Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten välttää sukkia neuloessa puikkojen väliset isommat silmukat?

Vierailija
20.08.2021 |

Nyt amatöörineulojalle vinkki! Teen vauvalle sukkia 4 puikolla ja puikkojen väliset silmukat ovat törkeän näköiset koska ne ovat paljon isommat kuin ympäröivät silmukat. Olen yrittänyt pitää langan kireällä puikon ekaa ja vikaa silmukkaa neuloessa mutta ei auta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihdella puikkojen vaihtumiskohtaa. Lisäksi kevyet puiset puikot vähentää ongelmaa. Ne perinteiset metalliset venyttää ihan turhaan. Eihän sulla ole liian isot puikot?

Vierailija
2/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain kiristämällä tarpeeksi. Tee parit sukat, niin sitten alkaa sujua. Kannattaa kokeilla myös erilaisia puikkoja. Ne harmaan Novitat tai muut vanhat ei välttämättä ole parhaita. Niitä on nykyään todella monenlaisia.

Mukavaa neulontaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Mallitilkku antoi osviittaa että pitää käyttää vähän isompia puikkoja. Tuota puikkojen vaihtumispaikkaa voisi kokeilla.

Vierailija
4/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkokeilisin vähintään puoli numeroa ohuemmilla puikoilla. Yksi vaihtoehto olisi myös, että neulot sukat kokonaan yksi oikein yksi nurin, jolloin puikkojen välit piiloutuvat neuleeseen paremmin.

Vierailija
5/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot mutta musta avlla on ehkä parasta kun neulomiskeskusteluissa ihmiset on aina ystävällisiä ja saa apua, itsekin monta kertaa aloittelijana saanut. Ei ole sitä samaa dissausta mitä yleensä ketjuissa on. :)

Vierailija
6/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöröpuikkojakin voi käyttää, ainakin varren neulomisessa.

En ole kyllä varma, saatko Suomesta tarpeeksi lyhyitä.

Vierailija
7/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöröpuikkojen kannatta olla mahdollisimman pitkät. Tottunut neuloja osaa neuloa neljääkin sukkaa kerralla pyöröpuikoilla.

Vierailija
8/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan mittaan kun paljon neulot, alkaa olla tasalaatuista.

Vierailija
9/19 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöröpuikot pitkällä kaapelilla ja magic loop -tekniikalla. Et enää koskaan halua neuloa sukkapuikoilla.

Vierailija
10/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kastelee ja asettelee ne valmiina oikeaan muotoon kuivumaan, epätasaisuudet yleensä katoavat hyvinkin törkeännäköisistä tekeleistä.

Paljon sukkia kutoneena ihmettelen, miksi kukaan vaivautuisi kutomaan jopa 4 sukkaa samanaikaisesti pyöröpuikoilla. Täysi työ pitää eriväriset langat jotakuinkin järjestyksessä jo yhtä sukkaa kerralla kutoessa, ja yhdellä langalla perinteinen 4 puikon käyttö on nopeaa.

Vierailija
11/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmukkamerkki aloituskohtaan ja sitten aina neuloo pari silmukkaa seuraavalle puikolle niin ettei ole tasaisesti sama määrä puikoilla millään kierroksella. 

Itse neulon nykyään kaiken pyöröpukoilla. Netistä löytyy ohjeita luuppaamisesta, se on yllättävän helppoa. Itse en ole vielä lähtenyt siihen että teen montaa samoilla puikoilla, mutta sekin päivä on lähiaikoinan edessä. Googleta vaan luuppaaminen tai magic loop, videoita löytyy pilvin pimein. 

Vierailija
12/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sileyttäminen lopuksi korjaa, jos ei ihan törkeästi repsota 👍

Vierailija
13/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä facessa johonkin monesta villasukka ryhmästä. Niistä löytyy jo valmiiksi hyviä vinkkejä aloittelijoille ilman kuittailua.

Vierailija
14/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sileyttäminen lopuksi korjaa, jos ei ihan törkeästi repsota 👍

Eli aliarvostettu viimeistely siis: kastele kokonaan ja venyttele hellävaraisesti joka suuntaan, kuivaa tasossa. TAI venyttele kuivana hellävaraisesti ja höyrytä silitysraudalla niin että et koske raudalla neuleeseen.

Isoissa töissä työn voi pingottaa näissä vaiheissa vielä neuloilla mittaansa niin kuivuu kaikki kierteet auki. Viimeistelyllä käsialakin tasaantuu.

Vierailija
15/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmukkamerkki aloituskohtaan ja sitten aina neuloo pari silmukkaa seuraavalle puikolle niin ettei ole tasaisesti sama määrä puikoilla millään kierroksella. 

Itse neulon nykyään kaiken pyöröpukoilla. Netistä löytyy ohjeita luuppaamisesta, se on yllättävän helppoa. Itse en ole vielä lähtenyt siihen että teen montaa samoilla puikoilla, mutta sekin päivä on lähiaikoinan edessä. Googleta vaan luuppaaminen tai magic loop, videoita löytyy pilvin pimein. 

Ihan älyttömän kiinnostaa, en ollut edes kuullut tästä luuppaamisesta, mutta heti ekasta videosta ymmärsin mistä on kyse. Kiitos sinulle ja ap:lle tästä ketjusta! :)

Vierailija
16/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea onkin, että pyöröpuikkojen pitää pitkät, opin just! 

innoissaan sivusta

Vierailija
17/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älyttömän kiinnostaa, en ollut edes kuullut tästä luuppaamisesta, mutta heti ekasta videosta ymmärsin mistä on kyse. Kiitos sinulle ja ap:lle tästä ketjusta! :)

Joo, itsekin jostain neuleryhmästä sen kuulin muutama vuosi sitten. Kannattaa valita sellaiset puikot, missä kaapeli on kohtalaisen taipuvaa. Marketeissa myytävät pääasiassa Novitan harmaat pyöröt on mielestäni siihen vähän jäykkiä, mutta tämä on toki mielipidekysymys. Jos käsiala on tiukka, kuten minulla, en suosittele sellaisia vaihtopääsysteemejä että voisi samaan kaapeliin vaihtaa erikokoisia puikkoja. Minulla ne menee heti rikki. Se toimii, jos käsiala on riittävän löysää. 

Vierailija
18/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöröpuikkoja on olemassa myös ihan lyhyitä joilla voi neuloa sukan vartta tai hihaa, pikkulapsen sukkaan taitavat kyllä olla nekin liian pitkiä. Ovat käteviä kunhan tottuu.

Vierailija
19/19 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut jostain sellaiset pikkupyöröpuikot. Ne on ihan kätevät. Seuraavaksi voisi kokeilla kyllä magiclooppia.

Facen villasukkaryhmää en kyllä suosittele. Itse olin pari vuotta jossain niin riitaisassa ryhmässä, että oli pakko poistua sieltä. En ymmärrä miten villasukista saa riidan aikaiseksi, mutta tuolla näytti onnistuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme