Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5kk tytön yöllinen hereilläolo

29.08.2006 |

Meillä 5kk vanha tyttö alkoi viikko sitten valvoskelemaan yöllä tunnista kahteen. Tähän mennessä ollut hyvin säännöllinen nukkuja yöunien ja päikkäreiden suhteen. Tyttö on herännyt kerran syömään, nyt muutaman kerran ollut syömättä kokonaan yön. Eli siis tyttö herää esim kolmelta ja juttelee ja päristelee ittekseen. Olen kokeillut laittaa tuttia ja hyvää asentoa, ottaa syliin, antaa ruokaa, ottaa viereen, ei auta. Olen kokeillut olla näyttäytymättä itseäni ja olla ihan hiljaa, niin vauva vaan jatkaa höpöttelyä, eli sillä ei ole merkitystä huomaako minun olevan hereillä. Tyttö ei siis itke, vaan touhuilee yksin pimeässä huoneessa jopa tunteja.. kokemuksia??

Mietin, jos laittaisin tytön omaan huoneeseen, kun nyt nukkuu pinnasängyssä vieressäni, enkä ehkä silloin heräisi niin herkästi. Mutta jos tyttö sieläkin valvoskelee itsekseen, tämä kuitenkin vaikuttaa seuraavaan päivään..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pian 6kk tyttö. Noin 5kk lähtien yöt ovat alkaneet olla katkonaisia. Heräilee 1-3 kertaa, välillä itkien, välillä ihan vaan puuhaamaan omiaan. Syntymästään lähtien tyttö on nukkunut tuohon asti yönsä aina todella hyvin.

Olen itsekin asiaa pohtinut ja kysellyt ympäriltä, mitä tätä tarkoittaa. Vastaukseksi olen saanut sen, että todella usealla ikätoverilla on aivan samanlaisia katkonaisia öitä.

Syynä siihen voi olla uuden oppiminen ja sen vaikuttaminen uniin, niin että unet katkeavat ja vauva ei " malta" nukkua.

Mitä itse olen pohtinut syiksi, minkä jälkeen unet ovat muuttuneet on esim: tyttö oppi kääntymään vatsalleen - välillä joudun kääntämään iloisen ja virkeän tytön keskellä yötä vatsaltaan takaisin selälleen nukkumaan=)

Kiinteiden aloitus - unet alkoivat olla katkonaisia samoja aikoja, joten joku yhteys varmaan löytyy. Kenties ruoansulatus tai vatsavaivat.

Hampaiden teko - ikeniä kutittaa

Löydätkö sinä jotain syitä, mitkä voisivat vaikuttaa?

Uskon silti, että tämä on vain ohimenevä kausi. Mutta onhan se rasittavaa, kun juuri hyväksi havaitut rytmit muuttuvat ja aamut venyvät pitkälle aamupäivään katkonaisten unien takia ja kaikkia väsyttää. Vauva-aika on lyhyt aika, koitetaan jaksaa!

Vierailija
2/3 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Meillä on ihan samanlaista, yövalvominen alkoi 5 kk iässä, ja on nyt jatkunut parisen viikkoa. Välillä on ollut pari ehjempää yötä (vain syötöt, muuten nukuttu), mutta useina yönä tyttö on valvonut 1,5-2 tuntia, ei vain nukahda, vaikka mitä tekisi.

Itse ajattelen sen johtuvan uusista taidoista (kääntyminen, halu ryömiä) ja hampaista, joita on juuri puhjennut alas kaksi, ensimmäinen juuri tuolloin kaksi viikkoa sitten, toinen toissayönä. Nälkää en usko valvomisen olevan, koska rinta ei kelpaa sen enempää, kuin ennenkään (kaipa vauva söisi, jos sen olisi nälkä?)

Kun on toinen lapsi, olen yrittänyt ottaa asenteen, että tässä on taas yksi lukemattomista vaiheista, joka menee sitten aikanaan ohi itsekseen. Ilkeyttäänhän vauva ei ainakaan valvo, joten eipä siinä pinnan menetyskään auta ;) Ja joka aamu mietin kiitollisena, että tänäänkin on edessä uusi yö, joka saattaa taas mennä paljon paremmin...

Tsemppiä vaan jaksamiseen! Esikoinen alkoi meillä nukkua paremmin vasta 1 v 7 kk iässä, ja kyllä siitä sitten nautittiinkin! Nyt on taas kuitenkin hänelläkin vaihe, jossa ei enää keskitytäkään nukkumiseen vaan huuteluun 1-5 kertaa yössä... Ehkä niitä sitten teini-iässä saa ihan herätellä, siihen asti pitää vaan yrittää jaksaa ja pyytää apua kaikkialta, mistä sitä on saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vastauksista, mukava kuulla että muillakin valvoskellaan ja naureskellaan öisin. Ihmettelin vaan, että kuinka vauva voi viihtyä yksikseen pimeässä huoneessa, viihtyisipä päiväsaikaankin hetken yksin leikkien ;)

Kiinteät aloitimme jo ennen näitä heräilyjä, kääntymäänkin oppi jo alle nelikuisena, mutta kaipa hän jotain on enemmän oppinut, mikä valvottaa, ehkä tuolla psyykkisellä puolella? Jos hampaita tulisi, voisiko hän vain tyytyväisenä niitä tunnustella yöllä, ei itkua?

No, ehkä tämä tästä, ohi menevä vaihe. Välillä pistää yöllä oikeen itseäkin naurattamaan tytön touhut yöllä :)