Vielä olis kahdeksan vuotta eläkeikään..
Mitähän sitä keksis, kun ala, millä olen tehnyt töitä on kuoleva ja firma, missä olen, vähitellen lakkaa. Se vain lakkaa olemasta, kun ostajaa sille ei ole ja työnantaja siirtyy viettämään eläkepäiviä. Minulla on koulutusta kahdelle alalle, mutta vanhentunutta. Valmistuin 20 vuotta sitten aikuisena. Osaan kyllä perustoimistohommelit ja opin edelleen uudet asiat nopeasti, mutta ei nuoriso sitä usko. Olen tässä aikani kuluksi opetellut mm. koodausta, mutta mitenkähän tässä iässä sitä saisi työllistettyä itsensä alalle, sitä en ole keksinyt. En ole siinä kovin lahjakas, eli teen tötiä hoksatakseni, mutta olen selvinnyt avoimen yliopiston opinnoista silti ihan hyvin.
Yrittäjyys on ihan hyvä vaihtoehto, kun keksisi mitä. En ole vaan kovin ulospäinsuuntaunut tai myyntihenkinen, vaan enemmänkin puurtaja ja tutkija.
Kommentit (8)
Ala siivoojaksi. Niin mä tein. Siinä saa puurtaa ja tutkia, koko rahan edestä. Ei se ole hauskaa, mutta kasvattaa eläkettä. t. 6v eläkkeeseen
Vierailija kirjoitti:
Ala siivoojaksi. Niin mä tein. Siinä saa puurtaa ja tutkia, koko rahan edestä. Ei se ole hauskaa, mutta kasvattaa eläkettä. t. 6v eläkkeeseen
Tätä oon miettinyt kyllä, mutta selkä on vähän heikko, vuosikymmenien istumisesta, ehkä se ei haittaa, kumarrellessa se tuntuu, kantamaan itse asiassa edelleenkin pystyn kun ei hirveän raskasta ole. Joku rappu- tai toimistosiivous olisi varmaan ihan ok, koteihin ei oikein innostaisi mennä. Auto olis kyllä käytössä. Hoitoala ei ole minun juttu. Mulle kävis myös kiinteistötyöt muutenkin, voisin leikata ruohoja ja tehdä pihatöitä.
Mulle kävis kyllä osa-aikatyökin. Pitäisköhän hakea Hesburgeriin, siellähän on pula tekijöistä? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena kysyn millaista siivousta teet? Ajatukset saa narikkaan ja eikös kuntokin pysy kuosissa, riippuen tietenkin työn raskausasteesta. Mutta ei kai helppoja siivoushommia olekaan. Markettien koneentyöntäjätkin vetävät posket punaisina satoja neliöitä puhtaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaako siivoojan palkka käytännössä eläkettä?
Varsinkaan, jos ei jaksa älytöntä työtahtia ja normipäivää pidempää työpäivää.
Mulla 6 vuotta eläkkeeseen. Osake ja rahastosalkun arvo vajaat 300 k€ sitten on semmoset 60 k€ käteisenä. Sokerina pohjalla vielä velaton kerrostalokaksio 3 km Turun keskustasta josta saan vuokratuloja joka kuukausi. Uskoakseni pärjään taloudellisesti vaikka työpaikka menisi alta. Henkisestä jaksamisesta en tiedä kun olen tottunut koko elämäni tekemään töitä.
Mulle ei eläkeikä tule olemaan mitenkään henkisesti haastava. Olisi nytkin paljon enemmän harrastuksia ja vapaaehtoistöitä, mihin ei riitä aikaa niin paljon kuin haluaisi tehdä, kun työ vie vielä sitä aikaa. Ihan löytyisi kyllä 8 tuntia päivässä pelkkää vapaaehtoistöitä useastakin kohteesta. Mutta mulla ei ole ollut niin suuret tulot, että olisi hirveitä säästöjä jäänyt.
en tiiä,mutta ala laittaa rahaa "sukanvarteen" eläke on pieni!