Kuinka ryssiä työhaastattelu joutumatta karenssille?
Työkkäri pakotti hakemaan äitiysloman sijaisuutta, joka ei vastaa toiveitani. Olen ollut vasta pari kuukautta työttömänä ja olen varma, että saan parempiakin hommia lähitulevaisuudessa. Nyt kuitenkin pitäisi mennä työhaastatteluun paikkaan, joka ei ole, mitä haen. En halua suoraan kieltäytyä karenssin takia, mutta kuinka varmistun, että minua ei valita (ilman että todella nolaan itseni).
Enkä kaipaa nyt moralisointia, kuinka pitäisi olla tyytyväinen, että töitä on tarjolla tai että en ole oikeutettu päivärahoihin, jos nirsoilen. Olen korkeastikoulutettu ja kysyntää on, joten en mielestäni ole velvoitettu tarttumaan ihan mihin tahansa, kun parempiakin hommia on jo lupailtu.
Kommentit (22)
Kerrot kuinka raskasta on kun lapset sairastelevat niin paljon! Tai sitten sanot että kovasti haluaisit lapsia, mutta pelkäät alkuraskautta kun suvussa se on ollut aina niin vaikeaa.
En muutenkaan olisi pitkään, koska kyse on ä-loman sijaisuudesta. Ja se on suurin syy miksen hommaa halua. Sijaisuuden aikana menisi luultavasti parempia vakkarihommia sivu suun :/ Ajattelin nyt ainakin pyytää liian suurta palkkaa suhteessa tehtävänkuvaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 12:25"]
Kerrot kuinka raskasta on kun lapset sairastelevat niin paljon! Tai sitten sanot että kovasti haluaisit lapsia, mutta pelkäät alkuraskautta kun suvussa se on ollut aina niin vaikeaa.
[/quote]
Joo, pikkulapsikortti löytyy. Ja tukiverkkojen puute.
Vanhan viinan haju toimii kokemuksesta!
Joo, palkkavaatimus reippaasti yläkanttiin ("tähän elintasoon olen tottunut") ja sanot olevasi "kiinnostunut" paikasta, mutta tarvittaessa haluat päästä nopeasti vaihtamaan työpaikkaa joten määräaikainen sopimus tulisi voida purkaa tarvittaessa ilman sanktiota ennen määräaikaisuuden loppumista.
Voisitkohän hörpätä vähän alkoholia ennen haastattelua? Tai ehkä parempi edellisenä iltana valkosipulin kera. Ja sitten tosiaan vaadit kovaa palkkaa ja valitat että lapset on aina sairaina eikä hoitajaa saa mistään.
Yksinkertaista, kerrot että on tarjottu muuta, joten et voi olla monessa paikassa yhtä aikaa?
Vaadit kovempaa palkkaa kuin he tarjoavat, sanot suoraan ettet haluaisi huonolla palkalla sijaisuutta kun voisi mennä kiinnostavampia paikkoja ohi. Kysyt samalla miten helppo sopimus on tarvittaessa purkaa jos tulisi tilanne ettet voisi koko sijaisuutta jatkaa.. Eiköhän ne tuosta ymmärrä ettet ole motivoitunut heille, mutta eivät voi väittää että kieltäydyt. Etkä mitenkään nolaisi itseäsi millään viinanhajulla tai lapsitarinoilla... Olisit vain liian hyvä heille.
Kaveri ryssi tahallaan ilmoittamalla (rehellisesti kieltämättä), että ilman autoa ja vain pari kertaa päivässä kulkevan bussin varassa olevana ei voi tehdä ylitöitä tai joustaa muutenkaan tai ainakin ylityökorvausten on sitten riitettävä kattamaan suuntaansa 80km taksimatka ja lapsi on korvatulehduskierteessä. Ei tarvinnut mennä töihin sinne.
Otat työn vastaan ja haet samalla unelmatyötäsi. Neuvottele itsellesi 4kk koeaika, jonka aikana voit lopettaa vaikka heti
Sanot vaan haastattelussa sopivassa kohtaa, että et oikeastaan ole kiinnostunut paikasta, vaan hait paikkaa vaan koska työkkäristä niin käskettiin.
myöhäsy ja ole vähän homsuinen pyhy mutisten ja katsele kattoon
Älä ota katsekontaktia kertaakaan koko haastattelun aikana.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 12:56"]
Sanot vaan haastattelussa sopivassa kohtaa, että et oikeastaan ole kiinnostunut paikasta, vaan hait paikkaa vaan koska työkkäristä niin käskettiin.
[/quote]
Tällä voi saada saktion jos ilmoittavat työkkäriin.
Ei kai se sijaisuus estä sua ottamasta vastaan tai hakemasta samalla muita töitä. Ja kun sanot vielä haastattelussa sen, niin sua ei todellakaan palkata, koska joutuisivat sitten taas hakemaan sijaista..
No, kerrot, että haet aktiivisesti oman alan paikkoja. Ja korostat kokemattomuuttasi juuri heidän hommiinsa
Ota paikka, neuvottele sopimukseen irtisanomislauseke. Pätjällä vois kuitenkin aueta tie unelmaduuniin...
Mä en ymmärrä, että miten tuon paikan saaminen estäisi sua hakemasta muualle? Sulla on varsinkin koeaikana lupa vaihtaa nopeastikin työpaikkaa jos sellainen tulee vastaan. Ja kai säkin tiedät, että töissä olevan on paljon helpompi saada toinen työpaikka kuin työttömän? Työnantajat nimittäin näkevät töissä olevan ihmisen parempana kuin muutaman kuukauden kotona nököttäneen.
Numero 11, noin taidan tehdä. Kiitos neuvosta! Tähän "menen sinne ja haen koko ajan muualle" -kuvioon on väärin lähteä. Kun kyse on pienestä firmasta ja asiantuntijatyöstä, koituu heille kohtuuton taakka siitä, että joku käy siellä vähän pyörähtämässä ja perehtymässä ja häipyy yllättäen koeajan aikana. Sen paikan ansaitsee joku motivoituneempi!
Kerro olevasi ex vanki