Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Invapaikalle kaahasi tuning-autollaan nuori mies

Vierailija
18.09.2014 |

Näin, että invamerkki oli ikkunassa, mutta kovin sukkelasti pomppasi autosta pois ja harppoi kauppaan. Eipä muutenkaan näyttänyt sairaalta.

Voiko aivottomuuden takia saada invalätkän?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/61 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Invakortilla saa myös pysäköidä ilmaiseksi. Myös hyvänä päivänä. Ja ajoneuvoverosta saa vapautuksen. Ja sillä invalla voi olla täysin terve kuski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:05"]Joo, tiedän, että päivät voivat olla erilaisia, mutta eikös hyvänä päivänä olisi korrektia jättää auto normipaikalle? Voisin kuvitella, että itse tekisin niin.

Ap
[/quote]

Jätä kuvittelut sikseen ja mene pesemään vessa. On sitten sinustakin edes jotain hyötyä tässä elämässä.

Vierailija
44/61 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on isompi ongelma ne teinit, jotka parkkeeraavat invapaikoille ihan ilman sitä invamerkkiä. Urpot.

Vierailija
45/61 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/61 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/61 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:18"] Ap, ymmärrätkö että esim. tarkkaavaisuushäiriöinen tai muista neurologisista vaivoista kärsivä voi myös saada invaluvan? Ei kaikista näy suoraan että tarvitsevat parkkipaikan kaupan edestä. Eikä jokaisen vammaisen /monisairaan vaiva näy jatkuvasti, vaan yhtäkkiä voi tulla esim. epilepsiakohtaus, mennä taju tai alkaa vapina. [/quote] Ymmärrän, mutta miksi ihminen, joka voi saada koska tahansa epilepsiakohtauksen, ajaa autoa? Nyt saan varmasti sata kiukkuista mammaa kimppuuni, mutta miksi tuollaisen, yllättäen iskevän kohtauksen kanssa elävä ihminen saa ajaa autoa? Sehän on hirvittävä turvallisuusriski. Ap [/quote] Ei saa. Pitää olla vuosi ilman kohtauksia, että saa ajaa autoa. Eihän sitä kukaan vahdi, mutta jos ajaessa tulee kohtaus, onnettomuus ja selviää, että on oireillut vuoden sisällä, niin saa lisäsanktioita. T. Epileptikko

[/quote]

Eli on turhaa vauhkoamista, että epileptikon on pakko päästä oven eteen, koska kohtaus voi iskeä? Jos voi ajaa autoa epilepsiasta huolimatta, eikös silloin ole kykenevä kävelemään sen 10 metriä pidemmän matkan?

Ap
[/quote]

Ei epileptikot saa invakorttia! :D Tai ehkä tosi sairaat saavat kuljettajalleen, mutta eivät omaa ellei ole muuta syytä kuin epilepsia

Vierailija
48/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:57"]

Mä tein tuon viikonloppuna. Mulla on kaksipaikkainen musta sportticoupé auto. Oli hankalat korkeat kengät jalassa joten halusin lähelle hissejä. Ajoin invapaikalle, koska niitä näytti olevan useampia vapaana. Tuskinpa niitä invalideja montaa yhtä aikaa tulee paikalle. Joku ämmä huusi kun lähdin autosta että hei oletko muka invalidi, tuo on invapaikka. Näytin sille kieltä ja huusin "BUAAAAAA! Mä oon AIIIIVO inva LIIIIDIIIII". Ei se uskaltanut sen enempää vittuilla.

[/quote]

Olet tosissasi tai et, niin tuollaisia ihmisiä on olemassa. Siksi olinkin hämmentynyt.

Ap

[/quote]

Mitä hämmentymistä tässä on? Kyllä meitä epäsosiaalisia, toisista ihmisistä täysin piittamaatomia paljonkin on! Mua ei tosiaan kiinnosta toiset yhtään, lähinnä vaan se saako teosta rangaistuksen. Enpä ole koskaan invapaikkojen väärinkäytöstä saanut. 

Vierailija
49/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:07"]

Jäitkö katsomaan tuliko se sieltä kaupasta ulos kenties kärräten pyörätulissa istuvaa pappaansa?

[/quote]

Täytyy myöntää, että en jäänyt. Jos pappa istuikin pyörätuolissa, miksi tarvitsisi varata invapaikka? Eihän pappa itse kävele. Lisäksi olisi vastapäätä, lähes yhtä lähellä ovea, ollut vapaita paikkoja.

Ap

[/quote]

pyörätuolillako papan olisi pitänyt mennä sinne kauemmas, kun kuski kantaa ostokset?

Lähtökohta invamerkille on helpottaa elämää. Tavallisilla paikoilla tulee usein auto turhan lähelle, jolloin pyörätuoli ei pääse liikkeelle. Lisäksi invapaikkojen kohdalla on usein liuska, jota ei kauemmilla paikoilla ole.

vaikka pyörätuolia työntäisi avustaja, se on melko raskas liikuteltava pientenkin korokkeiden ja kynnysten yli. Ylämäkeen liuskoissa on otettava vauhtia ja sitten taas, kun joku on sopivasti juttelemassa liuskan edessä ylhäällä tai pyörät on jätetty huonommin.

Kokeile joskus työntää täysiä ostoskärryjä parkkipaikan äärilaitaan, vaikka soralle ja kynnysten yli takaisin. Sitten kuvittele siihen 80 kiloa painoa. Sillä huomaa melko tasaisilla alustoilla ongelmat. Pyörätuolin kanssa liikutaan vaikeammissa paikoissa.

Meillä on hieno urheiluauto ja puoliso liikkuu pyörätuolilla. En keksi yhtään hyvää syytä, minkä takia en käyttäisi invapaikkaa, jos sellainen on vapaana, kun hänen kanssaan liikumme. Se usein helpottaa melkoisesti. Muutenkin asioiminen pyörätuolilla on suurinpiirtein kymmenen kertaa hitaampaa, ei ole nopeaa pistäytymistä, kun pitää ensin ottaa pyörätuoli ulos, sitten kasata se, jonka jälkeen katsoa, että toinen pääsee kyytiin. Moni on hoitanut jo asiansa, kun me olemme päässeet autosta. Sitten yleensä kioskin, kahvilan tms. liuskaa ylös, ulko-oven auki pitäminen samalla, kun yrittää nostaa pyörätuolin etupyöriä kynnyksen yli.

Jos joku pääsee helposti invapaikalta kauppaan, mutta on invamerkki, se ei tarkoita, että hän jaksaisi takaisin yhtä helposti. Esimerkiksi MS taudissa voi alkuvaiheessa olla hetken aivan normaalin oloinen nuori, mutta jo kauppareissun jälkeen on otettava tukea ostoskärrystä, jotta jaksaa pysyä pystyssä.

Vierailija
50/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:09"]

Jos liikkumisessanne ei ole ongelmia, ajatteko siihen ainoaan invaruutuun vaikka paikkaa olisi kipeämmin tarvinnut se yksijalkainen 75-vuotias vaari?

Ehkä tuo aloitukseni viimeinen lause ei ole ihan paras mahdollinen, mutta eikö oikeasti ole fiksua jättää se invapaikka sellaiselle, jonka liikkuminen on vaikeaa? Vai meneekö se niin, että se, joka ehtii, saa paikan? Vammasta viis, kunhan on lupa?

Ap

[/quote]

Jos on invalupa, se oikeuttaa sen paikan käyttöön. Sinä et ilmeisestikään ole lääkäri, joten miksi arvioit toisten terveyttä? Tykkäisitkö, jos sinun terveyttä alettaisiin arvioimaan? Käytätkö hissiä koskaan? Miksi et jätä sitä enemmän tarvitsevile? Voihan olla, että pyörätuolilla liikkuja joutuu odottamaan takiasi.

Sitä ei myönnetä heppoisin perustein tai väliaikaisesti ja se maksaa. Etenkin vamman heikentämällä työkyvyllä sen invaluvan leimavero ei ole edullinen, joten jos sille ei olisi aitoa tarvetta, moni jättäisi maksamatta ja ottamatta invaluvan.

Vierailija
51/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:18"]

Ap, ymmärrätkö että esim. tarkkaavaisuushäiriöinen tai muista neurologisista vaivoista kärsivä voi myös saada invaluvan? Ei kaikista näy suoraan että tarvitsevat parkkipaikan kaupan edestä. Eikä jokaisen vammaisen /monisairaan vaiva näy jatkuvasti, vaan yhtäkkiä voi tulla esim. epilepsiakohtaus, mennä taju tai alkaa vapina.

[/quote]

Ymmärrän, mutta miksi ihminen, joka voi saada koska tahansa epilepsiakohtauksen, ajaa autoa? Nyt saan varmasti sata kiukkuista mammaa kimppuuni, mutta miksi tuollaisen, yllättäen iskevän kohtauksen kanssa elävä ihminen saa ajaa autoa? Sehän on hirvittävä turvallisuusriski.

Ap

[/quote]

Epilepsia poistaa ajo-oikeuden puoleksi vuodeksi. On kuitenkin lukemattomia muita neurologisia vaivoja, jotka eivät aiheuta turvallisuusriskiä, mutta liikkuminen voi olla rajoittunut tavoilla, joiden taustoja et selvästi tiedä.

Meillä poliitikot tekevät päätökset tuollaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Invalideille on päätetty avuntarve ja järjestetään hieman helpotuksia, koska liikkumisympäriatöä ei rakenneta heidän rajoitteita varten. Vaalit on kohta, joten voithan äänestää invahelpotuksia vastaan, jos löydät sopivan ehdokkaan.

Vierailija
52/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:44"]

Kyllä minusta on isompi ongelma ne teinit, jotka parkkeeraavat invapaikoille ihan ilman sitä invamerkkiä. Urpot.

[/quote]

Kyllä olen huomannut, että vasta kortin saaneet kunnioittavat sitä melko hyvin. Yleisimmin invapaikalla on viisissäkymmenissä oleva, joka vain nopeasti käväsee apteekissa, kaupassa tms.

Tuoreeltaan sellainen ajoi kahden invapaikalla olleen auton väliin, kun siihen juuri mahtui. Me odottelimme siinä sitten 15 minuuttia, että hän palasi, siis minä pyörätuolissa ja liikkeellä lasten kanssa. Kun kysyin syytä, hän sanoi, että oli kiire, eikä ollut kauaa. Minä sanoin, että oli meilläkin kiire saada pakasteet pakkaseen, maksaisiko hän ne. Hän totesi, että ne olisivat voineet monesta muustakin syystä sulaa, meni autoonsa ja ajoi pois.

Vierailija
53/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:44"]

[/quote]

Kyllä olen huomannut, että vasta kortin saaneet kunnioittavat sitä melko hyvin. Yleisimmin invapaikalla on viisissäkymmenissä oleva, joka vain nopeasti käväsee apteekissa, kaupassa tms.

Tuoreeltaan sellainen ajoi kahden invapaikalla olleen auton väliin, kun siihen juuri mahtui. Me odottelimme siinä sitten 15 minuuttia, että hän palasi, siis minä pyörätuolissa ja liikkeellä lasten kanssa. Kun kysyin syytä, hän sanoi, että oli kiire, eikä ollut kauaa. Minä sanoin, että oli meilläkin kiire saada pakasteet pakkaseen, maksaisiko hän ne. Hän totesi, että ne olisivat voineet monesta muustakin syystä sulaa, meni autoonsa ja ajoi pois.
[/quote] Voi elämä mikä urpo ja ylimielinenkin oli vielä poislähtiessä. Taas kerran joku "oman elämänsä herra" liikenteessä joka paskat välittää kenestäkään muusta. Kun MULLA nyt on kiire, niin MINÄ voin kyllä jättää autoni tähän vaikka se olisikin kiellettyä. Mitä siitä jos se aiheuttaa ongelmia muille ihmisille. Kyllä muut voi odottaa ja kärsiä kun MINULLA on kiire, olenhan maailman napa. Siis MITEN TYHMÄ oikeesti ihminen voi olla, että pysäköi kahden invapaikan väliin!!!

Vierailija
54/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:09"]

Jos liikkumisessanne ei ole ongelmia, ajatteko siihen ainoaan invaruutuun vaikka paikkaa olisi kipeämmin tarvinnut se yksijalkainen 75-vuotias vaari?

Ehkä tuo aloitukseni viimeinen lause ei ole ihan paras mahdollinen, mutta eikö oikeasti ole fiksua jättää se invapaikka sellaiselle, jonka liikkuminen on vaikeaa? Vai meneekö se niin, että se, joka ehtii, saa paikan? Vammasta viis, kunhan on lupa?

Ap

[/quote]

Jos on invalupa, se oikeuttaa sen paikan käyttöön. Sinä et ilmeisestikään ole lääkäri, joten miksi arvioit toisten terveyttä? Tykkäisitkö, jos sinun terveyttä alettaisiin arvioimaan? Käytätkö hissiä koskaan? Miksi et jätä sitä enemmän tarvitsevile? Voihan olla, että pyörätuolilla liikkuja joutuu odottamaan takiasi.

Sitä ei myönnetä heppoisin perustein tai väliaikaisesti ja se maksaa. Etenkin vamman heikentämällä työkyvyllä sen invaluvan leimavero ei ole edullinen, joten jos sille ei olisi aitoa tarvetta, moni jättäisi maksamatta ja ottamatta invaluvan.

[/quote]

Mielestäni viesti numero 34 kiteytti asian hyvin.

En käytä hissiä kuin pakon edessä ja se pakko on silloin kun on vauvanvaunut mukana.

Ap

Vierailija
55/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7+11 on saanut myös usein kuulla, että miksi en vie isääni pyörätuolilla, että pääsisi helpommin. No siksi, koska hänen pitäisi liikkua itse vahvistaakseen jalkaansa ja lääkäri on suositellut, että pyörätuolia ei käytä ollenkaan ennen kuin on ihan pakko. Sekä kuitenkin on se rollaattori oltava mukana, joten hankala työntää pyörätuolissa ja ottaa rollaattori mukaan vielä erikseen. Kolmas syy on se, että isä ei halua pyörätuoliin, mikä on hyvä juttu, kun voi liikkua, vaikka liikkuminen onkin tosi hidasta. 

Veli oli kerran unohtanut invakortin, kun vei isän terveyskeskukseen, tilanteessa missä oli kiire, mutta ambulanssin tulo olisi kestänyt kauemmin ja isä oli kuitenkin istumakykyinen. Hän sai lapun tuulilasiinsa ja haukut päälle. Onneksi kukaan ei teipannut autoa sentään, kun niitäkin sattuu. Ensiavun tarve oli ja isä pääsi toimenpiteen jälkeen takaisin kotiin. Jos teippaatte joskus auton, jääkää katsomaan mikä on totuus. Ehkä siellä onkin joku liikuntavammainen, jonka invalappu on vain pudonnut autosta lähtiessä lattialle tjsp kun n kepillä huitaissut sen huomaamatta. Minulta ei saa sympatiaa nuo teippaajat, kun kyse voi olla oikeasti tällaisesta tapauksesta. 

Vierailija
56/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esinerkiksi yksi nainen oli haastatateltavana ylellä muistaakseni juuri näihin invapaikkoihin liittyen. Kertoi että hän saa asiatonta huutelua invapaikalle ajessaan koska ulkoapäin näyttää terveeltä mutta oli erittäin sairas todellisudessa. Hanki ap elämä. Lääkärin todistusta vastaanhan noita invalätkiä saa, ei niitä turhaan jaeta.

Vierailija
57/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 06:43"]

7+11 on saanut myös usein kuulla, että miksi en vie isääni pyörätuolilla, että pääsisi helpommin. No siksi, koska hänen pitäisi liikkua itse vahvistaakseen jalkaansa ja lääkäri on suositellut, että pyörätuolia ei käytä ollenkaan ennen kuin on ihan pakko. Sekä kuitenkin on se rollaattori oltava mukana, joten hankala työntää pyörätuolissa ja ottaa rollaattori mukaan vielä erikseen. Kolmas syy on se, että isä ei halua pyörätuoliin, mikä on hyvä juttu, kun voi liikkua, vaikka liikkuminen onkin tosi hidasta. 

Veli oli kerran unohtanut invakortin, kun vei isän terveyskeskukseen, tilanteessa missä oli kiire, mutta ambulanssin tulo olisi kestänyt kauemmin ja isä oli kuitenkin istumakykyinen. Hän sai lapun tuulilasiinsa ja haukut päälle. Onneksi kukaan ei teipannut autoa sentään, kun niitäkin sattuu. Ensiavun tarve oli ja isä pääsi toimenpiteen jälkeen takaisin kotiin. Jos teippaatte joskus auton, jääkää katsomaan mikä on totuus. Ehkä siellä onkin joku liikuntavammainen, jonka invalappu on vain pudonnut autosta lähtiessä lattialle tjsp kun n kepillä huitaissut sen huomaamatta. Minulta ei saa sympatiaa nuo teippaajat, kun kyse voi olla oikeasti tällaisesta tapauksesta. 

[/quote]

Sepä siinä onkin kun ei voi tietää onko auto pysäköity laillisesti vai ei. Ei auta itkut, jos lupa on unohtunut tai pudonnut näkymättömiin. Oikeasti on paljon ihmisiä, jotka kokevat oikeudekseen pysäköidä minne sattuu koska "ei siihen kukaan ollut tulossa".

Ap

Vierailija
58/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:44"]

[/quote]

[/quote] Olisit sanonut sille etta sittenhan ollaan tasoissa kun nuo lapset ajankulukseen piirtelivat avaimella autoosi. Olisi ukolle tullut pissat housuun.

Vierailija
59/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 07:05"]

Esinerkiksi yksi nainen oli haastatateltavana ylellä muistaakseni juuri näihin invapaikkoihin liittyen. Kertoi että hän saa asiatonta huutelua invapaikalle ajessaan koska ulkoapäin näyttää terveeltä mutta oli erittäin sairas todellisudessa. Hanki ap elämä. Lääkärin todistusta vastaanhan noita invalätkiä saa, ei niitä turhaan jaeta.

[/quote]

Kiitos, mulla on kyllä elämä. On muuten ehkä typerin kehoitus maailmassa.

Ette te nyt taida pointtiani ymmärtää. Kehoitan edelleen lukemaan viestin numeron 34.

Ap

Vierailija
60/61 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olit varmaan ihan oikeassa sanoessasi, että olet roikkunut av:lla aivan liian kauan. Tämä palsta tekee ihmisistä juuri tuollaisia jankkaavia idiootteja kuin mitä sinä nyt olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi