Minkä ikäiselle Harry Potter-kirjat?
Minkä ikäisen antaisit lukea Pottereita? Oma 8-vuotiaani on alkanut puhua niistä, mutta sopiiko ne lainkaan niin pienelle? Oman käsitykseni mukaan niitä lukevat vanhemmat lapset, 11-12-vuotiaat.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kun itse luin ne vasta 19-vuotiaana. Mä kuitenkin sanoisin, että ei ehkä kannata antaa vielä 8-vuotiaalle itse luettavaksi, mutta jos luet hänelle niitä ääneen, niin sitten se käy. Ne loppupään kirjat sopii paremmin vähän vanhemmille, koska Harry on siinä vikassa kirjassa jo 17, eikä 8-vuotias ja 17-vuotias koe ja ajattele samalla lailla + siellä alkaa olla jo aika raakoja juttuja ekan kolmen kirjan jälkeen
itse himolukijana luin 8-11 vuotiaana kaikki aikuisten kirjat, mitä kotona maalla oli, koska lastenkirjoja oli n. 5 kpl. Nekin luin moneen kertaan. Sitten pääsin kaupunkiin oppikouluun ja oikeaan kirjastoon, jossa luin kaikki lasten- ja nuortenkirjat PekkaTöpöhännästä lähtien. Mikä paratiisi!
Suosittelen lukemaan Roald Dahlin Matildan, jossa kuvataan pienen tytön lukemaan oppimista ja kerrotaan mitä kaikkea hän luki jo aika pienenä.
Minulla ei kävisi mielessäkään miettiä, uskaltaako lapsen antaa lukea. 8-vuotiaalla menee vielä aikaa, ennen kuin hän ehtii niihin rankimpiin tapahtumiin. Ennen niitä on satoja sivuja luettavaa, ja ellei lapsi ole joku erityislahjakas lukutoukka, hän tuskin ahmaisee kirjoja ihan parissa viikossa.
En tiedä mitä mieltä muut kirjat aikuisina lukeneet ovat, mutta minusta neljännen kirjan hautausmaakohtaus, Dumbledoren kuolema ja viimeisen kirjan loppusota ovat ne ainoat ehkä liian raskaat kohdat, mutta ei mitään liian raakaa lukutaitoiselle alakoululaiselle.
Riippuu lapsesta. Mä oon lukenut ekaluokkalaiselle.
Lapsi pystyy kyllä helposti lopettamaan lukemisen, jos tuntuu liian pelottavalta. Tärkeintä on että olet läsnä ja saatavilla jos on liian pelottavaa.
Olen lukenut ääneen lapsilleni (ja osittain myös itse ovat lukeneet) osat 1-4. Nuorempi oli 6-7 v ja vanhempi 9 v. Eivät olleet heille liian pelottavia, koska ymmärsivät fiktioksi ja kirjoissa ei ole kuvia, vaan loivat itse omat mielikuvansa tapahtumista.
Leffoja en näyttäisi alle 12 v.
Viidettä osaa hinkuvat jo kovasti luettavaksi ja varmaan ennen joulua luenkin sen. Nuorempi silloin 8 v. ja vanhempi 10 v.
Uskon, että omaa lasta seuraamalla huomaa onko kirja liian jännittävä vai ei.
Mutta ehdottomasto Potterit kuuluu kirjoihin, jotka kannattaa kaikkien jossain vaiheessa lukea.
Oma lapseni luki ykkös- ja kakkoskirjat toisen luokan syksyllä, ja loput kakkosluokan joulun jälkeen. Muistaakseni viitoskirja oli vähän pelottava hänelle ja piti siinä hetken taukoa. On nyt viidennellä luokalla ja lukenut Potterit kolmesti läpi. Mietin, että saatan ostaa ne englanninkielisinä myös koska poika on todella kiinnostunut englannista.
Meidän 6v lukee nyt ensimmäistä. Innostui kun isommat kaverit puhuivat niistä. Mielestäni ihan ok. Lopettaa lukemisen jos pelottaa liikaa ja kuten yksi tuttuni totesi: lapsen mieli kuvittelee sen luetun tekstin sopivaksi (eri asia siis kuin elokuva, mitä ei voi kuvitella toisenlaiseksi)
5-7 kirjat ovat mielestäni isommille lapsille. 4 on myös siinä ja siinä antaisinko ihan pienen lukea.
Potterit sisältävät paljon saatananpalvontaan liittyviä asioita; noitia, velhoja, taikoja, demoneita jne. Nämä kirjat eivät sovellu kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni luki ykkös- ja kakkoskirjat toisen luokan syksyllä, ja loput kakkosluokan joulun jälkeen. Muistaakseni viitoskirja oli vähän pelottava hänelle ja piti siinä hetken taukoa. On nyt viidennellä luokalla ja lukenut Potterit kolmesti läpi. Mietin, että saatan ostaa ne englanninkielisinä myös koska poika on todella kiinnostunut englannista.
Hyvä idea. Kun tarina on tuttu, sitä on helpompi lukea myös vieraalla kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Potterit sisältävät paljon saatananpalvontaan liittyviä asioita; noitia, velhoja, taikoja, demoneita jne. Nämä kirjat eivät sovellu kenellekään.
Ime pääsiäismunaa hìhhuili.
Tyttö ylihuomenna 9, ja takana nyt 3 ensimmäistä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lapsesta. Meillä lapsi jaksoi vasta noin 10-vuotiaana kiinnostua Pottereista. Sarjahan "kasvaa" lapsen mukana eli ekat osat ovat sopivia alakouluikäisille, mutta loppuosat jo selkeästi synkempää, teini-ikäisille sopivia.
Jaa, omat muksut luki kaikki Potterit alakouluikäisinä. Voin suositella kirjoja, lapset kasvoivat oikeiksi lukijoiksi sarjan myötä.
Kolmos-tai nelosluokkalainen voisi aloittaa niiden lukemisen, mutta vikat kirjat kannattaa säästää yläasteelle.
Ensimmäiset kirjat luin ääneen 6-7 - vuotiaalle. Tykkäsi kovasti eikä vaikuta mitenkään traumatisoituneelta.
Riippuu lapsesta. Meillä lapsi jaksoi vasta noin 10-vuotiaana kiinnostua Pottereista. Sarjahan "kasvaa" lapsen mukana eli ekat osat ovat sopivia alakouluikäisille, mutta loppuosat jo selkeästi synkempää, teini-ikäisille sopivia.