Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakerran lapsi huutaa koko ajan

Vierailija
22.08.2021 |

Olen nyt tosi pitkään miettinyt mitä tekisin, vai teenkö mitään. Asun itse muualla, mutta olen usein poikaystävän luona. Alakerrassa on lapsiperhe, jossa lapsi tosiaan huutaa ihan koko ajan. Yöt, päivät, aina kun olen siellä. Poikaystävän mukaan huuto on jatkuvaa myös silloin kun en itse siellä ole. Lapsi ei ole enää mikään kovin pieni. Parivuotias ehkä. Ja tilanne on siis ollut tämä alusta saakka. Haluaisin mennä ihan rehellisesti ovelle esittäytymään ja tarjoamaan apuani ja ehkä samalla vähän kuulostella tilannetta, mutta poikaystävän mielestä minun ei tule puuttua asiaan. Mutta jotenkin ajattelen, että sellainen vuosia jatkuva jatkuva itku ja huuto ei ole normaalia. Entä jos lasta vaikka pahoinpidellään... Miten itse toimisit? Vai antaisitko olla? Perspektiiviä siis olisin vailla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Ei jatkuva itku ole normaali tila lapsella. Mikähän on vialla? 

Vierailija
2/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaa millä lailla? Huutaa tahtoaan läpi? Itkee? Itkee huomiota? Kiukuttelee? Pelkää? Huutaa kipua? Jos tuntuu, että pitäisi puuttua niin puutu. Tyttäreni pohti omien naapuriensa käytöstä, että se tuntui ahdistavalta, mietti pitäisikö puuttua. Sitten eräänä lauantaina asuntoon meni neljä poliisia käskyttäen, olivat siellä melkein tunnin ja lopuksi tuli ambulanssi. :(. Eli kannattaa puuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se oikeasti huutaa koko ajan, myös yöllä, niin kuulostaa erikoiselta. Kyllähän välillä on lapsilla päiviä, kun kaikki kiukuttaa ja yöllä voi huutaa sairaana yms, mutta nuokin on yleensä ihan väliaikaisia. Hankala tilanne. Jos uskallat/kehtaat, niin kysy onko lapsella kaikki hyvin tai voisitko olla apuna jotenkin. Ehkä saisit selvyyden, miksi lapsi itkee niin paljon.

Vierailija
4/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa oli myös hirvittävä huutaja. Mekasti ja kiljui aamusta iltaan. Onneksi muuttivat pois 🙏

Vierailija
5/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liioitteletko nyt että huutaa jatkuvasti? Itselläni on kolmevuotias lapsi ja kyllähän hän saattaa huutaa (=itkeä) päivässä yhteensä pari tuntia. Itkee jos satuttaa itsensä (legon päälle astuminen sattuu aika paljon), väsyneenä itkee pettymyksiä, joskus on ihsn uhmakohtauskin. Silti meillä ja lapsella on kaikki hyvin.

Mutta jos oikeasti parivuotias itkisi joka päivä koko ajan (esim klo 9-19 tauotta) niin ei silloin kaikki ole ok.

Vierailija
6/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiedät näistä ihmisistä? Näyttävätkö normaalilta hyvin toimeentulevalta perheeltä ja fiksuilta ihmisiltä vai kenties nisteiltä ja sossutapauksilta?

Vierailija
7/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkun laatua en kyllä osaa tulkita. Joku päivä se kuulosti minulta ihan siltä kuin olisi kipua itkenyt mutta en tiedä miksi niin ajattelin. Ja varmasti vähän liioittelen, mutta sanotaan näin että itkua riittää öisin ja päivisin useita kertoja pitkiä aikoja kerrallaan. En ole tunteja kellottanut kuitenkaan. Useita tunteja.

Mutta jos koet että jotenkin pitäisi puuttua niin miten sen tekisit? Sattumalta en heitä näe koskaan, enkä ole edes moikkaustuttu.

Vierailija
8/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liioitteletko nyt että huutaa jatkuvasti? Itselläni on kolmevuotias lapsi ja kyllähän hän saattaa huutaa (=itkeä) päivässä yhteensä pari tuntia. Itkee jos satuttaa itsensä (legon päälle astuminen sattuu aika paljon), väsyneenä itkee pettymyksiä, joskus on ihsn uhmakohtauskin. Silti meillä ja lapsella on kaikki hyvin.

Mutta jos oikeasti parivuotias itkisi joka päivä koko ajan (esim klo 9-19 tauotta) niin ei silloin kaikki ole ok.

Miksi annat lapsen kärsiä ja huutaa yksin noin kauan? Etkö osaa lohduttaa tai rauhoittaa yhtään? Lasta voi itkun jälkeen tai jos itku jatkuu auttaa käsittelemään tunteita neutraalimpaan, ehkä joskus positiiviseen. Ei lapsi itse osaa tai ymmärrä, ei osaa suhteuttaa asioita.

Vierailija
9/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tiedät näistä ihmisistä? Näyttävätkö normaalilta hyvin toimeentulevalta perheeltä ja fiksuilta ihmisiltä vai kenties nisteiltä ja sossutapauksilta?

Miestä en ole nähnyt koskaan. Naisen olen nähnyt kerran, näytti ihan tavalliselta ja normaalilta. Lapsi oli silloin vaunuissa nukkumassa, siitä on jo aikaa. En tosiaan sattumalta törmää heihin ikinä.

Vierailija
10/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva rääkyminen ei ole normaalia. Sen sijaan esimerkiksi kiukkukohtaukset ja nukkumaanmenorääkynä valitettavasti ovat, mutta ajan mittaan lievittävät ja jäävät pois. Koliikki-itku kestää vauvalla 2-3 kk.

Minunkin naapurissani on huutava lapsi, mutta myös kolme muuta, jotka eivät huuda. Tämä huutaja taitaa olla poika ja muut tyttöjä, joten veikkaan olevan opittua huomionkerjuuta. Hänelle ehkä sallitaan kiukuttelu koska on poika.

Toisaalta perhe (äiti ja lapset) muuttivat seinän taa erikoisesti eräänä sunnuntaina hyvin nopeasti. Hiukan myöhemmin kylässä kävi poliisi. Joten tietenkin ylivilkas mielikuvitukseni askarteli skenaarion, että perhe on sijoitettu piiloon väkivaltaiselta isältä ja poliisi kävi varmistamassa että he ovat turvassa ja kertomassa että isä on otettu kiinni.

Mutta jatkuva huuto ei tosiaan indikoi hyvää. Se voi johtua sairaudesta, kehitysvammasta, väkivallasta, muusta kaltoinkohtelusta.

Mä ehkä tekisin ilmoituksen lastensuojeluun ja korostaisin, että mitään en ole nähnyt enkä mitään väitä, mutta jatkuva huuto huolestuttaa. Voitte merkata vähän kellonaikoja ylös.

Keltään ei viedä lapsia ilman syytä, vain dosentti B. väittää moista.

Vierailija
11/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annat lapsen kärsiä ja huutaa yksin noin kauan? Etkö osaa lohduttaa tai rauhoittaa yhtään? Lasta voi itkun jälkeen tai jos itku jatkuu auttaa käsittelemään tunteita neutraalimpaan, ehkä joskus positiiviseen. Ei lapsi itse osaa tai ymmärrä, ei osaa suhteuttaa asioita.

Kärsiä? Mitä kummaa? Tietenkin lohdutan, otan syliin, puhallan pipit, yritän siirtää huomiota mukaviin asioihin jne. Hän vain on sellainen että itkee pipiäkin pitkään vaikka mitä aikuinen tekisi.

Vierailija
12/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miestä en ole nähnyt koskaan. Naisen olen nähnyt kerran, näytti ihan tavalliselta ja normaalilta. Lapsi oli silloin vaunuissa nukkumassa, siitä on jo aikaa. En tosiaan sattumalta törmää heihin ikinä.

Huusiko nukkuessaankin?

Vierailija
13/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei edes pysty eikä jaksa huutaa koko ajan yhtäsoittoa. Mutta jos huutaa vaikka kerran tunnissa 5min, se on ihan "normaalia" . On lapsia, jotka huutaa ihan kaikesta tietyssä iässä, vaikka mitään isoa hätää ei aikuisten mielestä olekaan. Lapsi saattaa myös saada raivarin joka kestää yhtäsoittoa tunninkin. Mutta tauoton huuto 24/7 ei onnistu. Toki jos lapsia on useampi ja huutavat vuoron perään.

Vanhempien olisi hyvä keskustella ammattilaisten kanssa, mitä rauhoittumiskeinoja he voisivat käyttää. Eihän se lapsikaan siitä raivohuutamisesta nauti.

Vierailija
14/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huusiko nukkuessaankin?

Ei silloin.

Vierailija
15/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani oli esiuhmaikä tuossa parin vuoden kieppeillä. Hän olisi halunnut osata montaa asiaa, johon ei motoriikan kehitys riittänyt. Sen lisäksi meillä olivat pöydän tuolit köytetty pöytään kiinni, koska hän olisi kiipeillyt koko ajan pöydälle. Kiukkuista huutoahqn siitä tulee.

Sen lisäksi hänellä oli kroonistuneet liimakorvat ja hän ei kuullut mitä sanottiin ja luki huulilta. Monesti piti ottaa syliin ja puhua niin, että hän ymmärsi. Tietenkään perheen ulkopuoliset eivät ymmärtäneet, ettei selän takaa tuleva varoitus tai kutsu johda mihinkään.

Nykyään on ihan fiksu 18-vuotias, jonka kuulokin saatiin pelastettua erään professorin avulla. Huusi kyllä turhautuneena ja tuohtuneena aikaisemmin. Nykyään kykenee sentään rakentavaan keskusteluun. Muuttaa kohta pois kotoa opiskelemaan ja on jännittynyt sen vuoksi.

Vierailija
16/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisit. Siitä lähtee vyyhti purkautumaan.

Vierailija
17/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 3v huutaa kaksi tuntia päivässä, se on ihan tolkuton määrä ellei kyseessä ole joku neurologinen poikkeama. Legon päälle astumisesta seuraava kipu ja itku kestää ehkä puoli minuuttia. Mitään vastoinkäymistä ei lapsi itke noin pitkiä aikoja, ja 3v osaa kyllä olla jo hiljaakin jos sanotaan että nyt hiljaa tai naapurit hermostuvat. Ei sellaista mielenosoitushuutoa tarvitse kuunnella yhtään, mielipaha on ymmärrettävää ja itku saattaa päästä mutta vauva-/pikkutaaperoiän ohittaneen rääkymiselle pitäisi kyllä saada loppu.

Kaverin 6v käyttää jo sujuvasti valtaa kirkumalla kymmeniä minuutteja putkeen ilman mitään muuta syytä kuin testaaminen, antaako isi ja äiti taas periksi. Ja antaahan ne.

Vierailija
18/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 3v huutaa kaksi tuntia päivässä, se on ihan tolkuton määrä ellei kyseessä ole joku neurologinen poikkeama. Legon päälle astumisesta seuraava kipu ja itku kestää ehkä puoli minuuttia. Mitään vastoinkäymistä ei lapsi itke noin pitkiä aikoja, ja 3v osaa kyllä olla jo hiljaakin jos sanotaan että nyt hiljaa tai naapurit hermostuvat. Ei sellaista mielenosoitushuutoa tarvitse kuunnella yhtään, mielipaha on ymmärrettävää ja itku saattaa päästä mutta vauva-/pikkutaaperoiän ohittaneen rääkymiselle pitäisi kyllä saada loppu.

Kaverin 6v käyttää jo sujuvasti valtaa kirkumalla kymmeniä minuutteja putkeen ilman mitään muuta syytä kuin testaaminen, antaako isi ja äiti taas periksi. Ja antaahan ne.

Kyseinen lapsi kirkuu pitkiä aikoja ja saattaa julkisella paikalla huutaa esimerkiksi "älä satuta minua, isi satuttaa minua" - isä ei uskalla edes puhua lapselle ja on ihan kauhuissaan. Lapsi tietää että noin huutamalla saa aikuisen varpailleen ja kun on huomannut että huuto toimii, se ei lopu koskaan. Lapsi saattaa kirkua omassa huoneessaan 15 minuuttia täysillä, käydä ovelana kurkistamassa ovelta mitä vanhemmat tekevät, ja mennä jatkamaan. Huutaa kunnes esim saa pelilaitteensa takaisin, vanhemmat koettavat olla antamatta periksi mutta antavat. Jos mun samanikäinen kirkuisi siten, se loppuisi ihan ilman mitään väkivaltaa tai pelottelua alle 10 sekunnissa. Aivan hirveää että isot lapset terrorisoivat koko kerrostaloa tuolla tavalla ja vanhemmat eivät saa sitä loppumaan.

Vierailija
19/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Lapsia on erilaisia. Ei lapseni juuri ikinä huuda saadakseen tahtoa läpi. Hän on vain hyvin herkkä temperamentiltaan. Hienoa jos sinun lapsi huutaa pipiä vain puoli minuuttia. Minun lapsi vartin ja sellainen hän nyt on.

Vierailija
20/22 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, jos mä nyt vedän yhteen näitä vastauksia niin saattaa olla normaalia tai saattaa olla olematta. Varsinaisia toimintamalleja tuli vain yksi, lastensuojeluilmoitus.

Jospa mä nyt tekisin niin että kirjataan nyt jonkun aikaa ihan ylös niitä kertoja kun kuullaan lapsen itkevän. Näkee vähän sitä kokonaisuutta ja mietitään sitten lisää. Toki mä olen täällä vain välillä ja poikaystäväkin käy kokopäivätyössä että ihan kaikkea ei voida ylös saada mutta kokeillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan