Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle Harry Potter-kirjat?

Vierailija
21.08.2021 |

Minkä ikäisen antaisit lukea Pottereita? Oma 8-vuotiaani on alkanut puhua niistä, mutta sopiiko ne lainkaan niin pienelle? Oman käsitykseni mukaan niitä lukevat vanhemmat lapset, 11-12-vuotiaat.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se aika menee nopeasti. Muutaman vuoden päästä lapsesi saa omia lapsia ja sinulle tulee siitä kriisi ja käytöshäiriöitä, kun olit vasta opettelemassa sitä äidin roolia etkä isoäidin.

Vierailija
2/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan aikuisille, kuten ei salkkaritkaan, eikä disney. Lapsellista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin ehkä antaa pari ekaa kirjaa ton ikäselle, mutta ainakaan viidennestä kirjasta eteenpäin ei todellakaan sovi 8-vuotiaalle

Vierailija
4/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harry Potteria pitää nyt boikotoida muutenkin kun kirjailija-akka paljastui trans- ja homovastaiseksi.

Vierailija
5/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekaa jo kuusivuotiaalle (loppua vähän sensuroin), 9-vuotiaana ovat molemmat lapset lukeneet kaikki kirjat läpi. Hiukan herkemmälle kirjat 4-7 voisivat sopia myöhemmin mutta kolme ensimmäistä menevät kyllä jo 9-vuotiaallekin.

Vierailija
6/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin itse Da Vinci koodia 10-vuotiaana ja muuta Dan Brownin tuotantoa silloin 11-12-vuotiaana, joten tuntuu vähän hassulta että joku ei antaisi sen ikäisen lukea edes Harry Potteria. Pottereita en kyllä ole lukenut niin mistäs minä tiedän… Kollega luki Viisasten kiveä ääneen luokassaan kakkosille.

Vierailija
7/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta annat lukea, kun lapsi kerran haluaa lukea.

Vierailija
8/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun itse luin ne vasta 19-vuotiaana. Mä kuitenkin sanoisin, että ei ehkä kannata antaa vielä 8-vuotiaalle itse luettavaksi, mutta jos luet hänelle niitä ääneen, niin sitten se käy. Ne loppupään kirjat sopii paremmin vähän vanhemmille, koska Harry on siinä vikassa kirjassa jo 17, eikä 8-vuotias ja 17-vuotias koe ja ajattele samalla lailla + siellä alkaa olla jo aika raakoja juttuja ekan kolmen kirjan jälkeen

Vierailija
9/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni lukivat jo 7-vuotiaina. Eivät traumatisoituneet.

Vierailija
10/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi haluaa lukea, anna lukea!

Vierailija
11/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni lukivat jo 7-vuotiaina. Eivät traumatisoituneet.

Sehän riippuu ihan lapsesta. Jotakuta voi pelottaa sellanen kovastikin. Meidän kirjastosta potterit löytyy 9-12-vuotiaiden osastolta, että siinä ehkä se ikähaarukka, keille ne sopii parhaiten

Vierailija
12/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat lukeneet jo 2. luokalla mutta suurin osa luokkakavereista nelosella.

Vierailija
13/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin ne ääneen lapselleni kun oli 8-10 ikäinen, oli kiinnostavia ja sopivia vaikka on siellä pelottavia kohtia mukana.

Vierailija
14/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin Potterit vasta joitain vuosia sitten kolmevitosena ekaa kertaa ja tykkäsin kovasti. Varmasti lapsenakin olisin tykännyt, esiteini-ikäisenä suorastaan ahminut ne. Kun olin alle kouluikäinen, luin itse Grimmin satuja täysin sensuroimattomana versiona. Niissä aina pahikset mestattiin kiduttamalla, esim. laittamalla alasti puutynnyriin, hakkaamalla pitkiä nauloja tynnyristä läpi, sitomalla tynnyrin hevoskärryn perään ja ajelemalla kärryillä niin pitkään että pahis kuoli. 

Vierailija
15/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ekat kirjat voi antaa 8-vuotiaalle.

Vierailija
16/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi Pottereita noin nuorelle enkä minkään ikäiselle enkä lue itsekään noituutta. Parempiakin kirjoja löytyy.

Vierailija
17/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin lukea jos haluaa. Itse kävin ton ikäisenä yksin kirjastossa ja lainasin mitä halusin.

Vierailija
18/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla lapset lukivat vampyyrikirjoja ja kaikenlaista. Luultavasti lapsi selviää hyvin.

Vierailija
19/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

katri utula kirjoitti:

No ei ainakaan aikuisille, kuten ei salkkaritkaan, eikä disney. Lapsellista

Mä olen lukenut Potterit vasta aikuisiällä koska ei niitä ollut mun lapsuudessa. Katson myös Disneyn elokuvia ja mulla käytössä Disney+. Salkkareita en katso koska se on ihan totaalista kuraa.

Olen mielelläni lapsellinen jos vaihtoehtona on tuollainen niuho kuin sä.

Vierailija
20/36 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä herkälle pojalle luettiin eka niistä eskarissa, toisen osan annoin ykkösluokan joululomalla. Kolmannen voisi saada nyt kakkosen joululomalla, on silloin 8v2kk.

Dan Brownit eivät muuten ole yhtään niin hurjia kuin Potterit. Niissä eivät esim. sympaattiset henkilöhahmot, joita on seurattu kauan, tule mu rhatuiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme