Onko ketään hammashoitajaa?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:52"]
Aika hyvä palkka koulutuksen pituuteen nähden!
[/quote]
Yksityisellä jos keräät pari vuotta kokemusta ja teet eri hammaslääkäreiden kanssa jotka suosittelevat sua toisiin paikkoihin, saat helposti ton. Tietysti jos on ihan surkea työssään niin ei saa :) Jos tekee yksityiselle keikkaa vuokrafirman kautta (osa vuokrafirmoista on kyllä aikamoisia riistäjiä, osa ei) on tuntipalkka helposti niin kova, että täysipäiväiseksi laskettuna menee huidellen tuosta ohi.
Mutta se ei kyllä edes korvaa sitä, että itse työ on niin tympeää. En tiedä yhtäkään hammashoitajaa, enkä itseasiassa montaa hammaslääkäriäkään jotka todella tykkäis työstään :) Vastavalmistuneet nyt tietysti on innoissaan, mutta se karisee viimeistään parin vuoden kuluttua. Sitä vaan urautuu tekemään jotakin, denttareilla alanvaihdoksen tietysti estää hankitun yliopistokoulutuksen pituus ja superhyvä palkkaus, kuka sitä nyt EI jaksais tehdä viiden-kuuden tunnin päiviä ja kilistellä jotakin yli 7000 euron tilipussia joka kuukausi.
Oho, miten negatiivinen kollega :)
Itse pidän työstäni kovasti. Työskentelen kaupungilla, joten palkka ei huimaa päätä, mutta työajat ovat elämäntilanteeseen sopivat. Vaihtuvuutta tarjoaa eri lääkäreiden kanssa työskentely; välillä kirurgiaa, oikomista, anestesiahoitoa... Osan ajasta myös omia potilaita, eli pieniä oikomisjuttuja, pikkulasten tarkastuksia jne.
Opiskelu oli melko nopeatempoista ja aika lailla omalla vastuulla on, kuinka laajoin tiedoin kentälle lähdet. Työ opettaa!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 23:37"]
Oho, miten negatiivinen kollega :)
Itse pidän työstäni kovasti. Työskentelen kaupungilla, joten palkka ei huimaa päätä, mutta työajat ovat elämäntilanteeseen sopivat. Vaihtuvuutta tarjoaa eri lääkäreiden kanssa työskentely; välillä kirurgiaa, oikomista, anestesiahoitoa... Osan ajasta myös omia potilaita, eli pieniä oikomisjuttuja, pikkulasten tarkastuksia jne.
Opiskelu oli melko nopeatempoista ja aika lailla omalla vastuulla on, kuinka laajoin tiedoin kentälle lähdet. Työ opettaa!
[/quote]
Negatiivinen kollega vielä tässä :)
Julkisella puolella palkkauksen heikkoutta tasapainottaa juuri nuo omat potilaat, yksityisellä niitä omia ei ole. Yksityisellä taas työnkuvaan kuuluu enemmän erilaisten röntgenkuvien ottamista, mitä julkisella eivät niin useat tee, johtuen isomman röntgenlaitteiston keskittämisestä julkisella puolella tiettyihin paikkoihin.
Juurikin on työpaikallani hoitajien kesken puhuttu alanvaihdoksesta tai jatkokouluttautumisesta. Kukaan meistä ei haluaisi enää jatkokouluttautua saman alan sisällä, osa haluaisi vaihtaa alaa kokonaan. Vanhemman polven hoitajat tietysti haluavat pitää työpaikoistaan kiinni, eivätkä haikaile muualle tosissaan, mutta ei sekään sitä tarkoita että työhön oltaisiin tyytyväisiä. Meillä kukaan ei ole, ei myöskään edellisessä työpaikassani, tässä on nyt parinkymmenen hoitajan otos. Työolosuhteista se sinällään johdu, palkkaus on hyvä, joustoa lomiin ja erilaisiin työaikajärjestelyihin löytyy ja hammashoitokin on ilmainen (meillä myös erikoishoidot, kuten oikomishoito tietyllä summalla vuodessa joka kattaa käytännössä koko hoidon) :)
Joku tässä kuitenkin tökkii, pahinta on tietysti se jos on huonon hammaslääkärin kanssa töissä ja näkee päivät pääksytysten pelkkää huonoa hoitoa ja joutuu olemaan siihen itse osallisena... Työasennot ovat staattisia ja hankalia. Mikään ei myöskään yllätä enää mikä ovesta tulee sisään, tai istuu sun kanssa vastatusten.
Parasta on olla hyvän ja osaavan hammaslääkärin kanssa, sekä pelkopotilaat joilla on päässyt pelon vuoksi suu tosi huonoon kuntoon, mutta jotka saadaan kuitenkin vielä hoidettua ok kuntoon ja joiden pelkokin hoitorupeaman aikana lientyy. Silloin tuntee tehneensä jotakin hyvää ja hyödyllistä.
Opiskelu oli todella nopeatempoista, kesti kaikenkaikkiaan 2v. Joskus pidän työstäni ja joskus en. Kun kaikki sujuu ja on osaava + mukava lääkäri työparina niin ajoittain jopa pidän työstä mutta olen tehnyt töitä myös ei-niin-kivan lääkärin kanssa ja se on aika piinaavaa. Työ vaatii hyvää stressinsietokykyä koska se on nopeatempoista ja intensiivistä, jatkuvaa kamppailua kelloa vastaan. Potilasvaihtoihin ei ole juurikaan aikaa joten pitää olla nopea. Itse olen kunnalla töissä ja palkka on surkea, n. 2000e. Lisäksi kunnallakin on nykyään iltavuoroja joka viikko (ei varmaan joka paikassa) ja pitkiä jopa yli 10h:n työvuoroja jotka ovat kyllä tosi raskaita. Toki välillä vastaavasti lyhyitä päiviä. Harkitsen kyllä minäkin alanvaihtoa, tuskin jaksan tätä eläkeikään asti...
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:44"]
Opiskeleeko hammashoitaja siis ensin lähihoitajaksi?
[/quote]
Kyllä, valmistuin n. vuosi sitten. Eli ensin on käytävä lähihoitajan koulutukseen liittyvät pakolliset osiot eli kasvatuksen tukeminen, kuntoutus ja hoito ja huolenpito, nämä kestävät sen vuoden ja vasta toisena vuonna siirrytään suun terveydenhuolto-osioon. Eka vuosi oli ainakin mulle todella raskas ja suoranaista pakkopullaa. Ja siis aikuiskoulutuksena ja yo-pohjaisena (nuorisopuolella) koulutus kestää 2v mutta pk-pohjaisena nuorten puolella se kestää 3v.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:44"]
Opiskeleeko hammashoitaja siis ensin lähihoitajaksi?
[/quote]
Kyllä, valmistuin n. vuosi sitten. Eli ensin on käytävä lähihoitajan koulutukseen liittyvät pakolliset osiot eli kasvatuksen tukeminen, kuntoutus ja hoito ja huolenpito, nämä kestävät sen vuoden ja vasta toisena vuonna siirrytään suun terveydenhuolto-osioon. Eka vuosi oli ainakin mulle todella raskas ja suoranaista pakkopullaa. Ja siis aikuiskoulutuksena ja yo-pohjaisena (nuorisopuolella) koulutus kestää 2v mutta pk-pohjaisena nuorten puolella se kestää 3v.
[/quote]
Opiskelitko aikuiskoulutuksena? Mulla lukio + 70p Amk-opintoja pohjalla, aivan muuta alaa tosin..
Itse olen paikassa jossa hammaslääkäri ottaa orton, mutta tiedän että hoitajatkin jossain ketjun toimipisteissä ottavat.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:44"] Opiskeleeko hammashoitaja siis ensin lähihoitajaksi? [/quote] Kyllä, valmistuin n. vuosi sitten. Eli ensin on käytävä lähihoitajan koulutukseen liittyvät pakolliset osiot eli kasvatuksen tukeminen, kuntoutus ja hoito ja huolenpito, nämä kestävät sen vuoden ja vasta toisena vuonna siirrytään suun terveydenhuolto-osioon. Eka vuosi oli ainakin mulle todella raskas ja suoranaista pakkopullaa. Ja siis aikuiskoulutuksena ja yo-pohjaisena (nuorisopuolella) koulutus kestää 2v mutta pk-pohjaisena nuorten puolella se kestää 3v. [/quote] Opiskelitko aikuiskoulutuksena? Mulla lukio + 70p Amk-opintoja pohjalla, aivan muuta alaa tosin..
[/quote]
Joo, aikuisopiskeluna opiskelin. Oon ylioppilas ja mulla oli jo aiempi tutkinto (opistoasteen, eri alalta mullakin...).
Kuinka olette oppisopimusopiskelijoihin suhtautuneet työpaikallanne? Onko ollut usein teillä opso-opiskelijoita?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:51"]
En viihdy työssäni, olen yksityisellä ollut aina, palkka 3500 ja lisät, tässä työllisyystilanteessa voisin pyytää enemmänkin ja todennäköisesti saisin. Niskat menee, työ on monotonista. Opiskelu on teoreettista, eikä vastaa työelämän tarpeita yhtään, käytännön työn oppii harjoitteluissa ja sitten ensimmäisessä alan työpaikassa. Jos kemiat ei kohtaa työparin kanssa on molemmilla tukalat oltavat. Parhaimmillaan työ voi olla hauskaa, mutta harvojen kanssa on. Erikoisaloja tekemällä sa jotakin vaihtelua työhön, esim. kirurgia, oikomishoidot.
[/quote]
En kyllä tiedä, onkohan tää lainaamani kirjoittaja ihan oikea hammashoitaja vastaamassa. :)
Palkathan aaveellä ovat aina ihan omasta maailmastaan. :) Hammashoitajan keskiansio kunnalla kaikkine lisineen oli viime vuonna alle 2300 euroa. En tiedä yhtään hammashoitajaa yksityiseltä, jolle maksettaisiin yhtään suositussopparia enemmän, ja tunnen aika monta hammashoitajaa. Oral on tainnut ottaa ihan kaikki hoitajat listoilleen uusina työntekijöinä vähän ikävästi nollaten kaikki kertyneet edut. Jaeiköhän esim. Mehiläiselläkin ole eurolleen taulukkopalkat...
Useimmat työt ovat monotonisia, monipuolisempaa hammashoitoala on kuin joku pelkkä tietokoneen naputtelu... Kääntöpuolena on työn hyvä hallinta, kun sama hml tekee samat jutut aina samalla tavalla, niitä oppii ennakoimaan. Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat ongelmana monella niin hammashoidossa kuin toimistotyössäkin. Niskat eivät kylläkään mene työn vuoksi, oireet tuntuvat ihan muualla. Hammashoitotyö on kuitenkin kevyttä, hoitajat kantavat instrumentteja eivätkä lapsia tai vanhuksia. Yö- ja viikonlopputöitä ei ole, mikä on plussa perhe-elämän kannalta (ja näkyy toki palkassa).
Lähihoitajaksi opiskelu ei TODELLAKAAN ole teoriapainotteista. Opiskelu opettaa alan perusteet, mutta on totta että vastavalmistuneen taitotaso on työelämän vaatimuksiin nähden matala. Mutta näinhän se taitaa olla joka alalla, että pari vuotta menee sellaisen perusrutiinin kehittämiseen. Monta kivaa tyttöä olen perehdyttänyt hml:nä alalle. :) Nytkin on meillä suoraan koulusta tullut äitiysloman sijaisena. On viihtynyt, ja niin kyllä suurin osa tietämistäni hml:istä ja hoitajista tällä alalla.
Kiire on varmaan työpaikkakohtaista, mutta kyllä meillä ehtii työt ongelmitta tekemään, jos ei kyllä lorvimaankaan ehdi. Työaikojen suhteen ollaan sillä tavalla joustavia, että aina on kaikki päässeet hoitamaan menonsa ja lasten lääkärit yms.
Oppisopimusopiskelijoita ei meille kyllä voitaisikaan ottaa, sillä meillä on kädet täynnä töitä. Se ei myöskään olisi taloudellisesti järkevää, sillä opiskelijat eivät oikein paljon ole avuksi, mutta vaativat paljon resursseja. Vastavalmistuneenkin hoitajan opastamiseen menee useampi viikkotunti, vaikka se siinä ohessa tapahtuukin. Terkkarissa oppisopimus voi hyvinkin onnistua, jos siellä on joutilasta hoitajareserviä. Olen kyllä vähän sitä mieltä, että hygieniakäytännöt yms. osaavat nämä "oikean koulun käyneet" paremmin, ja suosittelisin kyllä alan opiskelua koulussa. Valmiille toisen suuntautumisen lähihoitajalle koulutus on vuoden mittainen.
Röntgenkuvien oton meillä hoitaa lääkäri, ja se taitaa olla yleinen käytäntö. Sen orton otan ilman hoitajaa, katsellaan kuva yhdessä potilaan kanssa, selostetaan löydökset ja kirjaan ylös. Aikaa menee kirjasta varttitunti, enkä oikein näe mitä lisäarvoa tai taloudellista tehokkuutta hoitaja tähän toisi, varsinkaan noilla mainituilla tuntipalkoilla. ;) Ainakin meillä on kiva vakiintunut asiakaskunta, en edes muista minä vuonna olisi joku asiakas sanonut jotain ilkeää tms. Toki terkkarissa näkee sitä elämän kirjoa laajemmin kuin yksityisen itsemaksavissa, mutta sekin voi olla työn rikkautta. Riippuu varmaan ihmisestä, kummassa viihtyy paremmin.
Notta tervetuloa alalle, jos se kiinnostaa!
-Hml
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:00"]
Kuinka olette oppisopimusopiskelijoihin suhtautuneet työpaikallanne? Onko ollut usein teillä opso-opiskelijoita?
[/quote]
En ole kuullut että meillä olisi koskaan ollut oppisopimusopiskelijaa. Se veisi todella paljon aikaa ja koska aikaa ei ole niin ei ole kovin reilua sälyttää tällaista opiskelijaa jonkun hoitajan "kontolle" valitettavasti :/. Työ on kuitenkin niin erilaista kuin jossain päiväkodissa jossa opiskelijasta voi olla jopa hyötyä.
Kiitoksia näistä vastauksista koskien oppisopimusopiskelua vaikkakin ne vähän luhistivat suunnitelmiani :(
Ei ole Oral ottanut listoilleen uusina työntekijöinä. Mulla ainakin pysyi kaikki edut ennallaan ja palkkakin nousi entiseen pihiin työnantajaan verrattuna. Mutta tuo 3500e on kyllä ihan valovuosien päässä... Mistä tuollaista palkkaa saa???
Niin, ja meillä ei yksikään hammaslääkäri osaa ottaa ortoa. Kyllä se on hoitaja, joka sen ottaa.
Pidän kyllä työstäni. Meillä on todella mukava vastaanotto. Mutta jos ilmapiiri ei olisi näin hyvä, niin varmasti osa työnkin mielekkyydestä katoaisi. Tällaista perusduunia, tuskin olisin yhtään onnellisempi missään muussakaan ammatissa. Paitsi ehkä palkkapäivänä... Näillä palkoilla pärjää ihan kivasti, mutta ulkomaanmatkoja ei paljon tehdä.
kyllä hammashoitajan työ on yhtään pidempään sitä tehneelle melko rutiininomaista ja pitkäveteistäkin.. viihtyvyys työssä riippuu paljon siitä millainen työpari osuu kohdalle.. Itse olen ollut nelisen vuotta alalla ja harkitsen vakavasti alan vaihtoa. Välillä työ on kivaa mutta en koe että sillä on mitää uutta annettavaa minulle. Haasteet puuttuu kokonaan.. Minulla on ollut sekä ihania työpareja, että myöskin muutama aivan kamala... ihan mitä vaan ei kyllä kannata niellä. Yksityisellä työskentelen ja palkka on vähän vajaa 2500e yli 3000 hoitajan palkasta en ole kuullut suuhygienistin kylläkin..
Olen hammashoitajana jo 20 vuotta Helsingin Kaupungilla. Palkkani on 2120 euroa josta käteen jäävä osa n.1620 e. Palkka ei riitä mihinkään muuhun kuin ihan välttämättömiin juttuihin. Työn määrä erikoishammaslääkärien kanssa on ihan älytön palkkaan nähden. Korotuksista ei edes puhuta. Ketään ei kiinnosta eikä Tehykään kyselyistä huolimatta ole ottanut mitään kantaa. Siis työn arvostus on lähes nolla - ei tätä osaa arvostaa kun palkka on tätä tasoa. En suosittele alaa kenellekään. Tuo yksityissektorin mainittu palkka 3500 ei pidä paikkansa!!
Vierailija kirjoitti:
En viihdy työssäni, olen yksityisellä ollut aina, palkka 3500 ja lisät, tässä työllisyystilanteessa voisin pyytää enemmänkin ja todennäköisesti saisin. Niskat menee, työ on monotonista. Opiskelu on teoreettista, eikä vastaa työelämän tarpeita yhtään, käytännön työn oppii harjoitteluissa ja sitten ensimmäisessä alan työpaikassa. Jos kemiat ei kohtaa työparin kanssa on molemmilla tukalat oltavat. Parhaimmillaan työ voi olla hauskaa, mutta harvojen kanssa on. Erikoisaloja tekemällä sa jotakin vaihtelua työhön, esim. kirurgia, oikomishoidot.
Vai 3500€+lisät😂Älä jauha skeidaa!
Viihdyn hyvin. Olen Helsingin kaupungilla töissä. Palkka ihan ok. Haaveilen suuhyggärin opinnoista. Saisin vähän monipuolisemman työnkuvan sen avulla ja hieman paremman palkan.