Kasvikuivuri
Tuli heräteostoksena hankittua halpa rimpula, Emax Kitchen kuivuri, kun haaveissa oli syksyn sienisadon taltioiminen muuten kuin pakastamalla. Toimii todella hyvin, joskin suuremmat saaliit vaatisivat varmaankin useamman samanlaisen kuivurin kun tilaa tuossa masiinassa ei ole yhtään liikaa.
Nyt olen kääntänyt katseeni pihan marja-aroniapensaisiin. Sato on runsas kuten aina. Tähän asti olen lähinnä pakastanut marjat jatkokäyttöä varten sellaisenaan, nyt kiinnostaisi kokeilla kuivaamista ja kuivattujen marjojen rouhimista.
Ongelman muodostavat tuon Emaxin ritilät, viisi muovista rinkulaa. Sienten kuivaamisessa ne toimivat kun verkkomaisen rakenteen silmäkoko on suuri. Ilma kiertää laitteessa vapaasti. Marjojen kanssa suuri silmäkoko on ongelma.
Olen etsinyt internetin ihmeellisestä maailmasta varaosia, variaatioita kuivatustasoista, mutta hankkimani kuivuri on sellaisille varmaankin liian halpa, ei löydy.
En varmaankaan ole ainoa tämän asian kanssa painiskeleva. Mitä olette käyttäneet ja mikä on toiminut? Leivinpaperi tai kärpäsverkko kuivatustasoilla? Kalliimpi kuivuri? Marjat kuivataan muualla kuin Emaxissa?
Kommentit (16)
Jonkun verran somekeskustelua olen lukenut asiasta eri ryhmissä ja siellä ihmiset ovat kertoneet kuvaavansa tekemäänsä marjamursjaa uunipellille uunissa pienellä lämmöllä ( ja luukku tietysti vähän raollaan)
Yksi vaihtoehto olisi laittaa vielä uusi kuivuri, ne ei hirmu kalliita ole ja varmistaa kuivurin ritilä koko.
Voisiko siinä käyttää toisen kuivurin ritilöitä ?
Laita kuivuriin leivinpaperi, mutta jätä se reunoilta hieman vajaaksi niin että ilma pääsee kiertämään sitä kautta. Sitten välillä kääntelet niitä marjoja.
Kiitos vastanneille ehdotuksista. Tuon uunikuivauksen hylkään kuitenkin jo kättelyssä, ei oo kiertoilmaa joten lämpötilan säätö passeliksi kuivumiselle, ei kypsymiselle, on vähän haastavaa. Ne sienet pilasin uunikuivatuksella viime syksynä.
Oon liian laiska rei'ittelemään leivinpaperia(vielä, ehkä siihen pitää taipua jos muu ei toimi).
En tiedä onko tuo yksi vastaaja tutustunut kuivureihin kuinka hyvin, tai millainen on taloudellinen tilanteensa. Mun varaosaton(?) rimpula maksoi noin 30€. Oikeasti monipuoliset ja tehokkaat laitteet lähtee 150€, ja reilusti sen yli. Pihinä ja kuivatusta vasta kokeilevana päädyin tähän malliin.
Tuo rautakauppa kuulostaa miltei ok idealta, itse olen pyöritellyt ajatusta kärpäsverkosta noiden jo olemassaolevien kuivatustasojen pohjalle kun tämän kuivurin rakenne on sellainen että tasot eivät ole missään kaapissa, vaan ne pinotaan päällekkäin sen puhallinosan päälle, ja pinon päälimmäiseksi laitetaan kansi.
ikeasta ne 3e hyönteisverkkoverhot ja leikkaa siitä rinkulat pohjalle
tai muuten vaan jotain tylliä jostain kangaskaupasta
Vierailija kirjoitti:
ikeasta ne 3e hyönteisverkkoverhot ja leikkaa siitä rinkulat pohjalle
tai muuten vaan jotain tylliä jostain kangaskaupasta
Tätä tosiaan pitää testata.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto olisi laittaa vielä uusi kuivuri, ne ei hirmu kalliita ole ja varmistaa kuivurin ritilä koko.
Voisiko siinä käyttää toisen kuivurin ritilöitä ?
Kyllä muutenkin kaikkea oltava kaksi jos sattuu menemään rikki. Puoliso ei vaan ymmärtänyt kun otin varavaimon.
Kärpäsverkkoa minäkin ehdotin. Itsellä kuivaus sienten menossa ilmalämpöpumpun alla. 2 pyykkitelinettä siihen, sitten varmaan käy sellainen kuivauskaappiritilä K-Raudasta, mutta itsellä sattui olemaan ylimääräinen, jossain vaiheessa käyttöön otettava, kokoamaton kanarialintuhäkki ja siinä isot elementit. Siinä on noin 1cm pinnaväli, eli ideaali tateille.
Jos haluaisin kuivata marjoja, voisin ostaa hyttysverkkoa tuohon varmaan.
Ajattelin harkita myös sellaista kasvikuivuria, kunnollisen pienillä ritilöillä saisi noin 300€:lla, mutta toisaalta sellaiset ratkaisut, joissa laite ei nökötä 11kk kaapissa ovat aina parhaita (jos toimivuus muuten hyvä).
Minulla on Hitachin ilmalämpöpumppu, jossa on hyvä kosteudenpoistotoiminto.laitoin sienet eilen illalla sen alle, jossain sanottiin, että jos ilma kiertää, sen ei tarvitse olla lämmintä. Nyt aamulla jatkoin niin, että pistin pumpun puhaltamaan +27 astetta, ensiksikin siksi, että sillä lailla se puhaltaa koko ajan, koska tuota lämpötilaa ei ihan hetkessä saavuteta. Ja toiseksi siksi, että lämpö on kuivauksen loppuvaiheessa jostain kuulemani tiedon mukaan oleellisempaa. Katsotaan, mitä noista tulee :)
Myöhemmin syksyllä voisin kuivattaa jotain myös leivinuunin pankon päällä. Ehkä omenia :)
Onko mulla alkava dementia? Hirveän sekavaa tekstiä, sori… 😔🙁
” Kärpäsverkkoa minäkin ehdotin. Itsellä kuivaus sienten menossa ilmalämpöpumpun alla. 2 pyykkitelinettä siihen, sitten varmaan käy sellainen kuivauskaappiritilä K-Raudasta, mutta itsellä sattui olemaan ylimääräinen, jossain vaiheessa käyttöön otettava, kokoamaton kanarialintuhäkki ja siinä isot elementit. Siinä on noin 1cm pinnaväli, eli ideaali tateille.”
Osta tylliä. Se on muovia. Ja halpaa.
Itse olen pärjännyt niin että laitan alimmalle tasolle leivinpaperia. Vaikea sanoa toimiiko sinulla kun en tiedä kuinka isoja ne kuivurin raot on. Minulla tippuu vaan muutama marja läpi.
Jos meinaa tehdä aroniasta jauhetta, niin marjat pitäisi rikkoa ennen kuivaamista ja levittää se mössö sitten kuivaustasolle. Silloin on olennaista, tuleeko ilma alhaalta vai takaa, koska verkkokuivaus ei toimi.
Kokonaisia aroniamarjoja saa kuivata heikkotehoisella kuivurilla ainakin viikon, jolloin energiaa menee valtavasti hukkaan hyötyyn nähden.
Ehdotan, että googlaat vielä vähän koko prosessia ja harkitset vielä kerran.
Aronia on niin paksukuorinen, että se tuo omat haasteensa.
Olen ostanut rautakaupasta pienisilmäistä metalliritilää, metritavaraa rullasta, leikannut sopivaksi ja kiinnittänyt rautalangasta. Toimii todella hyvin. Oma hommansa toki on siinä leikkaamisessa ja mallaamisessa sopivaksi, mutta pieni vaiva verrattuna käytön helppouteen nyt.
Minulla on jo kaksi näitä Emax-kuivureita, olen ollut erittäin tyytyväinen tähän asti, mutta nyt vuoden vanha, kovalla käytöllä ollut kyllä, lopetti lämmittämisen. Puhaltaa kyllä, mutta lämpöä ei tule ja se heikentää kuivatusta aika lailla. Tänään tuo uusi, alle kuukauden vanha teki samat temput. Voikohan lämpövastusta korjata?
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut rautakaupasta pienisilmäistä metalliritilää, metritavaraa rullasta, leikannut sopivaksi ja kiinnittänyt rautalangasta. Toimii todella hyvin. Oma hommansa toki on siinä leikkaamisessa ja mallaamisessa sopivaksi, mutta pieni vaiva verrattuna käytön helppouteen nyt.
Minulla on jo kaksi näitä Emax-kuivureita, olen ollut erittäin tyytyväinen tähän asti, mutta nyt vuoden vanha, kovalla käytöllä ollut kyllä, lopetti lämmittämisen. Puhaltaa kyllä, mutta lämpöä ei tule ja se heikentää kuivatusta aika lailla. Tänään tuo uusi, alle kuukauden vanha teki samat temput. Voikohan lämpövastusta korjata?
Sen uuden toimimattoman saa palauttaa myyjäliikkeeseen, ovat velvollisia kustantamaan toimivan vaikka joutuisivat lähettämään valmistajalle, tai jos myyjää ei saa enää kiinni, niin sitten itse suoraan valmistajalle.
Ei vai, outoa. Kyllä niitten pitäis.
Mulla tuli hankittua heräteostoksena https://testaajat.com/paras-sienikuivuri/ tuollainen testivoittaja sienikuivuri. On ollut hyvä
En ole kokeillut marjojen kuivattamista, mutta voisin kokeilla testi mielessä ensin uuninpellillä kuivattamista.
Kuivuriin hakisin rautakaupasta jotain teräs ritilä.
Toimisiko siinä reijitetty leivinpaperi ?
Ilman palovaaraa.
Itse hilloan paljon, koska pakastin pursuaa jo.