Raskaana olevat, oletko ottanut koronarokotteen?
Kommentit (11)
Aion ottaa. Olen nyt seitsemännellä viikolla ja olen saanut ensimmäisen piikin pari kuukautta sitten. Käyn kuukauden päästä hakemassa toisen. Luotan terveydenhuoltoomme ja koska rokotetta suositellaan, otan sen.
En ole vielä ottanut. Ehkä viimeisellä kolmanneksella tai hieman ennen sitä. Esimerkiksi V-safe rekisteristä tehdystä yhteenvedossa lukee, että lisätietoja turvallisuudesta ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana ottamisesta tarvitaan. Haluaisin luottaa suositukseen, mutta se perustuu vain äidin sairastumiseen, turvallisuudesta sikiölle ei ole kai tietoa?
Päätin ottaa rokotteen, kun tuli tieto, että deltavariantti on aiempaa suurempi riski raskaana oleville. Sain tosin varhaisen keskenmenon ennen ensimmäistäkään rokotetta, mutta ajat on nyt varattu ja aion ottaa molemmat annokset riippumatta siitä, olenko ehtinyt sitä ennen uudelleen raskautua.
En todennäköisesti ota. Ei ole tutkimuksia koronarokotteen pitkäaikaisvaikutuksista sikiöön. Toisaalta, ei ole myöskään tietoa, miten pahasti äidin sairastama korona saattaa vaikuttaa sikiöön.
Pyrin siis siihen, että en sairastu koronaan, mutta en myöskään ota rokotetta. Teen etätöitä, ruokatilaus tulee kotiin, ravintoloissa yms en ole käynyt enää pariin kuukauteen. Nautin muutenkin omassa rauhassa olemisesta, kirjoista ja luonnosta. Ystäviä voi tavata vaikka marjastuksen merkeissä. Meillä päin koronaa ei juurikaan edes ole, joten uskallan suht hyvillä mielin olla ottamatta.
En halua ottaa, synnytyksen jälkeen varaan heti ajan. Olen yrittänyt etsiä kaikki alkuperäiset tutkimukset, joihin thl ja eri sairaanhoitopiirit ovat viitanneet ja niissäkin todetaan ettei pitkäaikaisvaikutuksia luonnollisesti pysty vielä arvioimaan. Suositukset ovat resurssinäkökulmasta, jota ei tosin pidä sitäkään väheksyä! Ja toinen näkökulma on äidin terveys, tärkeä sekin. En usko että haittavaikutuksia olisi pitkäaikaisesti kovinkaan paljon,mutta silti haluan odottaa. Viimeinen kolmannes juuri starttasi. Teen pelkästään etätöitä ja välttelen kaikkia mahdollisia kontakteja synnytykseen asti. Vielä muutama ässä hihassa eristäytymisen suhteen, otan ne käyttöön jos tilanne pahenee....
En ensimmäisellä kolmanneksella, mutta ehkä toisella, kun keskenmenoriski on pienempi ja sitten jos rokote aiheuttaa keskenmenon, tietää mistä johtui. Lapsen menettämisestä johtuviin traumoihin ei tosin auta eikä lohduta, vaikka tietäisi miksi, saatikka jos/kun siitä rokotteesta tulee pitkäaikaisia haittavaikutuksia, kuten vaikka adhd:ta, neurologisia ongelmia ym. vastaavaa...
Meillä kätilö kyllä suositteli ottamaan, kun joissain paikoissa eivät ole neuvolassa ottaneet kantaa. Kysyn silti vielä lääkäriltä.
Olen diabeetikko, jolla on veritulpille altistava geenimutaatio, joten koronaan sairastuminen raskaana olisi katastrofi, mutta asun suht rauhallisella alueella ja selvisin jo yhdestä raskaudesta sairastumatta (esikoinen syntyi viime marraskuussa), joten ehkä selviäisin toisestakin puhtain paperein, kun olen kuitenkin vain esikoisen kanssa kotona. Saattaa tosin olla, että loppuraskaudessa, jolloin on muutenkin käytössä insuliinit ja verenohennuslääkitys, voisin sen rokotteen viimeistään ottaa, koska sitten ei ainakaan rokote pääse veritulppaa (minulle) aiheuttamaan, ja mies kuitenkin käy töissä, josta voi huonolla tuurilla tuoda tuliaisena taudin.
Hirveä painostus rokotteen ottamiseen on kyllä sukulaisten puolelta, kun eivät tiedä vielä raskaudesta. Imetykseen olen vedonnut, mutta niin kamala jäkätys kyllä, että tekisi mieli kertoa ihan vain siksi, että lopettaisivat painostamisen.
En uskalla ottaa, luotan omaan intuitioon.
Otin joo. Olen diabeetikko (I-tyyppiläinen) ja kotona ennestään taapero, en todellakaan halunnut sairastua. Synnytyksestä nyt pari kuukautta ja kaikki ok :)
En tiedä vielä. Raskaus aivan alussa. Jos otan, uskon ottavani puolivälin jälkeen. Eka piikki otettu ennen raskautta. Toivottavasti se auttaa vähän jos tässä sairastuisi. Teen etätöitä ja mies ja vältellään kaikkea, mutta teini-ikäinen toinen lapsemme ei toki voi eristäytyä. Hänellä ensimmäinen piikki otettuna. Miehellä molemmat.
Rokotusta on suositeltu jo tovi raskaana oleville. Itse otin riskiryhmäläisenä jo keväällä, kun alkoi olla kokemusta ja tutkimustuloksia aiheesta.