, mieluiten korkeakoulutus. Onko kukaan työllistynyt näiden avulla? 

Vierailija
44/47 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä, mikä on ongelmasi. Siis oppisopimuskoulutukseen mennään nimenomaan suorittamaan ammatillinen tutkinto. Mitä sinä kuvittelit, että siellä tehdään?

Ap ilmeisesti tarkoitti, ettei oppisopimuskoulutukseen pääse, jos ei ole aiempaa ammattikoulututkintoa. Aivan kuten minulla oli merkonomin tutkinto ennestään ja työnantaja teki minulle sopimuksen konttorityöntekijän oppisopimuskoulutuksta.[/quo

Minä opiskelin lähihoitajaksi oppisopimuksella. Minulla ei ollut aiempaa koulutusta.

Vierailija
45/47 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan päässyt oppisopimuksella päiväkotiin?

Olen 2 viikkoa ollut lh opiskelija, pääseekö helposti?

Vierailija
46/47 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä, mikä on ongelmasi. Siis oppisopimuskoulutukseen mennään nimenomaan suorittamaan ammatillinen tutkinto. Mitä sinä kuvittelit, että siellä tehdään?

Ap ilmeisesti tarkoitti, ettei oppisopimuskoulutukseen pääse, jos ei ole aiempaa ammattikoulututkintoa. Aivan kuten minulla oli merkonomin tutkinto ennestään ja työnantaja teki minulle sopimuksen konttorityöntekijän oppisopimuskoulutuksta.[/quo

Minä opiskelin lähihoitajaksi oppisopimuksella. Minulla ei ollut aiempaa koulutusta.

Mikä työpaikka?

Vierailija
47/47 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaakohan valtio oppisopimuksista jotain työnantajalle ja työnantaja saa tällä systeemillä valtion palkkaaman ammattilaisen firmaansa?

Maksaa, mutta se on vain koulutuskorvaus. Muistaakseni muutamia satasia. Koulutuskorvauksen määrän voi varmaan tarkistaa jostain.

Valtio voi "palkata" ammattilaisen yksityiselle maksamalla jotain työllistämistukea, mutta enintään vuodeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi