Miten selvitä alakoulun sijaisuuksista?
Tein viime viikolla ekan sijaistukseni kutosluokalla. Oli suoraan sanoen uuvuttavaa. 20 riehuvaa, näsäviisasta, levotonta lasta ja pihalla oleva kokematon sijainen. Luokassa oli niin kova meteli, etten saanut mitään ohjeistuksia annettua. Kaikista nöyryyttävintä oli, että kun toinen sijainen käväisi luokassa niin tilanne rauhottui heti. Tunnen itseni umpisurkeaksi vätykseksi. Kärsin muutenkin esiintymisjännityksestä, eikä tämä auttanut asiaan.
Olenko ihan vääränlainen ihminen sijaistamaan? Olen ennen tullut nuorempien lasten kanssa toimeen mutta en tiedä miten voin saada terrorisoivan lapsilauman kuriin. Ilmeisesti epävarmuus kiljuu kilometrin päähän.
Kommentit (43)
Laitat heti Wilma-viestiä riehujista ja otat tiukat otteet. Mölyapinat käytävään ja sitten läksyksi ne asiat, mitä kävitte tunnin aikana. Älä pyri miellyttämään. Ole samaa aikaan auktoriteetti, mutta myös mukava ja kannustava, jos lapset kunnolla. Laita myös positiivisesta Wilma-viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Laitat heti Wilma-viestiä riehujista ja otat tiukat otteet. Mölyapinat käytävään ja sitten läksyksi ne asiat, mitä kävitte tunnin aikana. Älä pyri miellyttämään. Ole samaa aikaan auktoriteetti, mutta myös mukava ja kannustava, jos lapset kunnolla. Laita myös positiivisesta Wilma-viestiä.
Miten käytännössä ollaan auktoriteetti? Oma yritykseni ei toiminut.
Jos annat ohjeen, et luovuta. Et luovuta vaan vaadit että sitä noudatetaan. Eli kannattaa miettiä mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että niistä kannattaa taistelua käydä.
Et etene asiassa eteenpäin ennen kuin kaikki kuuntelevat.
Hanki joku kello tms joka on merkkinä siihen, että nyt ollaan hiljaa. Äänen liiallista korottamista kannattaa välttää.
Anna oppilaille tilaisuuksia olla myös itse äänessä (esim pari - ja ryhmätehtävät) ja tee tunneista muutenkin vaihtelevia.
Ole tiukka. Jos joku erotyisesti riehuu ei muuta kun jälkiistuntoa
Tervetuloa arkeen t. Alakoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Jos annat ohjeen, et luovuta. Et luovuta vaan vaadit että sitä noudatetaan. Eli kannattaa miettiä mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että niistä kannattaa taistelua käydä.
Et etene asiassa eteenpäin ennen kuin kaikki kuuntelevat.
Hanki joku kello tms joka on merkkinä siihen, että nyt ollaan hiljaa. Äänen liiallista korottamista kannattaa välttää.
Anna oppilaille tilaisuuksia olla myös itse äänessä (esim pari - ja ryhmätehtävät) ja tee tunneista muutenkin vaihtelevia.
Kiitos vinkeistä. Minkä ikäisille voi antaa paritehtäviä?
Olin siis päivän aikana kahdella eri luokalla ja toinen niistä oli aivan mahdoton. Mikään ei toiminut. Ilman kokemusta on myös hankalaa suunnitella opetusta, esimerkiksi kuinka paljon oppettajajohtoista opettamista tarvitaan vs. itsenäinen työskentely.
Muista koko ajan se, että olet auktoriteetti jota oppilaiden pitää totella. Jos unohdat sen, että sanasi on oppilaille laki, niin homma alkaa mennä pieleen ja oppilaat eivät opi kunnioittamaan sinua.
Myös sellainen jämäkkä ja kuuluva komentoääni kannattaa opetella. Vähän samantyylinen kuin mitä armeijassa on upseereilla.
Älä myöskään arkaile rangaistusten kanssa. Jos oppilas rikkoo vielä toisenkin kehotuksen jälkeen päivänselvää komentoa/sääntöä, niin se on aivan legitiimi syy määrätä rangaistus heti ja siinä paikassa.
Sitä paitsi jos on joku porukka joka riehuu, niin välttämättä et edes joudu rankaisemaan niitä kaikkia, jotta ne rauhoittuvat. Usein riittää se, että identifioi sen joukon johtajahahmon eli pahimman riitapukarin, ja rankaisee sitä kyseistä oppilasta tuntuvasti. Joukko ilman johtajahahmoa menettää teränsä ja samalla johtajahahmon saama rangaistus toimii muille varoittavana esimerkkinä.
Hermoaan ei myöskään pidä menettää. Hermonsa menettänyt opettaja on kontrollin menettänyt opettaja. Komenna tiukasti ja rankaise tuntuvasti, mutta älä anna pinnan katketa.
Jos olet pidempään sijaisena (esim. viikon tai parin ajan) niin tulosta lista seinälle missä on oppilaiden nimet kukin omalla rivillään. Aina, kun joku oppilas häiritsee tunnilla, ei kuuntele tai ei suostu tekemään tehtäviä, niin laita oppilaan nimen perään yksi ruksi. Joka kerta, kun jollakulla tulee 10 ruksia täyteen, niin määräät kyseiselle oppilaalle tunnin jälki-istunnon.
Käytävään ei saa lain mukaan oppilasta heittää. Siellä pitää olla toinen aikuinen. Eli mahdottomuus.
Jälki-istunnosta pitää ilmoittaa kotiväelle Wilmassa. Sijainen ei pääse Wilmaan. Mahdottomuus antaa jälkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Jälki-istunnosta pitää ilmoittaa kotiväelle Wilmassa. Sijainen ei pääse Wilmaan. Mahdottomuus antaa jälkkäriä.
Pyytää rehtoria tai vakinaista opettajaa ilmoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytävään ei saa lain mukaan oppilasta heittää. Siellä pitää olla toinen aikuinen. Eli mahdottomuus.
Jälki-istunnosta pitää ilmoittaa kotiväelle Wilmassa. Sijainen ei pääse Wilmaan. Mahdottomuus antaa jälkkäriä.
Monissa kouluissa on jokin valvottu rauhoittumispaikka mihin oppilaan voi lähettää kesken tunnin. Wilmaviestit taas voi joku muu henkilökunnasta hoitaa.
Tiedän tunteen. En enää ikinä mene sijaiseksi, edes alakouluun. Nuo 4.-5.-6. lkt ovat pahimpia.
Täynnä huutavia, huonokäytöksisiä, vastaanlässyttäviä, vieraalle aikuiselle haistattelevia, väkivaltaisia, ärsyttäviä pikku apinoita.
Heti yritetään huijata sijaista istumalla eri paikoilla kuin istumajärjestys. Osa karkaa kesken tunnin käytävälle. Kun lähdet hakemaan, et saa edes ottaa kiinni käsivarresta, vaan he alkavat huutaa asianajajaa, sillä oppilaaseen ei saa koskea.
Menee sijaisella rautainenkin hermo ja ääni. Päivän tuntien jälkeen olo on kuin pesukoneessa pyörineellä. Se melu on jotakin sanoinkuvaamatonta. Miksi oppilaat puhuu HUUTAMALLA?
Näkisivätpä näiden vanhemmat, millaisia he ovat. Osa on ihan pikkugangstoja jo. Ja millaisten oppilastovereiden kansoittamissa hirveissä luokissa joidenkin fiksut lapset ovat!
Virhe tehtiin siinä vaiheessa, kun karttakeppi poistettiin sallittujen kurinpitovälineiden listalta.
Vierailija kirjoitti:
Muista koko ajan se, että olet auktoriteetti jota oppilaiden pitää totella. Jos unohdat sen, että sanasi on oppilaille laki, niin homma alkaa mennä pieleen ja oppilaat eivät opi kunnioittamaan sinua.
Myös sellainen jämäkkä ja kuuluva komentoääni kannattaa opetella. Vähän samantyylinen kuin mitä armeijassa on upseereilla.
Älä myöskään arkaile rangaistusten kanssa. Jos oppilas rikkoo vielä toisenkin kehotuksen jälkeen päivänselvää komentoa/sääntöä, niin se on aivan legitiimi syy määrätä rangaistus heti ja siinä paikassa.
Sitä paitsi jos on joku porukka joka riehuu, niin välttämättä et edes joudu rankaisemaan niitä kaikkia, jotta ne rauhoittuvat. Usein riittää se, että identifioi sen joukon johtajahahmon eli pahimman riitapukarin, ja rankaisee sitä kyseistä oppilasta tuntuvasti. Joukko ilman johtajahahmoa menettää teränsä ja samalla johtajahahmon saama rangaistus toimii muille varoittavana esimerkkinä.
Hermoaan ei myöskään pidä menettää. Hermonsa menettänyt opettaja on kontrollin menettänyt opettaja. Komenna tiukasti ja rankaise tuntuvasti, mutta älä anna pinnan katketa.
Kun rankaisee porukan pomoa, alkaa hän länkyttää:” Miks mä, ku Pekka, Simo ja Jonnekin puhui?”
Oppilaat sanoo vääriä nimiä ja sekös on hauskaa.
Kieltäytyvät tekemästä annettuja tehtäviä.
Roskaavat tarkoituksella.
Yrittävät potkia opettajaa.
Kuulostaa ammattivalittamiselta. Lopeta. Vaihda alaa. Yksinkertaista.
Selvät säännöt. Pyydä hiljaisuutta ja mene sen vierelle, joka ei tottele (yleensä rauhoittuu heti). Ole rauhallinen ja itsevarma. Anna ohjeet vasta, kun kaikki kuuntelevat. Tarjoa palkkio hyvästä käytöksestä. Jos nyt lasketaan matikkaa ahkerasti, niin lopputunniksi voidaa mennä pihalle tms. Jos mikään ei auta, hae rehtori avuksi.
Up