Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vaivaa kun pieni ponnistelu jo saa voimaan pahoin ja aivoni väsymään?

Vierailija
22.08.2021 |

Joka ikinen päivä kun joudun oppimaan, kuuntelemaan, kirjoittamaan ja tekemään tehtäviä niin olen aivan loppu. Jo pelkästä tiedonhausta.

Aamulla saattaa olla ihan hyvä fiilis, että tänään jaksan. Kun pääsen paikanpäälle opiskeluideni pariin, niin ajatukseni tai koko olemukseni on aivan uupunutta. Voin fyysisesti pahoin, voimat ovat loppu ja päätä kiristää.
Unohtelen sanoja, joka on noloa kun täydellinen black out tulee kesken lauseen. En muista yhtään mitä olin sanomassa ja yritän keksi jonkun hätäisen korvaavan asian joka liittyy jotenkin aiheeseen. Puhe saattaa olla myös puuromaista, tönkköä ja joudun tsemppaamaan peitelläkseni näitä. Sekin vie energiaa ja olen jo parin tunnin jälkeen varmasti valmis menemään kotiin sängyn pohjalle. Loppupäivän tehtävät ovatkin aina ihan helvettiä kun varsinainen työ alkaa päivän aiheista. Tulee kyllä henkisesti kamala olo, joka päivä kun olen suoriutunut rimaa hipoen päivästä.
Olen oikeasti tunnollinen ja tahdon suoriutua hyvin mutta tämä on vienyt minut ihan mukanaan. Pitäisi jaksaa mutta en vain jaksa.

Kilpirauhasvaivoja on, syön säännöllisesti lääkettä sekä nyt rautaa ja vitamiineja.
Nytkin yritin tehdä yksinkertaista tehtävää ja hakea tietoa, uuvuin taas täysin ihan vain muutamaan helppoon tehtävään. Ihan kuin olisin jossain muualla koko ajan, aivot on niin mössöä, että pelottaa.
Olen nuori aikuinen.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on minulla selvät raudanpuutoksen oireet. Ferritiini ollut joskus alhanen, siis luokkaa 30. 

Söin hetken rautaa ja se siitä sitten, unohdin koko jutun. 

Nyt kun nämä oireet ovat haitanneet opiskelua ja t4v ei nouse sitten ikinä vaikka thyroxinia söisin 150 mikrog/vrk. Koskaan ei ole noussut arvo 14 ylemmäs. Tsh sen sijaan lääkityksellä on 1 tai jopa sen alle.

No ostin nyt viime viikolla rautaa sitten koska en jaksa enää näitä epämääräisiä oireita ja olen syönyt nyt päivittäin. Huomannut olen ajoittain puheeni jopa sujuvan paremmin, joka on hyvä juttu. 

Raudan imeytymisen vaikutuksetkin kestää tietenkin mutta ihan pienen pieniä eroja olen huomannut ja myös sydän on lyönyt aika nopeasti välillä viikon sisällä, yksi aamu myös käsi tärisi pitkään vaikka olin juonut vain kupin kahvia. Epäilen thyroxinin ja raudan yhteisvaikutusta. 

No mutta seurailen nyt ja syön sitä rautaa 200mg päivä parin kuukauden ajan ja sitten käyn mittaan myös kilpirauhasarvot.

ap 

Vierailija
22/27 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilppariarvot oikeasti hyvät siis mieliten TSH alle 1? silloin annos on kohdallaan ja oireita ei pitäisi olla? Ferritiini ja sokeriarvot olisi kyllä hyvä mitata. Ja sitten onko niska/olkapäät jumissa? Tämä on tosi yleistä ja väsyttää.

Vierailija
24/27 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja on monia. Masennus, adhd/add, ptsd, imeytymishäiriöt, me/cfs, jokin reumatauti, jokin muu autoimmuunitauti, syöpä jne. Lääkärille selvittämään asiaa.

Vierailija
25/27 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuttua minullekin. Ainoa mikä itsellä auttaa on se, että unohdan kaiken vaativan ja raskaan. Tämä onnistuu, kun olen ollut työtön ja elämästä on pystynyt sulkemaan ne vaikeat jutut pois. Toisaalta tällä tavalla ei koskaan pääse eteenpäin ja sitten, kun pitäisi jaksaa taas niin on vaan entistä herkempi kaikella vähänkin vaativalle. Lukion vedin jotenkin läpi aikoinaan. En juurikaan tehnyt tehtäviä ja kokeisiin laitoin sitten ne viimeiset voimat ja hoisin koirani mahdollisimman hyvin ja lenkkeiltiin. Muuten en muista oikeastaan mitään niistä vuosista. Olin hyvin yksinäinen jo silloin. Nyt lukion jälkeen olen huomannut sen, etten jaksa enää niinkään hyvin kuin silloin. Jokainen ikävä juttu rasittaa hyvin paljon. Lisäksi olen täysin väsynyt ihmisten kanssa toimiseen. Olin kiusattu oikeastaan ikävuodet 13- 18  ja se paljon vaikuttaa. Jos sain silloin kestää ihmisiä niin paljon niin nyt en enää meinaa jaksaa "pelata" heidän kanssaan. Itseltäkin on otettu kilpirauhaskokeet ja verikokeita, mutta kaikki kunnossa. Jotain masennusta varmaan, mutta en haluaisi lääkkeitä ja samalla uskon, että kaikki johtuu paljon menneisyydestäni. Uupumus oli talvella kova ja sitten tuli taas unettomuutta. Samalla häpeän valittaa, kun ei tarvitse edes kestää nyt niin paljon. Joku muu on paljon vaikeammassa tilanteessa. Tosin ei elämäni tällä menolla mene eteenpäin. Minulla myös kaikenlaista dissosiaatio ja depersonalisaatio kokemusta ollut jo nuorena. Uskon ikävillä kokemuksilla olevan vaikusta. Ehkä vähän ADD oireita myös. Pää usein sumussa. 

Vierailija
26/27 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys mikä vaivaa

Vierailija
27/27 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan ap, että kun otat aamulla tyroksiinin, niin pitää odottaa vähintään 4 h ennen kuin voi ottaa raudan.