Invapaikalle kaahasi tuning-autollaan nuori mies
Näin, että invamerkki oli ikkunassa, mutta kovin sukkelasti pomppasi autosta pois ja harppoi kauppaan. Eipä muutenkaan näyttänyt sairaalta.
Voiko aivottomuuden takia saada invalätkän?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:41"]
Miksi invalidilla ei saisi olla hienoa autoa?
[/quote]
Kuka on sanonut, että ei saisi olla?
Ap
Piti ap.n nyt jotain keksiä että paheksunta oli oikeutettua =)
Meidän lähimarketin inva-paikalle jättää auton yksi mustalaisnainen. Meillä on ilmeisesti sama aikataulu eli iltapäivisin ollaan yhtäaikaisesti parkkipaikalla. Just eilen kurkkasin eukon Mersun tuulilasia. Arvaa oliko merkkiä. Aivan.
Mä tein tuon viikonloppuna. Mulla on kaksipaikkainen musta sportticoupé auto. Oli hankalat korkeat kengät jalassa joten halusin lähelle hissejä. Ajoin invapaikalle, koska niitä näytti olevan useampia vapaana. Tuskinpa niitä invalideja montaa yhtä aikaa tulee paikalle. Joku ämmä huusi kun lähdin autosta että hei oletko muka invalidi, tuo on invapaikka. Näytin sille kieltä ja huusin "BUAAAAAA! Mä oon AIIIIVO inva LIIIIDIIIII". Ei se uskaltanut sen enempää vittuilla.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:57"]
Mä tein tuon viikonloppuna. Mulla on kaksipaikkainen musta sportticoupé auto. Oli hankalat korkeat kengät jalassa joten halusin lähelle hissejä. Ajoin invapaikalle, koska niitä näytti olevan useampia vapaana. Tuskinpa niitä invalideja montaa yhtä aikaa tulee paikalle. Joku ämmä huusi kun lähdin autosta että hei oletko muka invalidi, tuo on invapaikka. Näytin sille kieltä ja huusin "BUAAAAAA! Mä oon AIIIIVO inva LIIIIDIIIII". Ei se uskaltanut sen enempää vittuilla.
[/quote]
Olet tosissasi tai et, niin tuollaisia ihmisiä on olemassa. Siksi olinkin hämmentynyt.
Ap
Mullakin invalupa. Jos lähellä on vapaita paikkoja , niin sitten siihen. Ei näy ulospäin mun vaikea vamma..
Mulla on invalupa, ja jätän sen auton siihen paikalle vaikka oliskin ns. Hyvä päivä, korkkarit jalassa ja olisin vm. 2013 urheiluautolla liikenteessä. Ei se silti sitä vammaa poista.
Tuning auto =hieno? Tulee mieleen liekkikuviot, tummennetut lasit ja spoileri
Jos liikkumisessanne ei ole ongelmia, ajatteko siihen ainoaan invaruutuun vaikka paikkaa olisi kipeämmin tarvinnut se yksijalkainen 75-vuotias vaari?
Ehkä tuo aloitukseni viimeinen lause ei ole ihan paras mahdollinen, mutta eikö oikeasti ole fiksua jättää se invapaikka sellaiselle, jonka liikkuminen on vaikeaa? Vai meneekö se niin, että se, joka ehtii, saa paikan? Vammasta viis, kunhan on lupa?
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:03"]
Mulla on invalupa, ja jätän sen auton siihen paikalle vaikka oliskin ns. Hyvä päivä, korkkarit jalassa ja olisin vm. 2013 urheiluautolla liikenteessä. Ei se silti sitä vammaa poista.
[/quote]
Ei poista ei, mutta jos tuona päivänä sinulle ei tuota ongelmia kävellä 10 metriä kauempaa, miksi kuitenkin ajat invapaikalle? Toisilla se vamma haittaa joka päivä liikkumista.
Ap
Jos tämmösistä joku näkee jotain väliä, niin täytyy olla aika tyhjä elämä!!1
Ap, ymmärrätkö että esim. tarkkaavaisuushäiriöinen tai muista neurologisista vaivoista kärsivä voi myös saada invaluvan? Ei kaikista näy suoraan että tarvitsevat parkkipaikan kaupan edestä. Eikä jokaisen vammaisen /monisairaan vaiva näy jatkuvasti, vaan yhtäkkiä voi tulla esim. epilepsiakohtaus, mennä taju tai alkaa vapina.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:06"]
Ystäväni, nainen, ajaa isolla kalliilla autolla, pukeutuu tyylikkäästi ja harppoo autostaan korkkareissaan merkkilaukku olallaan. Hän pysäköi invapaikalle ja lupa on. Hävyttömyyden huippu on, että ulkopuoliset tulevat huutelemaan. Vain poliisilla on oikeus tarkistaa invalupa, ja näin on käynytkin. Ikinä et haluaisi ystäväni sairauksia ja vammoja, joita hänellä on ja pahenevat koko ajan, vaikka eivät päällepäin näykään. Aivoissa vikaa ei ole.
[/quote]
No jos voi harppoa autosta merkkilaukku olallaan, niin onko silloin ihan oikeasti sen invapaikan tarpeessa?? Ihan IHAN oikeasti?
Ja joo, voi olla vammoja ja sairauksia ja vaikka mitä, ja jos ja kun ne paheneekin, niin varmasti silloin se paikka on ihan tarpeeseen. Mutta en yhtään ihmettele jos ihmiset reagoi tuollaiseen, koska selvästikin kyseinen nainen harppoessaan autostaan matkaan olisi kykenevä parkkeeraamaan tavalliselle paikalle.
Itse ainakin käsitän, että invapaikka on niille, joilla on oikeasti juuri sillä hetkellä vaikeuksia turvallisen liikkumisen kanssa, ei niille, joilla ehkä tulevaisuudessa on taudit sellaisessa jamassa, että silloin sitä tarttee.
Eli en näe että invapaikka on hyvitystä sairaudesta, vaan tarkoitettu niille, jotka sitä juuri käyttöhetkellä oikeasti tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:18"]
Ap, ymmärrätkö että esim. tarkkaavaisuushäiriöinen tai muista neurologisista vaivoista kärsivä voi myös saada invaluvan? Ei kaikista näy suoraan että tarvitsevat parkkipaikan kaupan edestä. Eikä jokaisen vammaisen /monisairaan vaiva näy jatkuvasti, vaan yhtäkkiä voi tulla esim. epilepsiakohtaus, mennä taju tai alkaa vapina.
[/quote]
Ymmärrän, mutta miksi ihminen, joka voi saada koska tahansa epilepsiakohtauksen, ajaa autoa? Nyt saan varmasti sata kiukkuista mammaa kimppuuni, mutta miksi tuollaisen, yllättäen iskevän kohtauksen kanssa elävä ihminen saa ajaa autoa? Sehän on hirvittävä turvallisuusriski.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:18"]
[/quote]
Ymmärrän, mutta miksi ihminen, joka voi saada koska tahansa epilepsiakohtauksen, ajaa autoa? Nyt saan varmasti sata kiukkuista mammaa kimppuuni, mutta miksi tuollaisen, yllättäen iskevän kohtauksen kanssa elävä ihminen saa ajaa autoa? Sehän on hirvittävä turvallisuusriski.
Ap
[/quote]
Ei ne oikeasti saakaan. Mutta av-maailmassa toki saa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:18"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Ei saa. Pitää olla vuosi ilman kohtauksia, että saa ajaa autoa. Eihän sitä kukaan vahdi, mutta jos ajaessa tulee kohtaus, onnettomuus ja selviää, että on oireillut vuoden sisällä, niin saa lisäsanktioita.
T. Epileptikko
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:18"] Ap, ymmärrätkö että esim. tarkkaavaisuushäiriöinen tai muista neurologisista vaivoista kärsivä voi myös saada invaluvan? Ei kaikista näy suoraan että tarvitsevat parkkipaikan kaupan edestä. Eikä jokaisen vammaisen /monisairaan vaiva näy jatkuvasti, vaan yhtäkkiä voi tulla esim. epilepsiakohtaus, mennä taju tai alkaa vapina. [/quote] Ymmärrän, mutta miksi ihminen, joka voi saada koska tahansa epilepsiakohtauksen, ajaa autoa? Nyt saan varmasti sata kiukkuista mammaa kimppuuni, mutta miksi tuollaisen, yllättäen iskevän kohtauksen kanssa elävä ihminen saa ajaa autoa? Sehän on hirvittävä turvallisuusriski. Ap [/quote] Ei saa. Pitää olla vuosi ilman kohtauksia, että saa ajaa autoa. Eihän sitä kukaan vahdi, mutta jos ajaessa tulee kohtaus, onnettomuus ja selviää, että on oireillut vuoden sisällä, niin saa lisäsanktioita. T. Epileptikko
[/quote]
Eli on turhaa vauhkoamista, että epileptikon on pakko päästä oven eteen, koska kohtaus voi iskeä? Jos voi ajaa autoa epilepsiasta huolimatta, eikös silloin ole kykenevä kävelemään sen 10 metriä pidemmän matkan?
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:22"]
Oliko sille invapaikalle jonoa? Jäitkö itse ilman paikkaa? Miksi sinua häiritsee se että joku, jolla siihen oikeuttava lupa on, pysäköi siihen?
[/quote]
Koska olen kauhukseni huomannut, että voin kohta nimittää itseäni täysiveriseksi av-mammaksi. Ei vain ensimmäiseksi tule mieleen, että invalidi kaahaa hienolla autollaan liikennemerkillä kiellettyyn ajosuuntaan, jotta pääsee invapaikalle. Näemmä sitten voi niinkin tapahtua.
Ap
[/quote]
No ei invamerkki oikeuta liikennesääntöjä rikkomaan. Kiellettyyn ajosuuntaan ei saa ajaa kukaan, hälytysajoneuvoillakin pitää olla todella kiire ja perusteltu syy, suunnilleen muu tie tukossa onnettomuuden takia tjsp.
[/quote]
Tämän toki tiesin. Kiitos kuitenkin.
Ap
[/quote]
Missä luki että kaahasi kiellettyyn ajosuuntaan???